بازدید 64764
فرهنگ عمومی(1)؛

چرا مردم ایران همیشه از سیاست صحبت می کنند؟

اما دلیل حضور فراگیر و همه جانبه سیاست در امور روزمره مردم ایران چیست؟ چرا از استاد دانشگاه و دانشجو گرفته تا بقال و خیاط و کارمند و کارگر کارخانه، همه و همه، روزانه بخشی از مکالمات خود را به سخن گفتن درباره سیاست و حواشی آن اختصاص می دهند و چه بسا در برخی اوقات، تنش هایی هم میان افراد در این زمینه ایجاد می شود؟! این کار دلیل بسیار روشنی دارد...
کد خبر: ۱۸۲۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۲ 09 August 2011
سرویس فرهنگی ـ همواره یکی از موضوعاتی که به عنوان جنبه ای منفی در فرهنگ عمومی ایرانیان رخ نموده است، فراگیر شدن صحبت و گفت وگو درباره سیاست در میان همه ایرانیان است، به گونه ای که هیچ قشری از اقشار جامعه ایران نیست که درباره سیاست سخن نگوید.

به گزارش «تابناک»، از استاد دانشگاه و دانشجو گرفته تا بقال و خیاط و کارمند و کارگر کارخانه، همه و همه، روزانه بخشی از مکالمات خود را به سخن گفتن درباره سیاست و حواشی آن اختصاص می دهند و چه بسا گاه در این زمینه، تنش هایی هم میان افراد ایجاد می شود؛ تنش هایی که در برهه هایی و در شرایط خاص سیاسی و اجتماعی به اوج خود می رسد و حتی گاه، به شکل برخوردی حذفی و خشونت بار رخ می نماید.

 اما دلیل حضور فراگیر و همه جانبه سیاست در امور روزمره مردم ایران چیست؟

رضا امیرخانی، از نویسندگان مطرح ایرانی در این باره تمثیل زیبایی دارد. وی برای توضیح علت حضور سیاست در میان همه اقشار جامعه ایرانی می نویسد: فرض کنید، شمار بسیاری مسافر، سوار بر اتوبوسی شده اند و در میان آنان، احتمالا کاسب، کارمند، کارگر، مهندس، دکتر، دانشجو و... باشند. تا هنگامی که اتوبوس به حرکت عادی خود ادامه می دهد، هر کس در عالم شخصی خود به عوالم و برنامه های خود مشغول است و یا نهایت درباره تخصص خود با دیگری سخن می گوید، اما هنگامی که راننده اتوبوس، کار خطرناکی انجام می دهد و برای نمونه، سبقت بیجا می گیرد و با وسیله نقلیه روبه رو به اصطلاح شاخ به شاخ می شود، صحبت همه مسافران با هر شغل و پیشه ای به شیوه رانندگی راننده اتوبوس پایان می یابد و همه بی گمان، درباره بد بودن شیوه رانندگی راننده اتوبوس سخن می گویند؛ در واقع، ناکارآمدی راننده اتوبوس یا کارکرد بد وی، موضوع صحبت همه مسافران با هر پیشه و شغل و تفکری می شود.

بنابراین، سیطره سیاست در فرهنگ عمومی ایرانیان نیز بدین گونه است که اصحاب سیاست و یا برخی مسئولان، از آنجا موضوع سخن همه مردم هستند که وظایفشان را به درستی انجام نمی دهند و موضوع سخن مردم قرار می گیرند.

در واقع یک ناراحتی و تنش عمومی از ناحیه اصحاب رسانه برای همه مردم پدید می آید و به ناگهان، سیاست دغدغه همه مردم می شود و از اینجا، سیاست و گفتار و رفتار سیاسی وارد فرهنگ عمومی جامعه می شود و به دنبال آن، پیامدها و تنش های سیاست هم وارد زندگی عمومی مردم ایران می شود.

در پایان، باید افزود: این فرهنگ عمومی نیست که به خودی خود، سیاسی است، بلکه این سیاست است که به دلیل ناکارآمدی یا کارکرد ناقص، زندگی مردم را تحت الشعاع خود قرار می دهد؛ اما تکرار و ادامه روند ناکارآمدی و پرداختن به آن از سوی مردم، خواه ناخواه بدون توجه به ریشه آن، تبدیل به فرهنگ عمومی جامعه شده است.

ادامه دارد... .

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۲۹۰
آفرین بسیار بسیار زیبا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
به قول مختار ابن ابوعبید ثقفی استدلالش مع الفارق بود هیچ ربطی هم نداشت
میلاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
ولی نگفتی که این ناکارآمدی از چه زمانی شروع شده است و مسبب ، اصول و مبانی آن چیست؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
شما به مختار کار نداشته باش!
ایرانی جماعت در هر رشته، هر موضوعی یک پا کارشناسه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
چرا اینهمه منفی زدید! بنده خدا راست میگه جزء فرهنگمون شده که نه فقط سیاست بلکه تو هر کاری و هر رشته ای کارشناس بشیمو اظهار نظر کنیم!
دانشگاه های غیر انتفاعی که دیگه رسما به مکانی شبیه پارک تبدیل شده اون پس چی؟
ما تو پیام نور مجبوریم یه کتاب400 صفحه ایی رو تا اخر تا اخر بخونیم بعد بریم تو امتحانه کشوری شرکت کنیم تا اگه شانس بیاریم بتونیم یه نمره 14 یا 15 بگیریم
اونوقت بچه های غیر انتفاعی و آزاد سوالاتو استادشون بهشون میده خیلی راحت میشن 17 و18
اینم دیدم که دارم میگم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
برادر مجبور نیستی بری پیام نور تو هم برو دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
من شرمنده م... ولی چه ربطی به موضوع داشت؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
چه ربطی به موضوع داره
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
کاملا درست میگی دوست عزیز ولی چه ربطی به این بحث داره آخه؟!!
هنرور
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
چرا همه وارد بحث سياسي شديد .
من يك حرفي زدم شما چرا ول كن نيستيد !
ميدونيدا من كيم؟
اسمم مهدي نيست و يك خانم هستم و فارغ التحصيل از دانشگاه دولتي (دانشگاه تهران) هدفم بررسي عكسالعمل مردم به چنين صحبتهايي بود.
حالا لطفا"بريد سراغ كار خودتون.
با تشكر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
مهدی جان قاط زدی از بس خوندی! این که نوشتی چه ربطی به موضوع داشت!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
ايشون خواسته درد دلش اينجا مطرح كنه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
کی گفته دانشگاه آزاد اینجوریه اتفاقا من شنیدم دانشگاه سراسری اینجوریه تا از دست دانشجو ها زودتر خلاص بشن اما دانشگاه ازاد سخت میگیره تا چند ترم بیشتر از دانشجو پول بگیره ثانیا شما هم می رفتی آزاد
وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ

التماس دعا
پاسخ ها
نعیم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
التماس نکن ، کار از دعا گذشته .
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
این دعا نیست و نشانه مومن است. بکلام دیگر مومن سخن لغو نمیزند.

باز هم التماس دعا
چون همه چیزمون سیاسیه، وارداتمون سیاسیه، صادراتمون سیاسیه، ورزشمون سیاسیه، آب و هوا و گرد و غبار سیاسیه...
پاسخ ها
آریا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
چون هر کسی به هر جای رسید یا وابسته بود ویا فامیل سیاسیون فقط خواستم چیزیاضافه احسنت به جواب تو ای بزرگ
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
حتی بارون باریدنمون هم سیاسیه
چون هر ننه قمری در خود این پتانسیل را می بیند که مانند فلان سیاستمدار که در اخبار نشانش می دهند، پست آن فرد را داشته باشد؛ البته غالباً هم دارند، چون به واقع بعضاً حتی یک فرد دارای شغل بسیار رده پائین هم می تواند در این مملکت یکی از مقامات باشد. چون در این مملکت چیزی به اسم شایسته سالاری سالهاست که مرده...

تابی جون اگه راست میگی این نظرات رو هم منعکس کن!!!!!
آفریییییییییین، حرف حساب جواب نداره
جالب بود
عجب تمثیل زیبایی استفاده کرده...
ضرب المثل جالبی مصداق بحث مشکل سیاست کشور ما:
تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها...
خوب ما دین خود را به دنیای شما لاشور های قدرت پرست تابناکی نفروختیم
نه آقا علت اصلی اش این است که زندگی روزمره مردم در ایران دائما با بی ثباتی و تغییرات غیر منتظره و تهدید آمیز روبروست و وقتی مردم در مورد زندگی خود با احساس نا امنی و عدم اطمینان روبرو باشند طبیعی است که به دلیل نگرانی دائم در پی علت آن و چگونگی رفع علت باشند. مثلا در غرب زندگی روزانه مردم هیچ تغییر عمده ای نمی کند. قیمت ها تقریبا همیشه ثابت هستند یا اگر هم اندگی افزایش پیدا کنند محسوس نبوده و تازه بلافاصله قدرت خرید مردم هم جبران می شود. هیچ وقت کمبود در جایی حس نمی شود و همیشه بازار محصولات ثابت است و در همه جا یکسان عرضه می شوند. آینده برای آنها قابل پیش بینی است به دلیل ثبات حاکم بر جامعه و چون اینطور است آنها احساس نا امنی نمی کنند و بابت آینده خیالشان راحت است که اگر برنامه ریزی برای آینده بکنند چیزی برنامه آنها را باعدم موفقیت روبرو نخواهد کرد بجز انگیزه و پشتکار خودشان. به همین دلیل می بینیم که مردم در غرب اصلا کاری به سیاست ندارند مگر در هنگام انتخابات که در آن زمان هم به احزاب و کسانی رای می دهند که فکر می کنند برنامه بهتری برای آینده آنها پیشنهاد می کنند. بعد از انتخابات باز بر می گردند به زندگی خودشان که جدای از سیاست است و سیاست خاص مدیران و افراد متخصص فعال در رهبری احزاب سیاسی است. این وضعیت در غرب هم حاصل دهه ها برنامه ریزی است که مستمرا صورت گرفته برای اینکه ثبات اقتصادی در جامعه ایجاد بشود و مردم معمولی سرشان به زندگی راحت خودشان گرم باشد. برای این است که در غرب سیاست کار حرفه ای ها و متخصصین شده است و مردم عادی کاری با آن ندارند. در ایران اوضاع کاملا بر عکس است. احزاب سیاسی وجود ندارند یا اگر هم هستند خیلی بی تجربه و فقط دنبال قدرت هستند. اقتصاد مملکت که تقریبا همیشه متشنج است و تورم و بیکاری بیداد می کند. تولیدات جامعه خیلی کم و ناچیز است در نتیجه بی ثباتی قیمتها امری روزانه است و دائم مردم را با تنش و احساس نا امنی روبرو می کند. این تنش ها و احساس نا امنی باعث می شود مردم همیشه نگران اوضاع جامعه و آینده خود باشند و در پی چاره جویی و این هم یعنی سیاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
کاملا با نظر شما موافق هستم......البته در این خبر هم تقریبا همین حرف زده شده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
موافق صد درصد نظر شما
زیرا آدم های بدبختی هستند.
عالی بود
برای اینکه سیاستمردان ما با بی سیاستی در اداره کشور سال هاست که کام ملت را تلخ کرده اند .
عجب !!! عجب !!! عجب !!! یک بار هم که شده فهمیدید که علت سیاسی شدن مردم به علت ناکارآمد بودن دولتمردان است . مثال راننده اتوبوس خیلی جالب بود
احسن به هوش
الان اکثر مردم نسبت به قبل به همه امور واقفند.
واقعا درسته وقتی از بی کاری . گرانی . نبود و گرانی مسکن . امار بالای اعتیاد . امار بالای فحشا . ازدیاد لشکر مجردها . نگرانی از اینده و سرمایه و کار و کسب . ازدیاد بیماریهای خطر ناک . ترس از رویاروی و جنگ . نبود کشورهای دوست مورد اعتماد . بی بر نامگی در وضع ارزش پول و ........ همه بر می گردد به سیاست و نبود سیاستمداران چیره دست و توانا و به همین خاطر مردم سیاست زده می شوند
خیلی مسخره بود
مطلب جالبی هست. یادم میاد در زمان اقامت در اروپا از استادم سئوال کردم چرا مردم ایجا کمتر با سیاست کار دارند. ایشان گفتند ما سیاستمداران را انتخاب میکنیم و پول میدهیم تا ما فکر سیاست نباشیم! و مدیا نیز مسئول کنترل آنهاست. براستی هم به محض خروج از قانون، مدیا گریبان سیاستمداران خلافکار را میگرفت. مملکت ما سیاست زده شده و این مورد اصلا خوب نیست. سیاست یعنی استرس و استرس یعنی زمینه ساز همه دردها.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
لطفا بفرمایید "مدیا"یعنی چه؟
هر کس برای نداشته هایش میجنگد
من که به شخصه از بس تو این ده سال اخیر درباره سیاست با دوستانم بحث کرده ام، دیگه حالم داره به هم می خوره! امیدوارم روزی ما هم مثل یک آمریکایی بدور از سیاست زندگی کنیم.
یکی از عواملی که من فکر می کنم باعث شده به این اندازه از سیاست حرف بزنیم، پایین بودن رفاه زندگی است.
ای ول این تمثیل عالی بود
يكي از بزرگترين علتها اقتصاد دولتي است.
مردم ما به تجربه يافته اند كه رفتار هاي سياستمداران و يا رقابت آنان تاثير مستقيم روي كسب و كار و معيشت آنها دارد در صورتي كه در ساير كشورها دولت متولي سياست كلان است و رفتارهاي آن تاثير روي وضعيت روزمره آنها ندارد .
بطور مثال اخيرا در اروپا شاهد اعتراضاتي هستيم و علتان اينست كه اخيرا به علت بحران مالي نقش دولت در كسب و كار مردم اروپا پررنگ تر شده است.
همين قاعده در مورد ايران اس وقتي يك مدير كل با امضا يك بخشنامه ميتوانند اوضاع يك صنف را بطور كامل دگرگون كند بطور قطع جابجايي و سياستهاي اين مدير كل و روسايش در سطوح بالا مورد توجه قرار ميگيرد.
وقتي دولت يك شبه تصميم ميگيرد كه ساعت كار مثلا 9 باشد توجه همه را ولو كسي كه اصلا دلش نمي خواهد وارد بحث سياسي شود به خود جلب مي كند
آقا ما نه کاری به سیاست داریم و نه به سیاستمدار فقط شما رو به خدا بگین این gmail رو اینقدر بهش گیر ندن کار و زندگیمون تعطیل می شه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
همین که تابناک می خونی یعنی اینکه سیاسی هستی:)
احسنت به این مقاله
تمام شئون زندگی ما به نحوی به سخنرانی مسولان و سیاستهای مدبرانه !!!! ایشان ربط دارد
دلیلش این است که سیاست روی سرنوشت ما تاثیر دارد و باعث جلو و عقب رفتن ضرب آهنگ زندگی ما می شود.
مثال فوق مغالطه بزرگی است و از تابناک انتظار نشر این اکاذیب هدفمند نیست. نمی گوییم کار سیاسیون ما بی عیب است ولی نظر رضا امیر خانی ظلم بزرگی است به ملت و سیاسیون ایران. یعنی مردم غافل و بی خبر از سیاست امریکا، سیاسیون خوبی دارند که مردم امریکا نمی دانند در دنیا چه می گذرد. مردم ایران بحث سیاسی میکنند چون وقت دارند اخبار بشنوند وقت دارند با همدیگر صحبت کنند. در ایران ازادی هست تا از هرمقامی هر راحت صحبت کنند. این از امتیازات جامعه ایران است که مردم آگاه هستند و نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی است. البته از آگاهی مردم و سیاسی بودن مردم استعمار گران چنان زیان دیده اند که در سایت تابناک هم که دلسوز نظام اند نفوذ کرده اند و به سیاسی بودن مردم به عنوان ضد ارزش نگاه کرده وعلل منفی برای ان بیان می کنند. خدا گوینده سخن نادرست فوق را هدایت کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
همه چی آرومه من چقدر خوشبختم.
خواهشا ادامه اش ندهید.
چون با همین یک بار نشان دادید کاملا منفی گرا هستید.
سیاست جایگزینی خوبی به جای تفریح
اول بفرمائید که تعریف شما از سیاست چیست؟

آیا مردمی که انتقاد از رفتار سیاسی یا بهتر بگویم رفتار مدیریتی مسئولان در هر رده‌ای دارند، حرفشان سیاسی است؟

سیاست ارزانی سیاست بازان، اگر مردم حرفی میزنند، در حقیقت حقوق تآمین نشده‌شان را میخواهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
احسنت بر این ناشناس
یک دلیل عمده دیگر این است که بزرگان ما در هر چیزی که تخصص اصلی آنها نیست صحبت می کنند و نظر می دهند و این فرهنگ به مردم هم منتقل شده است.
اين واقع بينانه نبود.
بطفا به شعور مردم توهين نکنيئ
يعني اگر مساله اي مثل انتخابات پيش بياد، مردم در مورد آن صحبت نمي کنند؟ و فقط در مورد مسايلي صحبت مي کنند که خطايي در جامعه رخ بدهد؟
مردم ايران، مي‌فهمند. شما اين را نمي فهمي؟
ببخشيد يه چيزي را کم گفتم، قياس کشور با اتوبوس درست نيست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
مینی بوس خوبه؟!!
نوشته اید: "ناراحتی و تنش عمومی از ناحیه اصحاب رسانه برای همه مردم پدید می آید و به ناگهان، سیاست دغدغه همه مردم می شود"

باید می نوشتید اصحاب قدرت یا اصحاب سیاست. یادمان باشد رسانه در یک جامعه مردمسالار بخشی از مردم است و در یک جامعه قدرت سالار، بخشی از قدرت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
رسانه خصوصی نداریم اصلا مجوز نمیدن
یادمان باشد، این بیداری سیاسی جامعه ایران، عمری دراز ندارند. آن زمان که در کشورهای غربی، مردم حقوق خود را طلب می‌کردند، کشور ایران در استبداد و خفقان به سر می‌برد.
فرهنگ کشور ما این است که هرگاه در هر مکانی افراد بیشتر از 2 نفر شوند (حتی زنان)بلافاصله وارد سیاست شده و تا خوابشان نگیرد از سیاست صحبت میکنند و تا زمانی که تعداد انان کاهش پیدا نکرده از سیاست بیرون نمی روند.
این یک تمثیل است ولی دلیل بر ناکارامدی سیاسی محض نمی تواند باشد.
یکس از علل ان رشد و اگاهی مردم است در کشورهای عربی تا چند وقت پیش هیچ کاری به ساست نداشتند و حاکمان فاسد هر کاری که می خواستند انجام می دادند. ولی حالا که مردم اگاه شدند همه سر از کار سیاست در می وارند و حاکمان به علل رشد فرهنگ سیاسی مردم مثل قبل کمتر می توانند یکه تازی کنند.
لذا ورود مردم ایران به سیاست ناشی از رشد و اگاهی مردم و علل دیگر سیاسیون از ین اقشار مختلف مردم هستند و در بطن مردم قرار دارند نه اینکه قشر خاص و خارج مردم هستند و لذا مردم با سیاسیون مانوس هستند و با انها سرکار مستقیم دارند. یک مثال زیبا نباید شما را ذوق زده نماید و انها را به بسیار پیچیده سیاسی و اجتماعی تامیمم داد.
...برای اینکه دولتمرد سیاست دان نداریم....والسلام
زيرا سياست مداران ما دوست دارند در همه زمينه ها از ورزش گرفته تا هنر در زندگی مردم دخالت کنند
نه عزیز علتش ناکارآمدی نیست . علتش اینه که مردم دیگه سرگرمی ندارن . سرگرمیشون شده این که راجع به کارهای مسولین به ناحق یا به حق حرف بزنن .
به تو چه
کاملا درست است. اگر زمامداران وظایف خود را به درستی انجام دهند دلیلی برای توجه مردم به امور سیاسی وجود نخواهد داشت و مردم به امور شخصی خود مشغول میشوند!
زیرا همه ی مردم جهان ازسیاست حرف میزنند.
وقتي که آب پاشي در گرماي 40 درجه سياسي ميشه ديگه انتظار چيست؟ متاسفانه در ايران امروز هيچ کس سر جايش نيست وگرنه سياست را بايد به سياستمداران واگذار کرد و تدريس را به معلمان و دفاع را به نظاميان و ساخت مسکن را به مسکن ساز ولي امروزه همه چيز برعکس است
وقتی همه زندگی و دار وندار ما در ید تصمیمات سیاستمدارانی است که در عین نابلدی همیشه طلبکار ملت هستند و تاوان تصمبمات آنها را ما باید بدهیم معلوم است که نه فقط سوژه صحبت ما هستند بلکه چون صدایمان به جایی نمی رسد جوکشان می کنیم تا لااقل دلمان خنک شود.
البته ممکن است این ناراحتی عمومی از بد رانندگی کردن راننده خودی مباشد بلکه نتیجه بد رانندگی کردن چند راننده مقابل هم باشد. بنابرین مردم از سیاست می گویند تا هم همدیگر را از خطر مطلع کنند و هم نگرانی خود را نشان دهند و هم ...
البته جدیدا دیگه جرات نمی کنند زیاد راجع به سیاست صحبت کنند.
مثال بسیار زیبا وبجایی بود .. به امید ان روزی که در عین اینکه مردم از سواد سیاسی بالایی برخوردار باشند .. ولی انقدر به سیاست مداران اطمینان داشته باشند که دیگر نیازی به بحث سیاسی در بین مردم نباشیم . وهرکس در حیطه مشغله خود تفکر کند .
یک دلیل دیگه هم که خودمون خوب می دونیم اینه که ما بقالی هم که بزنیم سیاست میاد سر وفتمون از درگیری با شهرداری بگیر که بهت انگ سیاسی می زنن تا سود اجناس و هزار تا مورد دیگه .. خلاصه که مشکل فقط رانندگی راننده نیس! پررویی ش هم هست
سلام به نظر من اين گونه تحليلي ميخواهد بگويد كه اساسا بحث سياسي و سخن از سياست كردن كار نادرستي است كه اين كاملا اشتباه است وبه نظر بنده مردمي كه خود انقلاب كردند بايد از انقلاب خود هم بايد پاسداري كنند وهمچنين مردم اين اساسا از نظر تاريخي علاقه ي خاصي به سياست در طول تاريخ خود داشتند.(لطفا هر تحليلي رو بدون بررسي جامع روي خبرگذاري معتبري مانند اين خبرگذاري درج نكنيد چون انتظار بيشتري از شما ميرود!!!!!!)
خب امروز روز مردم نان شبشون به سیاست سیاست بازان گره خورده
و اساس زندگی مردم شده حرفای سیاست مدارانی که حرفاشن تایم طولانی نداره بعضی وقتا ساعتی است.
با تشکر از نویسنده محترم
اون جای مطلب رو بدرستی فرمودند که
"نش عمومی از ناحیه اصحاب رسانه برای همه مردم پدید می آید و به ناگهان، سیاست دغدغه همه مردم می شود"
دقیقا درسته،دقت کردید که اکثر برنامه های تلویریون سیاسی هستن؟ دقت کردین به غیر از اخبار شبکه تهران و استان ها که معمولن اجتماعی هستن و به مشکلات عمومی منطقه اشاره دارن، مابقی شبکه ها مخصوصا شیکه یک همش اخبار داره،حتی متاسفانه واسه بچه ها برنامه درست کردن به نام 30 یا سی!!! یا چندماه مانده به انتخابات یا یک هفته قبل و بعد 22 بهمن یا روز قدس و ... که میشود همه شبکه های صدا سیما 90% برنامه هاشون سیاسی میشه! نمیگم همه دلیلش بخاطر اینه اما خیلی خیلی تاثیر داره، مخصوصا که اخبار و برنامه های سیاسی تلویزیون مخصوصا بع د انتخابات88 واقعا یک طرفه و گاهی اوقات بی منطق شده!
تا اینجا کاملا مخالفم.
چرا این نویسنده عزیز با دید دیگری مساله را ندیده است. چرا این را از بی تفاوت نبودن ایرانیان به زندگیشان، فرهنگشان و .... نمی بیند شاید بتوان گفت که مطلب بالا همین موضوع است ولی نه، این جنبه فقط منفی ان است. آیا سیاست و کار و دانش سیاسی فقط مختص رجال سیاسی و مسئولان است. نه اصلا اینطور نیست. از انجا که کار و دانش سیاسی نوعی علم است و ایرانیان نیز همیشه در علم سرآمد بوده انداین هم به مثابه علوم دیگر. ولی چون این علم یعنی دانش سیاسی به همه چیز افراد حتی به اداب معاشرت افراد نیز مربوط می شود در بین ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد.
در این خصوص خواستم مطالب بیشتری بنگارم، دیدم بدین صورت که دیگر نظر نیست بلکه می شود مقاله.!!!!!!!
سلام ببخشین ایا این عادت به صورت کلی بداست یا خیر؟
بسیار نویسنده این مقاله کم لطفی نمودند و به شعور مردم ایران اسلامی و مسوولان مخلص نظام توهین کرده است.مردم ایران از باب اینکه بقول شهید مدرس (ره):"سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست" و همچنین تاکید امام (رض) بر این نگرش شهید مدرس ,وظیفه خود می داند تا در سیاست اظهار نظر نماید.لذا کوچک و بزرگ ایرانی ,کارمند و استاد دانشگاه و روحانی ,کسبه و کشاورز ,روستایی و شهری مومن هستند به اسلام و نظام . و سیاسی هستند چون مومن هستند و احساس مسوولیت می کنند.
متاسفانه عین حقیقت است.. وای کاش اینگونه نبود چون بسیاری از روابط اجتماعی وخانوادگی را همین سیاست زدگی مختل کرده ودشمنی هایی را ایجاد کرده واین در کل به صلاح جامعه نیست
زیبا بود.
مردم ما سیاسی نیستند. ما امورات عادی مردم را سیاسی می دانیم. مسائل غیر سیاسی در ایران هم از دید حکومت سیاسی است، در نتیجه همه چیز رنگ سیاسی می گیرد. اما این دید دولت است. در همه جای دنیا سیاست در سرنوشت مردم تاثیر اساسی دارد اما مسئله این است که در ایران مسائل غیر سیاسی هم سیاسی شده مانند: طرز لباس پوشیدن، کس و کار، اصلاح مو صورت، اردواج، راه رفتن در خیابان...
تحليل به اين آب دوغ خياري تا حالا نديده بوديم كه از اشتباه رانندگي به سياست برسيم
عزيز من ورود سياست به زندگي مردم ايران به سابقه 2500 ساله مي رسد و اين در طول تارخ جزء اخلاقيات مردم ايران شده است. سياسيون اگر كارشان را خوب انجام دهند باز مي بينيم كه سياست در صحبت هاي ايرانيان وجود دارد چراكه اصولاً ايرانيان هميشه به شاريط معترض بوده اند و هميشه نگاه بد بينانه به حكومت داشته اندفرقي نم كند چه حكومتي. چراكه فرهنگ قانع بودن اصلاَ در ايرانيان وجو ندارد.
مثال خیلی جالبی بود
واقعا عالی بود.
چون بهترین برنامه های رسانه ها مخصوصا تلویزیون سیاست بوده است
مردم از تلویزیون رفتار یاد میگیرند یا حداقل تاثیر میگیرند
در تایید مطالب فوق نداشتن سرگرمی و تفریح برای جامعه نیزاز عوامل موثرهستند
فکر کنم نیچه است میگوید هر وقت دیدید مردم کوچه بازاز ومهندس دکتر و... حرف سیاسی میزنند وابراز کارشناسی بدانی که ان کشور یا مریض است ویا سیاستمداران ان کشور کار بلد نیستند وعزیز دیگر میگوید در سرزمینی که سایه افراد از خود افراد بزرگتر است در ان سرسزمین بوی غروب می اید ...
بنده مي دانم كه شما نظر من را درج نمي كنيد اما لازم مي دانم بگويم. مردم ما علاوه بر مسائل سياسي در خصوص مسائل فرهنگي ،اقتصادي و اجتماعي و هر چيزي كه مربوط به سياستمداران و دولنمردان يك نظام مي شود صحبت مي كنن. علت كاملاً مشخص است وقتي دست اندركاران مباحث بالا در راستاي اهداف و نظرات جامعه پيش نمي روند و توجهي هم به اين موضوع نمي كنن پر واضح است كه اين مباحث به داخل جامعه كشيده مي شود.
بسیار نظر جامع و درستی است.
آفرین به این تحلیل پس مرگ بر آمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
گربميرد عدو جاي خوشحالي نيست
كه زندگاني ما نيز جاوداني نيست
"گلستان سعدي"
مگه چیزی به جز این در مملکت وجود دارد؟ از خودتان بپرسید که همه را روانی و ناامید کرده اید. ما همیشه دشمن داریم.!! برانداز داریم!!! اسرائیل و آمریکا در کمین ما هستند !!! و... و ... و.... !!!!!
با تشکر از سئوال زیبای شما
گر شما در جامعه ايراني زندگي كنيد از صبح كه از خواب بيدار مي شويد آنقدر در رسانه ها مسائل سياسي مطرح مي شود كه واقعا به ستوه مي آييد. از سويي ديگر خود نظام نيز مردم را به دخالت در امور سياسي تشويق مي كند. مثلا ما در سال حداقل 3 راهپيمايي سياسي داريم. مناسبتهايي كه كاركردهاي سياسي دارند. ولي پرداختن به مسائل اجتماعي كه مي تواند باعث نشاط در جامعه شود بسيار كم داريم. مثلا عيد نوروز كه مناسبتي كاملا بومي و با كاركرد اجتماعي است. واقعا به جز برنامه هاي تلويزيوني چه برنامه هاي اجتماعي و مشاركتهاي اجتماعي در عيد نوروز يافت مي شود. از سويي ديگر از آنجا كه جامعه ايراني يك جامعه مقيد و متدين است و روزانه با مسائل ديني سر و كار فراوان دارد و چون نظام سياسي ايران از ديانت جدا نيست، نمي توان توقع داشت كه مردم ديانت داشته باشند ولي به سياست كاري نداشته باشند!
مسئله ديگري كه باعث گرايش مردم به صحبتهاي سياسي است ملي شدن بسياري از منابع سرشار كشور است. مثلا چون نفت كشور به دست سياسيون است و از آنجا كه مردم نفت را از آن خود مي دانند، هر روزه اين سوال در ذهن تك تك ايرانيان مطرح است كه پول نفت را سياسيون چه مي كنند. از سويي ديگر كل اقتصاد ايران بصورت سياسي اداره مي شود. مردم با مسائل اقتصادي نيز سر و كار زيادي دارند لذا به ناچار باز هم در سياست دخالت مي كنند.
در آخر اينكه سياسي كاري هاي بسياري از مديران و دخالت سياست در زندگي روزمره ايرانيان مردم را ناچار به صحبت سلسله وار در مباحث سياسي مي كند.
بديهي است پرداختن به اين موضوع از حوصله اين نگارش خارج بوده و براي بررسي همه جانبه آن، نگارش يك مقاله اجتناب ناپذير است.
شاخصه جامعه ما در دنیا اسلام است و ما یک جامعه دینی!!!معرفی شده ایم..بزرگتر ها (پیشینیان)هم گفتند دیانت ما همان سیاست ماست..اخه قربونت برم..غیر از سیاست ما چی داریم؟اقتصاد..ورزش..تفریح..بقیه اش هم خودت بگو.(.میگی اما میدونم اینارو نمینویسی منم تا میتونم نظر میدم..)
ما که تو جمع فامیل وقتی دور هم هستیم همش درگیر مسائل سیاسی هستیم و تعدادی از فامیلها که استدلالهای الکی و یا طرفداری های غیر منطقی میارند باعث قطع رابطه مان شده
خيلي خيلي متشكريم در حد تيم ملي بود
گل گفتی آی گل گفتی مثل یه بلبل گفتی. ناکارآمدی و بی مسئولیتی مسئولان و کارکنان و بالادستیها موجب نارضایتی و بحث و جدل در میان عوام مردمه. اما کی این مساله حل میشه الله اعلم. خدا به داد ما برسه با این اوضاع نابسامان جامعمون.
حالا بابا بی خیال دور هم حرف میزنیم دیگه چرا گیر دادین اون آقای نویسنده هم که بنده خدا خیلی سطحی استدلال کرده واقعا با یک چوب همه را زده رفته این که درست نیست
بالاخره در تمام دنیا سیاست وجود دارد و جز زندگی همه هست
اکثریت مردم ایران سیاستمدار هستند.
وقتي شادي- تفريح و ساير زمينه هايي كه مردم رو به ارتباط ميده در جامعه وجود نداره مردم هم راجع به چيزهايي كه دور وبروشون ميگذره حرف ميزنند
ولی سیاست اینایی نیست که مردم میگن.
سیاست پدر و مادر نمیشناسه.
مثال اتوبوس مثالي مناسب ودرستي نبود ونشان دهنده افكارمنفي ويكطرفه نويسنده ميباشد مثلا ميتوانست اينطورمثال بزند كه اين اتوبوس درمسيررفتن به يك جشن بزرك ومهماني زيباميباشد ومسافران همه باهرشغلي درمورداين جشن ومهماني صبحت ميكنند
كشورما هم اكنون درشرايطي قراردارد كه شايد تاكنون درتاريخ اين ممكلت كمترسابقه داشته است كشورايران درحال توسعه ورشد وموانع بسياري اعم ازسياست كشورهاي فرامنطقه اي ومنطقه اي روبرواست وباتوجه به بداخلاقي هاي فراوان ودشمني هاي زياد كه ميشود دراين كلام خلاصه نمود كه اهدافي بجزجلوكيري ازرشد وتوسعه كشورايران رابدنبال دارد بنابراين مردم به خاطراين مسله باهركسي باسليقه وعقايد خاص خويش قضاوت مينمايد 0
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
با نظر شما موافق مثال اتوبوس اشتباه هدفدار بود
اميد دارن ...
هدف نهايي سياست ,اقتصاد است.
اگر نفت نبود خيلي از اين سياسيون وجود نداشتند.
كار دولتمردان ما مديريت تقسيم پول نفت است و كار دولتمردان كشورهاي فاقد نفت مديريت كسب درآمد و ارز است.حالا مقايسه كنيد كار كي سختتره؟!
اگر نظرات آقای میرخانی درست باشد آنگاه رفتار مردم کشورهایی که وضعیت سیاسی آنها مثل ماست ولی رفتار مردمشان مثل ما نیست چگونه تحلیل میشود؟؟؟!!!
ایشان احتمالا خیلی ساده به موضوع نگاه کرده اند والله اعلم
مردم از چیزی صحبت میکنند که دغدغه اصلی آنهاست .... تو خود حدیث مفصل خوان زین مجمل!!!
عالي بود واقعا مثال جالب و بكري بود.
وقتي يه مداح با 4 كلاس سواد در مورد مسائل سياسي اظهار نظر مي كنه و به سياستمداران خط ميده مردم عادي كه اكثر سوادشون از اون بيشتر حق دارند اظهار نظر كنند
دلائل اینکه...
.
.
.
چرا مردم ایران همیشه از سیاست صحبت می کنند....!
.
.
.
1_ کمبود شدید برنامه ها و مراکز تفریحی
.
.
2_ گرانی و تورم
.
.
3_ کیفیت بد کالاهای تولیدی داخلی و وارداتی ان هم فقط از چین و روسیه
.
.
4_ سرگرم نمودن مردم توسط احزاب سیاسی از طریق پیامک و اینترنت در جهت منافع خودشان
.
.
5_نگرانی مردم از آینده وضعیت شغلی و مسکن و معاششان
.
.
6_ نگرانی مردم از وضعیت حال و آینده سیاسی و امنیتی کشور
.
.
7_ سیاسی عمل نمودن صرف رسانه های جمعی بویژه صداوسیما در بخش خبر
.
.
.8_ بی نظمی در امور مختلف کشور و در نتیجه ربط داده شدن صحیح و ناصحیح همه امور به سیاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
بسیار عالی ودرست . شما برو مصاحبه شجونی را با فرارو بخوان ببین اگر با صد نفر در موردش حرف نزنی دق میکنی
1.از خصوصیت های انسان نیاز به اموزش است.
2.اموزش ها معمولا در دوران تحصیل فراگرفته می شود.درمواردی نیز در سازمان های اجتماعی.
3.فعالیت و رفتار صحیح سیاسی از جمله مسائلی است که نیاز به اموزش دارد.
4.بدون تردید وبدون هیچ اختلاف نظری تا بهمن 57 ازادی فعالیت سیاسی در ایران فراهم نبود.گرچه بعد از انقلاب دچار نوسان و حداقل برای برخی اقشار همرا بود.
4.نیز دریک مسئله نباید تردید داشت که مکان اموزش وتمرین کار سیاسی،احزاب سیاسی سالم هستند.
5.به نظر می رسد تمتم احزابی بعد از انقلاب شکل گرفته همه دراستانه انتخابات بوده وتا دور بعد کرکره ان پایین کشیده شده،به جبر یا اختیار.
6.ظاهرا به دلیل این مشکل حتی نخبگان جامعه تمرین رفتار سیاسی سالم را ندارند.لذا رفتارها انفعالی اس.
چندین سال پیش همزمان با انقلاب در ایران بنده در آمریکا بودم مردم آنجا اصلا" میلی به بحث سیاسی نداشتند زیرا زندگی مرفهی داشتند و تفریح آنها هم بموقع بود شاید امروز که کمی دچار بحران اقتصادی شده انددر مورد ان بحث کنند ضمنا"اگر درایران هم تمام کاسه و کوزه اقتصاد بد و بیکاری را نتوانند درمان کنند مسولین همه اش راجع به سیاست حرف میزنند که مردم با شکم گرسنه مشغولیات داشت باشند!!؟؟
این مردم نیستند که از سیاست حرف می زنند شما یه روز وقتت رو بزار و پای رادیو و یا تلویزیون بشین،اون وقت می فهمی که چگونه به این امور افراطی پرداخته می شه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
آخه بنده ی خدا همین شما ، اگه رسانه از سیاست صحبت نکنه فردا میای میگی معلوم نیست دارن چی کار می کنند و مردم رو تو جریان کارها قرار نمیدند
مطالب فوق خیلی خوب هست ولی دلیلش این هست که وقتی شعور ، آگاهی مردم از قانون مدنی کشور بیشتر باشد.
چون اینطور پرورش یافته ایم
عوامل پرورش عبارتند از :
صدا و سیما
مدرسه و دانشگاه
رسانه ها
خانواده
محیط
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
جهت اطلاع بايد بگويم كه اساسا"پرورش نيافته ايم.
ايراني فردي است كه شخصيت او در واكنش طبيعي به رويدادها شكل ميگيرد و هيچ سيستم و برنامه ايدر آن دخالت ندارد.
از بس صدا و سیما و جراید همه زار و زندگیشونوگذاشتند رو خبرهای سیاسی
همه بخشهای خبری در هر نوبت شونصدبار خبرای سیاسی رو پخش می کنه و برای اینکه مردم از خبرای سیاسی عقب نمونند ساعت 10 دوباره تکرار می شه جان خودم فک کنم تنها کشوری باشیم که اسم سیاست مدارای کشورهای آفریقایی وآمریکای جنوبی رو بلدیم و می دونیم الان تو فلان کوچه بورکینافاسو یه سنگ خورده تو سر یه جانوری از مملکت خودمون هم که فقط از انرژی هسته ای و قراردادنفت وگاز هند و ... خبرداریم آخ مردیم اینم یه راه سرگرم کردن مردمه دیگه تا فکر اقتصاد و دین و ...نباشن این روزا بعضیا !!! نمیدونن که ماه رمضونه ولی از اتفاقات لندن خوب خبر دارن
سلام
واقعا تحليل جالبي بود
ولي چرا همه در مورد فوتبال صاحب نظرن !!!!
در مورد احكام شرعي !!!!!!!!
در مورد

.
.
.
n
...در تائید اینکه مردم وقت بیکاری زیادی دارند....خدمتتون عرض کنم که اینجا مردم
اصلا با سیاست کاری ندارند...و میگن سیاستکاری را به سیاستمداراشون سپردن.
خون هرکسی وظیفه ای دارد و هیخکس بیکار نیست.
مردم همیشه باید در صحنه باشند . اگر درصحنه نباشند استکبار و دشمنان خارجی خیلی راحت از بی تفاوتی مردم سود جسته و به انقلاب اسلامی غلبه میکنند.لازمه حضور همه جانبه مردم در صحنه های اجتماعی داشتن آگاهی و بصیرت یا همان دید سیاسی است. رمز موفقیت 32 ساله انقلاب اسلامی همین دید سیاسی است که مردم دارن.خوشبختانه مسئولین وخادمین انقلاب از همان روزهای اول تاکنون اهمیت این موضوع را درک نموده و با همگانی کردن اطلاع رسانی و تحلیل سیاسی مردم را باین موضوع عادت داده اند.
تا وقتی که خطر استکبار بطورکامل از سر انقلاب اسلامی دفع نشده این روش ادامه خواهد یافت.
واقعیت این است که مسولان ما جز با سیاست نمی توانند نوع دیگری مدیریت کنند و آنها مردم را به این وادی کشانده اند وگر نه مدیریت یک جامعه ده ها عرصه دارد به تعبیر دیگر رانندگان اتوبوس وشاگردانشان عمدا چنین می کنند تا روز بگذرد جالب است که هر روز هم سوژه جدید طراحی میشود ومردم را خیلی جالب سر گرم می کنند
وقتي نظام سياسي انگشت تو هر سوراخي مي كنه و در هر زمينه اي مي خواهد فعال ما يشاء باشه و خودش را تنها مرجع حل اختلافات اعم از خانوادگي تا سياسي ميدونه اوضاع بهتر از اين نمي شه. اما با نظر آقاي اميرخاني كاملا موافقم . در يك جامعه كه ناكامي در آن زياد شود و منابع همگي در دست دولتهايي ناكارآمد تجميع يابد طبيعي است كه مردم اينقدر به اوضاع سياسي نگاه كنند.
واقعیت این است که مسولان ما جز با سیاست نمی توانند نوع دیگری مدیریت کنند و آنها مردم را به این وادی کشانده اند وگر نه مدیریت یک جامعه ده ها عرصه دارد به تعبیر دیگر رانندگان اتوبوس وشاگردانشان عمدا چنین می کنند تا روز بگذرد جالب است که هر روز هم سوژه جدید طراحی میشود ومردم را خیلی جالب سر گرم می کنند
علت اصلي‌اش اين است كه مردم تفريح كه ندارند، نصف وقتشون هم كه تو ترافيك صرف مي‌شه، پس بهترين سرگرمي بحث و گفتگوي داغ سياسي است.
ریشه علت فراگیر شدن گفتگو درباره سیاست در جامعه ایران نیازمند کار کارشناسی و تخصصی در حوزه جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی است. اولاً آقای امیرخانی صرفاً یک نویسنده هستند. ثانیاً حرفی که ایشان زده اند صرفاً یک فرضیه است و نه چیز دیگری!!!
باسمه تعالی
به نظر من اصلا مطلب علمی نبود و مثال هم مثال بسیار بی ربطی بود. ایا عملکرد دولتمردان اروپایی کاملا بی نقص است که در آنجا مردم خیلی به سیاست توجه نمی کنند.
حتی اگر مثال را درست هم فرض کنیم ایا همیشه مقصر راننده اوتوبوس است یا احتمال هم وجود دارد که مقصر طرف مقابل باشد.
از سایت وزین تابناک بعید بود شروع مطلب را این گونه آغاز کند.لطفا در مطالب دقت بیشتری به عمل آید
به نظر می رسد در دلایل سیاست زدگی مردم نخبگان و رسانه ها نقش بسیار مهمی ایفا می کنند
دانشجوی دکتری علوم سیاسی
1-نميدانم علت اصلي اينكه ما ايراني‌ها(از جمله خودم) دوست داريم در زمينه‌هاي مختلف اظهار نظر كنيم چيست؟ در حالي كه امروزه بيشتر به نظرات كارشناسان و متخصصان هر امري رجوع مي‌شود و عامه مردم در همه زمينه‌ها سخن نمي‌گويند.اين موضوع نيازمند تحليل جدي از سوي متخصصان روان‌شناسي اجتماعي است.
2-فكر مي‌كنم سياسي بودن يا سياسي شدن مردم(اگرچه در دهه اول انقلاب يك ارزش محسوب مي‌شد) ارتباط نزديكي با نابساماني در اداره كشور،شهر،منطقه و حتي خانه دارد. من هم براي اين موضوع تمثيلي دارم كه از خيلي پيشتر با نزديكان مطرح ميكردم.تصور كنيد در خانه يا محل كارتان نشسته‌ايد ناگهان جريان برق قطع مي‌شود.ابتدا براي دقايقي منتظر مي‌مانيد اما وصل نمي‌شود. انتظار طولاني‌تر و غير متعارف مي‌شود. به تكاپو مي‌افتيد شايد مشكل پست برق منطقه جدي باشد.تماس مي‌گيريد و جواب سربالا مي‌شنويد. با ناراحتي سراغ مسئول بالاتر را مي‌گيريد و باز هم پاسخ قانع كننده‌اي دريافت نمي‌كنيد. شايد تا آن لحظه نمي‌دانستيد وزير نيرو كيست؟ اما نام او را جستجو مي‌كنيد. بعد دستگيرتان مي‌شود وزير نيرو دانش‌آموخته رشته‌اي غير از برق مثلا عمران است.آنگاه شروع مي‌كنيد به انتقاد از وزير و نصب كننده‌اش.
اكنون شما فردي سياسي شده‌ايد و حرف‌هاي سياسي مي‌زنيد چون كه اين وزير در يك مناسبات پيچيده قدرت بر سر كار آمده و سخن گفتن در باره او ممكن است عليه جرياني سياسي تلقي شود و...
حال برگرديم به اول داستان. اگر برق‌تان قطع نشده بود باز هم مي‌دانستيد وزير نيرو كيست؟
سلام یعنی شما متوجه نشدید که یک اگه یک راننده خوب رانندگی کنه باز هم مردم میگن که چه راننده خوبی مارو از مرگ حتمی نجات داد؟
این حرف ها چیزی جز جوک نیست چون خودتون می دونید که وقتی راننده نمی خواهد پذیرایی کند مردم را به حرف سرگرم می کند ویا صحنه های ساختگی
به نظرم قياس خيلي مسخره اي است چون اگر راننده اتوبوس يك كار خارق العاده اي هم انجام دهد اين اتفاق مي افتد چه خوب چه بد .درحالت كلي هر ابتكاري چه خوب وچه بد اين مثال را شامل مي شود گرچه تابناك از ترس انحراف مردم تا الان حتي يك كامنت مرا هم نگذاشته ولي حداقل براي فهم مغزهاي كوچك خودشان هم خوب است كه كامنت بدم
وقتی احزاب ونهاد های مدنی درست وحسابی نداشته باشیم که این وظیفه را بدوش بکشند همه مردم بناچار به سیاست کشیده می شوند
برای اینکه مردم در کشورهای پیشرفته نماینده انتخاب میکنند و انها برایشان دل میسوزانند و خودشان با دل راحت زنگی میکنند و بر اساس توانایشان و لیاقتشان شغل مناسب دارند و اگر ثروتمند شوند بر اساس هوش و توانایی شخصی بوده واکثرا از هیچ به همه چیز رسیده اند و همه زیر سوال از کجا اوردی میباشند به محض برداشت بیشتر از 1000 دلار یا یورو با پیامک میپر سند چه میکنی؟ از همه دنیاثروت ومنابع می مکند تا مردمشان رفاه داشته باشند. اینجا میلیاردها وام به خودشانی ها مدهند طرف میبرد خارج برای بچه هایش سرمایه گذاری میکند و موقع پرداخت اصلا به پشیزی بانک را حساب نمکند فقط لیست اسماشان در جیب اینها میماند . برعکس اینجا از جیگر مردم میکنند میدهند کشورهای دیگر که بگیم ما دلسوز جامعه جهانی هستیم . اینها را با همدیگر مرور نکنیم دق میکنیم.سیاسی نیستیم درد دل میکنیم . علت دیگر نیز تعداد با سوادها نیز بیشتر شده و بینش بالا رفته است.
احزاب اجازه فعالیت داشته باشند که بتوانند مطالبات مردم را از دولت بگیرند وجوابگوی جامعه باشند وقتی این موارد فراهم شد دیگر مردم به فکر زندگی خودسان هستند.این بحث های سیاسی بین مردم چه آسیبهایی که به روح وجسم مردم وارد می کند
بیشتر پیش میرفتی توقیف میشدی ترسو
این نشانه کشور جهان سومیست که اخبار داخلیش 10 دقیقه است . اخبار خارحیش 1 ساعت چرا مردم سیاسی نشن؟اصلا چی کار بکنن از بی کاری ویس عاری
خوب بود
آنتونیو گرامشی این مطلب را 70 سال پیش گفته است
خيلي مثال جالبي بود و ديگر اينگه اون راننده در تمام زمان رانندگي مرتب و با صدايي بلند كه تمام سرنشينانش بشنوند از مهارتهاي خود در رانندگي ميگويد و اينكه هيشكي نميتونه مثل مو رانندگي كنه بعدش چپ و راست خرابكاري ميكنه
از دلایل عمده شرکت مردم در مباحث عدم آگاهی مسئولین، و نداشتن تخصص در زمینه های کاری است، بنابر این مسئولین با اشاعه یک زمینه نادرست بازخوردهائی از رفتار مردم دریافت نموده و آنچه در جهت رفاه است انجام نداده و عکس آنرا اجرا میکنند.
لطفا






لطفاٌ بفرمائید درمورد چی نظر نمیدهیم؟
همه درباره همه چیز نظرمیدهند درآخر صلاحیت دیگری روهم زیر سوال میبرند
همه سرمون تو کار همدیگه است ولی ازکار خودمون غافلیم مثلا در ورزش درفرهنگ درتحصیل درسینما...هم همین مشکلات هست. بنظرحقیر مشکل ازنحوه مدیریت است مدیران بعلت کم سوادی ملاک درستی از ارزشیابی زیر دستان اختیار ندارند وفقط نظرات پیرامونی و جو عمومی ملاک کارشان است .مثلاٌ مدیری داشتیم که نحوه ارزشیابی قسمتهای مختلف زیردستش براساس خبرهایی بود که از آبدارچی وراننده وتایپیست اداره برایش برده میشد وخود ازمواجهه مستقیم بانیرو زیر دستش واهمه داشت...یامثلا روزنامه نگارورزشی براساس منافع خاص خودش ایرادات مسئولی را بزرگ ونکات مثبت وی را نادیده میگیرد.شاید شما هم این جمله را از بعضی از دانه درشت های ایشان شنیده باشیدکه "خودمان آوردیمش خودمان هم میبریم"
ولی اخیرا قشری که در باره همه چیز نظر میدهد وهمیشه هم دچار افراط وتفریط هستند جامعه مداح (البته برخی ازمداحان )هستند، ایشان ازعلاقه مردم به اهلبیت (ع)سوء استفاده کرده وبه اسم امر به معروف ونهی از منکر در هر مناسبت بعنوان دلسوزی نظرات جریان خاصی را مطرح و پروبال میدهند وبرعلیه جریانی دیگر موضع میگیرندو ایشان راتاحد شمرو یزید پایین می آورند وبه راحتی از آبروی افراد مورد نظر میگذرند .ازخدا هم نمیترسند زیرا خودرا بیمه شده میپندارند.
احسنت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار