روند نزولي توليد نفت، ما را به كجا مي برد؟

ايران ظرفيت توليد 4 ميليون بشكه اي نفت را از دست داد

با توجه به سابقه تحريم سه ساله ايران در زمينه پمپ هاي درون چاهي، چرا اين عامل اكنون به عنوان عامل كاهش توليد نفت مطرح مي شود و با وجود ذخاير بزرگ گازي پارس جنوبي در ايران (دومين كشور گازي جهان) كمبود گاز براي تزريق در ميادين نفتي، چه توجيهي مي تواند داشته باشد؟
کد خبر: ۱۸۱۶۶۳
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۳ 05 August 2011
|
29131 بازدید
|
سرويس اقتصادي ـ در اواخر ارديبهشت ماه امسال بود كه نشريه «پلاتز»، از كاهش ميزان توليد نفت جمهوري اسلامي ايران در ماه آوريل با بیست هزار بشكه كاهش به 940/3 ميليون بشكه در روز خبر داد.

به گزارش «تابناك»، هرچند محافل خبري و مراجع رسمي ايران، واكنش چنداني به این خبر نشان ندادند، گويا اين خبر، حاكي از آغاز سيري نزولي در توليد نفت ايران بود، زيرا كمتر از دو ماه بعد، منابع غير رسمي از ادامه اين روند و كاهش 38 هزار بشكه اي توليد روزانه نفت ايران خبر دادند.

بنا بر گزارش «داوجونز»، توليد نفت ايران تنها در ماه جولاي 2011 به ميزان 38 هزار بشكه در روز كاهش يافته است، حال آن كه توليد نفت بیشتر اعضای اوپك افزايش داشته و تنها عربستان در ماه گذشته، 350 هزار بشكه در روز افزايش توليد داشته است.

اوایل امسال نیز مجلسي ها گزارش دادند که تولید نفت ایران در سال گذشته، 72 هزار بشکه کاهش یافته است؛ اما این گزارش از سوی قلعه بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران رد شد و وی بر کاهش تولید 25 هزار بشکه ای تأکید کرد.

این گزارش آورده است، در شرایطی که برنامه تولید ما در سال جاری، نزدیک سه میلیون و 980 هزار بشکه اعلام شده بود، در عمل، تنها روزانه نزدیک سه میلیون و نهصد هزار بشکه نفت تولید شده است، حال آن که رئیس کمیسیون انرژی مجلس، احتمال داد با ادامه اين روند  تا پایان سال، تولید نفت ایران، بیش از صد هزار بشکه ديگر کاهش خواهد یافت.

همچنین آمارها نشان می دهند که ظرفیت تولید نفت ایران از چهار میلیون و بیست هزار بشکه در سال 1384، به نزدیک سه میلیون و نهصد هزار بشکه در سال جاري  کاهش یافته است.

در اين راستا، البته قلاوند، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، سرانجام پس از ماه ها سکوت درباره کاهش تولید نفت ایران، اين واقعیت را پذيرفت و نبود گاز کافی برای تزریق به مخازن نفتی، کمبود دکل های حفاری خشکی و دریایی و کمبود پمپ های درون چاهي را علل اصلي كاهش توليد نفت دانست.

اينها همه در حالي است كه بر پایه برنامه پنجم، رسيدن ايران به سطح توليد پنج ميليون بشكه اي هدف گذاري شده، كه با تأثير خود در افزايش 25 درصدي درآمدهاي نفتي ايران، مي تواند ابزار مهمي در تحقق اهداف ايران 1404 و رسيدن ايران به جايگاه نخست اقتصادي منطقه باشد.

اکنون پرسش اينجاست، با توجه به سابقه تحريم سه ساله ايران در زمينه پمپ هاي درون چاهي، چرا اين عامل به عنوان عامل كاهش توليد نفت مطرح مي شود و با وجود ذخاير بزرگ گازي پارس جنوبي در ايران (دومين كشور گازي جهان) كمبود گاز براي تزريق در ميادين نفتي  چه توجيهي مي تواند داشته باشد؟

گفتني است، در دو سال گذشته، به دلیل توقف گسترش و بهره برداری نکردن بموقع از بیست میدان نفتی و همچنین تزریق نکردن گاز به میادین، ظرفیت تولید نفت ایران، سیر نزولی داشته است.

در همين راستا، برخي  کارشناسان تأکید دارند ایران ظرفیت تولید چهار میلیون بشکه نفت در هر روز را کاملا از دست داده و در صورت رد این ادعا، شرکت ملی نفت ايران، باید رکوردگیری کند تا ثابت شود این ادعا اشتباه است؛ ركوردگيري، الزام همه ميادين نفتي به توليد با بیشترین توان خود در يك روز براي سنجش بالاترین ظرفيت توليد كشور است كه سالانه دو بار (31 شهریور و 29 اسفند) در هر سال انجام مي شد؛ اما متأسفانه در دو سال گذشته، به دليل قرار نداشتن مدير نفتي بر مسند وزارت نفت اين فرآيند متوقف شده است.

هرچند مديريت غيرنفتي وزارت و شركت ملي نفت ايران در دو سال گذشته، ميراث خوبي براي وزير جديد نفت باقي نگذاشته، بجاست كه آقاي قاسمي به عنوان سكاندار جديد اين كشتي توفان زده در راستاي رفع ابهامات آماري موجود و بالا بردن توان كشور در اين بخش كليدي اقتصادي و جبران آسيب هاي وارده در چند سال گذشته، تلاشي جهادگونه به نمايش گذارد.
اشتراک گذاری
سلام پرواز
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷۷
ناشناس
|
India
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
کی گفته اصلا باید زیاد نفت تولید کنیم
باید کمش کنیم و این هم در راستای سیاست دولت خدمتگذار هست که از وابستگی به درآمدهای نفتی باید کاسته بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
مجيد جان چون منابع زير زميني به هم وصله اگر ما بيرون نكشيم كشورهاي دور و بر ما بيرون ميكشند ..بعد هم مدافع دولت خدمتگزار!!.. با پولش ميتونيم توليد و تكنولوژي را بالا ببريم ....ولي ما پولش و ميديم دوستان خرج كنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
با کم کردن تولید که وابستگی به نفت کم نمیشود. وابستگی با تولید و صادرات کالای غیر نفتی کم میشود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
ممکن است نیاز به تولید نفت 3 میلیون بشکه باشد و لی باید ظرفیت تولید از میزان نیاز بیشتر باشد تا در مواقع کمبود نفت یک تولید کننده کشور بتواند از مازاد تولید خود برای تنظیم بازار نفت استفاده کند . در اوپک ظرفیت تولید یکی از ارکان نفوذ کشورها در بازار جهانی نفت میباشد . خواهشا اگر اطلاعات کافی ندارید اظهار نظر نکنید ....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
با کاهش استخراج موافقم، ولی نه با توجیه شما!!! به نظر من باید سهم آیندگان نیز حفظ شود...
امیر کردستانی
| United Kingdom |
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
توجیهات دولت غیر کارشناسی و عوام پسند است.دروغگویی به ملت و واقعیت رت وترونه جلوه دادن تا کی؟
سيب
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
سلام، ناشناس عزيز يه تيكه خنده دار اونداختي دوستان عزيز جدي گرفتن.
sasan13512002
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
با عرض سلام و احترام خدمت هموطن عزيزم
اگر تابناك نظر مرا سانسور نكند و شما هم از نظر گزنده من ناراحت نشويد به عنوان يك كارمند وزارت نفت بايد خدمتتان عرض كنم كه طبق فرمايش حضرتعالي راه قطع وابستگي به نفت كه توسط شما كشف شده! به سرعت قابل اجراست. اگر به ما فرمان دهيد ظرف مدت كمتر از يك ساعت توليد را متوقف مي كنيم و ضمن قطع وابستگي به نفت مشت محكمي بر دهان ياوه گويان مي زنيم! عزيز من آيا چيزي از اقتصاد و نفت مي دانيد؟ بنده نمي گويم طرفدار دولت نباشيد ولي اگر يك جو از نفت اطلاع داشتيد و يا سرتان را از زير برف بيرون مي آورديد متوجه مي شديد كه در دولت خدمتگذار بيشترين خيانت به مجموعه نفت با حذف مديران لايق و بكارگيري مديران باندي شده است كه فكر مي كنم به راحتي قابل جبران نباشد. اگر نبود جانفشاني هاي كاركنان شريف نفت با اين اوضاع و احوال توليدمان از نصف هم كمتر شده بود. يا علي(ع)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
ظرفیت تولید نفت برای کشوری مثل ما یک ضرورت حیاتی و استراتژیک است ما میتوانیم ظرفیت تولید ده میلیون بشکه در روز داشته باشیم ولی از یک یلیون آن استفاده کنیم ولی به هرحال افت ظرفیت تولید نفت اصلاً به نفع ما نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
فهمیدن علل همه این مشکلات اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در سالهای اخیر نیاز به هوش بالایی ندارد. ..................... ماموریت خود را خوب انجام می دهد!
پاسخ ها
کاکو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
مگر کوته فکری و باندبازی اجازه استفاده موجه از ثروت های ملی را می دهد ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
پسر خاله تو هم یکی مثه .................... که با زد و بند سر کار اومدن به شرافتم قسم غیر از این نیست وگرنه فیش حقوقی خودمو با مدرک لیسانس از دانشگاه صنعت نفت رو نشون میدم که پایه حقوقم 330208 تومن هستش.
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
آقای ناشناس که میگه پایه حقوق من 330208 تومنه خب دریافتی اشم بگه،ایطور مظلوم نمایی نکنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
اکثر متخصصین پس از کسب تجربه یکی دو ساله در ایران نمی مانند چرا که این صنعت ظرفیت نگهداری نیروی متخصص و تحصیل کرده را ندارد درآمد یک تکنسین در شرکتهای دیگر با مهندسین نفتی که با وجود خطرات جانی و هفته ها دوری از خانواده و گرمای شدید و ... کمتر از آنان است.بنده در ایران فقط داشتم خود و خانواده ام را نابود میکردم ابتدا به اربیل رفتم در آمدم چهار برابر شد(البته با کسر مالیات)حالا هم یک پیشنهاد کاری برای دبی دارم که 8 ماه آن برابر با 30 سال در صنعت نفت ایران بودن است.خدا را شکر .خدا خائنین به این صنعت رو ازشون نگذره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
ايشان كاملا" درست ميگويند. من الان با مدرك كارشناسي ارشد و با شرايط نخبگي با سه سال سابقه كاري در شركت نفت داراي پايه حقوق 375000تومان ميباشم. قصد خروج از كشور دارم. بعد از مدتي مسئولين نفتي مجبورند متخصصيني شبيه ما رو با هزينه هاي بسيار بالاتر از خارج از كشور تأمين كنند. زيرا متخصصي براي چرخاندن چرخهاي صنعت نفت باقي نميماند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
حق با شماست. بنده خودم كارمند پارس جنوبي هستم. متاسفانه با اين شرايط موجود اكثر مهندسان شاغل در اينجا به فكر خروج هستند. زيرا وضعيت روز به روز بدتر مي شود و نفتي ها هم به خط فقر نزديك مي شوند!
x
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
منم موافقم
اگه میشه اطلاعاتی راجع به شرکتتون بدین شاید منم اومدم (فوق حفاری و 4سال سابقه)
ناشناس
| Lebanon |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
چاخان نگین لطفا. کنتورشو شما نمی بینین ولی کنتور داره. راننده لودر بدون دیپلم هم پارس جنوبی ماهی 500 هزار تومن میگیره شما یا نمیدونی کارشناسی ارشد چیه یا فقط یه چیزی نوشتی که ساز مخالفتو زده باشی. من پسرخالم کنترل پروژه کار میکنه اونجا با ماهی 32 میلیون تومان شروع کرد الان بیشتر از 5 میلیون بهش میدن ماهی. جمع کنید برید بابا
خائن هم کسیه که طرحی میبره که ثروت مملکتشو نابود کنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
آقای دانشمد که اعا میکنی پسرخالت 5 میلیون میگیره!! اولا که دوست اولمون گفت پایه حقوق 375000 تومن نه کلش. احتمالا دریافتیش حدود 1 تومن باشه!!
ضمنا اون پسرخالت احتمالا پیمانکاری کار میکنه نه استخدام وازرت نفت، کار پیمونکاری هم بخور بخوره و باند بازی پسرخاله شمام از همین سبک هست. تو که اونجا نیستی اظهار نظر نکن لطفا
ناشناس
| Canada |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
ناشناس آخر راست میگه...دروغ نگین هر کسی که تو مجموعه های فعال در سایت های پتروشیمی جنوب کشور بوده باشه میدونه که مهندس های فنی با سابقه کار 5 6 سال و مدرک ارشد حداقل دریافتیشون 1.4 1.5میلیون در ماهه. متخصص 375 تومن بگیره؟قطعا یا متخصص! نیستی یا حقوقت این نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
اقا تو حاضری حداقل 16 روز زن بچه ات رو تنها بگذاری بری توی گرمای بلای 50 درجه کار کنی آخرش 1.5 با 6 سال سابقه و با مدرک فوق لیسانس بگیری در ضمن یکی مثه شماست که فرق پایه حقوق رو با دریافتی نمیدونه که میشینه واسه متخصصین تصمیم میگیره
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۷
اینطور حرف زدن اصلا قابل استناد نیست خب با عدد و رقم مشخص کن در آمد 8 ماه اندازه 30 سال کار تو شرکت نفت ایرانه(حقوق هر 2 جا رو دقیق بگو البته دریافتی رو نه پایه حقوقو
ناشناس
|
Sweden
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
این قله بانی هم مسله زبل خان همه جا هست.
حاج رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
بهتر بود این دوست عزیز جایگزینی برای درآمدهای نفتی پیشنهاد می کرد .تا سفره های مردم نفتی نشود و از آلودگی نفتی سفره های مردم جلوگیری شود !؟
جعفرخان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
اين كه مسئله مهمي نيست؟ بجاي اين چيزاي پيش پا افتاده مسوولان مشكل آب بازي در پاركها را حل كنند كه بلاي جان مردم و اقتصاد شده است!
هيچ ميدونستيد تفنگهاي آبپاش از نفت درست شده؟؟!؟!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
تحريمها يه مشت كاغذ پاره است و بگذار اونقدر قطعنامه صادر كنن تا قطعنامه دانشان پاره شود...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
دوست من 17 سال کار کرد و بعد از اینمدت وقتی فهمید به جایی نمیرسد رفت برای یک شرکت ترکیه ای کار میکند و بقول خودش دیگه یک ادم بیسواد بهش دستور نمیده و حقوقش هم 9 برابر ایران است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
روی نفت خوابیدیم عرضه استفاده از اون ر نداریم یا مفت میفروشیم یا نمیتونیم استخراجکنیم اگه این ثروت دست کشورهای دیگه بود میدیدیم مردمشون تو چه رفاهی زندگی میکردند و صنعتشون کجای دنیا قرار داشت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
تا وفتی ملاک انتخاب مدیران به جای دانش و قدرت اجرایی وابستگی حزبی و ظواهر رفتاری و گفتاری خاص ! باشد وضع همین طور خراب خواهد بود
پاسخ ها
ناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
وقتي آقاي وزيري هامانه كه شخصي باتجربه و از جنس نفت است با چشماني اشكبار از كابينه خارج مي شود و آخرين جمله اش اين است"..نفت را شخم زدند.."! و بعد وزيري روي كار مي آيد كه سابقه يك روز كار در وزارت نفت را ندارد بهتر از اين نمي شود. گذشت زمان ثابت مي كند كه چه كساني به اين ملت خيانت كردند و چه كساني خدمت.
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# عملیات وعده صادق 3 # جنگ ایران و اسرائیل # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
آیا موافق ساخت بمب اتم هستید؟
الی گشت
آخرین اخبار