بازدید 25791
در میان تحیر برخی تحلیلگران اقتصادی؛

صندوق بین المللی پول، میزان رشد اقتصادی ایران را اعلام کرد

صندوق بین‌المللی پول، چشم‌انداز رشد اقتصادی ایران را به تأثیر از افزایش بهای نفت و به موجب طرح اصلاح یارانه‌ها، مثبت ارزیابی می‌کند و طرح اصلاحات اقتصادی ایران را که به حذف سالانه نزدیک به شصت میلیارد دلار یارانه ـ که 15 درصد از رشد ناخالص داخلی این کشور را از آن خود می‌کند ـ تحسین کرده است.
کد خبر: ۱۸۱۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۳ 04 August 2011
سرویس اقتصادی ـ صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارشی با اعلام خبر رشد 3.2 درصدی اقتصاد ایران در سال 2011 با نقض ارزیابی‌های اولیه خود، تحلیلگرانی را که پیش از این رونق اقتصادی پایین‌تری را برای کشورمان پیش بینی کرده بودند، شگفت زده کرد.

در همین حال، برخی تحلیلگران با خدشه وارد کردن به گزارش جدید IMF، استقلال آن را زیر سوال برده و مدعی شده اند که ایران در تنظیم این گزارش دخالت داشته است!

به گزارش «تابناک»، در گزارش‌های منطقه‌ای ماه آوریل صندوق بین‌المللی پول درباره خاورمیانه و آسیای مرکزی، نرخ رشد اقتصادی ایران صفر درصد پیش بینی شده بود، ولی ایران با رد این گزارش، آن را سیاسی و عملکرد IMF را زیر نفوذ غرب عنوان کرد و پس از آن نیز معاون وزیر اقتصاد کشورمان اعلام کرد که IMF در برابر این انتقادها، گروهی از کارشناسان خود را برای بررسی این گزارش و اصلاح آن به ایران فرستاده است.

هرچند انتشار این گزارش، تحلیلگرانی را که بر این باورند، این ارقام واقعیت اقتصاد ایران را بازتاب نمی‌دهد، شگفت زده کرده، کارشناسان اقتصادی بسیاری در درون و بیرون از ایران و همچنین دولت‌های اروپایی، درستی این داده‌ها را منصفانه قلمداد کرده اند.

از سویی، در بخش دیگری از این گزارش آمده است: به دنبال افزایش تولید محصولات غیرنفتی و کشاورزی و افزایش بهای نفت، بهبود اوضاع اقتصادی ایران در مقایسه با سال‌های 2008 و 2009 آهنگ سریع‌تری به خود گرفته است.

گزارش MIF همچنین در ادامه می‌افزاید: با این همه رشد ناخالص 3.2 درصدی تولیدات داخلی در سال‌های 2010 و 2011 اندکی پایین‌تر از رشد 3.5 درصدی سال‌های 2009 و 2010 بوده است.

صندوق بین‌المللی پول، چشم‌انداز رشد اقتصادی ایران را به تأثیر از افزایش بهای نفت و به موجب طرح اصلاح یارانه‌ها مثبت ارزیابی می‌کند و طرح اصلاحات اقتصادی ایران را که به حذف سالانه نزدیک به شصت میلیارد دلار یارانه ـ که 15 درصد از رشد ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص می‌دهد ـ تحسین کرده است.

در پایان گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده است: ایران با مهار تورم 25.4 درصدی سال‌های 2008 تا 2009 به 12.4 درصد در سال‌های 2010 تا 2011 توانسته است با موفقیت، پیامدهای منفی طرح اصلاحات یارانه‌ای بر نرخ تورم را کنترل کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار