بازدید 30141

اجراي یک حكم قصاص جنجالی متوقف شد

در حالي كه قرار بود بدون هيچ‌گونه اطلاع رساني خبري حدود ساعت 6:30 صبح روز يك‌شنبه (امروز ) «آمنه» در بيمارستان دادگستري تهران و با حضور پزشكان متخصص قانوني و داديار اجراي احكام دادسراي امور جنايي پايتخت، حكم قصاص «مجيد» را كه آبان ماه سال 83 مرتكب اسيد پاشي شده بود اجرا كند، از اجراي آن منصرف و چشمان مجيد را كه منتظر اجراي حكم قصاص بود دوباره به او بخشيد.
کد خبر: ۱۸۰۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۴ 31 July 2011
«آمنه» كه قرار بود صبح روز يك‌شنبه 9 مرداد 1390 چشمان «مجيد» را قصاص كند، در آستانه ماه مبارك رمضان از قصاص وي گذشت و چشمان خواستگار سابقش را به او بخشيد.

به گزارش ايسنا در حالي كه قرار بود بدون هيچ‌گونه اطلاع رساني خبري حدود ساعت 6:30 صبح روز يك‌شنبه (امروز ) «آمنه» در بيمارستان دادگستري تهران و با حضور پزشكان متخصص قانوني و داديار اجراي احكام دادسراي امور جنايي پايتخت، حكم قصاص «مجيد» را كه آبان ماه سال 83 مرتكب اسيد پاشي شده بود اجرا كند، از اجراي آن منصرف و چشمان مجيد را كه منتظر اجراي حكم قصاص بود دوباره به او بخشيد.



بر اساس گفته‌ي اطرافيان «آمنه» كه در بيمارستان حضور داشتند، «آمنه» از قصاص «مجيد» گذشت كرده است و اين حكم جنجالي اجرا نشده است.

از حضور خبرنگاران در محل اجراي حكم قصاص نيز جلوگيري شده است.

به گزارش ايسنا،‌ پيش از اين قرار بود اين حكم ساعت 12 روز شنبه 24 ارديبهشت 1390 در بيمارستان دادگستري تهران اجرا شود و «مجيد» مورد قصاص از ناحيه دو چشم قرار گيرد كه ظاهرا به دلايلي اعلام نشده در ساعات پاياني شامگاه جمعه و بر اساس اعلام مسوولان اجرايي حكم، اجراي آن به تعويق افتاده بود.

بر اساس اين گزارش، ‌ساعت ‌16 و 30 دقيقه يكي از روزهاي اواسط آبان‌ماه سال ‌83 اهالي خيابان رسالت متوجه داد و فريادهاي دختري جوان شدند كه با دنبال كردن موضوع دريافتند دختر جوان به نام «آمنه» از سوي فردي مورد اسيدپاشي قرار گرفته است.

با انتقال آمنه به بيمارستان، تلاش پزشكان براي درمان وي آغاز شد، اما زماني كه بعد از انتقال به بيمارستان‌هاي رسالت و مطهري به بيمارستان لبافي‌نژاد منتقل شد، پزشكان اعلام كردند كه ديگر دير شده و چشم چپ آمنه كاملا از بين رفته است.

با طرح شكايت دختر جوان در شعبه‌ ششم بازپرسي دادسراي امور جنايي تهران، قاضي قيصري رسيدگي به شكايت را در دستور كار قرار داد و شناسايي و بازداشت متهم را از ماموران آگاهي خواستار شد.

آمنه در شكايت خود اعلام كرد: چند ماه قبل وقتي در دانشكده‌ برق مشغول تحصيل بودم متوجه شدم كه يكي از دانشجويان به اسم مجيد به من علاقه‌مند شده است. چند بار مادرش با منزل ما تماس گرفت اما مادر من به دليل تفاوت‌هاي زياد سني، فرهنگي و خانوادگي ما پاسخ منفي داد كه البته جواب خودم نيز منفي بود تا اين‌كه يكي از دوستانم پيشنهاد داد براي تمام كردن موضوع، يك بار رودررو پاسخ قطعي خود را به او بدهم. به همين دليل يك روز كه بعد از ايجاد مزاحمت‌هاي فراوان و تماس‌هاي گاه و بي‌گاه به محل كارم آمد، به او گفتم كه با فردي عقد كرده‌ام و ديگر سراغ من را نگيرد.

اين دختر جوان ادامه داد: مجيد در مقابل اين ادعاي من خواست كه از همسرم طلاق بگيرم و اظهار كرد كه در صورت عدم جدايي از همسرم مرا خواهد كشت. من تهديدهاي او را جدي گرفتم و همان روز به پليس اطلاع دادم اما پليس گفت تا زماني كه جرمي واقع نشده نمي‌توان وارد عمل شد و او را بازداشت كرد. با گذشت دو روز از اين ماجرا عصر روز حادثه زماني كه از محل كارم خارج شدم ناگهان فردي مثل سايه از پشت به من نزديك شد و بعد روبرويم ايستاد. سپس ظرفي سرخ‌رنگ را جلو آورد و مايع به شدت سوزاننده‌ داخل آن را روي صورتم پاشيد. اول تصور كردم كه آب‌ جوش است اما وقتي مرا به چند بيمارستان بردند، فهميدم اسيد بوده و همان ابتدا چشم چپم از بين رفت.

اين شاكي در ادامه‌ شكايت خود، گفت: پزشكان اقدام به تخليه‌ چشم چپم كردند و گفتند كه چشم راستم نيز در شرف نابينايي است. به همين دليل پيشنهاد كردند كه براي درمان به بارسلون بروم و آن زمان با هشت هزار يورو كه بخشي از آن به صورت كمك از سوي دولت وقت به خانواده‌ام پرداخت شد، براي درمان به اسپانيا سفر كردم. در آنجا ‌17 بار مورد جراحي پلاستيك قرار گرفتم و چشم راستم نيز مورد درمان قرار گرفت اما پزشكان اعلام كردند كه اثرات مخرب اسيد تا پنج سال باقي مي‌ماند و به همين دليل يك شب وقتي در خانه بودم ناگهان متوجه شدم داخل حفره‌ چشم راستم چيزي وجود ندارد و به اين ترتيب چشم ديگر خود را هم از دست دادم.

با صدور قرار مجرميت براي متهم، پرونده وي جهت محاكمه به دادگاه كيفري استان تهران ارجاع شد و قضات شعبه ‌71 دادگاه كيفري، روز ‌6 آذرماه سال ‌87 پس از اخذ اظهارات متهم و شاكي، حكم قصاص دو چشم به شيوه‌ مورد درخواست شاكي يعني ريختن اسيد در چشم متهم و پرداخت ديه‌ جراحات وارده پس از پرداخت تفاضل ديه از سوي شاكي را صادر كردند.

اين پرونده پس از تاييد راي صادره از سوي دادگاه توسط ديوان عالي كشور، روز ‌21 اسفندماه ‌87 به واحد اجراي احكام دادسراي امور جنايي تهران ارجاع شد.

پس از بازگشت مجدد دختر جوان و ناكامي پزشكان در درمان وي، بار ديگر «آمنه» و خانواده‌اش بر اجراي حكم قصاص تاكيد كردند و به اين ترتيب پرونده از سوي قاضي عصمت‌الله جابري داديار اجراي احكام دادسراي جنايي در آستانه ارسال نزد رييس قوه قضاييه جهت استيذان و نهايتا اجراي حكم قرار گرفت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲۷
آمنه تویه فرشته ای
آخه چرا؟ یکبار اگر قصاص کنند دیگه هرکس هر کاری نمیکنه.
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
این قصاص یه جورایی بود به دل نمینشت یا باید ابد میدادن یا اعدام .کور کردن ...!!!!
اين گذشت بسيار زيبا و بزرگوارانه بود. جنايت اين فرد را خداوند در روز جزا پاسخگو خواهد بود
با درود فراوان بر تو ، به گفته بزرگان دين لذتي كه در عفو هست در انتقام نيست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
اگر خودت هم دوتا چشم و همه زندگي ات را از دست ميدادي بازم همين حرفو ميزدي؟
ناشناس
| United States |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
اگه خواهر خودت بود، بازم ضرب المثل می گفتی؟؟؟
دلم برای اون بیچاره و همه قربانیان اسیدپاشی دیگر می سوزه ... با این همه فشار از هر طرف اگه رضایت ندن چکار کنند !!!
ای کاش عاملین اسید پاشی رو دوبرابر همون قصاص می کردند و در انظار عمومی هم نمایش می دادن تا درس عبرتی باشد برای همه اون شیطان صفتانی که فکرشون رو معطوف اسیدپاشی به جوانان عزیز دردانه این مردم می کنند !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
گل گفتی!
خدایا شچمان آمنه را به او برگردان،آمین!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۹
چشمي نداره كه بخواد برگرده
باسلام اگر چه اجرای قصاص یا بخش هر دو حق شاکی بوده و بنا به فرمایش بزرگان لذتی که در بخشش هست در قصاص نیست اما ای کاش ، حکم اجرا می شد تا جنایتکاران گوشه ای از جنایت را روی خودشان احساس کنند. و لکه ننگ و شرم را همواره بر چهره شان یدک بکشند
اصلا از شنیدن این خبر خوشحال نشدم.
البته بخشش حق این خانم میباشد ولی باید به این نکته نیز توجه میکرد که ترحم بر پلنگ تیز دندان است.متهم پس از سپری شدن مدت محکومیت دوباره به جامعه بازگشته و با مجوزی که برای خودش صادر نموده مجددا به کار خود ادامه میدهد .امیدوارم خداوند سزای اینگونه متهمین را هر چه سریعتر بدهد.
انشالله همه ما ها جوانمردی و انسانیت را از این دختر یاد بگیریم .انسانهایی با این روح بزرگ واقعا باید برای همه الگو باشند واقعا در آستانه ماه مبارک رمضان کار بزرگی کرد
آفرين بر تو و خداوند به تو عوض آنرا خواهد داد
بايد قصاص ميشد . متاسفانه ناامني در جامعه زياد شده و مسئولين هم از طريق راهكارهاي صحيح و روانشناسانه مشكلات را حل نميكنند تا از آسيبهاي اجتماعي جلو گيري شود . بنابراين بايد از مجازاتهاي متناسب با جرم استفاده شود تا كسي به خود اجازه ندهد به جان و مال و ناموس مردم تعدي كند . لطفاً‌ تا دير نشده به فكر چاره باشيد
پیشنهاد میگردد از نظر جنبه اجتماعی جرم، حداقل محکوم را حبس ابد نمایند و کلیه اموالش را به نفع دولت ضبط نمایند.
نمیدونم چی بگم، این دختر روح بزرگی داره که از حق مسلم خودش گذشت کرد
خدا بهترین قاضی است
خب لا اقل عکس این مجید بی وجدان را می زدید مردم بشناسنش
جرم در سال 83 اتفاق افتاده ولی چرا حکم آن در سال 87 یعنی چهار سال بعد صادر شده؟ هیچ می دانید یک ساعت نابینایی یعنی چی؟ آیا توان درک آن برای افراد بینا وجود دارد؟
با بخشیدن ونبخشیدن آمنه هیچ اتفاقی نمی افتاد نه آمنه ،آمنه اولی میشه نه اون مجید بی انصاف مجید ی منصف وانسان میشه فقط این وسط طفلک آمنه است که چشمهاش رو از دست داده
اما مجید گوش کن
گیرم که خلق خدا را به طریقی فریفتی
با دست انتقام طبیعت چه می کنی
خدایا کمکش کن...
آیا با بخشش باعث اسید پاشی دیگران به چشم ها و صورت آمنه ها نخواهیم بود.
آمنه نباید این جنایتکار را میبخشید. بااین کار کسانی که قصد تکرار اینگونه جنایات را دارند هم میدانند که حتی اگر حکم قصاص داده شود طرف دعوا او را میبخشد. هرچند برای کسی که تمام صورت یک جوان را نابود کرده از دست دادن چشم آن هم با خدم و حشم اصلا منصفانه نسیت و باید به همان وضع به صورتش اسید میپاشیدن
من هم حدود 19 سال پیش به خاطر ضربه یک نفر به چشمم مقداری از بینایی آن چشمم را از دست دادم. هیچوقت او را نبخشیدم. و فکر میکنم هیچوقت هم نتوانم علت این بخشش خانم محترم را درک کنم. کار بزرگی انجام داده و ای کاش او را نمیبخشید. ای کاش میشد چند شب هم طعم نابینایی را به آن فرد چشاند.استرس شنیدن جواب منفی پزشک ....و ....
بگذریم ...وجدان عمومی این افراد خودخواه را نخواهد بخشید.
سلام
واقعا انسانهایی در روی کره زمین هستند که از مال و جان خود میگذزند ومیبخشند
با این بخشش اخرتش را بیمه کرد و ننگ زندگی برای ان نامرد ماند
با سلام
بدون هیچگونه مقدمه بایستی عرض کنم شرف این بانو بزرگواراز خیلی آدم های مثل مجید بیشتر است درود براین بانوی باگذشت
به نظر من با هر توجيهي اشتباه كرد كه بخشيد.ديگران را نيز بايد در نظر گرفت.شايد نظر من سختگيرانه باشد ولي مجيد ها نيز كم نيستند.البته بايد گفت ااين خانم كار بزرگي كردند.اين را نميشود منكر شد.
به نظر من باید اون جانی اسید پاش را در داخل بشکه اسید آرام ، آرام ذوب میکردند تا درس عبرتی برای دیگران باشد .
آفرین.احسنت.بزرگی از خود نشان داد.این نشانه رشد جامعه ایرانی است.
آيا واقعا اينگونه افراد كه اقدام به اين اعمال ننگين مي كنند و چهره هاي معصومانه اي را براي هميشه نابود مي كنند بايد زنده بمانند؟ هيهات هيهات
قوه قضاییه نباید از این کارها به سادگی بگذرد.چه بسا یا تهدید دختر رضایت داده.باید چنان قوه قضاییه برخورد کند که کسی تصور تهیه اسید و پاشیدن آن به صورت کسی را به فکر خود را راه ندهد.
این کار از زیباترین کارهایی است که در کشور ما صورت گرفته است. ایثاری که این زن کرد بسیار گرانقدر است. امیدم است که شخص خاطی تحت تاثیر این بزرگواری قرار بگیرد. آمنه خانم در این سالها بزرگترین چیز دنیا را تونست بدست بیاره. به این خانم تبریک می گم.
آمنه خانم احسنت به این رافت و مهربونیت انشاا... خدا خودش بهت کمک کنه تا به زندگییت به روال معمول ادامه بدهی هر چند مشکله و اما آقا مجید واقعاگ چه جور می خوای به زندگیت ادامه بدی واقعا" وجدان داری آیا وجدانت بیداره با خواب؟ وا ما بقیه فکر نکنن چون آمنه گذشت کرد بقیه هم گذشت دارن کاش آمنه قصاص رو انجام می داد تا درس عبرتی باشه برای بقیه
نميدونم بخاطر اينكارش سرزنشش كنم يا بهش آفرين بگم ؟؟؟ ولي هرچي هست انشالله خداوند در اين ماه عزيز اين دختر را بخاطر روح بزرگش مورد لطف و عنايت خودش قرار بده و حداقل بينايي يكي از چشمهاشو به او برگردونه. مطمئنم در اون لحظاتي كه اين پسر را بخشيده بخاطر وضعيت چشمهاش حتي نتونسته يك قطره اشك هم بريزه تا دل سوخته اش را خنك كنه ولي ..... خواهرم ، مطمئن باش كار بزرگ و قشنگت پيش خدا گم نميشه و پاداشش را خواهي گرفت انشالله، من يكي پيش بزرگيت سر تعظيم خم ميكنم
آمنه بهترين كار ممكن رو كرد....جامعه خشونت كراي ما به اينكارها نياز داره....مطمئنم مجيد تا آخر عمر از عذاب وجدان رنج ابدي خواهد برد
سلام بر آمنه عزیز.چشم تو از همه چشم های دنیا زیباتر است ,چون با چشم دل می بینی.چه بدبخت جوانی است مجیدکه زیبایی و خوشبختی تو را نتوانست ببیند.وی به ظاهر چشم دارد, و به تعبیر قرآن؛"چشم دارند ولی با آن نمی بینند.گوش دارند ولی با آن نمی شنوند.آنها همانند حیوان هستند." وی جز سیه بختی و تاریکی نمی تواند ببیند.ماه مبارک بر آمنه های ایران زمین مبارک.
درست که این خانم گذشت از جفای این ناانسان، اما حکومت باید برای این جرم تاوان سنگینی بر او تحمیل کند تا درس عبرتی برای دیگران شود. تبعیدش بکنند.
واي بر ما كه قانون مملكت ما ميگه اگر كسي شما را تهديد كرد هيچ اقدامي عليه او نميشه انجام داد و تا زمان ارتكاب جرم پليس ما هيچ كاري انجام نميدهد !!!!!!!!
يعني نوشدارو پس از كشتن سهراب
اگر پليس پس از شكايات اين خانم كه اعلام كرده بود كه مورد تهديد قرار گرفته ، اقدام به دستگيري و معرفي آن به يك مركز مشاوره روانشناسي ميكرد مطمئنا جلوي اين اتفاق دلخراش گرفته ميشد .
براي اين خانم محترم آرزوي صبر ميكنم
در پاسخ به :"اين گذشت بسيار زيبا و بزرگوارانه بود"
اگر خداي ناكرده فردا كسي روي يكي از اعضاي خانواده شما اسيد بپاشد باز هم سر حرفت خواهي بود؟ و لكم في القصاص حيات يا اولي الالباب. كو اولي الالباب؟
به نظر من که نباید میبخشیدش باید قصاص میشد
به نظر من هم خبر خوبیه و هم خبر بد.خوبه از این نظر که بالاخره چشم یه نفر (هر چند می توان اسمش ایشون را انسان نگذاشت ) بهش بخشید .
و بده از این نظر که : بسیاری از مشکلات کنونی جامعه ما از تصمیمات احساسی (نه عقلانی) ما نشات می گیرد . به نظر من سودی که از قصاص اون مرد عاید جامعه می شد بیشتر از منفعتی است که از گذشتن از قصاص عاید جامعه می شود.
آمنه اشتباه کرد . آمنه در حق تمام دخترانی که در آینده قربانی اسید پاشی میشن ظلم کرد . مجید انسان نیست . حیوان هم نیست . حیف از حیوان که به این کثافت گفته شبشه ... آمنه اشتباه بزرگی کرد .
تمام كساني كه اين مرد را ميشناسند بايد بايكوتش كنند حتي خانواده اش
حالا که این کامنت را ثبت می کنم اشک در چشمانم جمع شده است و به خاطر این کار بزرگ آمنه،
او را ستایش می کنم و از خداوند بزرگ شفای آمنه را آرزو می کنم این گذشت یک حرکت بزرگی است و........
وافعا بزرگواری کرده که نباید می کرده! نه به خاطر خودش بلکه به خاطر اونایی که بعد از خودش قراره قربانی بشن.همین حالا هم چند مورد دیگه پیش اومده اگه این یکیو مجازات میکردن شاید چند نفری درس عبرت می گرفتن هرچند اونی که ذاتش خرابه کاریش نمیشه کرد ولی بالاخره باعث ترس میشد.
کار بزرگی کرده،اون پسر احمق باید مجازات بشه
من سر تعظيم فرود ميارم به انسان شريفي مثل تو .
امنه خانم با این کارت تشویقی برای سایر مجرمان هستی اجازه بده اگر با تصمیم خودت این رضایت را دادی برای یکبار درس عبرتی باشد برا ی مجرمین
درسته كه گذشت خوبه ولي نه در هرجايي اي كاش گذشت نمي كردي تا درسي باشد براي ديگران هرچند كه قانون به نفع اقايان است زيرا بايد تفاوت ديه مرد را پرداخت مي كردي و بخاطر همين شايد مجبور به گذشت شدي
از اونجاییکه این جرم خیلی خطرناکه و شیوع داره اگر شاکی گذشت کرد هم بخاطر ایجاد رعب در سایر مجرمان، مدعی العموم باید حکم را به اجرا می گذاشت.
این جور جرمها باید جنبه عمومی پیدا کنه و بدون شاکی خصوصی حکم قصاص که نه، 10 بار بدتر از کاری که کرده اجرا بشه.
یک عمر ،مجرم در عذاب است ،یا دیوانه می شود ،یا خوار وذلیل ،اگر چنین نشود باید به عدل خداوندی شک کرد ،لیکن خداوند عادل است ومسبب این فاجعه هولناک را که ددمنشانه به انسانی بی پناه حمله ور شده به شدت مجازات خواهد کرد ،بطوری که روزی صد بار از خداوند طلب مرگ کند.
اين گونه رفتارها اثرات سازنده اي در جامعه داره.رفتار آمنه باعث رونق رفتارهاي نيك در جامعه مي شود.به آينده نگاه كنيم.فقط نوك بيني مان را نبينيم.آيا فكر مي كنيد خشونت پليس با اراذل واوباش به صورتي كه الان هست جواب مي ده؟ اگه جواب ميده چرا ازتعداد آنها كم نميشه؟مطمئن باشين رفتار آمنه باعث ميشه تا اسيد پاشي در جامعه ما خيلي كم بشه.اينگونه رفتارها باعث ميشه همه دعا كنيم خدايا چشمان آمنه وقيافه شكيل وقشنگ وي را به او باز گردان.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر