بازدید 15021

ورود دختران به بازار فروش کلیه

رشد نگران کننده آمار بیماران دیالیزی در کشور و نیاز به پیوند کلیه باعث شده که موضوع اهدای کلیه از افراد زنده همچنان در اولویت برنامه های دستگاه های مربوطه قرار بگیرد، زیرا پیوند از بیمار مرگ مغزی آن طور که باید و شاید، نتوانسته سهم زیادی از تعداد زیاد پیوندهای کلیه را به خود اختصاص دهد.
کد خبر: ۱۷۵۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۵ 09 July 2011
پایین بودن آمار پیوند کلیه از جسد، باعث شده اهدای کلیه تبدیل به جولانگاه خرید و فروش شود، به طوریکه برخی جوانان از جمله دختران به دلیل بیکاری و عده ای به خاطر بدهی و پرداخت دیه و... وارد این بازار غیر رسمی شده و متقاضی فروش این عضو حساس بدن خود هستند.

به گزارش مهر، رشد نگران کننده آمار بیماران دیالیزی در کشور و نیاز به پیوند کلیه باعث شده که موضوع اهدای کلیه از افراد زنده همچنان در اولویت برنامه های دستگاه های مربوطه قرار بگیرد، زیرا پیوند از بیمار مرگ مغزی آن طور که باید و شاید نتوانسته سهم زیادی از تعداد زیاد پیوندهای کلیه را به خود اختصاص دهد.

آمارها نشان می دهد در سال 89 تعداد دو هزار و 285 پیوند کلیه در کشور انجام شده که هزار و 690 مورد آن از افراد داوطلب و 595 پیوند هم از بیماران مرگ مغزی بوده است.

دکتر ایرج نجفی، عضو انجمن نفرولوژی با اشاره به ابتلای ده تا پانزده میلیون ایرانی به بیماری کلیوی، عنوان داشته که این افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند و این مسأله با توجه به عوارض ناگوار بیماری کلیوی، می تواند خطرناک باشد.

رشد بیماران کلیوی در کشور که به گفته رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی، به مرز 20 درصد رسیده است، باعث شده که تعداد بیماران دیالیزی و پیوند کلیه هم افزایش یابد. متأسفانه بیمارانی که دچار تخریب کلیه می شوند، بدنشان همیشه به دیالیز جواب نمی دهد و می بایست پیوند کلیه شوند. در چنین وضعیتی است که تقاضا برای پیوند کلیه بالا می رود و از سوی دیگر، پیوند از بیمار مرگ مغزی در کشور به اندازه ای نیست که بتوان به تمامی درخواست ها پاسخ داد.

همین مسئله سبب شده که برخی برای تأمین هزینه های مادی زندگی نسبت به فروش کلیه خود اقدام کنند. به طوری که شنیده می شود قیمت کلیه در بازار غیررسمی فروش کلیه به مرز ده میلیون هم می رسد.

این در حالی است که گفته می شود افرادی هم هستند که حاضرند برای داشتن کلیه سالم، مبالغ بیشتر از ده میلیون را بدهند.

به گفته یکی از مدیران انجمن های خیریه بیماران کلیوی، برخی از ایرانیان خارج از کشور که دچار نارسایی کلیوی هستند و می بایست پیوند شوند، حاضرند به متقاضیان فروش کلیه مبالغی در حد پنجاه تا صد میلیون هم بدهند که البته این مبلغ را در قالب خرید خانه برای فروشنده کلیه پرداخت می کنند.

اما این تنها یک روی سکه خرید و فروش کلیه است به طوری که در برخی استانها، به گفته یکی از مدیران انجمن های خیریه حمایت از بیماران کلیوی، پای دختران جوان به بازار غیررسمی فروش کلیه باز شده و این افراد بنا به دلایل گوناگون که فقط مباحث مالی و اقتصادی است، متقاضی پرو پاقرص فروش کلیه هستند.

حسین بیگلری، مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه اعلام کرد: متاسفانه کرمانشاه هنوز به عنوان یک شهر جنگ زده شناخته می شود و موقعیتی برای فعالیت اقتصادی جوانان در این استان وجود ندارد. همین مسئله باعث شده که برخی از این افراد برای تأمین هزینه های زندگی مبادرت به فروش کلیه خود بکنند که البته کار درستی نیست.

وی با اعلام اینکه بیشترین مبلغی که از راه فروش کلیه به متقاضیان می رسد شش میلیون تومان است، افزود: البته ما تلاش می کنیم که این افراد از فروش کلیه خود منصرف شوند اما به دلیل نیاز به پیوند، ناچاریم که آنها را در لیست فروش کلیه قرار دهیم.

مسئول بیماران خاص و صعب العلاج استان کرمانشاه با اشاره به سن جوان متقاضیان فروش کلیه که اغلب بین بیست تا سی سال هستند، گفت: در این بین دختران جوانی هم به ما مراجعه می کنند و قصد فروش کلیه خود را دارند.

بیگلری با اشاره به بالا بودن تعداد متقاضیان فروش کلیه در کرمانشاه، افزود: بعضا از متقاضیان برای پیوند کلیه در استان های دیگر استفاده می شود. به نوعی استان کرمانشاه صادر کننده کلیه به سایر استانها محسوب می شود.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه با عنوان این مطلب که از نظر اهدا کننده در استان هیچ مشکلی نداریم، ادامه داد: تقاضای ما از بانک ها این است که بودجه و اعتباری در اختیار انجمن قرار دهند تا بتوان با پرداخت وام به متقاضیان، آنها را از فروش کلیه منصرف ساخت.

بیگلری همچنین از مسافرت متقاضیان فروش کلیه به کلانشهرها به خصوص تهران خبر داد و گفت: این افراد با سفر به تهران سعی می کنند کلیه خود را با قیمت بیشتری بفروشند.

به گفته وی، هم اکنون 328 بیمار دیالیزی در استان کرمانشاه وجود دارد و تاکنون هزار و 250 مورد پوند کلیه نیز در این استان انجام شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰
چشم مسوولان روشن !
فعلا اولويت کشور ريشه کن کردن بدحجابي است فقر مردم اهميتي ندارد
کی گفته همه مردم باید شغل بیرون از منزل داشته باشند.تا بوده وهست دختر باید خونه داری کنه حتی اگربهترین جا هم شاغل باشه .اگر کسی همش دنبال یلری تلری باشه که بدرک بره ریه اش رو هم بفروشه دو روز دنبال خوشیش باشه
ماشاء اله رشد های منفی در کشور سیر صعودی دارند.
دلم واسه خواهراي ايروني خودم ميسوزه. اي كاش اين كارو نمي كردن.چي بگم بخدا شوكه شدم وقتي اين خبرو خوندم. خوش به غيرت سران كشور.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر