بازدید 12147
ظاهرا فشارهای رسانه ای پاسخ داد؛

ايران تهديد به قطع صادرات نفت به هند كرد

اکنون جمهوری اسلامی ايران، روزانه چهارصد هزار بشکه نفت به هند صادر مي كند كه از دسامبر گذشته به دليل دستورالعمل جديدي كه بانك مركزي اين كشور صادر كرده، پرداخت پول نفت ايران با مشكل روبه رو شده و تاكنون دو طرف نتوانسته اند راهکاري براي اين موضوع پيدا كنند...
کد خبر: ۱۷۴۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۰ 02 July 2011
سرويس بين الملل ـ سرانجام شركت ملي نفت ايران، پس از ماه ها كه نمي توانست پول نفت صادراتي ايران به هند را از اين كشور بگیرد، در نامه اي تهديدآميز به شركت هاي طرف قرارداد خود در هند به آنان هشدار داد، در صورتي كه پول نفت ايران را نپردازند، ايران صادرات نفت خود به اين كشور را قطع خواهد كرد.

به گزارش «تابناک»، نشريه هندي «هندو تايمز» خبري را منتشر كرده است كه بر پایه آن، در نامه اي كه شركت ملي نفت ايران خطاب به طرف هندي فرستاده، آمده است كه اگر هندي ها پول نفت وارداتي از ايران را تا این ماه نپردازند، از ماه آگوست سال جاري، صادرات نفت ايران به اين كشور قطع خواهد شد.

اين نامه خطاب به سه شركت و پالايشگاه «منگولار، پتروشيميكال و ايسار»، صادر شده است؛ سه شركتي كه به صورت عمده به وارد كردن نفت از ايران مشغول هستند.

اکنون جمهوری اسلامی ايران، روزانه چهارصد هزار بشکه نفت به هند صادر مي كند كه از دسامبر گذشته به دليل دستورالعمل جديدي كه بانك مركزي اين كشور صادر كرده، پرداخت پول نفت ايران با مشكل روبه رو شده و تاكنون دو طرف نتوانسته اند راهکاری براي اين موضوع پيدا كنند.

بنا بر این گزارش، هم اکنون ايران 12 درصد از نفت توليدي خود را به هند صادر مي كند، در حالي كه 20 درصد آن را به چين می فرستد که بدين ترتيب، مي توان گفت هند دومين خريدار اصلي نفت ايران پس از چين است.

در حال حاضر مقامات هندي مايلند كه پول نفت ايران را از طریق امارات، تركيه و يا روسيه به ايران پرداخت كنند، ولی اين كشورها به دليل حجم بالاي مقدار پولي ـ كه مبلغ آن نزدیک سیزده ميليارد دلار در سال برآورد مي شود ـ كه هند باید سالانه به ايران بپردازد، از اين كار خودداری مي كنند.

از سوی دیگر، يكي از راهکارهاي ديگري كه مقامات هندي به دنبال استفاده از آن هستند، پرداخت پول نفت ايران با ارز خودشان يعني روپيه است؛ موضوعي كه تاكنون وزارت دارايي اين كشور، موافقت خود را با اين طرح اعلام نكرده است.

از سویی، ايران هم اکنون نفت خود را به كشورهاي چين و كره جنوبي به نرخ ارز رسمي اين دو كشور پرداخت مي كند و از آنجا كه تراز بازرگاني ايران با اين دو كشور در حد بالايي است و واردات و صادرات ايران به اين دو كشور با هم برابري مي كند، تقريبا به صورت معامله اي پاياپاي به پايان مي رسد، در حالي كه واردات ايران از هند ـ كه عمدتا واردات چاي است ـ سالانه دو ميليارد دلار بيشتر نيست، حال آن كه صادرات ايران به هند، نزدیک سیزده ميليارد دلار در سال است.

در همین حال، بانك مركزي هند در دسامبر سال گذشته، ارایه تسهيلات بانكي براي خريد نفت و گاز از ايران را متوقف كرد و از آن زمان دو كشور به دنبال يافتن واسطه‌اي براي انتقال پول نفت خريداري ‌شده از ايران هستند.

گفتنی است، تصميم بانك مركزي هند در توقف ارایه تسهيلات بانكي براي خريد نفت و گاز ايران، چند هفته پس از ديدار باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا از هند اعلام شد و مقامات آمريكايي از اين تصميم استقبال كردند.

به هر روی، هرچند تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد شامل فروش و صادرات نفت ايران نمي شود، آمريكا در اقدامي يكجانبه شركت‌هاي نفتي بين‎‎المللي را از خريد نفت ايران برحذر داشته و جريمه‌هاي سنگيني را براي آنها وضع كرده است.

این گزارش در پایان آورده است، در ماه جولاي ۲۰۰۹، آمريكا با تشديد تحريم‌هاي يك‌جانبه عليه ايران، شركت‌هاي آمريكايي را از صدور فرآورده‌هاي نفتي به ايران و يا سرمايه‌گذاري در بخش انرژي اين كشور منع كرد و محدوديت‌هايي را براي شركت‌هاي غير آمريكايي هم كه به چنين اقداماتي مبادرت كنند، در نظر گرفت.

اتحاديه اروپا نيز پس از آن، تحريم هاي مشابهي عليه جمهوري اسلامي به اجرا گذاشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
اگر عقلانيت بخرج ميداديم زودتر جواب ميداد.
النگوهای شرکت نفت نشکنه از این همه قاطعیت!
خسته نباشند تازه تهدید کردند؟؟؟؟!!!
مگه تاحالا پولي هم گرفتيم كه از اين به بعد مي خواهيم بگيريم پس انصاف كجا رفته...آخه دوست وبرادرند قدري ملاطفت لازم است!!!
چه عجب اگر واقعی باشد خوشحال شدم
بله و این هم آتش به بیت المال
واستا ببینم یه دقیقه صبرکن . یعنی ما از دسامبر سال قبل داریم به عبارتی مجانی و نسیه نفت میدیم بهشون ؟؟ اونهم بخاطر یه چند تا کاغذ پاره که اسمش تحریمه ؟؟
اقا جون به نظر من جهت تسویه حساب با طرف هندی از هند مهره مار و ادوات رمالی وارد کنیم هم بازارش داغ هست هم به پولمان میرسیم
هنديها بسيار پيچيده عمل مي كنند و دقيقا با توجه به و
هنديها يكي از پيچيده ترين سياستمداران جهان هستند و با توجه به وضعيت ايران اين موضوع را ذرست كرده اند تا هم پ.ل ايران را ندهند و هم از غرب امتياز بگيرند.
مطمئن باشيد با توجه به تبحر آنها در مسائل حقوقي عدم فروش نفت ما را بهانه كرده و ادعاي خسارت نيز خواهند كرد.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح