بازدید 9025
۱
نماینده مجلس:

هدف از ادغام ها، بازنگری در ساختار دولت بود، نه اینکه....

هدف این بود که دولت، همه کارهای اجرایی خود را بریزد روی سفره و دسته بندی و بسته ای را تهیه و وزارتخانه هایی با شکل و کارکرد جدید و با عناوینی جدید معرفی کند. ما این اختیار را به دولت دادیم که این کارها را انجام دهد، نه اینکه برود کارهایی انجام دهد و مسئولینی مشخص کند و بعد به سراغ مجلس بیاید و بگوید به اینها رأی بدهید.
کد خبر: ۱۷۳۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۹ 28 June 2011
سرويس مجلس «تابناك» ـ هدف از ادغام در برنامه پنجم این نبود که تعداد وزارتخانه ها کم شود و وزارتخانه هایی با هم ترکیب و کار تمام شود، بلکه هدف این بود که ساختار دولت بازبینی شود.

سید موید حسینی صدر در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: هدف از ادغام وزارتخانه ها این بود که کارکرد وزارتخانه ها مشخص و بررسی شود هر کدام از این وظایف مناسب چه وزارتخانه ای است؛ برای نمونه، در تأمین شغل و امنیت شغلی، بیمه کارگری و بازنشستگی مشخص شود، چند متولی دارد و سرانجام در یک حوزه متمرکز شود. باید در هر حوزه ای سیاست گذاری واحدی داشته باشیم. هدف این بود که دولت همه کارهای اجرایی خود را بریزد روی سفره و دسته بندی کند و بسته ای را تهیه و وزارتخانه هایی با شکل و کارکرد جدید و با عناوینی جدید معرفی کند. ما این اختیار را به دولت دادیم که این کارها را انجام دهد، نه اینکه برود کارهایی انجام دهد و مسئولینی مشخص کند و بعد به سراغ مجلس بیاید و بگوید به اینها رأی بدهید.

نماينده مردم خوي در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: با توجه به اجرای اصل 44 وظایف برخی وزارتخانه ها سبک تر و برخی سنگین تر شده است. تغییر ساختار وزارتخانه ها کاری عادی و طبیعی است. باید ساختار اداری کشورهایی را که بوروکراسی و تخلفات اداری کم است و کارها روانتر انجام می شود و مردم از سیستم اداری رضایت دارند، مطالعه شود. دولت دو سال زمان داشت و پس از این کارها، می توانست لایحه تغییر وزارتخانه ها را به مجلس بدهد.

عضو كميسيون انرژي مجلس افزود: کاری که هم اکنون انجام شده است، ستم به کشور و مدیریت و ظلم به مردم است، چرا که کارهای آنها بیشتر گره خواهد خورد. چه برنامه ای برای کاهش تصادفات جاده ای که سالانه جان هموطنان بسیاری را می گیرد، وجود دارد؟ آیا با ادغام وزارتخانه راه و مسکن، مشکل حل می شود؟ سازمان هواشناسی چه ارتباطی با وزارت راه دارد؟ اکنون بیمارستان سازی بر عهده وزارت مسکن است و می توان مدرسه سازی و نوسازی مدارس را نیز بر عهده این وزارتخانه گذارد. می توانستیم معاونت عمرانی وزارت کشور را نیز که منابعی در اختیار شهرداری ها قرار می دهد، به وزارت مسکن اضافه کنیم.

وي تصریح کرد: اگر قانونگذار غیر از این رفتار می کرد، فلسفه ادغام ها زیر سوال می رفت. اصل بر این بود که از 21 وزارتخانه، هفده وزارتخانه جدید بیرون بیاید و تغییراتی در ساختار وزارتخانه ها به وجود آید. وظایف وزارت راه بسیار سنگین است و دست کم 15 درصد بودجه دولت را به خود اختصاص داده می شود. در حوزه حمل و نقل بسیار ضعیف هستیم و تنها 30  درصد راه را رفته ایم و مابقی کارهای این وزارتخانه روی زمین مانده است. در مورد وزارت ارتباطات باید گفت که با کمک این وزارتخانه، می توان بوروکراسی اداری و کاغذ بازی ها را کم کرد. ادغام این وزارتخانه کار را مشکل می کرد و هیچ وزیری نمی توانست به کار این سه وزارتخانه رسیدگی کند و مشکلات بیشتر از پیش می شد.

حسینی صدر گفت: هیچ فوریتی برای ادغام نبود و چون مجلس وزیر راه را استیضاح کرد، رئیس جمهور برای اینکه وزیر جدیدی معرفی نکند، وزیر مسکن را مسئول این وزارتخانه و بعد اینها را ادغام کرد. این شیوه برخورد به کشور آسیب می زند. دوستانه به رئیس جمهور پیشنهاد می کنم که مشاوران خود را از افراد باتجربه انتخاب کند نه اینکه از افراد خام بهره گیرد، چرا که ممکن است این افراد بخواهند در کشور تنش پدید آورده و آرامش را از جامعه بگیرند؛ نمونه آن معرفی وزیر ورزش بود که سه ماه طول کشید.

وی افزود: تمام دنیا به ما می‌خندند که این چه نوع ادغام و تصمیم گیری است. این گونه که نمی شود، باید فضا را آرام کرد. به همین دلایل بود که نمایندگان پیشنهاد دادند ادغام ها دو سال به تأخیر بیفتد و یک تیم کارشناسی در مورد آن تصمیم بگیرد و مطالعات لازم انجام شود، چرا که تصمیمی است که سالیان سال حرکت کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

حسینی ادامه داد: جلوی اشتباه را از هر کجا بگیریم، فایده کرده ایم. اینکه فوریت ادغام راه و مسکن در یک روز رأی نیاورد و در جلسه بعد وزارت ارتباطات نیز به این دو وزارتخانه پیوسته و به تصویب برسد، نشان دهنده آن است که تصمیمات لحظه‌ای گرفته شده و مبنای کارشناسی ندارد و در آینده آسیب جدی وارد خواهد کرد.

تازه ترین اخبار مجلس  شورای اسلامی را در  صفحه سرویس مجلس تابناک بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری