بازدید 106475
لاریجانی با اشاره به انتصاب و استعفای ملک‌زاده:

دیپلماسی را نمی‌توان یک‌شبه با کپسول به کسی خوراند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان آن که دیپلماسی، امری نیست که یک شبه با کپسول به کسی خورانده شود و فرد بتواند صاحب نظر شود، افزود: این گونه سمت ها، نیاز به تجربه و داشتن دید به مسائل جهانی و سیاسی دارد و این یکی از نکاتی بود که نمایندگان مجلس روی آن حساس بودند؛ به اضافه ملاحظات سیاسی که باید نسبت به انتخاب ایشان صورت می گرفت.
کد خبر: ۱۷۲۱۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۶ 21 June 2011
سرویس مجلس «تابناک» ـ رئیس مجلس شورای اسلامی به تأثیر نقش نظارتی مجلس در استعفای ملک زاده اشاره کرد و گفت: دیپلماسی، امری نیست که یک شبه با کپسول به کسی خورانده شود و این یکی از نکاتی بود که نمایندگان مجلس روی آن حساس بودند.

به گزارش «تابناک» به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی، امروز (سه‌شنبه، ۳۱ خرداد ماه) پس از افتتاح نمایشگاه هوافضا در جمع خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار خانه ملت به تأثیر نقش نظارتی مجلس در استعفای ملک زاده اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس در حوزه های گوناگون، وظیفه داشتند که تحولات وزارت امور خارجه ـ که وزارت استراتژیکی است ـ پیگیری کنند.

رئیس مجلس با بیان آن که رهبر معظم انقلاب نیز بارها درباره افرادی که در این وزارتخانه کار می کنند، چه در سطح سفیر و چه در مسندهای دیگر تأکیداتی داشته اند، افزود: این افراد برای حضور در وزارت خارجه، باید شاخص هایی داشته باشند.

وی با بیان این که نمایندگان در این مورد حساسیت داشته اند، گفت: البته من پیشتر با آقای صالحی تماس داشتم و به ایشان عرض کردم که این انتخاب از جمله مسائلی است که در واقع ممکن است یک پیچیدگی را پدید بیاورد و شما باید در این باره دقت داشته باشید.

لاریجانی با تأکید بر آن که وزرا باید به مجلس پاسخگو باشند، تصریح کرد: درست است که وزرا زیر نظر رئیس جمهور هستند و به رئیس جمهور باید پاسخگو باشند، باید رأی اعتماد از مجلس بگیرند.

حساسیت مجلس به انتخاب ملک زاده روشن بود

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با بیان آن که حساسیت مجلس به انتخاب ملک زاده روشن بود، ادامه داد: یعنی مجلس اعتقاد داشت که مدیریت های سطح بالا در وزارت امور خارجه، باید به دست افراد حرفه ای باشد. افرادی که از پایین وزارت امور خارجه رشد کردند، صاحب صلاحیت و جهان دیده و آب دیده شده اند، باید در این سمت ها گنجانده شوند.

وی ادامه داد: منهای وجوه دیگر سیاسی و مواردی که در معاون انتصابی وزارت خارجه مطرح بود، ما به تخصص ایشان تأکید داشتیم؛ البته این تأکید درباره وزرای خارجه پیشین هم بود که شخصیت های وزارت امور خارجه از افراد خوشفکر، قوی و با استعداد باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان آن که دیپلماسی امری نیست که یک شبه با کپسول به کسی خورانده شود و فرد بتواند صاحب نظر شود، افزود: این گونه سمت ها، نیاز به تجربه و داشتن دید به مسائل جهانی و سیاسی دارد و این یکی از نکاتی بود که نمایندگان مجلس روی آن حساس بودند، به اضافه ملاحظات سیاسی که باید نسبت به انتخاب ایشان صورت می گرفت.

درخواست رئیس مجلس از خبرنگاران

لاریجانی در ادامه پس از آن که با پرسش های پی در پی خبرنگاران در رابطه با وزیر ورزش  و جوانان و استیضاح وزیر امور خارجه روبه رو شد، گفت: من فکر می کنم شما به کشور ظلم می کنید، از این جهت که اخبار مهم کشور را پوشش نمی‌دهید و اخباری که سر و صدا می کند، برجسته می کنید؛ البته این حق شماست، چون خبرنگار هستید و سوژه های جنجال آمیز بیشتر برای شما خوشایند است، اما مسئولیتی دارید که همیشه نگاه مردم را نسبت به مسائل مهم کشور حساس کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید خود از نمایشگاه صنایع هوافضا ادامه داد: نمایشگاهی که مورد بازدید ما قرار گرفت و از پرسش های شما مشخص است که مورد استقبال شما قرار نگرفت، نمایشگاه بسیار مهمی است که نشان می دهد نزدیک دویست شرکت از بخش خصوصی در زمینه هوافضا در حال کار کردن هستند و جوان‌های فارغ التحصیل شده بسیاری از دانشگاه ها در این زمینه فعالیت های بسیار خوبی انجام می‌دهند.

علی لاریجانی با بیان آن که بسیاری از جوان ها توانسته اند، هواپیماهای دو و چهار نفر بسازند و آن را به فروش برسانند، ادامه داد: این جوانان همچنین در زمینه های قطعه سازی موفق بودند و خواهش من از شما اصحاب رسانه این است که دوباره با افرادی که این غرفه ها را اداره کرده اند، مصاحبه کنید و مردم را در جریان این پیشرفت ها قرار دهید که این موضوع وظیفه شما رسانه ای هاست و نباید از یادتان برود.

مجلس به مدیریت قوی وزیر ورزش حساسیت دارد

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی، مبنی بر دلایل عدم رأی اعتماد مجلس به وزیر ورزش، گفت: پیشتر هم گفته بودم و پس از شنیدن سخنان مخالفان و موافقان نیز به این نتیجه رسیدیم که ایشان شخصیتی ورزشکار و ارزشمند است و از این جهت به این موضوع بسیار تأکید داشتیم؛ اما نکته ای که شاید دغدغه بسیاری از نمایندگان بود و در حرف های امروز آنان نیز دیده می شد، این بود که مدیریت مکانی که مسئولیت رفع مشکلات جوانان و ورزشکاران را دارد، باید از یک مدیر بسیار قوی برخوردار باشد.

لاریجانی ادامه داد: ممکن است فردی ورزشکار خیلی خوبی باشد، اما از لحاظ مدیریت خیلی قوی نباشد و برخی از نمایندگان می گفتند، ما برای کمک به ورزشکاران، باید یک مدیر قوی در این وزارتخانه بگذاریم تا بتواند ورزشکاران را حمایت کند.

رئیس مجلس در ادامه مدیریت قوی را مهمترین عامل عدم رأی اعتماد مجلس به حمید سجادی دانست و گفت: با همین حساسیت مجلس می‌خواهد مسئولیت این وزارتخانه را بر دوش کسی گذارد که از نظر مدیریت قوی و کارآمد باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مدیران ارشد کشور باید قدرت زیادی از لحاظ تعامل، طراحی، پیش بینی و ابتکار داشته باشند تا بتوانند بودجه مورد نیاز برای به کارگیری نیروهای مستعد را تأمین کنند و تا این استعدادها فراهم نشود، مدیریت قوی به وجود نمی آید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان آن که دغدغه نمایندگان روی همین موضوعات بود، تصریح کرد: مسائل دیگری هم بود که لابلای صحبت های موافقان و مخالفان مطرح می شد؛ اما این بخش در عدم رأی اعتماد به وزیر ورزش از همه مهمتر بود و من فکر می کنم همان گونه که مجلس وزارت ورزش و جوانان را برای حمایت از ورزشکاران و جوانان ایجاد کرد، به همین دلیل و با همین حساسیت مجلس می خواهد مسئولیت این وزارتخانه را بر دوش کسی گذارد که از نظر مدیریت قوی و کارآمد باشد.

استیضاح کنندگان برای پس گرفتن استیضاح صالحی باید متقاعد شوند

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره با وضعیت استیضاح وزیر امور خارجه، استیضاح صالحی را منتفی ندانست و اعلام کرد: من به نمایندگان توصیه کرده بودم که درباره استعفای آقای صالحی عجله نداشته باشند، اما از لحاظ آیین نامه وقتی نمایندگان به استیضاح وزیری حساس باشند، ما باید آن را بر پایه صراحت آیین نامه بپذیریم.

لاریجانی ادامه داد: اگر ملک زاده استعفا داده باشد و این استعفا پذیرفته شده باشد، نمایندگان باید متقاعد شوند تا این استیضاح پس گرفته شود و ما نمی توانیم در این زمینه کاری کنیم. در واقع، باید استیضاح کنندگان برای پس گرفتن استیضاح متقاعد شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار