بازدید 11240
به بهانه استیضاح عجولانه صالحی؛

وقتی احساسات جای عقلانیت می‌نشیند

کد خبر: ۱۷۱۹۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۴ 20 June 2011
حال اگر آقای صالحی استیضاح شود و استیضاح رای بیاورد و صالحی توسط نمایندگان بر کنار شود، دست رئیس‌جمهور برای سرپرستی وزارت خارجه باز شده، آقای ملک‌زاده را سرپرست وزارت خواهد کرد و اهداف خود را پی‌گیری می‌کند و با پایان یافتن مهلت سه ماهه سرپرستی، آن‌چنان عرصه بر کشور و دیپلماسی خارجی تنگ خواهد شد که ...

به گزارش اعتدال، روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اقدامی شتاب‌زده طرح استیضاح وزیر امور خارجه را به دلیل آنچه انتصاب معاون اداری و مالی وزارت خارجه نامیدند امضا و تحویل هیات رییسه مجلس کردند که متاسفانه برخی از چهره‌های شاخص مجلس نیز جزء امضا کنندگان طرح بودند.

 

از آنجایی این طرح شتاب‌زده خوانده می‌شود که متاسفتانه به نطر می‌رسد نمایندگان محترم نتیجه کار را حساب نکرده و نمی‌دانند در زمین چه کسی یا کسانی بازی می‌کنند.

 
چند فرض برای آینده وزارت خارجه با این طرح استیضاح، وجود دارد که به نظر می‌رسد اگر نمایندگان بدان فکر می کردند از چنین اقدامی پرهیز می‌شد.

 

اولین فرض اینکه طرح استیضاح اعلام وصول شده و وزیر استیضاح شود. حال اگر آقای صالحی با استیضاخ کنندگان همراهی کرده و رای بیاورد و در وزارت ابقاء شود، آقای احمدی‌نژاد بی‌درنگ وی را عزل می‌کند و آقای ملک‌زاده را سرپرست وزارت امور خارجه خواهد کرد‌. حتی اگر صالحی عزل نشود، دیگر صالحی قبلی نخواهد بود‌، زیرا آقای رییس‌جمهور و جریان نزدیک به وی میدان را باز دیده، با اعمال فشار بیشتر بر وزیر استیضاح شده – مجلس نتوانست عزل کند ما با یک خط نامه عزل خواهیم کرد - ، اهداف خود را با جدیت دنبال خواهند کرد.

 

حال اگر آقای صالحی استیضاح شود و استیضاح رای بیاورد و صالحی توسط نمایندگان بر کنار شود، دست رییس‌جمهور برای سرپرستی وزارت خارجه باز شده آقای ملک زاده را سرپرست وزارت خواهد کرد و اهداف خود را پی‌گیری می‌کنند و با پایان یافتن مهلت سه ماهه سرپرستی، آنچان عرصه بر کشور و دیپلماسی خارجی تنگ خواهد شد که نمایندگان ناچار، به هر گزینه معرفی‌شده از سوی رییس‌جمهور رای خواهند داد تا شاید حداقل نظارتی بر وزیر امور خارجه داشته باشند.

 

به فرض سوم اگر نمایندگان اکنون - پس از امضاء و تحویل طرح استیضاح – امضای خود را پس بگیرند، در این صورت عقب نشینی مجلس محسوب شده، دولت آنرا به حساب ناکارآمدی و بی‌عرضگی مجلس گذاشته، اهداف خود را با فشار بیشتر بر صالحی و شدت بیشتری در وزارت امور خارجه پی‌گیری خواهد کرد و هرگاه نمایندگان داد سخن برآورند، آنها را به تمسخر گرفته که شما حتی نتوانستید یک وزیر را استیضاح کنید.

 

بنابراین طرح استیضاح وزیر امور خارجه شتاب‌زده بوده و بیپشتر از آنکه عقلانی باشد احساساتی بوده است. که از شآن مجلس محترم به دور است. مگر آنکه نمایندگان مسایلی دیگری در پشت پرده (مانند برنامه‌های انتخاباتی دولت) مد نظر داشته باشند و بخواهند پیام دیگری به دولت محترم برسانند، که در آن صورت زمین خوبی انتخاب نکرده اند، زیرا مسایل دیپلماسی خارجی را نباید فدای سیاست داخلی کشور کرد به خصوص دراین برهه حساس در عرصه سیاست خارجی.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست