بازدید 10886

بمباران ارزی آقای رئیس کل آغاز شد!

کد خبر: ۱۷۰۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۱ 14 June 2011
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه به طور میانگین و برای کاهش بهای ارز، هفته‌ای یک و نیم میلیارد دلار ارز به بازار تزریق می‌شود، خبر داد: ممکن است برای کنترل بیشتر قیمتها 4.5 میلیارد دلار ارز را در یک هفته وارد بازار کنیم.

دیگر ارز را رایگان نمی‌دهیم

به گزارش مهر، محمود بهمنی دوشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: ما حتماً از قیمت حقیقی بازار تبعیت می کنیم و ارز را رایگان نمی دهیم. بهمنی گفت: کنترل واردات به ویژه جلوگیری از ورود کالاهای لوکس، انتشار اوراق مشارکت و سرمایه گذاری و پرداخت سود معادل تورم به سپرده گذاران بانکی موجب کاهش تقاضای ارز خواهد شد.
 
رئیس کل بانک مرکزی افزود: روند تزریق ارز را تا زمانی ادامه می دهیم که بازار دیگر با ارز بازی نکند. بهمنی با بیان اینکه اقتصاد ما تک نرخی است و به یک نرخ ارز را می فروشیم، در پاسخ به اظهار نظر برخی که بانک مرکزی را عامل چند نرخی بودن ارز معرفی می کند؟ گفت: این اختلافها میان بانک مرکزی و بازار است و ما باید این شکاف قیمت را پر کنیم و نقدینگی را به سمت تولید سوق دهیم.
 
وی گفت: نرخ ارز لنگر تورم و تقاضایی که اکنون برای ارز وجود دارد، کاذب است. رئیس کل بانک مرکزی افزود: اگر نقدینگی را رها کنیم، مانند سیل ویرانی ایجاد می کند اما کنترل آن موجب شکوفایی اقتصاد می شود.
 
نرخ ارز را سرکوب نکردیم

بهمنی با اشاره به اینکه قانون برنامه پنج ساله و بودجه به بانک مرکزی می گوید نباید دارایی های خارجی را افزایش دهیم و کل ارز باید تزریق شود اضافه کرد: در پاسخ به آنها که می گویند ما نرخ ارز را سرکوب کرده ایم باید بگویم که رشد بهای ارز را داشته ایم.
 
رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: پنج سال است که در تحریم هستیم و مشکلی برای ما ایجاد نشده است اما در شرایط کنونی نیاز داریم که مازاد ذخیره ارزی داشته باشیم.
 
20 میلیارد دلار؛ موجودی صندوق توسعه ملی
 
بهمنی درباره میزان ذخایر ارزی کشور، آن را خوب خواند و گفت: به عنوان نمونه، موجودی صندوق توسعه ملی که 20 درصد مازاد درآمد نفتی در آن می آید، اکنون نزدیک به 20 میلیارد دلار است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به اشخاصی که اعلام کرده اند بهای واقعی ارز بالاتر از نرخ کنونی است؟ اظهارداشت: اگر نرخ ارز زیاد بود باید در وضع کنونی بهای آن بسیار بیشتر می شد اما این اتفاق نیفتاد.
 
نه نرخ ارز بالا را می‌پذیریم و نه نرخ پائین را
 
وی گفت: همان کسانی که می گفتند نرخ ارز باید بالا باشد در یکی دو روز گذشته مقاله نوشته اند که چرا نرخ ارز را بالا برده اید؟ بهمنی مطرح کرد: ما نه نرخ پایین را برای ارز می پذیریم و نه قیمت بالا را قبول داریم.
 
وی گفت: اگر نرخ ارز پایین باشد ذخایر ارزی کشور خالی می شود و ما نمی توانیم قاعده بازار واقعی را کنار بگذاریم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ واقعی بازار ارز را در چند روز آینده می بینید.
 
بهمنی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی هدف سودآوری نداشته است و هر چه مازاد داشته باشد به حساب خزانه ریخته می شود، تصریح کرد: کنترل ارز و طلا و ایجاد تعادل در موازنه پرداختها وظیفه بانک مرکزی است.
 
سود 10 میلیارد دلاری از ذخایر طلا

وی درباره افزایش بهای طلا نیز اعلام کرد: دو- سه سال پیش با توجه به شرایط ویژه کشور، چندصد تن طلا وارد کردیم که اکنون با توجه به افزایش جهانی قیمت طلا، 10 میلیارد دلار مازاد ارزش ذخایر طلای ماست.
 
بهمنی گفت: همه مصرف طلای کشور در سال گذشته و امسال به 100 تن نرسیده است در حالی که ما پیش بینی 10 سال را کرده ایم. وی همچنین اظهار داشت: ما در مقطعی با تغییر سبد ارزی کشور 6.5 تا 7 میلیارد دلار ذخایر ارزی را افزایش دادیم.
 
رئیس کل بانک مرکزی روند سپرده گذاری ها را مثبت خواند و افزود: اگر نرخ سود سپرده ها افزایش یابد، این روند افزایش بیشتری می یابد.
 
بانکها به بانک مرکزی بدهکارند

بهمنی اظهارداشت: نظام بانکی ما مظلوم واقع شده است و بانکها هر آنچه در توان داشته اند به بخشهای اقتصادی کمک کرده اند.
وی افزود: بانکها کل ذخایر قانونی را برای پرداخت تسهیلات، استفاده کرده اند و اکنون به بانک مرکزی بدهکارند.
 
بهمنی با بیان اینکه بانک مرکزی وضع صندوقها و مؤسسات اعتباری را ساماندهی کرده است، تصریح کرد: 1700 تعاونی را به 14 تعاونی کاهش دادیم اما گفتیم که باید سرمایه خود را افزایش دهند.
 
وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی از ایجاد بانکهای جدید که از این به بعد تقاضای تشکیل بدهند جلوگیری می کند. بهمنی گفت: برای اعتبارات اسنادی و حوالجات مشکلی نداریم و اگر مسئله ای وجود دارد به دلیل تحریم هاست که آن را با تمهیدات ویژه حل می کنیم.
 
دلایل افزایش قیمت ربع سکه

رئیس کل بانک مرکزی درباره دلایل افزایش قیمت ربع سکه نیز اظهارداشت: این افزایش به دلیل تقاضای زیاد سکه های خرد است. بهمنی درباره مطالبات وصول نشده بانکها گفت: اگر این اعتبارات وصول شود، عین آن به متقاضیان دریافت تسهیلات ارائه می شود و نقدینگی جدیدی به وجود نمی آید که تورم ایجاد کند.
 
رئیس کل بانک مرکزی افزود: پارسال بیش از 888 هزار میلیارد ریال تسهیلات داده ایم. وی گفت: مطالبات بانکها نیز از 500 هزار میلیارد ریال به 427 هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.
 
بهمنی تصریح کرد: بر اساس مصوبه مجلس، جریمه تأخیر بازپرداخت تسهیلات بانکی تولیدی هایی که با مشکل روبرو شده اند بخشیده می شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان