بازدید 18221

تذکر نماینده درباره تبعيض در آگهی استخدام مجلس

در اين آگهي، يكي از شرايط نام نویسی را دارا بودن سابقه دست کم پنج سال سكونت در شهر تهران دانسته است؛ موضوعی كه موجبات ناراحتي بسياري از جوانان شهرستان ها را در پي داشت. در این باره باید گفت، هرچند مجلس شوراي اسلامي در تهران مستقر است، ولی...
کد خبر: ۱۷۰۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۹ 12 June 2011
اواخر هفته گذشته، مجلس شوراي اسلامي از طريق سايت رسمي سازمان سنجش sanjesh.org، اقدام به انتشار آگهي استخدامي کرد كه لينك آگهي آن بلافاصله در سايت هاي گوناگون انتشار يافت.

به گزارش «تابناك»، اين آگهي كه نظر بخش گسترده اي از جامعه جوانان جوياي كار ايران را به خود معطوف كرد، دربردارنده دو نكته شگفت آور بود:

نخست اينكه در اين آگهي، يكي از شرايط نام نویسی را دارا بودن سابقه دست کم پنج سال سكونت در شهر تهران دانسته است؛ موضوعی كه موجبات ناراحتي بسياري از جوانان شهرستان ها را در پي داشت. در این باره باید گفت، هرچند مجلس شوراي اسلامي در تهران مستقر است، ولی مگر نه اينكه مجلس خانه ملت است و نمايندگان مردم از سراسر كشور در آن هستند، پس چرا اين حق ساده نام نویسی در آزمون استخدامي از آنان گرفته مي شود؟!

اين مسأله به اندازه اي جنجال برانگيز شد كه كار را به تذكر آيين نامه اي نماينده بجنورد كشانيد. محمدمهدی شهریاری در تذكر خود به لاريجاني، اين امر را تبعيض كامل نسبت به جوانان دیگر نقاط كشور خواند، ولی لاريجاني در پاسخ به اين اعتراض، تنها به گفتن اينكه: «شما باید در مورد دستور تذکر دهید و مجلس این آگهی ها را طبق ضوابط اعلام می کند»، بسنده كرد.

اکنون پرسش اينجاست: با چه توجيهي مي توان بيش از 90 درصد از جوانان كشور را از كار در مردمي ترين نهاد كشور محروم كرد و اين محدوديت ـ به گفته رييس محترم مجلس ـ بنا به كدام ضوابط قانوني در آزمون استخدامي اعمال شده است؟

اما نكته دوم درباره اين آگهي، اين كه در يك اقدام كم سابقه، مبلغ واريزي براي شركت در اين آزمون، نزدیک دو برابر مبلغ رايج در آزمون هاي استخدامي كشور، حتي در مقايسه با بانك هاي خصوصي است كه اين روزها به درآمدزايي از محل آزمون هاي استخدامي خود متهمند.

در حقيقت، آیا دريافت مبلغ 25 هزار تومان از افراد بدون شغل در كشور، تنها براي فراهم شدن امكان شركت در آزمون استخدامي ضروري بود و اساسا مگر شركت در اين آزمون، چه ميزان هزينه براي نهاد برگزار كننده خواهد داشت؟

شايد بتوان در يك محاسبه سرانگشتي و غير دقيق، برآورد میزان شركت كنندگان در اين آزمون را با توجه به سقف سني بالای تعيين شده (چهل سال) نزدیک به 25 هزار نفر دانست كه در اين صورت، مبلغ ششصد و بیست و پنج ميليون تومان درآمد به دست آمده از پرداخت هزينه هاي نام نویسی است و...

به هر روی، معلوم نیست با چه توجیهی چنین رفتار تبعیض آمیزی، آن هم از سوی مرکز قانونگذاری در کشور سر زده است؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۲
هرچه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
چه ربطی داشت؟
نتیجه اخلاقی ثبت نام نکنید
یکی از شروط ثبت نام آزمون معدل 16 به بالاست ...این یعنی چی؟ قبلا که 14 به بالا بود.......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۲
لطفا خوش بين باش! حداقل اينجوري تعدادي باسواد وارد بدنه مجلس مي شوند
چرا معدل 16 رو نمیگید؟
در منطقه پارس جنوبی اعلام شده است که 50 درصد استخدامی ها از نیروی بومی است. سوال این است که آیا در زمان جنگ نیز همین 50 دصد به کمک مملکت شتافتند مابقی مردم ایران از سهم اشتغال منطقه پارس جنوبی چقدر سهم دارند استان هایی مثل ایلام لرستان کردستان و...
معدل 16 به بالا واقعا غیر معقول است وقتی که شرط معدل دکترا 15 باشد. خیلی مواقع مصاحبه کتبی یا شفاهی توانایی های فرد را بهتر از معدل نشان می دهد.
این آقایان که این همه همه را نقد می کنند پس چرا کمی خودشان را نقد نمی کنند و تاب نقد شدن ندارند . با بازی با کلمات قانون تغییر پیدا می کند اما این برای دیگران غیر قانونی است .
همین استخدام ها هستند که هر زوز جمعیت تهران را بیشتر و بیشتر می کنند.
اول :اینکه هنوز خوبه اعلام کردند تقریباًهمه سازمانها که اصلاً اعلام نمیکنند
دوم: تمام آشنایان نماینگان هم سر کارند و گرنه اعتراض شدیدتر بود
سوم: آنقدر روشنه که جای هیچ گونه تکذیبی ندارد
سلام تابناک.
خواهشن می خواهی طرفداری جوانان بیکار را کنی درست حساب کتاب کن. 25هزار نفر و هر کدام 25 هزارتومان می شود 625 میلیون نه هفتصد و پنجاه میلیون تومان؟!!!
با این حساب شما یعنی 5 سال برای 100 نفر می شود حقوق ماهانه 10هزار و چهارصد تومان...
تهران به اندازه کافی جمعیت دارد .
چطور استخدام تو شهرهاي ديگه ايران فقط بومي شده ولي تو تهران نبايد شرط بومي باشه ؟ پس تهرانيها كجا كار كن وقتي تو شهرستانها فقط بومي استخدام ميكنن و توي تهران هم شهرستانيها رو استخدام كنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
تمام امکانات تو تهران هستش . هیچ تهرانیی حاظر نیست حتی یک ماه تو شهرستان کار کند!!!!!!!!!!!!!!!!
یک پیشنهاد: از آنجا که اکثریت مطلق نمایندگان مجلس از سایر شهر ها می آیند و اتفاقا پس از دوران نمایندگی به شهرهای خود باز نمیگردند، مجلس را ببرید به یکی از شهرهای دیگر تا بار تهران سبکتر شود.
ما پولو ریختیم بعد دیدیم که تو رشته ما فقط آقایونو میگیرن... حالا پولمون رفت...
جنجال نداره که ! مجلس از تهران آیا میشه از شهرستانها جوانها را آورد برای استخدام در تهران؟
شرط سکونت حداقل 5 سال در تهران واقعا تبعیض امیزه/مگه شهرستانیها گناه کردن /بهتره همه بتونن در این ازمون شرکت کنن / از مجلسی که خانه ملت و دم از عدالت میزنه بعیده
جناب مدیر محترم تابناک اخه تازه فهمیدی که تهرونی ها خونشون از ما شهرستانی ها رنگی تره؟من بچه بوشهرم،قطب انرژی و سرمایه ایران .همه جا گاز دارن ولی ننه ما هنوز سیلندر رو دوششه.
حالا یعنی معدل 15.99 بود نمیشه!!!!
با توجه به انتقال کارمندان به خارج از تهران تصمیم کاملا درستی است
اقا پس بیایید ببینید این روزها از محل مصاحبه دکترا چه پولی دارند در میارن دانشگاهها
واقعاً متاسف شدم. حداقل باید در این نهاد مردمی شایسته سالاری رو رعایت می کردند و اجازه ثبت نام به شهرستانیها داده می شد.
به نطرم شرط معدل خیلی مسخره است وتبعیضیآشکار است چون دانشگاه پیام نور به علت حجم بالای درس و عدم امکانات مساوی مثل استاد وفضای آموزشی نسبت به دیگر دانشگاه ها از معدل پایین تری برخوردارند در صورتی که به استناد قبولی بالای دانشجویان پیام نور در آزمونهای علمی دانشج.یان این دانشگاه از دانشجویان دانشگاههای دیگر باسوادترند ولی از معدل پایین تری برخوردارند
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
خیلی باحالی نخبه!
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی