بازدید 28180
سیاهه‌ای دیگر در کارنامه مشایی، بقایی و شرکا؛

ويرانه اي به نام دولت آباد+جوابیه

مجموعه باغ دولت آباد شامل عمارت سردر، ساختمان هشتی و بادگیر، عمارت بهشت آیین و تالار آیینه، عمارت تهرانی، آب انبار دودهانه و باغ نصر است. فضای سبز باغ، شامل درختان میوه‌ای مانند انگور و همچنین گل‌های محمدی و سرخ می‌باشد
کد خبر: ۱۶۹۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰ 08 June 2011
باغ دولت آباد از باغ‌های قدیمی شهر یزد در کشور ایران است. این مجموعه دارای قدمتی در حدود 260 سال و شامل عمارت سردر، ساختمان هشتی و بادگیر، عمارت بهشت آیین و تالار آیینه، عمارت تهرانی، آب انبار دودهانه و باغ نصر است. فضای سبز باغ، شامل درختان میوه‌ای مانند انگور و همچنین گل‌های محمدی و سرخ است».

به گزارش معماری نیوز، این‌ها توصیفی است از یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی در سایت مرجع ویکی پدیا؛ اما !...

بنده با چنین پیش زمینه ای، در سفر به یزد به بازدید از مجموعه باغ دولت آباد رفتم ولی در کمال تعجب، با منظره بسیار تأسف انگیزی مواجه شدم. به گفته مسئولین ذیربط، بخشی از مجموعه دولت آباد در حال مرمت است!!! اما بنده در نهایت شگفتی شاهد خرابه‌ای بودم که نه تنها هیچ اثری از ابزار و یا نشانه‌های مرمت وجود نداشت، بلکه بخش بزرگی از مجموعه، به مکان متروکه و مخروبه تبدیل شده بود.

در حال حاضر، «روح الله احمدزاده»، سکاندار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. آنچه از سابقه ایشان عنوان شده است، مدیریت جذب و گزینش دانشجو، نماینده وزیر کشور در دانشگاه علوم انتظامی و ریاست دانشکده خبر است. او از دوستان «حمید بقایی» و از نزدیکان «اسفندیار رحیم مشایی» است و همانند مدیران پیشین، هیج سابقه‌ای در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ندارد. مقصود بنده از این نوشته، انتقاد از آقای احمدزاده نیست، زیرا ایشان تنها دو هفته است که به این سمت برگزیده شده و فرصت زیادی برای ثبت کارنامه درخشان! در این حوزه دارند. مقصود اصلی، انتقاد از سیستم بسیار نادرست مدیریت در سازمان میراث فرهنگی است؛ سازمانی که باید حافظ میراث فرهنگی و ملیِ سرزمین ایران باشد، ولی افسوس...

در مدت حضور در این مجموعه، تصاویری برداشت شده است که خود به زیبایی، گویای عمق فاجعه و نمادی از خیانت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

مسعود اکبری

تصاویر را ببینید؛ قضاوت با شما




















































توضیحات سازمان میراث فرهنگی:

مديريت محترم سايت تابناك

با سلام

پيرو درج مطلبي در آن سايت باعنوان "ويرانه اي به نام دولت آباد" خواهشمند است جوابيه ذيل منتشر گردد.

1. باغ دولت آباد از جمله مشهورترين آثار و اماكن تاريخي منحصر به فردي است كه به¬عنوان الگويي از باغ ايراني در مركز كوير ايران مورد توجه محققين و گردشگران ايراني و خارجي است و هر روزه شهروندان يزدي نيز بعنوان يك فضاي شهري زنده از آن استفاده مي¬كنند. پس هر كس به يزد بيايد، باغ دولت آباد را خواهد ديد. چگونه است كه انبوه گردشگران، هموطنان و شهروندان و چشمان تيزبين محققان چنين مخروبه¬اي را به چشم نديده است؟

2. اين باغ جزء منظومه 9 باغي است كه در پرونده ثبت جهاني باغ ايراني قرار دارد و كارشناس و بازرس يونسكو نيز از باغ بازديد كرده و اشكالي به آن وارد نكرده است، لذا اين پرسش پيش مي¬آيد كه چگونه مي¬شود باغي تاريخي پس از گذشت كمتر از 6 ماه مخروبه شود؟ آبا باغ مخروبه¬اي در فهرست آثار جهاني به ثبت مي¬رسد؟

3. تصاويري كه گذاشته شده نيز قابل بررسي و جالب توجه است. مطابق بازديد و بررسي بعمل آمده، تصاوير ارائه شده كه پيشاني پله¬اي تخريب شده تا درب افتاده در داخل يك اتاق را نشان مي¬دهد، از يكي از بناهاي فرعي پشت باغ گرفته شده است. اما از باغ سرسبز و عمارت بادگيري مشهور آن كه زينب بخش كتب، نشريات و حتي سايت¬هاي ايراني و خارجي است، خبري نيست.

4. نكته مهم اينكه اساسا باغ در تصرف ميراث فرهنگي نيست و لذا توسط اين اداره كل مديريت نمي¬شود. بلكه نظارت و مشاركت در مرمت و نگهداري باغ برحسب وظيفه ذاتي ميراث فرهنگي به انجام مي¬رسد بطوري كه همه ساله تخصيص اعتبار و تلاش لازم در جهت حفاظت از اين باغ در دستور كار قرار دارد.

باغ دارای متولي قانوني است و اداره و بهره¬برداري از آن را بر عهده دارد و حتما پاسخگوي پرسش¬ها خواهد بود. آن بخش از ساختمان كه تصاويري در سايت نهاده شده ، نگهداري از آن را متولي به شهرداري واگذار كرده تا براي استفاده شهروندان آماده نمايد كه متاسفانه اين اقدام تاكنون صورت نگرفته است.

5. كار مرمت و احياي باغ دولت آباد از دهه¬ي 50 خورشيدي توسط دفتر فني سازمان حفاظت آثار ملي يزد آغاز و در طي چند دهه با تلاش¬هاي دلسوزانه مسئولان، مهندسان، كارشناسان، استادكاران و باغبان¬ها اين اثر مهم ملي احياء گرديد.

از سال 1364 نيز متولي باغ اداره و مديريت آن در دست گرفته و تاكنون در آن مستقر است. اما با تشكيل سازمان ميراث فرهنگي نيز روند حفاظت و احياء ادامه يافته است.

6. در ادامه اقدامات پيشين، در سال 1389 اداره كل ميراث فرهنگي استان موارد ذيل را به انجام رسانده است:
- تهيه پرونده ثبت جهاني باغ
- مطالعه و طرح بهسازي فضاي سبز و گونه¬هاي گياهي باغ
- بهسازي و اصلاح باغچه¬ها، ساماندهي كرت بندي، بازكاشت نهال، خشكه¬بري و هرس، سم¬پاشي و حذف علف¬هاي هرز باغ
- مرمت جداره بيروني عمارت بهشت آيين
- ساماندهي و تميزكاري تمام محوطه
البته متولي باغ نيز با مشاركت ميراث فرهنگي و يا راساً اقدام به كفسازي بخش¬هاي باقيمانده و بدنه سازي فضاهاي
با لاخانه كوشك اصلي نموده است.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
اي ول. درست ترين گزارشي بود كه تا حالا ديده بودم.
همين است كه مي‌گويند بين حقيقت (آنچه بايد باشد) تا واقعيت (آنچه هست) تفاوت از زمين تا آسمان است.
مثلا اين باغ بزرگ و زيبا و روح انگيز بايد بجاي اينكه كلي هزينه سالانه از دولت بابت ترميم و بازسازي و ... بگيرد، سالانه هزاران دلار درآمد توريست را به خزانه و يا ديگر آثار باستاني ديگر بپردازد.

ولي خودمونيم ها، ما و بسياري از مردم، فرهنگ ديدن و استفاده و حظ بردن از اين آثار رو نداريم. بعضي‌ها ديوارهاي اونجا رو با دفتر خاطرات اشتباه گرفتن.
با سلام
قسمت بادگير و عمارت مربوط به آن چند سالي هست كه خيلي خوب داره اداره ميشه، داراي كافي شاو و .. مي باشد.مراسم هاي عروسي توي اين باغ برگزار ميشه، اين عكسها را بنده كه چندين بار به اين باغ رفتم نديدم .شايد مربوط به بخش هاي ديگه كه در دست تعمير هست ميشه. ولي اصلي ترين ساختمان همان بادگير و عمارت هشتي و باغ هست كه در اين عكس ها نيومده.دركل مديريتش خوب نيست
این عکسها مال چه زمانی هستن؟؟؟؟ ما عید یزد بودیم و این ح.ض اصلا این شکلی نبود!!!
بغض گلومو گرفت!!! واقعاً مسئولين ما تا كي ميخوان نظاره گر نابودي ميراث فرهنگي اين مرز و بوم باشند ؟!!!!
ما سال 87 رفتیم این باغ اینگونه نبود شاید تصاویر برای سالهای خیلی دور باشد
مصيبت - فاجعه - تاسف براي مملكتي كه ادعاي تاريخ 10 هزار ساله داره .
اینجا چرا این شکلی شده ؟
من عید 89 یزد بودم و اینجا رو دیدم
اینطوری نبودش
سلام بنده یک یزدی هستم. کذب محضه باغ دولت آباد بسیار سرحال و تمیزه اصلا چنین چیزی تو باغ دولت آباد نیست تمام باغ رو گشتم اصلا اینجور چیزی ندیدم
ما هميشه سمت معروف باغ مي رفتيم
كاش از سمت ديگر باغ و مخصوصا بزرگترين بادگير جهان هم عكس ميزديد.
اون قسمت باغ سالمه
6 ماه پيش رفتم از باغ بازديد كردم اول كه وارد شدم حدوداي 15 دقيقه درب ورودي باغ دنبال نگهبان ميگشتم كه اجازه ورود بگيرم انتظار بيهوده اي بود وارد باغ شدم حوضش كه همانطوري كه تو عكسا معلومه نميشد كفشو ديد از اشغالو و خز بعدش خدا نصيبه كسي نكنه عمارتو كه ديدم اشك تو چشام جمع شد ويرانه خرابه ....
صد رحمت به ویرانه. فقط تعدادی جغد کم داره
واقعا متاسفم . شبيه مناطق جنك زده شده است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار