بازدید 4667

متن گزارش تفحص از ‌سهام عدالت

کد خبر: ۱۶۶۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۵ 25 May 2011
گزارش كميسيون برنامه و بودجه مجلس ‌درباره تحقيق و تفحص از واگذاري و پرداخت سود سهام عدالت در جلسه علني امروز مجلس قرائت شد.

به گزارش فارس، بررسي تقاضاي تحقيق و تفحص از واگذاري و پرداخت سود سهام عدالت در راستاي اجراي ماده 198 آئين‌نامه داخلي مجلس كه گزارش كميسيون برنامه و بودجه پارلمان بود و از سوي تعدادي از نمايندگان ارائه شد‌، در دستور كار جلسه علني صبح امروز مجلس قرار گرفت كه پس از بحث و بررسي پيرامون اين تقاضا، نمايندگان مجلس با 176 رأي موافق، 19 رأي مخالف و 7 رأي ممتنع از 230 نماينده حاضر در صحن علني پارلمان با اين تقاضا موافقت كردند.

متن كامل گزارش كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تحقيق و تفحص از واگذاري و پرداخت سود سهام عدالت به شرح ذيل است:
مبناي واگذاري سهام عدالت به 6 دهك خانوارهاي جامعه، احكام مندرج در فصل ششم قانون «اصلاح موادي از برنامه چهارم توسعه و اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي» مصوب 25 خرداد ماه 1387 مجمع تشخيص مصلحت نظام، به ويژه ماده 34 آن مي‌باشد. به موجب اين ماده به دولت اجازه داده شده است تا 40 درصد مجموع ارزش سهام بنگاه‌هاي واگذاري در هر بازار موضوع گروه 2 ماده 2 قانون را با ضوابط ذيل واگذار نمايد:

الف- در مورد دهك پايين درآمدي با اولويت روستانشينان و عشاير، 50 درصد تخفيف در قيمت سهام واگذاري با دوره تقسيط 10ساله،
ب- در مورد 4 دهك بعدي تقسيط تا 10 سال حسب مورد داده خواهد شد.

با توجه به عملكرد دولت در واگذاري سهام عدالت و به ويژه توزيع سود سهام مربوط به سال 1386 در خرداد ماه سال جاري و همزمان با انتخابات رياست جمهوري كه به شدت شبهه بهره‌برداري دولت در جلب آراي مشمولان دريافت سود سهام عدالت (حدود 9 ميليون نفر از واجدين شرايط) را ايجاد و تقويت نموده است، سؤالات زير به صورت جدي مطرح بوده و نيازمند روشنگري براي مردم و نمايندگان آنان در مجلس شوراي اسلامي مي‌باشد.

1- مباني قانوني توزيع سهام عدالت و تشكيل شركت‌هاي تعاوني شهرستاني و سرمايه‌گذاري استاني مربوطه قبل از تصويب و ابلاغ قانون مذكور چه بوده است؟

2- با توجه به اينكه مبناي قانوني واگذاري سهام عدالت قانون فوق‌الذكر مي‌باشد، اصولا واگذاري سهام عدالت در سال 1386 (قبل از ابلاغ قانون از سوي مجمع تشخيص مصلحت نظام ) بر اساس چه مجوزي صورت گرفته است؟ آيا نحوه واگذاري سود سهام عدالت بر اساس ضوابط قانوني انجام شده است؟

3- مباني محاسبه سود سهام واگذارشده چيست؟ و تخصيص 800 هزار ريال سود سهام واگذار شده براي سال 1386 بر چه اساس بوده است؟

4- با توجه به اينكه دولت موظف بوده است بهاي سهام واگذار شده را به صورت اقساط ده‎ساله از محل سود متعلقه به دريافت كنندگان سهام اخذ و به حساب خزانه واريز نمايد، ميزان و مستندات واريزي اقساط يادشده به خزانه چيست؟

5- ساز و كار جمع‌آوري سود سهام واگذار شده از شركت‌هاي گروه 2 ماده دو قانون توسط شركت كارگزاري سهام عدالت چه بوده است؟

6- مستندات پرداخت سود سهام به ميزان 800 هزار ريال به بخشي از واجدين شرايط علي‎رغم تأكيد قانون‌گذار به پرداخت بهاي سهام واگذار شده از محل سود آن چه بوده و انتخاب زمان پرداخت به ذي‎نفعان (با فرض قانوني بودن اين اقدام) بر چه اساس بوده است؟

7- منابع مالي پرداخت سود سهام يادشده در آستانه انتخابات رياست جمهوري چگونه تأمين شده است؟

8- آيا در تشكيل شركت‌هاي تعاوني شهرستاني و سرمايه‌گذاري استاني و سازوكار تنظيم روابط آن با دولت، الزامات و ملاحظات ماده 38 قانون رعايت شده است؟

لذا به منظور تنوير افكار عمومي و روشنگري در خصوص ابهامات موجود در اين زمينه و تقويت بعد نظارتي مجلس شوراي اسلامي و به استناد ماده 198 آئين‌‌نامه داخلي درخواست تحقيق و تفحص در اين مورد را تقديم و خواهشمند است در سير مراحل بررسي و تصويب قرار گيرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل