بازدید 33070

خوردن گوشت خرچنگ و لابستر حرام است

گویا چند سالی است که توزیع و فروش گوشت خرچنگ و برخی از آبزیان سخت پوست دیگر در بازار و فروشگاههای کشور معمول و رایج شده است و به راحتی در ویترین آنها دیده می شود.
کد خبر: ۱۶۵۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰ 17 May 2011
با افزایش توزیع و فروش خرچنگ و انواع کنسروهای آن در بازار، بسیاری از علما و مراجع تقلید اعلام کردند که " خوردن گوشت خرچنگ حرام است و فروش آن به عنوان ماده غذایی مشکل شرعی دارد."

به گزارش خبرنگار مهر، بدنبال تهیه گزارش از بازار مواد غذایی خارجی در بازار ایران علی رغم تولیدات مشابه و با کیفیت داخلی و تعدد دلالان و قاچاقچیان در این بخش در خبرگزاری مهر به موارد تعجب برانگیزی همچون فروش کنسرو خرچنگ و برخی از آبزیان سخت پوست دیگر در بازار برخورد شد.

گویا چند سالی است که توزیع و فروش گوشت خرچنگ و برخی از آبزیان سخت پوست دیگر در بازار و فروشگاههای کشور معمول و رایج شده است و به راحتی در ویترین آنها دیده می شود.

همچنین فروش مواد غذایی آماده همچون "سوپ گوشت" یا سایر مواد غذایی همراه با فراوردهای گوشتی خارجی چندی است که متداول شده بدون اینکه مشخص باشد که گوشتهای مصرفی ذبح اسلامی شده اند یا نه و آیا استفاده از چنین مواد غذایی حلال است یا حرام؟

مدیر کل امور دستگاههای اقتصادی و پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه به تازگی در برخی از بازارهای کشور کنسرو خرچنگ دیده شده است،گفت: یکی از مواردی که در قاچاق کالا بسیار موثر است حلال یا حرام بودن مواد غذایی است اما با این حال در دو سال قبل چند مورد فروشگاه در رشت دیده شد که کنسرو خوک می فروختند که آنها را تعطیل کردیم.

عباس نخعی افزود: هم اکنون موضوع کنسرو خرچنگ که حرام است، وجود دارد که میزان آن بالا نیست اما با این حال تذکر جدی برای جمع آوری آن داده ایم و سازمانهای بازرگانی و کمیسیون های استانی را در جریان گذاشته ایم که با این مورد برخورد جدی داشته باشند.

فروش گسترده چنین مواد غذایی در بازار و فروشگاههای کشور در حالی است که تعداد زیادی از خریداران این مواد غذایی از حرام بودن آن آگاهی ندارند و تعدادی دیگر نیز شبهه دارند اما با اصرار فروشندگان، اقدام به خرید می کنند؛ جالب تر اینکه بسیاری از این فروشندگان خود نسبت به حرام بودن این مواد غذایی نا آگاهند یا اگر می دانند برای فروش بالاتر این موضوع را ندیده می گیرند؛ از سویی سازمانها و وزارتخانه های مربوطه نیز اقدام لازم را نسبت به جمع آوری چنین محصولاتی ندارند.

با گسترده شدن توزیع و فروش خرچنگ، لابستر، سایر سخت پوستان آبزی و مواد غذایی خارجی که دارای فراوردهای گوشتی هستند، بسیاری از مراجع نسبت به این موضوع روز که مردم با آن درگیر هستند، واکنش نشان دادند.

مقام معظم رهبری درباره خوردن گوشت خرچنگ به صراحت عنوان کرده اند که "حرام است".

آیت الله فاضل لنکرانی نیز خوردن گوشت خرچنگ را حرام عنوان کرده اند.

آیت الله سیستانی در این باره گفته اند:"خوردن آنها حرام است ولی خرید و فروش چون منفعتی غیر از خوردن دارد اشکال ندارد."

آیت الله صافی گلپایگانی نیز عنوان کرده اند که " گوشت خرچنگ حرام است و فروختن آن نیز برای خوردن جایز نیست؛ بلی چنانچه منافع محلله( حلال) داشته باشد از قبیل خوراک صیور و غیره فروختن آن برای این جهت اشکال ندارد."

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این استفتاء که "آیا خوردن گوشت خرچنگ حلال است؟" این گوشت را حرام توصیف کرده اند.

همچنین آیت الله مجتبی تهرانی نیز خوردن گوشت خرچنگ را حرام عنوان کرده اند.

به هر حال با توجه به فروش گسترده گوشت خرچنگ و سایر آبزیان همچون لابستر و ناآگاهی مردم نسبت به آن توقع می رود که وزارت بازرگانی و سایر سازمانهای مربوطه نسبت به جمع آوری این مواد غذایی حرام در بازار همت بیشتری داشته باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل