بازدید 5272

بكارگيري روش نوين براي مقابله با سرمازدگي

کد خبر: ۱۶۳۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۹ 09 May 2011
اقتصادی نخستین بار در باغ های آذربایجان غربی برای مقابله با سرمازدگی از چاهک معکوس هوا استفاده شد.

 چاهک معکوس که فلزی استوانه ای شکل است با ارتفاع حدود 2 متر از سطح زمین به طور ثابت در باغ نصب می شود و شعاع حدود 2 تا 4 کیلومتر را پوشش می دهد.

برای راه اندازی این دستگاه 100 میلیون ریال هزینه شد. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت:هنگام شب ، زمانی که هوا سرد می شود دستگاه روشن شده و هوای سرد باغ را که در ارتفاع پائین قرار دارد به صورت مکشی از داخل باغ به خارج منتقل می کند تا هوای گرم که در ارتفاع بالای باغ وجود دارد جایگزین هوای سرد شود وپس از دقایقی دمای کل محدوده چند درجه افزایش می یابد .

مقصود قربانی افزود:این چاهک معکوس هوا که در ایستگاه تحقیقاتی کهریز ارومیه راه اندازی شده ، چهار هکتار از باغ های زردآلو ، گوجه و بادام را زیرپوشش قرار داده است .

او گفت : امسال 20 چاهک معکوس هوا با 3 میلیارد و 300 میلیون ریال هزینه در بسیاری از باغ های زردآلو و بادام ارومیه راه اندازی می شود.

سرمازدگی پارسال هزار و 100 میلیارد ریال به باغ های استان خسارت وارد کرد. در 103 هزار هکتار از باغهای استان پارسال یک میلیون و 350 هزار تن انواع میوه از جمله سیب ، انگور ، زردآلو ، هلو ،‌گردو و بادام تولید شد که از این میزان 950 هزار تن به تولید سیب اختصاص داشت که استان از لحاظ میزان تولید سیب رتبه نخست کشور را کسب کرد .
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار