بازدید 15597

چاره کویرشناس ایرانی برای ریزگردهای عربی

وي افزود: مي‌توان با استفاده از ريگ‌هاي رنگي، در مناطق بياباني منطقه توريستي ايجاد و كم كم آنجا را به محلي براي جذب گردشگر تبديل كرد. آنچه مسلم است به اين است كه مالچ پاشي در بيابان كار بسيار غلطي است و تكنولوژي قديمي محسوب مي‌شود.
کد خبر: ۱۵۹۴۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۰ 19 April 2011
كويرشناس برجسته ايراني راه‌حل مشكل ريزگردهاي عربي كه جنوب و غرب ايران را تحت تاثير قرار مي‌دهد پاشيدن ريگ در آن مناطق عنوان كرد.

به گزارش ايسنا، پرويز كردواني در نشست سرگروه‌هاي جغرافي مناطق 19 گانه آموزش و پرورش تهران اظهار كرد: منشا ريزگردهايي كه وارد ايران مي‌شوند و زندگي مردم را مختل مي‌كنند شمال آفريقا است ولي اين ريزگردها در عراق تشديد مي‌شوند.



وي در ادامه راه‌حل مشكل موجود را پاشيدن ريگ در مناطق غربي عراق و «هورالعظيم» دانست و افزود: منطقه هورالعظيم كه بخشي از آن در ايران و بخش ديگرش در عراق است باعث تشديد ريزگردهاي عربي مي‌شود. بخشي از هورالعظيم كه در ايران است داراي نيزارها و پوشش گياهي است و مشكلي ايجاد نمي‌كند اما بخشي متعلق به عراق به دليل سوزانده‌شدن نيزارها و عبور و مرور اتومبيل‌ها و تانكرها دچار مشكل شده است.

كردواني همچنين مالچ پاشي روي مناطق مستعد گرد و غبار را كاري اشتباه توصيف و اضافه كرد: اگر به فرض كشور عراق اجازه بدهد كه ما در مناطق شرقي‌اش مالچ پاشي كنيم اين كار از چند جهت اشتباه است. اول اينكه پاشيدن مالچ در مناطق وسيع شرق عراق هزينه‌هاي بسيار زيادي دارد، دوم اين كه مالچ بسيار بد بو است و سوم اينكه مانع نفوذ آب به خاك منطقه مي‌شود و موجب مي‌شود هيچ گونه گياهي در آن رشد نكند.

وي ادامه داد: هم اكنون در بسياري از مناطق داخل كشورمان، مانند سيستان و بلوچستان، توفان‌هاي ماسه‌اي را شاهد هستيم كه به مراتب شديدتر از گرد و غبارهاي عربي است ولي مي‌توان به راحتي آنها را مهار كرد. زندگي مردم در مناطق جنوب شرق ايران بسيار مشكل است ولي حل آن راه آساني دارد.

كردواني در ادامه با اشاره به تحقيقات شخصي‌اش خاطرنشان كرد: هم‌اكنون در ايران مخروط ‌افكنه‌هاي زيادي وجود دارد كه مي‌توان از آنها ريگ استخراج كرد و آنها را در مناطقي كه امكان بلندشدن گرد و غبار وجود دارد پاشيد. اين كار باعث مي‌شود شديدترين بادها نتوانند گردوغبار محلي را بلند كنند. ضمن اينكه ريگ مانند مالچ كه از نفت به دست مي‌آيد بوي نامطبوع ندارد و مانع نفوذ آب هم نمي‌شود.

وي افزود: مي‌توان با استفاده از ريگ‌هاي رنگي، در مناطق بياباني منطقه توريستي ايجاد و كم كم آنجا را به محلي براي جذب گردشگر تبديل كرد. آنچه مسلم است به اين است كه مالچ پاشي در بيابان كار بسيار غلطي است و تكنولوژي قديمي محسوب مي‌شود.

كردواني در ادامه با اشاره به منشا گرد و غبار در عراق، گفت: مناطق شرق عراق، چون داراي خاكي «لق» هستند مستعد ايجاد گرد و غبار هستند و اين گرد و غبارها به وسيله باد به سمت ايران مي‌آيند و هيچ مشكلي براي عراقي‌ها ندارند. گرد و غبار مناطق شرق عراق به داخل اين كشور راهي پيدا نمي‌كند و اين مساله همكاري آنها با ما را دچار اشكال مي‌كند.

به گزارش ايسنا، وي در ادامه از يافتن راهي مناسب براي پرآب كردن درياچه اروميه خبر داد و افزود: مي‌خواهند آب رود ارس را به درياچه اروميه بريزند كه كار اشتباهي است چرا كه با اين كار بيشترين ظلم به كشاورزي دشت مغان مي‌شود. مي‌توان به راحتي رودخانه‌هاي زيادي كه از مناطق شمال غربي ايران وارد عراق مي‌شوند و قابليت ساخت سد هم ندارند به سمت درياچه اروميه منحرف و آن را پر از آب كرد.

كردواني در ادامه مناطقي از ايران را براي برداشت ريگ مناسب دانست و افزود: از يزد به سمت بافق، از نايين به سمت انارك و از اردكان به سمت چك‌چك مناطقي وجود دارند كه باد كاري به پوشش آنها ندارد چون پوشش‌شان ريگي است. مي‌توان در عراق هم مانند اين پوشش را ايجاد كرد. ضمنا از زابل هم همين كار را بايد كرد. از زمان‌هاي قديم باد سيستان براي مردم آن منطقه مايه نعمت بود ولي به مرور زمان برايشان مشكل آفرين شده است.

كردواني درپايان با رد اخباري كه از قول وي دربرخي رسانه‌ها مطرح و عنوان شده بود كه گرم‌ترين نقطه زمين، منطقه گندم بريان در شمال بيابان لوت است تصريح كرد: گرم‌ترين نقطه زمين گندم بريان نيست. گرمترين نقطه دنيا، محلي است كه حدود 75 كيلومتر از "شهداد" فاصله دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس