بازدید 9352

جزییات قرارداد سنگین نظامی آمریکا و عربستان

نیروی دریایی آمریکا امروز فاش نمود که وزارت دفاع و هوانوردی عربستان سعودی، خواهان خریداری ناوهای جنگی دریایی که قابلیت دفاع موشکی و زمینی را داشته باشد و همچنین خریداری بالگردهای جنگی و ناوچه های گشت زنی و ساختن زیرساخت های دریایی و مراکز فرماندهی دریایی و آموزش و تجهیز بخش های آموزشی است.
کد خبر: ۱۵۸۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۶ 14 April 2011
بولتن نیوز نوشت:
درباره دیدار هفته گذشته رابرت گیتس با ملک عبدالله، دولت عربستان سعودی قصد دارد، قدرت دریایی خود را با تجهیز ناوگان دریایی به کشتی های جنگی اندازه متوسط و همچنین موشک های سطح به سطح افزایش دهد.

این برنامه كه کلیدی ترین خرید تسلیحاتی از آمریکاست، به «برنامه دوم توسعه دریایی»معروف است كه ارزش آن 23 میلیارد دلار برآورد شده و در مدت ده سال به اجرا درمی آید. اين معامله را مي توان دومین خرید بزرگ عربستان پس از جنگ دوم خلیج فارس و اشغال کویت توسط عراق دانست.

نیروی دریایی آمریکا امروز فاش نمود که وزارت دفاع و هوانوردی عربستان سعودی، خواهان خریداری ناوهای جنگی دریایی که قابلیت دفاع موشکی و زمینی را داشته باشد و همچنین خریداری بالگردهای جنگی و ناوچه های گشت زنی و ساختن زیرساخت های دریایی و مراکز فرماندهی دریایی و آموزش و تجهیز بخشهای آموزشی است.

نیروی دریای آمریکا می گوید: پیشنهاد دقیق مالی این درخواست ها را در ماه آینده میلادی به طرف سعودی اعلام خواهد کرد.

هرچند سعودی ها تاکنون نوع ناوهای جنگی را مشخص نکرده اند، بر پایه سوابق به نظر می رسد که آنها به ناوهای «لیتورال» علاقه مندند که نوع جنگی «کوروت» آن را از آمریکا خریداری نمایند.

اما سعودی ها قصد دارند، این ناوهای جنگی را با سیستم دفاع هوایی «ایگس» تولید کمپانی «لاکهید مارتین» مجهز کنند.

اکنون آمریکا بر دو نوع «ناو جنگی لیتورال» برای مقابله با سیستم تهاجمی در منطقه که دارای سرعت کافی و دقت باشند و با تجهیزات دریایی منطقه بتوانند مقابله نمایند، تمرکز کرده است.

این ناوهای جنگی قابلیت حمل دو فروند بالگرد «سی هاوگ اس-اچ-60» و همچنین توپ های 57 میلیمتری ضد هوایی «ام-کا-110» را دارد که می توناند با سرعت 47 گره دریایی حرکت کنند.

کمپانی لاکهید مارتین نوع مستقل این ناوهای جنگی را دارد. اگر چه ناوهای کلاس آزاد معروف هستند توسط کمپانی «جنرال داینامیک» آمریکا ساخته می شوند.

انتظار می رود که عربستان سعودی 12 فروند از این نوع کشتی ها را که با سیستم موشکی ایگس مجهزند، خریداری نماید و برای آنها کشتی ها با این قابلیت طراحی و ساخته شود.

تنها ناو جنگی که با سیستم موشکی ایگس تجهیز شده، ناو 5200 تنی «نانسن» نروز و همچنین ناو 6200 تنی «بازن» برزیل است. اگرچه این ناوها برای دریاهای عمیق ساخته شده است اما سعودی ها می خواهند که این ناوها به نحوی طراحی شوند که در دریای کم عمق خلیج فارس هم بتوانند از این ناوها استفاده کنند.

همچنین این معامله تسلیحاتی که انتظار می رود، رقم آن به 67 میلیارد دلار افزایش یابد و تجهیزات در مدت 15 تا 20 سال ارسال شود شامل فروش 84 فروند هواپیمای جنگنده شکاری «بوئینگ اف-15 اس» و همچنین به روز کردن 70 فروند هواپیماهای موجود «اف-15اس» موجود نیروی هوایی عربستان سعودی می باشد.

همچنین فروش تانک های «ابراماس» مدل ام یک ای-2 ساخت کمپانی جنرال داینامیک و بیش از 120 فروند بالگرد است.

در بزرگترین معامله تسلیحاتی تاریخ آمریکا انتظار می رود از مدل بالگردهایی استفاده شود که کشتیهای گشتی دریایی عربستان سعودی را بتوانند حمایت کنند مورد خریداری قرار خواهند گرفت.

نیروی دریایی عربستان سعودی با 13500 نفر خدمه دارای دو ناوگان است که یکی از آنها از دیگری بزرگتر است و در ساحل شرقی عربستان در بندر «جبیل» در خلیج فارس قرار دارد و ناوگان دیگر سعودی در دریای سرخ به مرکزیت فرماندهی شهر ریاض مستقر شده است.

نیروی دریایی سلطنتی سعودی دارای سه ناو جنگی بزرگ که با سیستم موشکی «اگزوسه» مدل «ام -ام-40» و همچنین چهار فروند ناو چه جنگی «لافیهات» مدل «اف-3000» مجهز است که به وسیله کمپانی فرانسوی «دی-سی-ان» در بندر لورینت ساخته شده اند.

لازم به ذکر است عربستان سعودی در مقطعی قصد خریداری 6 تا 8 فروند زیردریایی به ارزش 4 تا 6 میلیارد دلار را داشته که از خریداری زیردریایی منصرف شده است.

گفتني است، بعد از حوادث به وجود آمده در خاورميانه و قيام‌هاي مردمي در مصر و ساير كشورها، ايالات متحده و اسرائيل قصد دارند تا از عربستان به عنوان حافظ منافع اسرائيل در منطقه به جاي مصر استفاده كرده و آل سعود، نقش حسني مبارك، ديكتاتور مصر را بازي كند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی