بازدید 6211

مربيان بهداشت مدارس «خدمتگزار» شدند!

کد خبر: ۱۵۷۹۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۹ 12 April 2011
«هم‌اكنون 3500 مربي بهداشت قراردادي و 3500 مربي بهداشت رسمي در مدارس فعاليت مي‌كنند و كمبود محسوسي در تعداد مربيان نداريم.» اين سخن وزير آموزش و پرورش در ابتداي هفته‌اي كه بهداشت مدارس نام گرفته، داغ دل بسياري از مربياني را تازه كرد كه به رغم سابقه بيش از 5 ساله، از مهر سال گذشته يا به كار دعوت نشده و بيكار مانده‌اند، يا با حكم خدمتگزار در مدارس فعاليت مي‌كنند. هفته سلامت و بهداشت مدارس به روزهاي آخر نزديك مي‌شود، شمار زيادي از مربيان بهداشت ـ كه تعداد دقيقشان مشخص نيست ـ انتظار داشتند در اين هفته به پاس فعاليت 5، 7 يا 10 ساله در مدارس نقاط دوردست و محروم كشور، يا از وضعيت قراردادي خارج شوند يا دست‌كم قرارداد بين آنان با وزارت آموزش و پرورش تمديد شود.

اما اظهارنظر حميدرضا حاجي‌بابايي، وزير آموزش و پرورش در حاشيه مراسم نواختن زنگ سلامت در مدارس، نمك بر زخم كهنه وضعيت بهداشت در مدارس بود. سميه. م ـ مربي بهداشت يكي از مدارس استان گيلان ـ بدون ذكر جزئيات مشخصات خود ـ به «جام‌جم» گفت: «از سال گذشته كه مدارس استان گيلان با وضعيت بحراني بهداشت و سلامت روبه‌رو شد، عده‌اي از ما را كه سابقه بيشتري داشتيم، دعوت به كار كردند و قول استخدام دادند، اما متاسفانه با داشتن مدرك تحصيلي فوق‌ديپلم و ليسانس به عنوان خدمتگزار مدرسه استخدام شده‌ايم، تا حقوق و دستمزد كمتري به ما پرداخت شود.»

پيش از اين، از برخي خبرگزاري‌هاي غيررسمي شنيده شده بود كه بنابر تصميم جديد آموزش و پرورش، مجوز استخدام برخي آموزشياران نهضت سوادآموزي نيز لغو شده و آموزشياران مي‌توانند به عنوان سرايدار يا خدمتگزار مدرسه به كار گرفته شوند. اين خبر نه تنها با واكنش وزارت آموزش و پرورش روبه‌رو نشد، بلكه ايسنا گزارش داد كه به دليل اختصاص نيافتن رديف استخدام به مربيان بهداشت مدارس از سال 85، بسياري از معلمان مازاد به عنوان مربي بهداشت فعاليت مي‌كنند. اين در حالي است كه سودابه ـ ب. مربي بهداشت در استان گلستان در اين باره مي‌گويد: متاسفم از اين كه هنوز آموزش و پرورش نمي‌داند مربي بهداشت بايد در اين حوزه آموزش ديده باشد، چرا كه بسياري از مربيان، فوق ديپلم يا ليسانس در رشته بهداشت مدارس دارند، در حالي كه اين افراد از آبان سال گذشته در استان‌هايي مانند مازندران، گلستان، همدان، البرز و ... به كار گرفته نشده و بيكار مانده‌اند.

«چطور نمي‌دانيد بايد به كجا مراجعه كنيد؟»

در حالي كه وزير كمبود محسوس نيروي بهداشت در مدارس را رد مي‌كند، جمعي از مربيان بهداشت از استان‌هاي مختلف با توجه به وخامت اوضاع بهداشت و سلامت در شهرهاي حاشيه‌اي و نقاط محروم، هر ماه مقابل مجلس و وزارت آموزش و پرورش تجمع مي‌كنند، به گفته يكي از اين مربيان از استان مازندران، وزير وقتي با اين سوال من كه چرا بعد از 7 سال در سال 90ـ89 با ما قرارداد بسته نمي‌شود، رو به رو شد، گفت: شما چطور با 7 سال سابقه نمي‌دانيد بايد به كجا مراجعه كنيد؟

از سال 85 تاكنون رديف استخدام ويژه‌اي به مربيان بهداشت اختصاص نيافته و اين امر از نگاه نمايندگان مجلس مغفول مانده است. اين موضوع را نورالله حيدري ـ عضو كميسيون آموزش مجلس ـ نيز تاييد مي‌كند، به گفته او، آموزش و پرورش در تمام بخش‌هايي كه براي جذب نيرو تاكيد داشته با كمبود مواجه بوده است اما بهتر بود در اين زمينه عدالت رعايت مي‌شد.

اشاره اين نماينده مجلس به استخدام 40 هزار نيروي جديد در سال 89 ـ 88 است كه 20 هزار نفر آن به تربيت بدني، 10 هزار نفر مشاور و 10 هزار نفر نيروي تخصصي و آموزشي اختصاص دارد و در تقسيم‌بندي نيازهاي آموزش و پرورش، بخش بهداشت ناديده گرفته شده است.

استخدام مربي بهداشت با حكم خدمتگزار

در حال حاضر استان‌هاي همدان، خراسان شمالي، گلستان، كردستان، آذربايجان غربي و البرز نيز با كمبود مربي بهداشت روبه‌رو هستند و گفت‌وگو با مربيان قراردادي مدارس كه هر سال در اضطراب دعوت به كار هستند، نشان مي‌دهد مشكلات مربوط به بيماري‌هاي پديكولوس (شپش)‌، دهان و دندان،‌ بلوغ و ناهنجاري‌هاي قامتي از مهم‌ترين مشكلات دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصيلي است. با اين وضعيت آموزش و پرورش در شرايط دشوار رويارويي با مشكل كمبود نيرو به استخدام مربيان بهداشت با حكم سرايدار و خدمتگزار مدرسه مبادرت كرده است. يكي از كارشناسان وزارت آموزش و پرورش كه خواست نامي از او برده نشود، در گفت‌وگو با «جام‌جم» اين خبر را تاييد مي‌كند و توضيح مي‌دهد: متاسفانه در برابر مشكل كمبود نيرو، وزارت آموزش و پرورش رديف استخدامي در اختيار نداشت، در نتيجه اين افراد براي پيماني شدن به عنوان خدمتگزار استخدام شدند اما كار اصلي‌شان مربي بهداشت است. اين كارشناس وجود كمبود نيروي بهداشت را در مدارس تاييد مي‌كند و مي‌گويد: مجلس بتازگي اجازه استخدام 5000 مربي بهداشت را از بين 60 هزار نيروي جديد به آموزش و پرورش داده و ما اميدواريم مشكل اين افراد حل شود.

اما به نظر نمي‌رسد مشكل مربيان بدون پاسخگويي آموزش و پرورش و مجلس حل‌شدني باشد، چرا كه اين افراد با 5 تا 7 سال سابقه تنها از سالي 120 روز بيمه بهره‌مند شده‌اند و در حالي از مهرماه گذشته بيكار شده‌اند كه بسياري از آنان نان‌آور خانواده‌ها بوده‌اند و شغل ديگري ندارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار