بازدید 13940
معنای رعایت حقوق را هم فهمیدیم!

اداره کتاب وزارت ارشاد اگر می‌تواند، پاسخ دهد

فارغ از روند اعطای مجوز و فیپا درباره این کتاب، پرسش اصلی ما از اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد این است: چگونه کتاب‌هایی در این اداره از یک سال پیش و گاه بیشتر معطل پاسخ آن اداره محترم هستند و حتی برخی کتب دینی، بیش از یک ماه طول می‌کشد که مجوز دریافت کنند، ولی این کتاب در روزهای تعطیل با سرعتی شگفت انگیز، مجوز نشر گرفته است؟!
کد خبر: ۱۵۷۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۴ 09 April 2011
سرویس فرهنگی ـ در حالی که بیشتر ناشران کشور، از روند صدور فیپا برای کتاب‌های خود ناراضی اند و برخی ناشران از روزهای پایانی اسفند 89 منتظر فیپای کتاب‌های خود هستند، چگونه در تعطیلات نوروز، برای یک کتاب خاص، فیپا و پس از آن به سرعت، مجوز نشر صادر شده است؟!

به گزارش «تابناک»، روند صدور مجوز کتاب در کشور ما در بهترین وضعیت، نزدیک دو هفته است، حال آنکه این وضعیت در شرایط خاص مانند تعطیلات یا نزدیکی نمایشگاه کتاب، به یک ماه هم می‌رسد!

در چنین شرایط و زمانی که همه کشور در تعطیلات رسمی است، گروهی با اهدافی خاص، اقدام به چاپ و نشر کتاب «جهاد اقتصادی» می‌کنند که در روز دوازدهم فروردین پخش شده است! که در این باره باید گفت، اگر روند آماده‌سازی این کتاب 160 صفحه‌ای از حروفچینی، صفحه‌آرایی، چاپ و صحافی را دو روز قرار دهیم، این کتاب در روز دهم فروردین، مجوز نشر دریافت کرده است، حال آن که این کتاب، از روز ششم تا دهم فروردین، باید برای دریافت فیپا به کتابخانه ملی و پس از دریافت فیپا به اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دریافت مجوز تحویل داده می‌شده است.

این در حالی است که همه این مراحل باید در چهار روز انجام می شد که البته از آنجا که در این کتاب، بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب نیز وجود داشته، باید جداگانه‌ طی نامه‌نگاری با دفتر نشر آثار رهبر انقلاب، مجوز جداگانه انتشار آن بیانات نیز دریافت می‌شده است که خود این روند، در بهترین حالت، یک هفته طول می‌کشد.

نکته دیگر آن که خبر انتشار این کتاب، که از سوی خبرگزاری فارس برای نخستین بار منتشر شد، در تاریخ هشتم فروردین رسید. در آن خبر، آمده بود که این کتاب، منتشر شده و روز دوازدهم فروردین توزیع می‌شود؛ به عبارتی، همه این مراحل در کمتر از دو روز اتفاق افتاده است.

حال فارغ از روند اعطای مجوز و فیپا درباره این کتاب، پرسش اصلی ما از اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد، این است: چگونه کتاب‌هایی در این اداره از یک سال پیش و گاه بیشتر معطل پاسخ آن اداره محترم هستند و حتی برخی کتب دینی، بیش از یک ماه طول می‌کشد که مجوز دریافت کنند، ولی این کتاب در روزهای تعطیل، با سرعتی شگفت‌انگیز مجوز نشر گرفته است؟!

آیا امکان دارد، این کتاب اصولا بدون مجوز نشر منتشر شده باشد؟! اگر پاسخ به این پرسش منفی است، امیدواریم ارشاد برای همه ناشران و نویسندگان چنین همت مضاعفی را به خرج دهد؛ افزون بر این که از کتابخانه ملی نیز ـ که این روزها داد بسیاری از ناشران را در صدور فیپا درآورده ـ به دلیل سرعت منحصر به فرد برای این کتاب سپاسگزاریم!

نکته جالب توجه دیگر اینکه، در سایت اطلاع‌رسانی کتاب وزارت ارشاد (ketab,ir) نیز کتابی با عنوان «جهاد اقتصادی» وجود ندارد ضمن اینکه در جستجوی این پایگاه رسمی آمده است: فهرست کتاب هایی که عنوان آنها دارای کلمه «جهاد اقتصادي» و تاریخ شروع نشر آنها برابر با «01/01/81» و تاریخ اتمام نشر آنها برابر با «20/01/90» باشد. و این در حالی است که در زیر عنوان تنها یک کتاب با عنوان «مقدمه‌اي بر شكوفايي اقتصادي ايران: جهاد اقتصادي، سرمايه‌گذاري ملي، انضباط مالي» دیده می‌شود که ناشر آن «یاوریان» است!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۱
این کتابا که مجوز نمی خوان...همه چی هماهنگه! بدون مجوز تا 100چاپ هم منتشر میشن و خود دولتی ها هم فله ای می خرن و نفت می آد سر سفره بعضیا...
بابا چرا ناخن خشکی میکنی درسال 90 همه مجوزها دقیقه ای صادرمیشود
یک کتاب در انتظار صدور مجوز دارم از ماه بهمن...هنوز هم خبری از صدور مجوز نیست و دوست دارم به نمایشگاه کتاب برسد...ضمن اینکه کتابم کمتر از 100صفحه است...به کجا شکایت ببرم؟
عجب شیر تو شیری شده
مگه می شه؟!
عدالت یعنی همین دیگه برادرای مسلمان.!
مملکت دست خودشونه. ارشاد می خوان چیکار؟؟ منم فردا می رم یک کتاب منتشر می کنم و اگر جایی ایراد گرفت مدعی می شوم که در کشور نباید استاندارد دوگانه وجود داشته باشد و اگر جهاد اقتصادی بی مجوز چاپ شده پس منهم این حق را برای خودم قائل هستم. فکرشو بکن!! سنگ رو سنگ بند نمی شه!!!
من یک کتاب پیرامون تاریخ اسلام از بهمن ماه 86 برای مجوز فرستادم و تاحالا 2بار کتابم رو گم کردند و مجددا پرینت کتاب رو به ارشاد ارائه دادم و هنوز پس از گذشت 3سال مجوز کتابم رو نگرفتم...
آغا خودت نمی تونی کتاب بنویسی پخالت می کنی؟
این قضیه چیز تازه و عجیبی نیست. مثل وام های میلیاردی فوری بعضی هاستک که مردم عادی برای وام ناچیزشان کلی دوندگی می کنند.
من این کتاب را مطالعه کرده ام و انتقادات زیر را بر آن وارد می دانم:
1- این کتاب مشحون از مطالب خوب و بلکه عالی است ولی این مطالب اولا از تناسب کافی با یکدیگر برخوردار نیستند و ثانیا سنخیت چندانی با شرح مفصل و دقیقی که مقام معظم رهبری از دلایل این نامگذاری ارائه کرده اند، ندارد.
2-مطالب این کتاب عمدتا در ارتباط با آداب کار و کسب در دین مبین اسلام و نقل روایات مختلف در این‏باره است که فی نفسه و در جای خود دارای ارزش و اعتبار فراوان است. در عین حال از آنجا که تهیه کنندگان این اثر تلاش ناکامی در زمینه همگرایی بین این مطالب با دغدغه های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری صورت داده اند، از بیان مطالب و ارائه نگاهی منسجم پیرامون موضوع آداب و اخلاق کسب و کار از دیدگاه اسلام نیز ناتوان مانده اند.
3-ساحت تصنیفی و تألیفی این اثر بسیار نازل است. در واقع می توان این کتاب را در بهترین حالت مجموعه‏ای گردآوری شده از منابع و یا مطالب از پیش موجود دانست که نقش نویسنده یا نویسندگان (یا آن گونه که عنوان شده محققان!) مورد ادعا در تألیف آن ناچیز است.
4-فرصت سوزی بزرگ صورت گرفته نیز مقوله مهمی است که نباید از نظر دور داشت. وقتی در اولین قدم و اولین اثر مخاطبین احساس کنند که با آنها برخورد منصفانه ای نشده است، کار برای دیگر مؤلفان و محققان بسیار دشوارتر خواهد شد و حتی امکان دارد فضا به سمت نوعی بی اعتمادی یا غبارآلودگی پیش رود.
در کل انتظار می رود علاقمندان به کار تألیف و تدوین این گونه کتب مناسبتی با مراجعاتی دقیق‏تر و تأملاتی موشکافانه‏تر در مسیر تولید آثار پرمحتواتری پیش روند که هم تضمین کننده نیاز مخاطبان اعم از عموم مردم و نیز نخبگان و خبرگان جامعه باشد و هم شائبه بهره برداری ناشایست از فرصت ها و فضاهای ایجاد شده جهت کار و تلاش در همه عرصه ها و من‏جمله عرصه علم و فرهنگ را از میان بردارد.
سلام. طبق ضوابط برای پخش کتاب باید پس از چاپ، از طرف ارشاد اعلام وصول هم بشود. تا هم اجازه پخش داشته باشد و هم در سایت خانه کتاب درج شود.
با فرض این که تمام مراحل فیپا و مجوز سه سوت انجام شده باشد، همین که در سایت نیامده یعنی اعلام وصول ندارد و این حداقل عمل غیرقانونی در رابطه با نشر این کتاب است.
فرمایشی بوده دیگه ... اینکه مسئله سختی نیست...
ما هم متوجه این موضوع شدیم اما هیچ سوالی در ذهمان نیامد. اگر گفتی چرا؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار