حجاب اجبار است یا اختیار؟ حجاب از واجبات است یا نوعی محرومیت ؟ پوشش برای امنیت و آرامش است یا برای سرکوب؟ سوالاتی که همواره ذهن بشر را در ادوار مختلف به خود مشغول داشته است و گویی اسلام برای تمامی این سوالات پاسخی مناسب و تعریفی غالب ارائه داده است. اینکه سیمای حقیقی مسئله حجاب چیست و آیا حجاب از یک اصل اجتماعی ناشی میشود یا خیر ؟ در ایران این مسئله بیش از کشورهای دیگر با چالش مواجه بوده است. بحرانی که از دوران رضاخان با عنوان مسئله کشف حجاب ایرانیان را تحت فشار قرار داد و این روزها نیز تلاش برای حفظ و اشاعه حجاب نه تنها بحث حاشیه ساز مسئولان به شمار میرود بلکه اذهان عمومی نیز همواره با سوالات بسیاری در این رابطه روبروست که تاکنون پاسخ آن را نیافته است. هم اکنون نیز مسئولان بد حجابی را بحران و معضل اجتماعی این روزهای جامعه ایرانی مطرح میکنند که به زعم برخی از آنها این معضل اجتماعی میتواند امنیت جامعه را به خطر اندازد و سبب انحرافات اخلاقی شود. دکتر علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با استناد به مباحث کتاب مسئله حجاب شهید مطهری و مسائل کنونی حجاب در جامعه امروز ایرانی میگوید که هم اکنون مساله بد حجابی در جامعه به دلیل سیاستهای دولتها در طول 13 سال گذشته تبدیل به موضوع روز شده است، موضوعی که دولت موظف به پی گیری آن است و از آن سر باز میزند .
مدتی است برای چندمین بار مسئولان مسئله بد حجابی را
در کشور بازگو میکنند تا برای رفع این معضل راه حلی بیابند. این در حالی
است که شرایط اجتماعی و سیاسی ما بر پایه اسلام شکل گرفته است و طبیعتا می
بایست در مورد مسئله حجاب هم به کلیتی جامع و اجرایی دست یافته باشیم که
البته به نظر میرسد تا کنون در این باره به نتیجهای که شایسته کشور
اسلامی ما باشد دست پیدا نکردهایم، چرا ؟
علت اینکه اخیرا
این موضوع بیش از هر زمان دیگری مطرح می شود این است که متاسفانه وضعیت
حجاب در مناطقی از کشور به شکل غیر قابل تحملی درآمده و این وضعیت شایسته
جمهوری اسلامی نیست اگرچه نسبت به کل کشور وضعیت حجاب در حد مطلوبی است.
همان طور که می دانید مسئله حجاب مرتبط با نظام خانوادگی اسلام است. اسلام
یک نظام خانوادگی مخصوص به خود دارد، اخلاق جنسی مخصوص به خود دارد که با
نظام خانوادگی واخلاق جنسی دنیای غرب در تضاد است . ما نمی توانیم به بخشی
از قوانین این نظام عمل کنیم و به بخش دیگر عمل نکنیم. اخلاق جنسی اسلامی
هر گونه تحریک غریزه جنسی در جامعه را ممنوع می داند . اسلام جامعه را
محیطی برای کارو فعالیت می داند و هرگونه التذاذ جنسی را به کادر خانواده
منحصر می کند.
آقای مطهری واضح است که ما در کشور اسلامی زندگی
می کنیم که هم مخالف تحریکات جنسی در جامعه است و هم اکنون در کشور ما راهی
برای فرو نشاندن این تحریکات یافت نمیشود، در چنین شرایطی که یقینا افراد
زیادی به زعم شما با عقدههای روانی وجود دارند چگونه میتوان مسیر درستی
را پیش پا گذاشت؟ دغدغه مسئولان را نسبت به این موضوع بیان کنید؟
من
هم موافقم که تکلیفمان در این خصوص روشن شود، بالاخره ما می خواهیم به سبک
غربی زندگی کنیم یا به سبک اسلامی . البته تکلیف روشن است، زیرا بیش از98
درصد مردم ما مسلمان اند و باید روش اسلامیرا عمل کنیم. مشکل این است که
ما روش اسلامیرا عمل نمیکنیم بلکه روش بینابین اسلام و غرب را عمل
میکنیم، در نتیجه مزایای روش اسلامی را ندارد و معایب روش غربی را دارد.
حتی اگر عقل را قطع نظر از شرع حاکم قرار دهیم به این نتیجه میرسیم که روش
اسلامی برتر است. به هر حال مهم این است که ما به همه اجزاء نظام خانوادگی
اسلام عمل نمیکنیم بلکه به برخی از آنها عمل میکنیم.