بازدید 12194

خداحافظي با بانوي نجوم ايران

کد خبر: ۱۵۲۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۵ 07 March 2011
دكتر آلينوش طريان، نخستين بانوي ايراني كه به مقام استادي در رشته فيزيك نايل شده بود، در آخرين روزهاي 90 سالگي‌اش از ميان ما رخت بربست.

طريان كه متولد سال 1299 تهران بود، بعد از دريافت درجه كارشناسي فيزيك از دانشكده ‌علوم دانشگاه تهران، در آزمايشگاه دانشكده علوم مشغول به خدمت شد. سپس با هزينه شخصي به فرانسه رفت و در دانشگاه سوربن، مدرك دكتراي خود را در رشته فيزيك دريافت كرد و با وجود پيشنهاد استادي در دانشگاه سوربن به ايران بازگشت و در دانشگاه تهران به سمت استادي منصوب شد. طريان درباره بازگشتش به ايران بعد از تحصيل در فرانسه بارها گفته بود: «خيلي‌ها به من گفتند كه آنجا بمانم؛ اما من به ايران برگشتم تا به فرزندان اين كشور كمك كنم.»

البته اين علاقه آنقدر قوي و پايدار بود كه پس از جدايي از دانشگاه و دانشجويانش هنوز هم مادرانه خاطرات روزهاي حضور در كلاس درس را مرور مي‌كرد و با وجودي كه در سال 1358 بازنشسته شده بود، اما علاقه‌اش به علم و دانش سبب شد تا وصيتنامه‌اي تنظيم كند و منزل مسكوني خود را پس از مرگ به ارامنه جلفا و دانشجوياني كه محل اسكان مناسبي ندارند، ببخشد.

آلينوش طريان از بزرگاني بود كه علم كشور بخصوص حوزه فيزيك و نجوم هيچ‌گاه فراموشش نخواهد كرد. او كه براي نخستين‌بار درس‌هاي فيزيك خورشيدي و اخترفيزيك را ارائه داد، پايه‌گذاري نخستين رصدخانه فيزيك خورشيدي و پايه‌گذاري نخستين تلسكوپ خورشيدي را در كارنامه پربارش براي هميشه ثبت كرد.

امروز در حالي پيكر اين بزرگ‌بانوي علمي كشور ساعت يك بعدازظهر از كليساي مريم مقدس واقع در تهران ـ خيابان جمهوري ـ بين حافظ و استانبول ـ خيابان ميرزاكوچك‌خان تشييع مي‌شود كه بسياري از اساتيد و دانشجويان كشور آنچه هستند را مديون او و ديگراني مي‌دانند كه زندگيشان را وقف ايران و ايراني كرده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
چه انسان بزرگ و شريفي. خدا ايشان را رحمت كند.
خدایش بیامرزد

بهشتی باشد
خداوند رحمت کند ایشان را-ولی چه خوب بود در زنده بودن نام این بانوی گرانقدر را میشنیدیم
خدا رحمتش کنه حالا که به رحمت خدا رفت از این پس میتونیم ازش قدردانی و یاد کنیم
روحش شاد ولی واقعا متاسفم واسه تمام دست اندرکاران مربوطه ، تا وقتی چنین اساتیدی زنده هستند اطلاع رسانی نمی کنند که چنین بانوی دانشمندی در همین تهران هست و تجلیل نمی کنند
خدا رحمتش کنه , چرا وقتی زنده بود حتی ما نامی ازش نشنیدیم؟
خدایش رحمت کند و روح بزرگوارش شاد باد.
خداوند این بانوی فرهیخته را که سال ها بود در خانه سالمندان سکنا داشتند بیامرزند.صد حیف که رصدخانه ای که ایشان بنا نهادند با بی مسولیتی ویران شد
بهشت برین جایگاهش باد
ان شا الله مورد آمرزش حضرت حق قرار گیرد.
روحش شاد و راهش پر رهرو باد انشاالله .
خداوند قرین رحمتش فرماید
خدابیامرزد
ایشان علاوه بر منزل ، کتابخانه شخصی خود رانیز به کتابخانه ملی ایران اهدا کردند
روحشان قرین رحمت الهی و درجاتشان در اعلی علیین ، ان شاءاله.
قرین رحمت الهی گردد.
خدایش بیامرزد.
روحش شاد ، تا ديگران كه طالب علمند راهش را ادامه دهند . درود بر زنان و مردان ايران زمين كه با علم خود كشور را به سوي تمدن و آزادي پيش مي برند
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی