بازدید 15004

استاد ابوالقاسم گرجي درگذشت

از كتاب‌هاي او مي‌توان به «مسايل هامّه من مسائل الخلاف»، تصحيح و تعليق و تحقيق «ذريعه» سيدمرتضي در علم اصول فقه در دو جلد، تصحيح جلد اول و دوم كتاب «تفسير جوامع الجامع» طبرسي (برگزيده كتاب سال)، ترجمه و تلخيص كتاب «عدة الاصول»، «حقوق اسلامي»، و «قياس استنباط» اشاره كرد.
کد خبر: ۱۵۰۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۴ 26 February 2011
دكتر ابوالقاسم گرجي، مجتهد، استاد دانشگاه و نويسنده، همزمان با اذان ظهر امروز (شنبه 7 اسفند) درگذشت.

به گزارش خبرگزاري فارس، استاد ابوالقاسم گرجي ظهر امروز به دليل كهولت سن درگذشت.

بنا بر اعلام روابط عمومي فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران، دكتر ابوالقاسم گرجي دوم فروردين سال 1300 در تهران متولد شد. وي در سال 1306 به مكتبخانه رفت و در سال 1313 تحصيلات حوزوي را آغاز كرد و در اوايل سال 1323 براي تحصيل در فقه و اصول به نجف اشرف رفت. از استادان ايشان مي‌توان به آقايان شيخ محمد حسين بروجردي، شيخ محمدرضا تنكابني، شيخ محمد كاظميني و ديگر موارد نام برد.

وي پس از اينكه در سال 1330 به تهران مراجعت كرد، به تدريس در سطوح عاليه و خارج فقه و اصول مشغول شد. از سال 1332 دكتر گرجي به تحصيل در فقه و مباني حقوق اسلامي در دانشكده الهيات پرداخت. در سال 1335 تحصيل در دوره دكتراي فلسفه و حكمت اسلامي را آغاز كرد و از همان زمان نيز در همان دانشكده به تدريس پرداخت. پس از آن نيز به تدريس دوره دكتري حقوق خصوصي و حقوق جزا در دانشگاه تهران مشغول بود.

علاوه بر تدريس، وي مجري و محقق تعداد زيادي از طرح هاي پژوهشي دانشگاه تهران بوده است. از وي تاكنون بيش از صد مقاله و بيست عنوان كتاب چاپ شده كه از بين آنها دو كتاب به عنوان كتاب سال انتخاب شده است. دكتر گرجي در دوران تدريس به عنوان استاد نمونه، استاد ممتاز، پژوهشگر برجسته دانشگاه و پژوهشگر نمونه كشور شناخته شده و همچنين نشان درجه1 دانش را دريافت كرد.

از كتاب‌هاي او مي‌توان به «مسايل هامّه من مسائل الخلاف»، تصحيح و تعليق و تحقيق «ذريعه» سيدمرتضي در علم اصول فقه در دو جلد، تصحيح جلد اول و دوم كتاب «تفسير جوامع الجامع» طبرسي (برگزيده كتاب سال)، ترجمه و تلخيص كتاب «عدة الاصول»، «حقوق اسلامي»، و «قياس استنباط» اشاره كرد.

گفتني است ايشان چهره ماندگار كشور و دارنده نشان درجه يك دانش از رييس جمهور در مراسم مشترك فرهنگستان ها به عنوان برگزيده فرهنگستان علوم ايران و دارنده جايزه جشنواره بين المللي خوارزمي را از آن خود كرده بودند و شاگرد آيت الله عظمي خويي بودند.

پيكر اين مرحوم دوشنبه، 9 اسفند، از مقابل منزلش يا مسجد قباد تشييع و در حرم حضرت عبدالعظيم به خاك سپرده مي‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳
اي بابا چقدر اين چند روزه ادما مي ميرن
خدایش رحمت کناد آن بزرگمرد بی همتا را. استاد عزیز و عزیزتر از جانم دکتر گرجی که هر چه از وی در ذهن دارم همه خوبی و مهربانی و دانش دوستی و لطف و صفا است.
خدایش رحمت کند
خدا بیامرزدش
خداوند ایشان رارحمت کند.بنده دردانشکده حقوق دانشگاه شهیدبهشتی دانشجو بودم هرچندتوفیق شاگردی ایشان رانداشتم ولی کاملا به جایگاه رفیع علمی واخلاقی ایشان (به اندازه فهم خود)آگاه بودم.
لال از دنیا نرین
یه عکس میزاشتی بد نبود
درگذشت اين استاد عزيز را تسليت مي گويد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل