بازدید 5718

میوه در مسیر گرانی

کد خبر: ۱۵۰۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۶ 23 February 2011
با بوی بهار و نزدیکی نوروز تقاضا برای برخی اقلام خوراکی مانند میوه و مرکبات نیز افزایش یافته و برنامه‌ریزی برای تنظیم بازار شب عید این محصولات را گوشزد می‌کند.

با این شرایط امسال نیز دست‌اندرکاران تنظیم بازار علاوه بر تأکید بر اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از نوسان قیمت‌های شب عید در بازار میوه و مرکبات، توصیه‌هایی را برای نحوه خرید این اقلام مطرح می‌کنند. شاید بتوان میوه، مرکبات و سبزی‌ها را ازجمله اقلام خوراکی قلمداد کرد که در یازده ماه سپری شده امسال همواره با نوسان قیمت مواجه بوده، روندی که این روزها نیز با فرارسیدن ماه پایانی سال تشدید شده است. به‌نحوی که اکنون قیمت برخی انواع میوه مانند سیب زرد و قرمز و موز افزایش چشمگیری داشته و برخی انواع سبزی‌ها مانند پیاز هنوز هم با قیمت‌های بسیار بالا به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع میوه در فروشگاه‌های سطح شهر نیز حاکی از روند صعودی قیمت برخی انواع میوه و مرکبات در چند روز اخیر است به‌نحوی اکنون نرخ انواع سیب زرد و قرمز افزایش چشمگیری داشته و سرآمد افزایش قیمت‌ها در بازار میوه و مرکبات است این روند موجب شده تا اکنون هر کیلوگرم سیب قرمز در فروشگاه‌های سطح شهر (بنابر کیفیت آن) از 2هزار و 800 تا حدود 4هزار تومان و سیب زرد از 2هزار و 500 تا 3هزار و 800تومان قیمت داشته باشد این شرایط موجب شده تا برخی عرضه‌کنندگان حداقل قیمت سیب با کیفیت پایین را بیشتر از 900تومان اعلام کنند.

همچنین قیمت هرکیلو پرتقال تامسون به هزارو 300 تومان افزایش یافته این در حالی است که قیمت این محصول در ماه گذشته حدود هزار تومان در هر کیلوگرم بوده و به گفته برخی مصرف‌کنندگان نرخ پرتقال درجه 2 نیز که تا پیش از این حدود 850تومان در هر کیلوگرم بوده اکنون به هزارو150تومان افزایش یافته است. همچنین هر کیلوگرم نارنگی پاکستانی به نرخ هزارو 300 و نارنگی بندری نیز از هزارو800تا 2هزار و 500تومان در فروشگاه‌های سطح شهر عرضه می‌شود. موز از دیگر محصولاتی است که در روزهای اخیر با افزایش شدید قیمت مواجه است به‌نحوی که نرخ هر کیلو‌گرم موز مرغوب که تا پیش از این در فروشگاه‌های سطح شهر در حدود هزارو 300 تا هزارو 400تومان بود اکنون به هزار و 800تومان افزایش یافته است.

نظارت ویژه بر بازار سیب

افزایش اخیر قیمت سیب موجب شده تا معاون بازرسی و نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از برنامه‌های ویژه نظارتی برای کنترل بازار سیب خبر دهد. سیدجواد تقوی با اشاره به اینکه قیمت میوه و تره‌بار تابع نظام بازار است به شابا گفت: وزارت بازرگانی تمام تدابیر لازم را برای کنترل بازار در نظر گرفته است و با هرگونه تخلف و سوءاستفاده در این زمینه برخورد می‌شود.

پیاز تندتر شد

بررسی قیمت خرده‌فروشی در بازار سبزی‌ و صیفی‌ها نیز بیانگر افزایش شدید قیمت پیاز است به‌نحوی که اکنون نرخ هرکیلوگرم پیاز در فروشگاه‌های سطح شهر به هزار و 300تومان افزایش یافته و برخی مصرف‌کنندگان نیز از عرضه پیاز با کیفیت پایین در میادین شهرداری به نرخ 900تومان خبر می‌دهند این در حالی است که پیش از این با افزایش قیمت پیاز، دست‌اندرکاران تولید و عرضه از کاهش قیمت این محصول خبر داده بودند؛ وعده‌ای که به‌نظر می‌رسد با افزایش قیمت‌های کنونی هنوز محقق نشده است. همچنین در حالی که قیمت گوجه فرنگی با نوسان چندانی همراه نبوده و این محصول بنابر کیفیت و نوع به نرخ 600 تا 900تومان در فروشگاه‌های سطح شهر به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود، این روزها افزایش نرخ سیب‌زمینی در فروشگاه‌های سطح شهر به بیش از هزار تومان نیز نشان‌دهنده سیر صعودی قیمت‌ در بازار سبزی‌هاست.

توصیه‌ای برای خرید میوه

با این شرایط چندی پیش رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران به شهروندان توصیه کرده است تا خرید میوه شب‌ عید را به روزهای پایانی سال موکول کنند. حسین مهاجران با بیان این مطلب به ایسنا گفت: مردم از نیمه دوم اسفند برای خرید میوه شب عید اقدام می‌کنند و اکنون باید تنها برای مصرف روزشان خرید کرده و خرید شب عید را به پایان سال و ترجیحا روزهای 28 و 29 اسفند موکول کنند. وی درباره پایین بودن میزان سیب ذخیره‌ شده گفت: متأسفانه امسال یک‌سوم سیب تولیدی را در 2مرحله آفت زد اما مصرف سیب در این ایام کمتر خواهد بود چرا که مردم وقتی قیمت بالا می‌رود کمتر مصرف می‌کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل