بازدید 589704
بازنشر

24 اشتباه رانندگی در ایران!

چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن 40 درصد باز است کمتر است.
کد خبر: ۱۴۹۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶ 18 October 2017
دانستن برخی اشتباهات در رانندگی که احتمال دارد خسارات سنگینی را به بار آورد خالی از لطف نیست به خصوص که شاید بتوان گفت 70 درصد این اشتباهات به صورت عادتی ناپسند برای ما ایرانی‌ها درآمده است.

به گزارش عصر خودرو این اشتباهات به شرح زیر است: 

1- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها: این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می‌کند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.

2- بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن: چندی پیش در انگلیس دیدم که دوستم زمانی که می‌خواهد ترمز دستی را بالا بکشد دکمه آن را فشار می‌دهد و سپس آن را بالا می‌کشد از او پرسیدم دلیل این کارت چیه؟ گفتش اولین باری که برای امتحان رانندگی رفته بودم سر همین کشیدن ترمز دستی منو رد کردن و برای همه خنده دار بود که می‌گفتم تو ایران همه اینطوری ترمز دستی رو می‌کشن و بعدا متوجه شدم که انگلیسی‌ها به این دکمه کلاچ ترمز دستی میگویند و تا زمانی که کلاچ ترمز دستی را نگرفتی نباید آن را بالا بکشی بعدا خودم هم از تعدادی از دوستانم که مکانیک را به صورت علمی میدانند گفتند که کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده‌های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود (خدا رو شکر خودم این عادت رو ترک کردم و ترمز دستی رو درست بالا می‌کشم)

3- عدم تعویض به موقع روغن گیربکس: در همین تیونینگ تاک به کرات دیده شده که افرادی خودروشان 150 هزار کیلومتر یا بیشتر کار کرده و وقتی هم ازشان میپرسی واسکازین را تا به حال تعویض کردی میگویند مگر واسکازین هم نیاز به تعویض دارد؟ در جواب باید گفت بله واسکازین نیز مانند روغن‌های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس،سلامت گیربکس و...میشود کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد

 4- تعویض یکبار در میان فیلتر روغن: گاهی دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلتر‌های با کیفیت پایین استفاده میکنند.ابن کار باعث میشود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیب‌های جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربار فیلتر را عوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین می‌کردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری میشد

5- درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی: این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می‌آورد درجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.

6- پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر دراتوبان: چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن 40 درصد باز است کمتر است.

7- خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک: این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. میشود.

8- گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو: این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.

9- با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس:بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت‌های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت میکندد و در عوض رانندگانی با سرعت‌های زیاد در لاین‌های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبرا ن نا پذیری میشوند.

10- ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور: این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع‌های آماده هم در بازار هست که خوب روش اول قابل اطمینان تر است.

11- ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور:این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن میشود برای تامین این آب هم می‌توان از روش بالا استفاده کرد البته مایع‌های آماده هم در بازار هست .

12-سنگین کردن بیش از حد خودرو: پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود حدالامکان باید خودرو خود را سبک کنیم .

13- نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم: باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم زیرا وجود باربند باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به میزان 10 درصد میشود

14- نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودرو ایربگ دار: این کار بارها دیده شده که بسیار هم خطرناک هست و در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بشیند

15- استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیستی: بنزین‌های معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپ‌ها نوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیستی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی دارد بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود.

16- دقت نکردن به سطح کیفی روغن موتور و تطبیق آن با سطح کیفی روغن توصیه شده توسط کارخانه: مثلا چند وقت پیش دیدم که فردی در موتور پراید داشت روغن توتال 5000 میریخت و پس از اینکه به او توضیح دادم که سطح کیفی توتال 5000 sj است و روغن موتور سازگار با پراید sf یا sg است در انتخاب روغن خود تجدید نظر کرد.

17- استفاده از نور بالا در مه: در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد

18- خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی: این کار برای ماشین‌های گازوییلی است نه بنزینی بیشتر دیده شده رانندگان صبر میکندد تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش میکنند این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که اتومبیل را خاموش کنیم سیستم فن اتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست

19- تکیه پا به کلاچ: بسیار دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می‌کنند پای خود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ کورس کامل خلاصی را طی میکند و این کار باعث فشار آمدن به گیربکس میشود.

20- جلو آوردن بیش از حد صندلی:خیلی از افراد (البته بیشتر خانم ها) فکر میکنند هرچه صندلی جلوتر باشد تسلط راننده بیشتر میشود و به اصطلاح دست فرمون خوب میشود. خیر اینطور نیست صندلی باید طوری باشد که راننده کاملا راحت باشد

21- گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو: این کار قبلا در خودرو‌های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو‌های انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی که شما گاز میدهید وسپس سویچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن میشود.

22- گاز دادن قبل از روشن کردن خودرو انژکتوری: این کار قبلا در خودرو‌های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو‌های انژکتوری این کار بی فایده است.

23- پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان: زمانی که شما خودرویتان را مثلا در سمت راست خیابان به صورت عکس پارک کنید اگر خدایی نکرده خودرویی با خودرو شما برخورد کند شما مقصر حادثه شناخته میشوید.

24- خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت: این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصی‌های ته باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین؛فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور میشود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۱۷۳
ممنون، جالب بود و آموزنده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
البته من اکثر این کار ها را انجام میدم تنها اشکال کارم گرفتن ترمز و کلاچ همزمان است که باید اصلاح کنم
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
اصلا در جا کار کردن بعد از طی مسافت زیاد تا خاموش شدن فن هیچ ضرری برای ماشین نداره.
بنزین‌های معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپ‌ها نوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیستی است ... بهتر است بگویید قاتل انسانها می باشد.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
درسته در بعضی ماشین ها مثل پژو 405 به دلیل برقی بودن موتور فن فن ها چند دقیقه بعد از خاموش شدن ماشین روشن میماند ولی در ماشینی مثل پراید که فن ان با تسمه به موتور متصل است به محض خاموش کردن ماشین فن هم حرکت نمیکند
بنزین‌های معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپ‌ها نوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیستی است ... بهتر است بگویید قاتل انسانها می باشد.
ان شاء الله که چنین گفته ای دروغ محض است. در غیر اینصورت کسانیکه با علم وجود سرب در بنزین آنرا به اسم بدون سرب عرضه کرده اند لایق ... هستند.
واقعا عالي بود. استفاده كردم و به بقيه هم خوندنشو توصيه مي كنم.هرچند خيلي از مواردشورعايت مي كردم ولي به بقيه كه ميگفتم قبول نمي كردند.ولي مي بينم اشتباه نمي كردم.
بسیار عالی بود. خود من تا بحال مورد 1 و 2 را انجام می دادم. ممنون از مطلب آموزشی تان.
كو گوش شنوا؟!
ممنون . بسیار توصیه های جالب و مفیدی بود
ایمیلش 1 سال پیش برای من اومده بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
ایملش برات اومده ولی آیا عمل کردی ؟
25-ورودبه محدوده طر ترافیک واصلا سوار شدن ماشین!
و اضافه کنید به همه این معضلات، فاجعه فرهنگی ما در رانندگی: در بین خطوط نراندن را.
پاسخ ها
میلاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
چرا منفی دادن یه عده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
چون مطلب در مورد فرهنگ داشتن و استفاده از خودرو بود نه فرهنگ رانندگی در مورد دوم در ایران میشه کتاب نوشت
از راهنمایی های شما عزیزان ، کمال تشکر داریم
این چه جور خبر زدنه دیگه بابا حداقل تحقیق کنید ببینید این از زبون کیه؟ منبعش چیه؟ آیا مثلا در مورد ترمز دستی اینجوریه واقعاً؟ اگه هست که بگید همه بدونن...
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
نه اشتباه تو ایران همه بدون گرفتن دکمه ترمز دستی رو بالا میکشن ولی آیا دیدی کسی چرخ دنده ترمز دستی اش خراب بشه
همانطور که در بند 3 هم مشخص است این متن از سایت tuningtalk.com کپی شده است. ذکر منبع مقاله نشان دهنده شخصیت شماست!
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
در دفترچه راهنمای ماشینها به این نکته اشاره شده است.
توضیح در مورد شماره 2 : این سیستم شبیه کلاچ یک طرفه است و اصولا برای همین کار ساخته شده . پس این دلیل نمیشه که اگه اون دوست انگلیسی شما این رو گفته یعنی همه اشتباه میکنن
ضمنا ایا تا به حال کسی دیده ترمز دستی بر اثر این کار خراب بشه؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
تو کوتاه مدت نه ولی حتما بعداز 10سال خراب میشه هرچیم بیشتر اینجور ترمز دستی بکشی زودتر
:) انشاالله
میگم شماهمه خبرهاتون اینقدربه روز ودست اول است یااین یکی اینطوریه . بابا به خدااین مطالب راحدودا دوماه پیش یابیشترازخارج ازکشوربرای ماایمیل کردند واقعا تابناک . دیرت نشه . جرات که نداری چاپ کنی .
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
بابا ایمیل . بابا با اطلاع یهوقت نترکی از این همه اطلاغاتی که داری . فقط کاش میگفتی اینایی که ایمیل شما رو دریافت نکردن چی کار کنن
مفید
بود ممنون
تنها مطلب درست و مفيد تابناك از ابتداي تولدش تابحال همين مطلب است . سپاس بيكران
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
این حرف اشتباه بوده و در صورت شوخی نبودن بی انصافی است.
عزیزم تصویه نداریم یا تسویه داریم یا تصفیه داریم
اولیش اینه که به خانمها گواهینامه میدهند
دومیش اینه که زیر 20 سال گواهینامه میدهند
سوم ........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۴
سوم اینکه آقایون راننده تو کشور ما زیادی جو می گیرتشون.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
... خودشیفته
رهگذر
| United States of America |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
احسنت
کاملا موافقم
بیشتر راننده های خانم اصلا صلاحییت رانندگی ندارن
و عامل تصادفات یا ترافیک های سنگینن
نه لاین هارو رعایت میکنن نه حق تقدم.
بیشترشون به ناحق و صرفا بخاطر زن بودنشونه که تونستن از افسرای مرد صلاحییت رانندگی بگیرن
دریغا که ما هیچوقت مهارت رو در هیچ چیزی معیار قرار ندادیم
خيلي آموزنده بود. مخصوصا براي اكثر ما رانندگان امروزي كه اطلاعات فني كمي داريم
فکر کردم این اشتباهات در مورد رانندگی کردن خلق الله توی ایرانه !
تعجب کردم از اینکه ما فقط 24 تا اشتباه توی رانندگیمون باشه !
در مورد خود رانندگی توی ایران تقریبا میشه گفت 32465343546534543 اشتباه رو هر روز انجام میدیم !!!!!!!!!!!!
جالب است که مطالب درست و نادرست که معمولا در ایمیلها منتقل میشود و مبنای درست ندارد اینجا ظاهر شده است
مورد 24 اصلا صحیح نیست
با تشکر از فروم تیونینگ تاک
مرسی عالی بود.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
ولی من دچارش شدم.کاملا" درسته البته پمپ سوختن رو نمیدونم ولی فیلتر و پمپ بنزین کثیف شده بود و ماشین با اشکال استارت میخورد(بنزین به موتور نمیرسید)
مطالب جالبی بود
اما
یک نکته مهم
در مورد استفاده از بنزین سوپر باید بگم که اگر این نوع بنزین در خوردرو هایی که ضریب تراکم موتور انها پایین است(مثلا 7 تا 9 مانند پراید،پیکان و..) استفاده شود موجب آسیب به موتور و بدسوزی سوخت میگردد.(همانطور که برای خودروهای با ضریب تراکم موتور بالا بنزین معمولی مضر است مانند پژو، سمند و...)
در این مورد بهتر است به توصیه سازنده توجه شود نه آنکه یک نسخه برای تمام خودرو ها بپیچیم)
salam
2- بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن:
خيلی خنده دار !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کليد فقط يک ضامن است که ترمز دستی بالا بماند. حالا اگه موقع بالا کشيدن ترمز آنرا فشار ندهی هيچ اتفاقی نمی افتد ، مگر اينکه نگران ساييده شدن دنده های ترمز دستی باشی! که تا حالا کسی پيدا نشده که قبل از اوراق شدن ماشينش نياز به تعويض دندانه های ترمز دستی پيدا کند!
برای سلامت رانندگی در ایران از مثلث طلایی استفاده کنید : 1- همه رانندگان دیگر دیوانه هستند.2-حق تقدم همیشه با رانندگان دیگر است.3- بی خیال پلیس و دادگاه و بیمه باشید. به سلامت برانید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
4-عابرین پیاده هم کور و کر هستند
در مورد 23 یک خطر دیگر این است که سرنشین کنار راننده یه هو در رو باز می کنه. چون براش عادی نیست.
در مورد سوم ( تعویض روغن گیرباکس) که به توینینگ تاک هم اشاره شد عرض کنم که بهتر هست کلی گویی نشود و به راهنمای خود سازنده خودرو استناد کرد. مثلا برای خودروی 206 دنده ای و اتومات و فکر کنم باقی پژو ها ، نوشته شده که روغن گیرباکس این خودرو نیازی به تعویض ندارد.
merci
عالی بود.
ممنون
نویسنده عزیز دبستان دیکته چند می شد؟
تصویه ؟؟؟!!!!!!!!!!!!
بگزاریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
عالی بود ممنونم.
تصویه درست نيست. تصفيه درست است
بسیار جینکربی بود
مهمترینش همون شماره ۱ بود. الان ۲ سال هست من این کارو می‌کنم یعنی‌ قبل سرعت گیر ترمز و به سرعت گیر می‌رسم ترمز رو رها می‌کنم.
با سلام روغن موتور توتال 5000 API SL
این مطلب را من دو سال قبل خوانده بودم
تصويه؟
غلط املايي داري آقا.
استفاده انواع بوغها در رانندگی :بوغ احوال پرسی و فحش دادن و....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
بوق
کپی پیست جالبی بود. اگه کسی یکی از خبر های شمارو بدون منبع دزدیده بود...
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
به توچه که کپی کرده،خوب کاری کرده،مال تورو که کپی نکره
متاسفم براتون ، که با کپی کردن مطلب سایت های دیگر باعث زیر پا گذاشتن حقوق مردم میشین .
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
حالاکپی کرده باشه،بده مردک مردم بیشتر اشنا میشن،جای که بگی استفاده کردم ،حالم ازادمای مثل شما بهم میخوره
20
20
لطفا منبع هم ذکر کنید
غیراز مورد2 کمال تشکر از دقت نظر شما
خلاصه میکنم اولا شاید طی24سال رانندگ
ی مستمر خرابی انرا نه دیده نه شیده
نه دیده ام ضمنا قیمتش ناچیز است اما
اگر دکمه را بگیریم تا اخرین دندانه
بالا نمیاید ودر شیب تند خودرو به جلو
میرود همچنین این دکمه بطریقی قفل
کودک است که اگر تا اخرین دنده بالا
نیاید ازاد کردن ترمز دستی برای
کودکان بسیار اسان و خطرناک خواهد بود
در مورد حق تقدمم حق با کسی هست که سپرش جلوتر
همه موارد صحیحه به جز مورد 2
سلام چگونه با بودن پای راننده روی کلاچ به گیربکس فشار می آید؟؟؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
در واقع به صفحه کلاژ فشار آمده و باعث خوردگی آن میشود
ممنون مفید بود
سلام
میخواستم بدونم قبل اینکه فن ماشین.پراید. خاموش شه اشکال نداره ماشینو خاموش کنیم؟
روی واشر سر سیلنر تأثیر میذاره؟
ممنون.
خدا‌ خیره تون بده جا لب بود استفاده بر دیم
خیلی ممنون
خیلی آموزنده وخوب بود،من خودم چند ساله رانندگی می کنم وخیلی وقتا اتفاق افتاده که همین اشتباهاتی که بهش اشاره کردید رو انجام می دادم وامیدوارم بتونم اصلاحشون کنم
بسیار عالی با تشکر
آقاهرکس بالحنش بهتون بی احترامی کرد،بخودش بی احترامی کرده.
واقعاممنون ازاینکه زحمت میکشیدواین مطالبومیذارین.شایدبعضی ها ندونن.شایدمثه اون آقاواسشون این مطالب ایمیل نشده باشه و…
ب هرحال دستتون دردنکنه بابت تمام زحمتاتون.خیلی خوبومفیدومنطقی هستن.like
سلام ممنون از مطالب مفیدتان
اکثرا درست و بجا بود.
این ترمز دستی خیلی باحال بود خیلی هامون با افتخار خوررررررر میکشیم بالا نگو کلا غلطه :)
من بچه اهوازهستم وزمانی که ظهرازسرکاربه خانه برمیگردم کولرپرایدراروشن میکنم وتارسیدن به مقصدفن کارمیکندزمانی که ماشین راخاموش میکنم فن هم خاموش میشودآیااین کارمن به دلیل داغ بودن موتورضررندارد
من بچه اهوازهستم وزمانی که ظهرازسرکاربه خانه برمیگردم کولرپرایدراروشن میکنم وتارسیدن به مقصدفن کارمیکندزمانی که ماشین راخاموش میکنم فن هم خاموش میشودآیااین کارمن به دلیل داغ بودن موتورضررندارد
بسیار بسیار عالی بود و جا داشت که برخی از قسمت های خیلی مهمش را بیشتر توضیح می دادید
ضمن عرض سلام و خسته نباشید.از راهنمایی های فوق العاده جالبتون خیلی خیلی ممنونم
خیلی خوب نبود ولی به حرحال خوبه
سلام.
داداش همه ی اینا را ول کنین
من یه چیز بگم همه ی این مطالب پیش اون صفرن
بگم؟
دست انداز های کشور عزیزمان
هیچ چیز بیشتر از این دست اندازها به ماشین صدمه نمیزنه
یه خیابون صاف نداریم.
مثلا تبریز
تو خاکی برونی بهتر از این آسفالت های کوهی هست.
هر کی موافقه لایک کنه.
عالی مطالب عالی بود
واقعا که نکات خوبی بود . افرین خیلی ممنون
مفید نبود
کلا ایرانی ها توی رانندگی به هم گیر میدن. و یکی از نشانه های بی فرهنگی در مردها اینه که خانمها رو قبول ندارن. البته ما در ایران زندگی میکنیم و بیشتر از این نمیشه انتظار داشت.
بسیار عالی بود.
بسیار عالی بود.
مورد8 اصن تو کتم نمیره!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
شما یه بار تو سرپایینی کلاج و ترمز رو باهم بگیر متوجه می شی
مفیدبودممنون
مورد 24 یک باور کاملا غلط است، چون همواره بنزین از عمیق ترین نقطه باک پمپاژ میشود،
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
تو تا حالا نشنیدی بگن پمپ بنزین هوا کشیده به خاطر تموم شدن سوخت
از اثرات نفوذ غربیها بود این مقاله . از شما بعیده اخوی .چند بار نام کشورهای غربی در این مقاله امده که مصداق بارز نفوذه
بسمه تعالی
بسیاری از موارد فوق را رعایت می کردم لاکن متن فوق به لحاظ فنی تکمیل تر بود.
یک حقیقت درباره نکته شماره 18، دوستانی که فکر میکنن فن اتوماتیک ماشین میتونه در هنگام خاموشی همون کاری رو بکنه که در حالت روشن بودن موتور اتفاق میفته، باید بگم این باور غلط هست... دوستان! فن خودرو در حالت روشن بودن موتور بر اساس دمای اب کار میکنه. وقتی شما دمای اب رادیاتورت در حد 105 تا 110 درجه رسیده، باید توسط واترپمپ به داخل رادیات کشیده بشه، و خنک بشه.... وقتی موتور رو خاموش میکنی این اب دمای بالا رو توی موتور محبوس میکنی و موجب اسیب دیدن واشرها و حتی خود تیغه های واترپمپ میشی....


دقت کنید که فن اتوماتیک در حالت خاموش صرفا با سنسور دمای هوای اتاق موتور کار میکنه ولذا اصلا نمیتونه اب داخل موتور رو در مراحل اولیه خنک کنه...

خواهشا منتشر کنید و تصحیح کنید...
عالی بود
رد شدن از روی عابر پیاده روی خط کشی (جایی که چراغ راهنمایی نیست) چون جلویش ماشین دیگری نیست که از تصادف بترسد و پلیس هم اهمیتی نمی دهد. در همه کشورها حق تقدم با عابر پیاده از روی خط کشی است و خودروها خودبخود متوقف می شوند تا عابر رد شود مگر انکه چراغ راهنمایی حق تقدم را مشخص کند. دنده عقب در خیابان رفتن چون اگر عابری را زیر بگیرند یا به خودروی عقبی بزنند پلیس راننده را مقصر نمی یابد....
مورد18اشتباهه
- خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک: این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. میشود.
شماره ۷: توی بلژیک توصیه میکن که اینکار را نکنید، تمام کلاس‌های آموزش رانندگی هم اینو میگن،دلیلش رو نپرسیدم!
سلام من مهندس مکانیک هستم . در مورد بند 2 که گفته شده است که دگمه ترمز دستی را موقع بال کشیدن آن باید فشار بدهیم باید بگویم که حرف درستی نیست و اصولا مکانیزم دنده باعث می شود که ما با نیروی بیشتری ترمز دستی را بالا بکشیم که در غیر استفاده از آن یک ترمز شل تر خواهیم داشت و در شیب خودرو ممکن است حرکت کند. در ضمن من با 56 سال سن تا حالا به خرابی این مکانیزم ارزان قیمت بر نخوردم .
اقلاً جماث "در همین تیونینگ تاک..." رو حذف میکردید.
بند دوم به نظر اشتباه است. در دفترچه خوردویی که خودم دارم به وضوح نوشته است که موقع درگیر کردن ترمز دستی ، دکمه سر اهرم را فشار ندهید.
مورد 18، فن موتور 206 پس از خاموش کردن به سرویس نمی آید. و یکی از اشنایان ما که 206 را پس از طی مسافت طولانی خاموش کرد گه باعث ترکیدن رادیاتور ماشین شد.
یک توصیه مهم را هم (با اجازه نویسنده مطالب)من اضافه می کنم
مایع ترمز طبق استاندارد، پس از 85هزار بار فشاربه پدال باید تعویض شود.حتی کل مسیر مایع ترمز تا تایر ها، نیز باید ازمایع قبلی تخلیه شود.عدم تعویض مایع ترمز برحسب کارکردکارکرد فوق، باعث خورندگی وسائل ترمزتا خورندگی سیلندر منجرخواهد شد.در صورت آگاه نشدن از ریزش مایع ترمز (فاسد شده)از زیر چرخ ها
وخالی شدن ترمز می تواند بسیار خطرناک باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
حالا چطور 85 هزار تا رو بشمریم
25 گازدادن خودرو با دیدن عابر پیاده
26 افزایش سرعت خودرو با دیدین چراغ زرد
27 حرکت از تقاطع با مشاهده زرد شدن چراغ طرف مقابل
28 حرکت از تقاطع در دو ثانیه اول روشن شدن جراغ قرمز
29 سبقت گرفتن از سمت راست خوروی جلوی که برای عبور عابر پیاده توقف نموده است
30- .... شما لطفا تکمیل کنید.
بسیارعالی بود محبت کنید از این مطالب آموزشی وفرهنگی جهت بالابردن فرهنگ جامعه مان بیشتر بکارببرید تاان شاا... شاهد ترقی وبالابردن فرهنگ استفاده ازداشته های طبیعی وعمومی خود درجامعه باشیم ، وبه این مطلب تنها بسنده نکنیم ، باسپاس
در مورد لاستیک ها هیچ تذکری داده نشد!
25.اشتباه دیگر هم اینه که روی کیلومتر پراید 180 وروی کیلومتر پژوه هم 220کیلومتردرج شده دریک کوچه 8متری این خودروها انقدر سرعت نمیروند
26.روی داشبورد خودرو محل قرار گیری قلیان نیست
27.ارتفاع خودرو را آنقدر پایین نیاورید که در حد سینه خیز شود خودروهای پشتی اعصاب ندارند
28.جای بلنگو در داخل خودرو است نه درصندوق عقب عابران پیاده احتیاجی به گوش دادن آهنگهای شما ندارند
29.بوق خودرو با کشتی فرق میکند اشتباهی نصب نکنید
30.بجای چراغهای خودرو پروژکتور ورزشگاه نصب نکنید
البته بعضی از رانندگان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
عالی
البته یه مورد دیگه از رانندگان پلاک ۱۳خوهشمندیم فقط بوق نزنن از رانندگی فقط همین رو یاد گرفتن
به یک نکته اشاره نشده است. در ایران به نحو عجیبی رسم است که برای راه دادن به رانندۀ پشت سر، به سمت چپ راهنما می زنند!! درحالیکه باید به سمت راست راهنما زد.
در مورد 7 باید اضافه شود: در پشت چراغ قرمز اگر ماشین شما دنده اتوماتیک است هرگز ماشین را خلاص نکنید بلکه فقط ترمز را بگیرید اما در ماشین های غیر دنده اتوماتیک (باصطلاح دستی) حتما ماشین را خلاص کنید.
در مورد روغن گیربکس: سالی یکبار عوض کنید گیربکس ماشین شما تا ابد بدون مشکل کار خواهد کرد
که گفته است در کلاسهای رانندگی بلژیک گفته اند ماشین را در پشت چراغ قرمز خلاص نکنید ... احتمالا چون به صورت پیش فرض ماشین شما را دنده اتوماتیک فرض کرده اند و این توصیه کاملا درست است و برای سلامت گیربکس بهتر است اما در ماشینهای دنده دستی برعکس حتما در پشت چراغ قرمز خلاص کنید.
_ در مورد شماره 2 کاملا مطمئن هستم نگه داشتن دکمه ترمز دستی در هنگام بالاکشیدن آن لازم نیست چون جهت چرخ دنده ها فقط در هنگام پایین کشیدن ترمز دستی در خلاف جهت هم قرار می گیرد.
گرچه نگه داشتن دکمه ضرری نمی زند.
_ مورد آب رادیاتور و شیشه شور: اگر در جایی زندگی می کنید که احتمال یخبندان هست مطلقا از آب، چه از آب لوله کشی چه آب مقطر (یا جوشیده) استفاده نکنید چون با یخ زدن آن به لوله ها و محفظه ها حتما صدمه می زند. پس بهتر است از مایع مخصوص استفاده کنید. اما اگر در مناطق گرمسیر زندگی می کنید می توانید از آب جوشیده سرد شده ته نشین شده استفاده کنید ولی هرگز از آب لوله کشی استفاده نکنید هرگز.
مورد 24 کاملا اشتباهه .دلم میخواست یه باک شیشه ای درست کنم با متعلقات کخه پمپ بنزین باشه ببرم تلویزیون یه آزمایش ترتیب بدم که همه مردم بدونن که این مورد اشتیاهه و هی سر 10 لیتر 15 لیتر نرن پمپ بنزین اون موقع نتیجشو میدیدین که هر موقع برید پمپ بنزین نهایت یک ماشین جلوتونه و اونم داره بنزین میزنه
پاسخ ها
حمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
داداش، منظور از پمپ بنزین قطعه ی ماشینه، نه جایگاه بنزین
:D
این مطلب سه سال است که دست به دست می شود و درستی بسیاری از موارد آن مورد تردید است.
حالا به تابناک رسیده!
علاوه بر اجازه ندادن به روشن شدن چراغ اخطار اتمام سوخت برای کار کرد بهتر سیستم سوخت رسانی در ماشینهای بنزینی سوزن انژکتور را سالی یک بار با دستگاه مخصوص اینکار خوب تمیز کنید
در خودروهای گیربکس و دیفرانسیل عقب برای روشن شدن بهتر ماشین در هوای سرد کلاچ را زیر پا نگه دارید
روغن موتور .فیلتر هوا .فیلتر روغن . داخل گیر بکس را به موقع تعویض کنید
من عادتم اینه که اصلا به این چیزا فکر نکنم و اینقدر ماشین را برونم تا وقتی که کنار خیابان خراب شود و با جرثقیل ببرندش. این طوری خیلی به صرفه تر هست. قبلا به حرف مکانیکها خیلی گوش می دادم و کلی خرج غیرضروری رو دستم می گذاشتند حالا راحت ترم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
شما فعلا با این روش راحتی، اونی که بعد از چند سال
ماشینت رو بهش میفروشی خیلی ناراحته
بند 2 غلطه
فقط چند موردش در باره رانندگی بود و بقیه در مورد نگهداری از ماشین بود

خوب و مثبت بود
داداش فقط دو سه موردش مربوط به رانندگان ایرونی میشه بقیه اش ممکن است در همه جای دنیا اتفاق بیفته و منحصر به راننده ایرانی نباشه مثل پا گذاشتن روی کلاج به صورت تکه گاه و چند مورد دیگه
کی میتونه 5 بار پشت سر هم بگه سپر ماشین عقبی خورد به سپر عقب ماشین جلویی
سلام
بعضی از ایرانیانفقط بلند هستند ایراد بگیرند چکار دارید که تصویه یا تسفیه یا توصفیه چجوری نوشته میشه شاید نویسنده انگلیسی زبان باشد
در انگلیسی یک Z داریم ولی در فارسی ز ذ ظ ض
پس مهم این است متوجه شوی مثل خط میخی
بسیار عالی بود
من خودم گزینه ۱۸را نمدونستم
عالی بود البته 200 تا بنویسن جا داره تو لاین سبقت آروم میره میرسی
بهش, چراغ میدی بوق میزنی ترمز میکنه این یکی فابریک ایرانیه
مرسی
چرا هیچگونه جریمه ای برای مسببین آلودگی هوا اعمال نمی شود؟ مگر آلودگی هوا اهمیتش از تخلفاتِ رانندگی کمتر است؟
با سلام خودروی ایرانی و چینی به درد نمیخوررررررررره
خیلی عالی بود استفاده کردم
مورد اخر اشتباه گفتی چون باکها یه حوضچه کوچک زیر پمپ بنزین داره توساعت اولیه کثیفی رو می یده به فیلتر سوخت
واقعامطالبش دوستان جالب بود.....
متن قشنگی بود
بسیار علی بود ممنون
عالی بود من خیلی استفاده بردم ازش همه ی موارد درست هستش
سلام
رانندگی فقط هدایت ماشین رو به جلو نیست بلکه به مرور زمان این تجربه هارو خود به خود کسب میکنید . فقط دو تا نکنه رو من اضافی میکنم . ماشین که روشن شد صبر کنید تا موتور خوب گرم شود تا به حالت نرمال برسد بعد اقدام به حرکت کنید . مثل این میمونه که کسی و از خواب بیدار کنن و بگن پاشو بدوو . وهمچنین بلعکس قبل از خاموش کردن و گذراندن مسافت طولانی صبر کنید تا موتور از وضعیت آتشفشانی و حرارت بالا به حالت آرام و نرمال خود باز گردد.
دوست انگلیسیت برا ترمز دستی سر کارت گذاشته وقتی رفتی کلی برا رفقا پشت سرت خندیدن داداش ما ایرانی هستیم ولی منگل نیستیم
سلام.ممنون از اینکه تجربیات واطلاعات خودتونودر اختیار همه قرارمیدیدتا بقیه عزیزان هم استفاده کنندبه قول دوستمون خیلی از مطالبشو میدونستم ولی جدی نمیگرفتم با خوندن این مطالب بعداین حتما توجه میکنم.موفق باشید
خيلي ممنون
سلام و خسته نباشید
واقعا متاسفم که بدون تحقیق و فکر یه مطلب غلط رو انعکاس میدید .راجع به کشیدن ترمز دستی وگرفتن شاستی اون که این امر بر خلاف اصول مکانیکی و اصل علم فیزیک هست بد نیست قبل از قرار دادن یه مطلب جهت یادگیری عموم مردم قبلش یه تحقیقی بکنید تا مردم رو به اشتباه ندازید
سلام و خسته نباشید
واقعا متاسفم که بدون تحقیق و فکر یه مطلب غلط رو انعکاس میدید .راجع به کشیدن ترمز دستی وگرفتن شاستی اون که این امر بر خلاف اصول مکانیکی و اصل علم فیزیک هست بد نیست قبل از قرار دادن یه مطلب جهت یادگیری عموم مردم قبلش یه تحقیقی بکنید تا مردم رو به اشتباه ندازید
من این مطلبو تو چندین سایت مختلف دیدم ، در مورد شماره ۲ و نگه داشتن دکمه ترمز دستی باید بگم که این مطلب درست نیست.
بعد از خوندن این نوشته خودم انجامش دادم ولی با توجه به اینکه همه بدون دکمه انجام میدادن و همچنین مربی آموزش رانندگیم هم همینطور، به فکر جستجو افتادم. سری به سایت های خارجی زدم و دیدم که این نوشته اشتباهه.
"نباید دکمه ترمز دستی رو موقع بالا کشیدن اون بگیرید، چرخ دنده ها بدرستی جا نمیرن و بعد از مدتی باعث خرابیش میشه."
با یه سطح متوسط از زبان انگلیسی براحتی میتونید خودتون تحقیق کنید
درود برشما؛ ممنونم از مطالتون عالی بود.
واقعا عالی بود خسته نباشید میگم به همه عزیزان که این جوری راهنمایی می کنند مرسید
نکته شماره 2 غلط هست اصلا ترمز دستی تا وقتی که دکمه اش رو فشار ندهیم ترمز دستی تکان نمی خورد
پس از مسافت های طولانی موقع توقف فرقی ندارد خودرو چه بنزینی باشد چه دیزلی باید به دمای نرمال برسد بعد خاموش شود
دیزلی بخاطر فشار ثابت بودن احتراق موتور با درجا کار کردن خنک میشود بعد باید خاموش شود
بنزینی بخاطر حجم ثابت بودن احتراق درجا کار کردن باعث گرمتر شدن موتور میشود اما باید صبرکرد که فن رادیاتور خاموش شود آب خنک تر از رایاتور به داخل محفظه آب موتور برود بعد خاموش کرد
اگر موقع گرم بدون موتور یا فن روشن باشد موتور را خاموش کرد باعث:
1_ذوب شدن مقطعی رینگ پیستون که باعث پایین آمدن نسبت تراکم و کم شدن کشش خودرو
2_آسیب دیدن واشر سرسیلندر در اکثر گرما زیاد
3_ کارکرد فن خودرو بدون دینام و آسیب به باطری خودرو
4_نشت دادن رایاتور و اتصالات سیستم خنک کاری به دلایل فشار بالای آب داغ
آسیب های فوق در طول زمان پدیدار میشوند

سوالی هست در خدمتم
کارشناسی مهندسی مکانیک
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی