بازدید 13941

قیام ملت بحرین را چه کسی مدیریت می کند؟

اما تفاوت درخواست های «جمعیت وفاق ملی» با «جمعیت عمل اسلامی» از رژیم حاکم در بحرین چیست؟ «جمعیت وفاق ملی» که از زمان راه اندازی آن تا به امروز، کمتر از ده سال می گذرد، خواستار سقوط رژیم بحرین نیست، بلکه تنها خواستار تغییر نخست وزیر این کشور که بیش از چهل سال بر مسند قدرت تکیه کرده است...
کد خبر: ۱۴۹۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۵ 20 February 2011
ملت بحرین با الگوبرداری از انقلاب تونس و مصر، روز دوشنبه گذشته، مصادف با چهاردهم فوریه را «روز خشم» اعلام کردند، ولی یک روز زودتر به خیابان ها آمده و قیام خود علیه رژیم «آل خلیفه» که بیش از پنجاه سال است، بر آنان حکومت می کند، آغاز کرد.

به گزارش صفحه عربی «تابناک»، رژیم «آل خلیفه» پس از نزدیک چهار روز مورد هدف قرار دادن معترضان، گمان می کرد خواهد توانست قیام آنان را سرکوب کرده و معترضان را به خانه های خود برگرداند، ولی نه تنها به این هدف خود دست نیافت، بلکه روز به روز بر شمار معترضان حاضر در میدان «اللولوء» که اکنون به میدان «التحریر» مصر شبیه شده، افزوده شد.

صبح روز گذشته، «حمد بن عیسی آل خلیفه»، پادشاه بحرین، فرزند خود شاهزاده «سلمان بن حمد آل خلیفه» که ولیعهد بحرین است، مأمور مذاکره با معترضان کرد تا به اصطلاح با کمی امتیاز دادن به آنها قیامشان را پایان دهد؛ بنابراین، دیدارهایی نیز میان این شاهزاده با شماری از اعضای «جمعیت وفاق ملی» ـ که دبیرکل آن شیخ «علی سلمان» است ـ انجام گرفت، اما بی نتیجه ماند.

با بررسی علت بی نتیجه ماندن این گفت و گوها، مشخص شد که «جمعیت وفاق ملی» که بزرگترین حزب سیاسی شیعی با هجده نماینده در پارلمان است، گرداننده اصلی قیام ملت بحرین نیست. از همین روی، حتی پس از انجام مذاکره با شاهزاده «حمد» این قیام متوقف نشد.

اخبار رسیده از بحرین حاکی از آن است که «جمعیت عمل اسلامی» به دبیرکلی حجت الإسلام و المسلمین شیخ «محمد علی محفوظ» که در هر دو دوره انتخابات پارلمانی سابق بحرین انتخابات را تحریم کردند، اکنون زمام امور در این قیام را بر عهده گرفته و گردانندگان اصلی این قیام هستند.

این به معنی آن نیست که هواداران و اعضای دیگر احزاب و جمعیت های سیاسی بحرین در این قیام حضور ندارند، ولی با بررسی دقیق مسأله و نگاهی گذرا به شمار شهدا و زخمی ها نشان می دهد، هواداران و اعضای «جبهه عمل اسلامی» در حال ایفا کردن نقش اصلی در میدان نبرد هستند.

اما تفاوت درخواست های «جمعیت وفاق ملی» با «جمعیت عمل اسلامی» از رژیم حاکم در بحرین چیست؟ «جمعیت وفاق ملی» که از زمان راه اندازی آن تا به امروز، کمتر از ده سال می گذرد، خواستار سقوط رژیم بحرین نیست بلکه تنها خواستار تغییر نخست وزیر این کشور که بیش از چهل سال بر مسند قدرت تکیه کرده است، بوده و نیز خواهان تبدیل شدن رژیم بحرین از «پادشاهی مطلق» به «پادشاهی مشروطه» است.

این در حالی است که «جمعیت عمل اسلامی» که از زمان راه اندازی آن تا به امروز، بیش از سی سال می گذرد و نزدیک بیست سال پیش فعالیت های مسلحانه نیز علیه رژیم فاسد «آل خلیفه» داشته و یک بار نیز کودتایی نافرجام در این کشور انجام داده است، خواستار سقوط رژیم پادشاهی بحرین و تبدیل نظام این کشور به نظامی دیگر است.

بنابراین، با وجود این که به نظر نمی رسد، «جمعیت عمل اسلامی» راضی به عقب نشینی و کوتاه آمدن از درخواست اصلی خود نیست، در هر صورت، شاهزاده «سلمان» اگر می خواهد با گردانندگان اصلی قیام معترضان بحرینی مذاکره کند تا شاید به نتیجه برسد، باید به سراغ رهبران «جمعیت عمل اسلامی» برود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
باید از بحرین حمایت کرد دولت ، ملت همه با هم
بحرین بود که بخشی از خاک ایران بود؟
با سلام احسنتم
ببینید واقعا هدف یکیه" مهم اینه که شیعیان بحرین متحد باشن تا بتونن ریشه ظلمو خشک کنن خط مشی سیاسی و جناحی الان فقط ملت بحرینو از هدفشون دور میکنه
امام راحل همیشه میگفت وحدت کلمه داشته باشید تا دشمنان نتونن فکر دست اندازی به ایران و حتی توی کله شون فکرشو کنن" الان هم ملت بحرین نیاز به اتحاد و یکدستگی داره تا بتونن سرود پیروزی سر بدن
امام زمان
بحرين پاره تن ايران است.
اللهم عجل لولیک الفرج
قیام های کنونی خاورمیانه به خصوص در کشورهای عربی، مدیریت ندارد. بلکه این شورش از متن مردم بلند شده و پس از پیروزی دارای مدیریت می شود.
چشم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی