بازدید 13597

چشم و گوش حسني مبارك کیست؟

نام عمر سليمان رئيس دستگاه اطلاعات مصر در پنچ روز گذشته و همراه با تظاهرات شديد مردمي به نظام مصر، بيش از پيش شنيده مي‌شود؛ مرد پنهاني كه كمتر در رسانه‌ها ظاهر مي‌شود و در حقيقت «مرد در سايه» مصر است.
کد خبر: ۱۴۵۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۲ 30 January 2011
رئيس جمهوري مصر در اقدامي نادر كه از بيم وي از سرنگوني حكايت مي‌كند، رئيس دستگاه اطلاعات مصر را كه به گفته غربي‌ها، چشم و گوش مبارك است، به معاونت خود برگزيد.

به گزارش فارس، نام عمر سليمان رئيس دستگاه اطلاعات مصر در پنچ روز گذشته و همراه با تظاهرات شديد مردمي به نظام مصر، بيش از پيش شنيده مي‌شود؛ مرد پنهاني كه كمتر در رسانه‌ها ظاهر مي‌شود و در حقيقت «مرد در سايه» مصر است.

حسني مبارك شب گذشته (29 ژانويه) براي فرو خواباندن خشم مردم مصر كه براي پنجمين روز متوالي براي سرنگون كردن نظام وي تظاهرات كردند، عمر سليمان را معاون خود اعلام كرد و با تعيين احمد شفيق، نخست وزير جديد، در صدد تشكيل كابينه جديد بر آمد.

براساس قانون اساسي مصر در صورت استعفا و مرگ رئيس جمهور در كشور مصر معاون رئيس حمهور وظايف وي را بر عهده خواهد گرفت. همانطور كه حسني مبارك معاون انور سادات بود و پس از ترور وي (1981)، قدرت را در دست گرفت.

خبرگزاري فرانسه نوشت: اين نخستين پست سياسي است كه عمر سليمان بر عهده مي‌گيرد؛ مردي كه از سايه نهاد نظامي مصر به سوي شعله‌هاي عرصه سياسي اين كشور مي‌آيد.

بنا بر اين گزارش، عمر سليمان كه 20 سالي است رياست نهاد اطلاعاتي مصر را بر عهده دارد، كسي است كه پرونده‌هاي حساسي مانند سياست خارجي مصر و در راس آن، پرونده منازعه فلسطين-اسرائيل را اداره مي‌كند.

سليمان، كسي كه ترجيح مي‌دهد‌ همچنان در سايه باشد، مي‌داند كه چگونه با اسرائيل سخن بگويد و مانور بدهد و چگونه با جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) تعامل كند. وي توافق‌هاي مختلف تشكيلات خودگردان با اسرائيل در سال‌هاي 2001 و 2002 و 2005 را از نزديك شاهد بوده و نقشي مهم در آتش‌بس اسرائيل و حماس در جنگ سال 2008 (جنگ 22 روزه) ايفا كرده است.

خبرگزاري فرانسه نوشت: سليمان مردي هميشه دور از رسانه‌هاست. محافظه‌كار است و در پاسخ به روزنامه‌نگاران و خبرنگاران با اختصار شديد جواب مي‌دهد و شايد اين رفتاري است كه در طول 20 سال كار طولاني در دستگاه اطلاعات آموخته است.

اين خبرگزاري نوشت: رئيس سابق دستگاه اطلاعات اروپا كه هميشه با عمر سليمان ديدار مي‌كند و خواستار عدم افشاي نام خود شد، تاكيد كرد: سليمان مردي صريح، منظم، باهوش و راستگو در همه امور است. بنابراين وي احترام زيادي نزد ديگران دارد.

اين مقام اطلاعاتي اروپايي با اشاره به توافقنامه‌هاي متعدد تشكيلات خودگردان با رژيم صهيونيستي از سال 2000 به بعد، افزود: نمي‌توان وي را نامزد دريافت جايزه صلح نوبل كرد ولي وي شايسته اين است كه نامش در كتاب ركوردهاي گينس ثبت شود.

خبرگزاري فرانسه نوشت: دشوار است كه جايگاه سليمان را در نقشه سياسي مصر تعيين كرد ولي مطمئنا وي را بايد از افراد «حلقه نزديك» حسني مبارك دانست.

رئيس سابق دستگاه اطلاعاتي اروپا كه سليمان را از نزديك مي‌شناسد معتقد است كه سليمان، "به طبقه نظامي‌هايي تعلق دارد كه چشم و گوش حسني مبارك به شمار مي‌روند ".

در چند ماه گذشته شايعاتي در مصر به راه افتاده بود كه در صورت منتفي شدن جانشيني جمال مبارك پسر حسني مبارك، عمر سليمان يكي از نامزدهاي جانشيني مبارك است.

عمر سليمان متولد سال 1934 است كه در سال 1991 رياست دستگاه اطلاعات مصر را بر عهده گرفت. وي در نجات دادن جان مبارك در سفر وي به اتيوپي در سال 1995كه به وي توصيه كرد با خودروي ضدگلوله تردد كند، نقشي مهم دارد؛ اتفاقي كه در آن راننده مبارك كشته شد. اتفاقي كه پس از آن، گروه‌هاي اسلامي به اين بهانه قلع و قمع و بشدت سركوب شدند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس