بازدید 17511

نسخه مرگ براي 14شير باغ‌وحش ارم

باغ‌وحش ارم از بعد مرگ ببر سيبري تعطيل شده و به گزارش سايت خبري محيط زيست ايران، مديران اين باغ‌وحش از بيم همه‌گيري بيماري مشمشه تصميم به كشتن شيرهاي اين باغ‌وحش گرفتند. براساس اين گزارش همه شيرها با شليك گلوله كشته شدند.
کد خبر: ۱۴۲۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۱ 17 January 2011
هنوز ماجراي مرگ ببر سيبري به پايان نرسيده است كه خبر مرگ 14 شير در باغ‌وحش ارم اعلام مي‌شود.

هر چند معاون بهداشت سازمان دامپزشكي در گفت‌وگو با «جام‌جم»، خبر را تاييد مي‌كند اما توضيحات بيشتر در اين مورد را به هماهنگي با مدير روابط عمومي و بعد از بازديد از اين باغ وحش، يك روز بعد از حادثه (امروز) منوط مي‌داند.

باغ‌وحش ارم از بعد مرگ ببر سيبري تعطيل شده و به گزارش سايت خبري محيط زيست ايران، مديران اين باغ‌وحش از بيم همه‌گيري بيماري مشمشه تصميم به كشتن شيرهاي اين باغ‌وحش گرفتند. براساس اين گزارش همه شيرها با شليك گلوله كشته شدند.

اما برخلاف اين ادعا، دكتر هومن ملوك‌پور، جراح دامپزشك و عضو تيم درمان ببر سيبري معتقد است، اين شيرها كه از 2 ماه قبل علائم بيماري مشمشه، همان عامل مرگ ببر سيبري را داشتند، قابل درمان بودند و تنها سوءمديريت و بي‌توجهي به حيات وحش در ايران، مسبب اين كشتار شده است.

او به «جام‌جم» مي‌گويد: 3 روز پيش يكي از شيران اين باغ‌وحش نيز مرده بود و اين سومين شيري بود كه در اين مدت با علائم بيماري مشمشه جان مي‌سپرد.

به گفته او، مسوولان باغ‌وحش ارم نسبت به نگهداري و درمان اين شيران بي‌توجهي كرده و فقط خواسته‌اند مساله را با حذف آنها حل كنند.ملوك‌پور ادامه مي‌دهد: اين بيماري در حيوانات تك‌سمي مانند اسب قابل درمان نيست و حيوان هميشه ناقل اين بيماري خواهد بود، اما در گوشتخواراني مانند ببر يا شير اين بيماري قابل درمان است.

وي تاكيد مي‌كند: بيماري اين شيرها قابل انتقال به انسان نبود و من به عنوان دامپزشك حتي بدون دستكش ببر سيبري را معاينه كرده بودم، بنابراين ادامه حيات اين شيرها نمي‌توانست براي بقيه حيوانات يا انسان‌ها خطرساز باشد و تنها سوء‌مديريت مي‌تواند عامل كشتار آنها باشد.

همه تقصيرها به گردن ببر سيبري

از زمان مرگ ببر سيبريايي تاكنون باغ‌وحش تهران تعطيل بوده است. رئيس سازمان محيط زيست ديروز اعلام كرده بود، علت مرگ ببر سيبريايي خوراندن گوشت آلوده به آن بوده است.

شيرهاي باغ‌وحش ارم هم از همين گوشت‌ها تغذيه مي‌كرده‌اند و از اين نظر مرگ ببري كه قرار بود ابزار احياي نسل ببر هيركاني باشد و مرگ 14 شير مي‌تواند پرونده تازه‌اي از سوءمديريت و اهمال در پارك ارم را باز كند.

به گزارش سايت خبري محيط زيست ايران، مدير باغ‌وحش ارم پيش از اين با رد ادعاهاي سازمان حفاظت محيط زيست مدعي شده بود همه‌گيري بيماري در گربه‌سانان اين باغ‌وحش، عامل داخلي نداشته و منشأ آن احتمالا بيماري‌اي بوده كه 2 ببر سيبريايي از روسيه با خود آورده‌اند.

مرگ يك ماده‌خرس در پرديسان

خبر كشتن 14 شير پارك ارم وقتي مهم‌تر جلوه مي‌كند كه بدانيم روند بي‌توجهي به حيات وحش ايران تنها مخصوص اين پارك يا باغ‌وحش نيست.

به گفته دكتر ملوك‌پور، طي چند روز گذشته در پارك پرديسان تهران نيز يك ماده‌خرس حامله به دليل همين بي‌توجهي‌ها مرده است.

وي معتقد است: متاسفانه توجه به حيات وحش ايران با توجه به تنوع زيستي كشور ما بسيار ضعيف و بدون مسووليت‌پذيري لازم است.

طي مذاكراتي كه با روسيه صورت گرفته بود، قرار شده بود 2 قلاده پلنگ از ايران به آنها داده شود و در عوض 2 قلاده ببر سيبري وارد كشور شود.

اين در حالي بود كه آنها از چند سال پيش براي اين كار برنامه‌ريزي كرده بودند، بنابراين بلافاصله ببرها را وارد كشور ما كردند تا باهمان قفس‌ها پلنگ‌ها را ببرند و چون در ايران بستر پذيرش ببرها آماده نبود، در باغ‌وحش نگهداري شدند كه ماجراي ببر‌هاي سيبري با مرگ آنها به پايان رسيد؛ ماجرايي كه مي‌تواند پرونده حيات وحش ايران را در بن‌بست بي‌مسووليتي ها،به قهقرا ببرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۳
تو رو خدا خرس دیگر پارک پردیسان را نجات دهید . این خرس ها از تولگی جز قفس چیزی ندیدند و در یک جای با شرایط نا مساعد نگهداری میشوند. خواهشا حداقل یک مقاله راجب انها بنویسید . پی گیری های ما به هیچ جا نرسید شاید شما کاری کنید
چه باید گفت ؟؟؟ که نرود میخ آهنین در سنگ .
راستی کسی میدونه چی به سر زرافه - گورخر - فیل های باغ وحش تهران که آنزمان در خیابان ولیعصر بود آمد ؟؟ از گرسنگی مردند ؟ مشمشه گرفتند ؟ هاپولی شدند یا پیر شدند و از گرسنگی مردند ؟؟
این خبر اصلا هم خبر عجیبی نیست.
اگر می گفتند باغ وحش تهران بحمدالله باغ وحش خوب و منظمی است و مثل بقیه جاها دارد مثل یک ساعت دقیق کار می کند، آن وقت خبر جای تعجب داشت.
آخه شما که نمیتونید چرا مسئولیت قبول میکنید.بابا جان این پولها خوردن نداره.
یک سگ در کشورهای دیگر بمیرد همه را بازخواست می کنند..حالا که این همه شیر و ببر در ایران از بین رفتند هیچ فردی عین خیالش هم نیست.جای تاسف دارد.
محیط زیست .... بهتر است نیم نگاهی به دریاچه های خشک شده فارس .ارومیه تالاب انزلی میانکاله جنگل ابر و گلستان و........ بیاندازید تا بفهمید کیلویی چند
فقط اظهار تاسف ، باغ وحش را تعطيل كنيم و جاش برج بسازيم
اشتباه مسئولين و عدم رسيدگي به وضعيت زندگي وبهداشتي و خوراك حيوانات كمياب باعث مرگ انها شده
باور نكردنيه !! به همين راحتي 14 شير را با گلوله كشتند ؟! اونوقت الان چه نهادي اين فاجعه رو پيگيري ميكنه ؟ خواهشا اطلاع رساني كنيد. براي دوستداران محيط زيست و حيات وحش اين خبر يه شوك بزرگ است.
همیشه نوشته ام مملکت بهای سنگینی بابت فقد مدیریت میپردازد
عزيزان در اين مملكت كه در يك پرواز هواپيما آنهمه انسان جان خود را از دست دادند حيوانات ديگر .....!
بابا ما بگیم ببخشید، کافیه.
ببر مازندران (ببر روسی فعلی)!! پیشکش. این چند تا شیر بدبخت لاغر مردنی فکسنی رو حفظ کنید فردا مردم یادشون نره شیر چه ریختی بود. دیگه هم لطفا پروژه احیا تعریف نفرمایید. شما رو چه به این حرفا.
آقا چه توقعاتي داريد. تو كشوري كه براي جان انسانها ارزشي قائل نيستد و هواپيماهاش يكي يكي سقوط ميكنه انتظار داريد براي حيوونا دلشون بسوزه؟
بابا دلتون خوشه که نظر میدید
این همه انسان بیگناه در سقوط هواپیما کشته شدند هیچکس پاسخگو نبود تازه وزیر مربوطه هم گفت که چیزی نیست تازه تا استانداردهای جهانی جاداره بیشتر کشته بشوند
بهترین راه پاک کردن صورت مسئله است یعنی همان کشتن مسئله.
خدا را بر آن بنده بخشایش است
که خلق از وجودش در آسایش است
نکنه با بودجه خریداری گوشت برای خوراک حیوانات باغ وحش کباب شیشلیک زدن تو رگ و در عوض گوشت آلوده به خورد حیوانات زبون بسته دادن؟؟؟؟
من چقدر توهم دارم نه؟؟
این اتفاقات فقط و فقط تو کشورهای دیگه میفته!!!!!!
مگر همین رئیس باغ وحش نبود که گفت ما به خوبی از حیوانات نگهداری می کنیم!!! احتمالا منظورشان نگهداری در زیر خاک بوده!
نه جان انسان اهميت داره و نه جان حيوان كه هر دو عزيز است. وقتي جان آدم اهميت ندارد كه ديگر در مورد حيوان چه ميتوان توقع داشت.
واي واي واي چهرده تا شير !!! خداي من . پس مسئولين كجا هستند. مجلس . مجريه . مقننه . ..كجاييد. اين فاجعه است.
................................
خودم سانسورش کردم تا سانسورنشم تا زمانی که به تخصص بها نمیدیم و متخصصین رو به حاشیه میبریم همینه
باید مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست بخاطر توافق با روسیه واقدام نسنجیده وبرنامه ریزی نشده آوردن ببرهای سیبری محاکمه شوند. همچنین کشتار شیرهای باغ وحش هم از سوی سازمان های ذیربط بررسی شود . باور کنید در کشورهای دیکر برای این همه بی تدبیری به ما می خندند و مضحکه آنان شده ایم .
روسیه در معامله ببر و پلنگ ها سر ایران کلاه گذاشت.حالا ببینید در معامله های دیگه چه کرده اند.در این زمینه هم متخصصین ما گوی سبقت را از جهانیان ربوده اند. اشتباه نکنم به زودی مشخص می شود که دست شیطان بزرگ، سیا و موساد در کار بوده.پس این ادعا که ما ایرانیان باهوش ترین مردم دنیا هستیم چیه؟
دو تا ببر دادند به لطف تدبیر آقایون کم مونده تمام حیات وحشمون منقرض شه. خدا به خیر کنه
این خاندان ببر روسی به نظرم باید سفر وابستگان خود به ایران را بکلی تکذیب کنندوگرنه تورم و قاچاق سوخت و سقوط هواپیماها و نشتی سد منجیل و افت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی و مشکلات قالیبافان و ترافیک بازار تهران و ... رو می اندازن گردنش
دارم سكته ميكنم...خدايا اينها ديگه چه هستند
عامل مشمشه باکتری بولخولدریا مالئی است که متاسفانه در تمامی اخباری که توسط مسئولین و افراد درگیر تشخیص و درمان بیماری ببرها منتشر شده، عامل با نام قدیمی سودوموناس مطرح شده و شاید به این خاطر است که بزرگواران، ویکیپدیا فارسی را منبع مطالعات خود قرار داده اند، تاکنون توسط هیچ مسئولی نام آزمایشگاهی که باکتری مذکور از کشت نمونه ها جدا شده است ذکر نشده، درحالیکه بخش توبرکولین و مالئین موسسه سرم سازی رازی امکانات تخصصی برای تشخیص و کشت باکتری مذکور و حتی آزمایشات تخصصی درسطح بین المللی را داراست، گفته می شود نمونه ها برای تشخیص به خارج ارسال شده و این جای بسی تعجب است زیرا بیماری مشمشه به عنوان بیوتروریسم مطرح است و بسیاری از کشورها از این بیماری پاک هستند و مقالات و تحقیقاتی که توسط متخصصان ایرانی و یا در خاورمیانه منتشر شده، جزو رفرانس های جهانی است زیرا بیماری در خاورمیانه بومی است. این که بخش بخش خصوصی که تجربه برخورد با بیماری مذکور را نداشته اند و تخصصی در زمینه تشخیص و درمان بیماری های حیات وحش ندارند در این زمینه دخالت کرده یعنی چه و چه مفهومی دارد؟
الکی شلوغش نکنید همه جای دنیا از این مسائل اتفاق میفته همه جا ی دنیا شیرها و ببرها انسانها و حشرات می میرند همه جا هواپیما ها و قطارها و ماشین ها دچار سانحه می شوند همه جا سیل و زلزله و گردباد اتفاق میفته .همه جا هم آدم بد و خوب آدم با لیاقت و بی لیاقت داره من نمی دونم چرا یه عده اینطور متعجب و متاسف میشن !!!!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست