بازدید 68236

شیوع آنفلوانزاي نوع B در كشور

علايم مهم آنفلوانزا تب، لرز، درد بدن، سرفه، گلودرد و در آنفلوانزاي نوع B همراه با اسهال حاد و استفراغ است. طول مدت درمان نيز در صورت رعايت اصول بهداشتي بين 3 تا 5 روز است.
کد خبر: ۱۴۱۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۹ 11 January 2011
عضو كميته كشوري مبارزه با آنفلوانزا گفت: آنفلوانزاي نوع B در كشور شايع شده و آنفلوانزاي H3N2 نيز از اروپا به سمت شرق در حال گسترش است، موارد محدودي آنفلوانزاي خوكي نيز امسال در كشور داشتيم اما امسال هيچ موردي از آ‌نفلوانزاي پرندگان در كشور نداشتيم.

به گزارش فارس مسعود مرداني افزود: از ابتداي امسال تاكنون موارد تك گير و محدود ابتلا به آنفلوانزاي خوكي يا H1N1 نوع A در كشور مشاهده شده كه بيشتر در بين افراد در معرض خطر ديده شده است ولي نسبت به سال گذشته كه با شيوع بالاي اين بيماري مواجه بوديم كاهش موارد ابتلا به اين بيماري واقعاً چشمگير است.

اين فوق متخصص بيماري‌هاي عفوني ادامه داد: بيماري كه امسال شايع شده و بسيار ديده مي شود بيماري آنفلوانزاي نوع B است كه علايم آن شبيه آنفلوانزاي معمولي فصلي است كه در مواردي با اسهال و استفراغ همراه است اما چون به طور كلي علايم آن با آنفلوانزاي فصلي تفاوت زيادي ندارد و درمان آن نيز شبيه آنفلوانزاي فصلي است نيازي به انجام آزمايش براي افتراق بين اين دو بيماري نيست.

مرداني گفت: آنفلوانزاي ديگري با سوش H3N2 نوع A نيز اخيراً در اروپا شايع شده كه به سمت شرق در حال گسترش است و احتمالاً اين بيماري كشور ما را هم تحت تأثير قرار مي‌دهد، البته علايم اين بيماري نيز با آنفلوانزاي فصلي تفاوت چنداني ندارد.

وي افزود: واكسن آنفلوانزاي موجود در بازار امسال هر 3 نوع آنفلوانزاي خوكي، نوع B و H3N2 را پوشش مي‌دهد و عليه آنها مصونيت ايجاد مي‌كند به همين علت به همه افراد در معرض خطر شامل سالمندان و افراد بالاي 50 سال، كودكان، بيماران مزمن كليوي و دياليزي، بيماران قلبي و عروقي، ريوي، افراد دچار نقص ايمني، بيماران سرطاني و مبتلا به ايدز و افرادي كه تحت راديوتراپي هستند،‌توصيه مي‌شود اين واكسن را تزريق كنند.

عضو كميته كشوري مبارزه با آنفلوانزا افزود: با توجه به اينكه امسال سرماي ديررس داشتيم اكنون همزمان با شيوع بيماري آنفلوانزاي نوع B در كشور احتمالاً به زودي با موجي از بيماري آنفلوانزاي H3N2 نيز در كشور مواجه مي شويم بنابراين توصيه ما به مردم اين است كه از شست و شوي مداوم دست، پرهيز از روبوسي و استفاده از دستمال يكبار مصرف در صورت بيماري و انداختن آن در سطل در دار غافل نشوند.

مرداني اضافه كرد: علايم مهم آنفلوانزا تب، لرز، درد بدن، سرفه، گلودرد و در آنفلوانزاي نوع B همراه با اسهال حاد و استفراغ است. طول مدت درمان نيز در صورت رعايت اصول بهداشتي بين 3 تا 5 روز است.

وي گفت: آنفلوانزا يك بيماري ويروسي است و در درمان آن آنتي بيوتيك كاربردي ندارد مگر اينكه فرد همزمان دچار يك نوع عفونت باكتريايي هم باشد بنابراين بيماران بايد از خوددرماني با آنتي بيوتيك خودداري كنند، پزشكان نيز در تجويز آنتي بيوتيك به اين بيماران بايد دقت كنند زيرا مصرف نا به جاي اين دارو باعث مي‌شود فرد مقاومت دارويي پيدا كند و در زمان نياز به آنتي بيوتيك استفاده از آن اثربخش نباشد ضمن اينكه داروخانه‌اي هم كه بدون نسخه آ‌نتي بيوتيك ارائه كند تخلف كرده و بايد تحت پيگرد قرار گيرد.

اين فوق تخصص بيماري‌هاي عفوني همچنين گفت:‌ امسال خوشبختانه هيچ موردي از بيماري آ‌نفلوانزاي پرندگان در كشور نداشتيم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان