بازدید 20180

به یاد او که علم و عمل را پیوند زد تا نام ایران بر تارک جهان بدرخشد

او نیز می توانست مانند برخی دیگر از اساتید این کشور دانش خود را محصور در مقاله ها و کتاب های نظری کرده و مردمش را به صورت عملی از خدمات خود محروم کند و در عوض دائما جوایز متعدد از همایش های گوناگون بگیرد، اما وجدان بیدار چون اویی که جا پای حکمایی چون بوعلی سینا گذاشته بود، علم و دانش بی عمل را چون کالایی بی مصرف تلقی کرده و به جد در پی یافته های جدید برای خدمت به خلق روزگار بر آمد.
کد خبر: ۱۴۰۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۴ 02 January 2011
در طول سالیان سال خاک این سرزمین میعادگاه حضور اندیشمندان جوانانی بوده است که هر کدام به گونه ای قطار پر ابهت این تمدن کهن را نو به نو به پیش برده اند تا این فرهنگ و تمدن، به عنوان فرهنگ و تمدنی پویا به جهانیان معرفی شود و با اتکا به پیشینه تمدنی خود، در آفرینش تمدن نوین جهانی نیز نقشی تاثیر گذار داشته باشد.

به گزارش «تابناک»، از جمله افراد تاثیر گذاری که پس از انقلاب اسلامی و اتفاقا از دل انقلاب اسلامی در بخش پزشکی پدیدار گشت، دکتر سعید کاظمی آشتیانی را می توان نام برد، کسی که نامش در ایران و حتی جهان با پژوهشکده رویان و درمان ناباروری و تولید سلول های بنیادی گره خورده است. او که دست تقدیر بیش از 44 بهار مهلتش نداد و در 14 دی ماه سال 1384 روح بلندش در اثر بیماری قلب به آسمان ها پر کشید.

بر این اساس می توان گفت اگر روزگاری کتب و نوشته های حکمای ایرانی هم چون ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، محمدبن زکریای رازی و... محل رجوع اندیشمندان متفاوت کشورهای دیگر جهان بود و شیوه طبابت، اختراعات و اکتشافات این حکما در سرتاسر گیتی نمودار و نمایانگر بخشی از هویت و تمدن ایرانی بود در عصر حاضر نیز افرادی چون دکتر کاظمی آشتیانی، با جهد و جهاد علمی خویش و با کمترین امکانات و با وجود بیشترین محدودیت، با علم به اینکه میراث دار تمدنی دانش محور و خرد گرا هستند پا در مسیری گذاشتند که اینک نام ایران و مردم آن را همچنان با علم و دانش در سراسر جهان پیوند زده است.

اگر چه دکتر کاظمی آشتیانی نیز همچون اغلب مشاهیر ایرانی، دارای عمر کوتاهی در این کره خاکی بود و هموطنان ایرانی و دیگر جهانیان نتوانستند از خدمات ارزشمند وی در مدت زمان طولانی تری استفاده کنند اما در همین عمر کوتاه نیز، وی به آن میزان در حوزه علم و دانش تخصصی خود کوشید که برای سال های سال نام خود را بر بلندای این جغرافیا پر آوازه کرده است.

سعید کاظمی آشتیانی نیز می توانست مانند برخی دیگر از اساتید این کشور علم و دانش خود را محصور در مقاله ها و کتاب های نظری و تئوریک کرده و مردم این کشور را به صورت عملی از خدمات خود محروم کند و در عوض دائما جوایز متعدد از همایش های گوناگون بگیرد، اما وجدان بیدار چون اویی که جا پای حکمایی چون بوعلی سینا گذاشته بود، علم و دانش بی عمل را چون کالایی بی مصرف تلقی کرده و به جد در پی یافته های جدید برای خدمت به خلق روزگار بر آمد.

و اینگونه است که نام افرادی چون دکتر کاظمی آشتیانی اینک در زمره اندیشمندان پیشگام این تمدن کهن قرار گرفته است، افتخاری که به ویژه در عصر حاضر جز در تلفیق علم و دانش با تعهد خالصانه به فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی به دست نمی آید و خوشا به حال او که در اوج جوانی نام خود را بر تارک این تمدن بزرگ پر آوازه نمود. چنانکه رهبر معظم انقلاب درباره او فرمود:

 «دکتر کاظمی از رویش‌های مبارکی بود که آینده درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند».

 خدایش بیامرزد و قرین رحمت خاصه اش فرماید. انشاءالله

خلاصه ای از زندگی نامه آن بزرگوار:

مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی رئیس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی در اول فروردین ماه سال 1340 در تهران چشم به جهان گشود و پس از طی دوران تحصیلی در مقطع متوسطه، در رشته فیزیوتراپی وارد دانشگاه علوم پزشکی ایران شد و در این رشته و در همین دانشگاه موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد شد.

دکتر کاظمی تحصیلات دکتری را نیز در اسفند ماه 1376 در رشته علوم تشریحی دانشگاه تربیت مدرس به پایان برد. وی از آبان ماه 1363 همزمان با گذراندن دوران دانشجویی وارد جهاد دانشگاهی شد و در سی‌ام آبان سال 1371 با حکم رییس وقت جهاد دانشگاهی‏، به عنوان رییس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران منصوب شد.

دکتر کاظمی آشتیانی در سال 1376 طی حکمی از سوی رییس جهاد دانشگاهی همزمان با مسوولیت ریاست جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران، به عنوان مشاور رییس جهاد دانشگاهی منصوب شد.

دکتر کاظمی آشتیانی پس از پیگیری و تلاش فراوان در خصوص راه‌اندازی موسسه رویان‏، نهایتا موفق به راه‌اندازی این مرکز شد و در بیست و سوم آبان سال 1377 با حکم دکتر علی منتظری، رییس جهاد دانشگاهی و با حفظ سمت به عنوان رییس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی منصوب شد.

زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی همچنین از سال 1371 به عضویت شورای علمی جهاد دانشگاهی درآمد که تا زمان فوت این مسوولیت‌ها را بر عهده داشت.

 توسعه تحقیقات در زمینه باروری و ناباروری، تولید‏، تکثیر و انجماد سلول‌های بنیادی جنینی، اجرای نخستین طرح همانندسازی حیوانات در خاورمیانه، راه اندازی و برگزاری شش دوره جشنواره بین المللی رویان‏، برگزاری دو دوره جشنواره آسیایی «بهداشت خانواده» و ده‌ها فعالیت ارزنده علمی دیگر، دستاورد عمر کوتاه اما پرثمر این جهادگر متعهد و خستگی‌ناپذیر است.

وی در سال 83 به دلیل تلاش‌های فراوان در زمینه تحقیقات سلول‌های بنیادی جنینی به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار کشور معرفی و از او تقدیر شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۰۷
عزيز من شما در تيتر خبرتان به اين اشاره كرديد كه مي توانست مانند ساير اساتيد....
مگر ايشان استاد دانشگاه نبود، مگر ساير اساتيد به غير از ايشان واقعا دانش خود را در مقالات خود محصور مي كنند، چرا مطلبي را كه مي نويسيد نسبت به علمي بودن آن توجه نمي كنيد
از شما انتظار نمي رود حرف عاميانه بنويسيد
موفق باشيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
نوشته برخی برادر من.
همین جور الکی ننویس همین جور الکی هم رای نده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
بله واقعا تابناک در این مورد راست گفت
خیلی از اساتید هستن که علم بالایی دارن و مدام از خارج و داخل جوایز علمی میگیرن ولی وارد عرصه عمل نمیشن
ایران
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
عزیز من شما هم لطفا یک بار دیگر تیتر را مطالعه بفرمایید !شاید به اشتباه خودتون پی ببرید .
"مانند برخی اساتید"
در ضمن اگه مروری در زندگی آن بزرگوار داشته باشید متوجه می شوید که با "برخی" اساتید تفاوتهای زیادی داشتند .
ايشان آنقدر انسان متواضع و باسوادي بودند كه در اوايل سال 70 در هنرستان آزادي فلسطين درس ديني تدريس مي نمودند.
آيا مقاله نوشتن محصور كردن دانش است؟آيا نظريه پردازي بخشي از تراوش خلاقيت نيست؟در بزرگداشت چنين بزرگي نياز به كوچك كردن اساتيد و انديشمندان نيست.
با درود به روان دكتر کاظمی آشتیانی راهش پاينده و روحش شاد
دست تقدیر چنین بود که زود از میان ما برود... یادش بخیر! در فراز و فرودهای فراوان که پیش رویش بود، هیچگاه خنده از لبش محو نمی شد. همیشه روحیه دهنده به دوستان و همکاران بود و علیرغم قرار گرفتن بر قله های علم، افتادگی و تواضعش بی مانند بود. خدایش بیامرزاد...
و پاسخی بر نظر آن دوست عزیز...
دوست گرامی، هستند فراوان اساتیدی (همکاران بنده) که صرفاً به فکر افزایش تعداد مقالات ISI خود بوده و هستند... وبرخی نیز هنگامی که در مسوولیتی قرار میگیرند، دیگر گذشته خود را از یاد می برند... اگر مرحوم کاظمی را از نزدیک می شناختید و با او کار کرده بودید، بی مثال بودن او را تایید می کردید.
به امید روزی که تمام اساتید ما همچون او باشند، انشاا...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
ايشان فردي بي بديل بود. من يكي از بستگان ايشان بودم. اگر ايشان هم مانند ديگر همكاران اساتيدش بود به جاي نام نيك از خود فقط دنبال پول و امثالهم مي رفت.
استاد کاغذی و مقاله کاغذی و ... چه معنی دارد. لطفا توجه کنید که ISI و امثال آن هم کاغد اند و این کاغذ بیانگر روش کار و نحوه کشف و اختراع و اقدام انجام شده است و اگر آن کاغذها در اختیار من و امثال من باشد میتوان با فرایند اشاره شده به نتایج ذکر شده در آن دسترسی یافت. اساتید برای ارتقا سطح باید تعدادی اینگونه مقالات ارائه دهند و معنی آن این است که دانش و تخصص و روش کار ارائه شده مورد تائید جهان است و نه رونویسی از کتاب و کپی صفحات و ... که تصور عمومی بر آن است. اینگونه طرح موارد کوچکنمایی اقدامات علمی است و امثال من که توان انجام آن را ندارم سعی در کوچک نمودن اقدام می نمایم.
شهید دکتر کاظمی آشتیانی
به دو دلیل: 1- او در راه تعالی کشور اسلامی و پیشرفت کشور لله کار کرد.
2- اگر اصحاب رسانه از منابع اطلاعاتی درخواست کنند که اطلاعات خود را در قبال ایشون منتشر کنند معلوم می شود ایشون شهید شدند.
جاسوس اسرائیلیی دستگیر شد که اعتراف می کند در مرگ دکتر شهریاری دست داشته است(توضیح کامل تر را بپرسید)
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۲:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
در متن اشاره شده که ایشان بر اثر عارضه قلبی از دنیا رفتند.
خدایش رحمت کند د امثالش رازیادگرداند
مدارک تحصیلی وی با افتخارات علمی وی همخوانی ندارد. ایشان بیشتر مدیر بود تا محقق، بنده از سال 1383 در دانشکده علوم توانبخشی او را می شناختم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
من از سال 64 میشناختمش.ایشان راهنمای تمام پروژه ها بودن.
خداوند او را قرین رحمت خویش سازد و همچنین امیدواریم خداوند این دانشمندان و اساتید را در بین ما زیاد کند
چرا در تیتر اسم نیاورده اید مگر پرونده مفاسد اقتصادی است
يكي از مشكلات براي تبديل وضع اساتيد مقالات ISI است كه مشكل صنعت ما نيست و مشكل صنعت غربيهاست كه ما حل ميكنيم. بنده اگر براي درمان بيماري راه حل جديدي كشف كنم ولي ثبت iSI نشود امتيازي ندارم . مشكل در آيين نامه ارتقاست.
او که دست تقدیر بیش از 44 بهار مهلتش نداد و ....مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی رئیس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی در اول فروردین ماه سال 1340 در تهران چشم به جهان گشود... ( 44 بهار و یا 49 بهار؟؟)
خواهش میکنم چاپ کنید ... انشا الله زحمات ایشان و همکاران قدیم جهاد دانشگاهی که جوانی و زندگی خود را پای جهاد ریختند تا جهاد به اینجا رسید با تغییرات امروزی در این نهاد پایمال نشود.
هر تفکری که داشت ، به هر حزبی و جناحی که تمایل داشت مهم نیست، مهم این بود کاری به کار کسی نداشت و محترم بود و در یک کلام مرد عمل بود
نه مثل بسیاری از مسوولین اهل تظاهر و حرف ....
روحش شاد و راهش پررهرو
واقعا یادش بخیر. یاد تمام اساتیدی که برای پرورش نسل جدید زحمت می کشند نیز بخیر. ایران سیاست زده شده و جای علم و عمل در این کشور خیلی خالی است.
مجید جان. تو فارسی چیزی به نام اساتید نداریم. باید بگی استادها یا استادان
روحش شاد
او فرزندی از ایران زمین بود.
همین آدم هایی مثل شما هستند که باعث شدند علوم پایه این قدر توی ایران عقب مانده شده. همه ی دانشجوی های خوب می خواهند بروند رشته های مهندسی! شما اگر می فهمیدید این تیوری که به درد هیچ کس نمی خورد پایه ی چه کارهای بزرگی است و اگر در این مملکت کمی به این رشته ها اهمیت داده می شد و کمی بودجه تحقیقاتی برای این رشته ای داده می شد دانشجوهای تراز اول مجبور نمی شدند برای این که تحقیقات با کیفیت انجام بدهند از ایران بروند. چون در ایران همه می گویند کار تیوری به درد نمی خورد. قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری!
روحش شادویادشم گرامی
modiri layegh va daneshmani bozork bood keroohe bozrgi dasht
yadash bekheir
خدا ايشان را رحمت كند
گروه روانشناسي شهيد بهشتي هم استادي دارد كه بي چشمداشت نوازش و ستايشي 7 سال پيش زندگي و موسسه اي كه مديريت ان را در كشور آمريكا به عهده داشت رها كرد و به ايران آمد تا به فرزندان سرزمينش خدمت كند آنچه او در اين 7 سال كرد قابل بيان نيست مثل تاسيس گروه روانشناسي اسلام ، همايش روان پويايي ، سرپرستي جلسات آموزشي مشاهده بيمار، معرفي بيمار و ...او هميشه دلش براي ايران و مردمش مي‌تپيد! سر كلاسش از تزريق تفكر صهيونيستي و اينكه جوانان ما بايد هوشيار باشند حرف زد و ...
عجيب كه در يك اقدام توهين آميز بعد از 6 سال همكاري ايشان با شهيد بهشتي قراردادايشان تمديد نشد! و البته خواهش و تمنا و التماس و اعتراض دانشجويان و همكاران ايشان كه به جايي نرسيده
مسلما رفتن ايشان از شهيد بهشتي فاجعه خواهد بود اما گوش اگر گوش مسئولان و ناله اگر ناله ما آن‌چه البته به جايي نرسد فرياد است
طاهرا در سرزمين ما فقط بايد استادي بميرد كه ديده شود
خدا رحمت کنند دکتر سعید کاظمی را.
روحش شاد باشد- ایشان باید به عنوان الگوی جوانان ما باشند نه امثال فوتبالیستهای تازه به پول رسید تقاضا دارم بیشتر به اینگونه موارد پرداخته شود
همسر من از چند بيماري رنج ميبرد كه ناباروري هم مزيد بر آن شده بود كه الان بدليل مراجعه به رويان اين مشكل ناباروري مرتفع شده.به فضل الهي.خداوند رحمت خاصه خودش را نصيب اين بندگان پاك خودش بكنه.هم اساتيد معروف و هم اساتيد ناشناس
خواننده بی دقت نوشته برخی اساتید.اگر نوشته بود اکثر اون وقت حرف شما درست بود.با تشکر از تابناک عزیز که یادی از این بزرگمرد کردی.
خداوند ايشان رارحمت كندوروحش راشادكرداند،في الواقعه همانند ايشان كمتر پيدا ميشود.
تا کی از دانشمندان ایران باید پس از مرگشان تجلیل شود و در زمان حیات در گیر مشکلات روزمره باشندو با دست خالی بدنبال تحقیق باشند...
سلام
ظاهرا داروهایی به دست غربی ها ساخته شده که با مصرف آن (یا حل آن در نوشیدنی هایی مثل چای) فرد پس از چند ساعت دچار سکته قلبی یا مغزی می شود. بنابراین درگذشت ایشان را نیز میتوان مانند شهدای دیگر علمی کشورمان مورد بررسی قرار داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
نسبت به علت واقعی مرگ ایشان من کاملا مشکوکم و متاسفانه تحقیقات لازم در این زمینه انجام نشده است .
خوشا به سعادت ايشان .ما چه كرديم؟؟؟
خداوند روح ایشان را قرین آمرزش و آسایش کند. ولی دلیل نمیشود برای تعریف و تمجید از آن بزرگوار بخواهید دیگران را که اتفاقا کار ناشایستی نکرده اند و فقط روش کاری خاصی را برگزیده اند زیر سوال ببرید . فراموش نکنید اخذ جوایز توسط محققان و اندیشمندان کشورمان گامی بزرگ جهت شناسایی فرهنگ و پتانسیل علمی مرمان این سرزمین به جهانیان است.پس بیایید آنها را هم قدر بدانیم
خداوند روحش رابا انبیا وصالحین محشور گرداند.برای شادی روحشان صلوات
دست تقدیر چنین بود که زود از میان ما برود .
من از شهرستان آشتیان هستم .در این شهر از او زیاد یاد می شود و آزمایشگاهی به نام این زنده یاد ساخته شد.
من يكي از اعضاء جهاد دانشگاهي هستم و از نزديك با ايشان شناخت دارم ايشان يك مرد قرآني بودند و بسيار متدين همين را بگويم كه در زمانيكه مي خواستند پژوهشكده رويان را تاسيس كنند به همكاران خود گفتند اين كار دل به دريا زدن است و بايد به خدا اتكات كرد شب همان روز به قرآن استخاره كردند آيه‌هايي آمد كه خدا به موسي گفت به دريا برو تا نجات يابي و موسي عصايش را به آب زد دريا باز شد و ... روحش شاد
خدا رحمتش کنه ولی تو شعور نویسنده هم لعنت !! جا پای حکمایی مثل بوعلی سینا؟
هیچ کسی نزدیک تر پیدا نکردی؟
اصلا میدونی بو علی کی بوده؟
میدونی این ادعایی که کردی کل نوشته رو تحت تاثیر قرار میده؟
مطمئنم نمیدونی و فقط بادنجانی را دور قاب چیده ای برای ...
قابل توجه اون سيستمي كه فقط به خاطر سلايق شخصي در دانشگاه ايران رو تخته كردن. ايشون دانشگاه ايران درس خونده بود. و چه بسيار افراد اين چنيني كه در دانشگاه ايران تحصيل كرده بودند و در حال تحصيل هم بودند كه يك شبه همچين دانشگاهي كه جزو با كيفيت ترين دانشگاههاي كشور در رشته هاي تخصصي پزشكي بود تخته مي شه.
روحش شاد راهش پر رهرو
واقعا که سیستم دانشاهی ایران به سمت چرندی پیش میره اینو به خاطر این گفتم که حرصم حسابی دراومده!!
همه چیز شده مقاله، چند تا مقاله isi داری؟وچند تا سمینار شرکت کردی؟چی ارائه کردی؟و... اینا به خودی خود چیز بدی نیست اما وقتی که به تنها معیار سنجش تبدیل میشن غم انگیزه. مگه کم هستند اساتیدی که برا نون قرض دادن به هم اسم همدیگرو تو مقالاتشون میبرن بدون اینکه طرف حتی روحش خبر داشته باشه!!
خداییش از دل این همه سمینار های جورواجور که مثال قارچ سبز میشه چی بیرون اومد که به درد این کشور بخوره، من میگم هیچ حالا مسئولان هی بگن ما در تولید مقالات فلان رشد رو داشتیم.
خداوند او را رحمت كند كه خدمت بزرگي به دانش پزشكي در ايران كرد .
چرا نمی نویسی بعلت سهل انگاری وکم توجهی مسئولین ذیربط ایشان درمنزلش توسط عوامل صهیونیستی بوسیله گاز شهید شد؟
قوتی کوچک بودم پدرم از برخی مفاخر ایران صحبت میکرد که در همان زمان شاه سر به نیست شدند تا نام ایران و ایرانی در اختراعات و ابداعات تاثیرگذار عالم ثبت نشود . اما بعد از انقلاب امیدوار بودم اینگونه نشود که متاسفانه در همه زمینه ها میبینیم و این خیلی دردناک است .
با نظر آن دوستی که این عزیز از وطن گرفته را شهید نامیده کاملا موافقم . چون اگر بود الان پیشرفتهایی در پیوند و شبیه سازی را بدست آورده بود که یهودیان صهیونیست را پشت سر گذاشته بود . بیدار باشید که در همه زمینه ها این کار را با کشور ما می کنند .
ای کاش روزی فرا رسد که با ارزش نهادن به علم و تحمل سلایق مختلف، زمینه کار برای خیلی از بزرگان علمیمان که به دلایل مختلف و برای عملی کردن پروژه های خود به کشورهای دیگر پناه می برند فراهم شود تا شاهد ظهور آشتیانی های بیشتری در کشورمان باشیم.
خیلی از اساتید همین روحیه رو دارن
مملکت از این مدیران لایق و دانشمند کم ندارد
ایشون هم توسط منافقین کور دل به شهادت رسید با علائمی شبیه سکته مغزی
خدا رحمت كنه ايشونو،اما كساني كه مقاله مي نويسند،كاركوچيكي نمي كنند،خواهش مي كنم اينقدر راحت آدمارو زير سوال نبريد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار