بازدید 3126

احتمال قرنطینه باغ‌وحش ارم

غير از ببري كه در اثر اين بيماري تلف شد، ببر ماده هم بيمار است و اگر اين بيماري مش‌مشه باشد مرگ آن نيز حتمي است/ اين بيماري ابتدا ببرهاي سيبري را مبتلا كرده و سپس به شيرها سرايت كرده و 2قلاده شيرا را كشته است.
کد خبر: ۱۳۹۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۷ 01 January 2011
ایلنا: رئيس هيات مديره جامعه دامپزشكي كشور گفت: جاي تاسف است كه ما ببرهايي را كه از سيبري به ايران آورده‌ايم به شيوه‌اي نگهداري كرديم كه نه تنها نسل ببر در ايران احيا نشد بلكه شيرهاي باغ وحش هم بر اثر انتقال بيماري از اين ببرها جان خود را از دست دادند و همچنين احتمال قرنطينه باغ‌وحش به خاطر شيوع بيماري مشترك بين انسان و دام وجود دارد .

ناصر نبي‌پور رئيس هيات مديره جامعه دامپزشكي كشور با بيان اينكه دليل مرگ ببر سيبري كه در باغ‌وحش ارم نگهداري مي‌شد به احتمال بسيار زياد بيماري «مش‌مشه» است، به خبرنگار ايلنا، افزود: اين بيماري، بيماري تك سمي‌ها است و اسب، قاطر و الاغ به اين بيماري مبتلا مي‌شوند.
او ادامه داد: اين بيماري به احتمال زياد از طريق گوشت الاغي كه به اين بيماري مبتلا بوده است و ببرها و شيرهاي باغ‌وحش ارم از آن تغذيه شده‌اند به آن‌ها منتقل شده است.

مشمشه، بيماري اي كشنده براي انسان است

نبي پورتاكيد كرد: اين بيماري بين دام و انسان مشترك است و از طريق خوردن گوشت آلوده به گوشتخواران و از طريق جراحت پوستي به انسان منتقل مي‌شود.

او با بيان اينكه اين بيماري در تك سمي‌ها است يك بيماري تنفسي است و برونش‌ها را بيمار مي‌كند، افزود: منشاء اين بيماري ميكروب «زدوموناس‌مالئي» است كه به دو صورت مزمن و حاد بدن بيمار را درگير مي‌كند كه در صورت ابتلا به شكل حاد آن عفونت شديد خوني موجب مرگ سريع بيمار مي‌شود.

نبي‌پور تاكيد كرد: اين بيماري براي انسان بسيار خطرناك بوده و درصورت مبتلا شدن به سرعت مرگ انسان را رقم مي‌زند.

او تاكيد كرد: درحال حاضر هنوز با قطعيت نمي‌توان گفت كه آيا اين بيماري «مش‌مشه» است يا خير و نتيجه آزمايش آن كه امروز بعدازظهر مشخص مي‌شود به ما نشان خواهد داد كه بيماري دقيقاً چيست.
رئيس هيات مديره جامعه دامپزشكي كشور در پاسخ به اينكه اگر اين بيماري مشمشه باشد چه بايد كرد، گفت: در صورتي كه مشخص شود اين بيماري مشمشه است بايد سريعاً كل منطقه ارم قرنطينه شده و ضد عفوني كردن منطقه به وسيله سود سوزآور انجام شود.

او گفت: شنيده‌ها حاكي از اين است كه اگر بيمار مشمشه باشد،‌ مرگ ببر ماده نيز حتمي است.

نبي‌پور تاكيد كرد: جاي تاسف است كه ما ببرهايي را كه از سيبري به ايران آورده‌ايم به اين شكل نگهداري مي‌كنيم و موجب مي‌شويم كه نه تنها به احياي نسل ببر در ايران كمك نكنند بلكه موجب بيمار شدن ساير شيرهاي باغ‌ وحش نيز شوند.

او ادامه داد: غير از ببري كه در اثر اين بيماري تلف شد، ببر ماده هم بيمار است و اگر اين بيماري مش‌مشه باشد مرگ آن نيز حتمي است.

او گفت: در جلسه روز دوشنبه جامعه دامپزشكي اين مسئله بررسي شده و بيانيه رسمي جامعه دامپزشكي انتشار و به استحضار عموم مي‌رسد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی