بازدید 75647
گزارش اختصاصی «تابناک» از آبروریزی ما ایرانی ها + تصاویر

در این شیوه خطرناک رانندگی چه کسانی مقصرند؟!

به راستي، ما را چه شده است که يکي از بي فرهنگ ترين مردم دنيا در رانندگي از آب درآمده ايم، به گونه ای که.../ در کشوري که بالاترين کشته را در تصادفات مي‌دهد، يک کارخانه خودروسازي اجازه مي‌يابد که پرفروشترين و در عين حال آسيب پذيرترين خودرو کشور را بدون کيسه هوا و ABS و لوازم ايمني ديگر روانه بازار کند. اين نشان مي‌دهد که رانندگي و کشته هايش، هنوز براي برخي سياستگذاران تبديل به يک دغدغه اساسي نشده است.
کد خبر: ۱۳۷۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۳ 22 December 2010
شوخي نيست که يک ملت هر ساله، نزدیک سي هزار نفر از افراد خود را کشته يا مجروح کند، چون دارد به سر کار، مهماني، خريد و يا مسافرت مي‌رود. تنها در دوران پس از انقلاب، دست کم هفتصد هزار قبر براي کشته‌هاي رانندگي حفر شده و دست کم پانزده ميليون نفر مجروح شده‌اند که شماری از آنان بايد باقي عمر را بر روي تخت و يا ويلچر بگذرانند...

به گزارش «تابناک»، همه قشرها از وزير، وکيل و استاد دانشگاه گرفته تا ورزشکار، بازيگر، کارمند و کارگر هر از چندگاهي به سوگ يکي از همکاران خود مي‌نشينند. مثل بسياري از ما، شايد اين از دست رفتگان مانند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی، مرحوم کريمي راد وزير اسبق دادگستري، مرحوم آيدين نيکخواه بهرامي و مرحومه خانم گلدره گمان نمي‌کردند جان خود را در يک تصادف ناگهاني از دست بدهند.



به راستي ما را چه شده است که يکي از بي فرهنگ ترين مردم دنيا در رانندگي از آب درآمده ايم، به گونه ای که در کنار معرفي جاذبه‌هاي گردشگري در ايران، «هشدار جدي نسبت به رانندگي خطرناک ايرانيان» يکي از بخش‌هاي جدايي ناپذير کتابچه‌هاي راهنماي جهانگردان است؟ مگر ما چگونه رانندگي مي‌کنيم که فيلم رانندگي و نيز نحوه عبور عابران در ايران، تبديل به يکي از انواع کليپ هاي پربيننده و خنده‌دار در اينترنت با صدها هزار بيننده شده و آبروي «ايراني» را يکجا به حراج گذاشته‌ايم؟ هر چه هست ما اصلاح ناشدني نيستيم، وگرنه ايستادن خودروها در پشت خط عابر پياده و نيز بستن کمربند ايمني، امروز در ميان ما فراگير نشده بود... .

به نظر مي‌رسد، يک عامل اساسي که چنين ما را گرفتار کرده، اين است که در ايران اساسا از آغاز کلمه «رانندگي»، نادرست معنا شده است...

رانندگي در دنيا، يک امر «جمعي» است، ولي در ايران يک امر «فردي» تلقي مي‌شود. رانندگي در ايران يعني «مي خواهم خودم را با خودرو به مقصدم برسانم». پس رانندگان ديگر، «رقيب» من هستند و من نبايد از رقبا عقب بمانم... هر فضاي خالي که پيدا شد بايد زودتر از ديگران آن را پر کنم.

چنين است که رانندگي ايراني، يعني «چپاندن خودرو يا موتور در اولين فضايي که خالي مي‌شود»؛ يعني «رفتن از هر راه ممکن نه از راه تعيين شده»؛ حاصل اين نوع رانندگي چنين تصويري است:



هرچند اتومبيل سال‌هاست وارد ايران شده، اما تعريف رانندگي، چه رسد به فرهنگ آن، هنوز وارد کشورمان نشده است.

«رانندگي صحيح»، نوعي مشارکت در يک امر جمعي است. اين «جريان عبور و مرور» است که راننده را به مقصد مي‌رساند نه به اصطلاح «زرنگي» او. «رانندگي صحيح» که نوعي مشارکت در يک امر جمعي است، به معناي «هدايت خودرو خود در جاي صحيح در بين خودروهاي ديگر» است؛ بنابراين، اين که خودرو فرد در بين دو خودرو جلويي جا مي‌شود يا نه، تأثيري در نحوه رانندگي درست ندارد... وقتي در جامعه‌اي اين نگرش به رانندگي حاکم باشد، يعني هر کس پیش از آنکه به رسيدن به مقصدش بیندیشد، به دنبال مشارکت در حرکت جمعي خودروها باشد، اين نظم در عمل چنين خود را نشان مي‌دهد:


با اين روش:

1. سرعت حرکت خودروها چند برابر مي‌شود.
2. احتمال برخورد اتومبيل ها به شدت کاهش مي‌يابد.
3. در صورت تصادف، با توجه به مسير خالي در دو طرف، خودروهاي پليس و آمبولانس به سرعت به محل رسيده راه را باز مي‌کنند.
4. در صورت پنچر شدن يا خرابي يک ماشين، به دليل وجود فضاي کافي راه بندان پديد نمي‌آيد.
5. از همه مهمتر، رانندگان با اعصاب راحت رانندگي مي‌کنند. ديگر لازم نيست که آنان در هر لحظه چهار طرف را مراقبت کنند تا مبادا سپر يا آينه اتومبيل کناري به اتومبيلشان برخورد کند يا از عقب کسي به آنها بزند... .

همچنين کسي که مي‌خواهد در بزرگراه به راست بپيچد، از صدها متر جلوتر در مسير تعيين شده قرار مي‌گيرد و خالي بودن باند کناري، او را به قانون شکني نمي‌کشاند. (البته اعمال شديد قانون نقش خود را دارد که محل بحث در اينجا نيست):





ترافيک در همه شهرهاي بزرگ دنيا وجود دارد. وقتي بناست چند صد هزار يا چند ميليون نفر در ساعت معيني به سر کار بروند، خود به خود ازدحام پديد مي‌آيد؛ اما تفاوت ترافيک شهرهاي بزرگ دنيا با ترافيک تهران اين است که در کلان شهرها ترافيک باعث «دیرکرد» است اما در شهري مثل تهران چون رانندگي يک امر فردي است نه جمعي، ترافيک فقط موجب تأخير نيست، موجب «کلافگي» و «خرد شدن اعصاب» هم هست...

اما پرسش مهم اين است که براي اصلاح وضع موجود عملا از کجا بايد آغاز کرد؟

براي روشن شدن مطلب بايد توجه کرد که رانندگي ايراني، اصطلاحات خاصي هم به دنبال آورده است که در کتاب هاي آموزش رانندگي هيچ کشوري اصلا «وجود ندارد»؛ اصطلاحاتي مانند «راه گرفتن» و يا «رد کردن». «راه گرفتن» يعني جلوي ديگري را بگير تا خودت بتواني بروي. به دليل نبود پاره‌اي مقررات در ايران (مثلا قانون حق تقدم هنگام گردش به چپ) مجبوريم تا مي‌توانيم وسيله نقليه خود را جلوتر و جلوتر ببريم تا خودرو مقابل چاره‌اي جز راه دادن به ما نداشته باشد.

همچنين «رد کردن» را وقتي به کار مي‌بريم که خودرو خود را از فاصله بسيار نزديک از کنار اتومبيل هاي ديگر يا پاي يک عابر عبور مي‌دهيم. پس در هر دو اصطلاح «راه گرفتن» و «رد کردن» که مختص به رانندگي ماست، معناي «نزديک شدن شديد به خودروها يا عابران» نهفته است.

حال چرا بدون «راه گرفتن» و «رد کردن» نمي‌توان در ايران رانندگي کرد؟ نکته اصلي اينجاست: اساسا «رعايت فاصله» که عنصري بسيار اساسي در رانندگي است، در کشور ما هيچ جايگاه و تعريف مشخصي ندارد. اگر راننده سپرش را از يک ميليمتري زانوي عابر رد کند، تخلفي مرتکب نشده؛ اگر پشت چراغ قرمز اتومبيل ها پنج سانتيمتر از هم فاصله داشته باشند، قانون رعايت شده؛ وقتي يک موتورسيکلت با فاصله 30 سانتيمتر در پشت سر يک خودرو حرکت مي‌کند، خلاف قانون مرتکب نشده و عملا تخلف به شمار نمی رود. بايد حتما به اصطلاح «بخورد و صدا بدهد» تا اتفاقي افتاده باشد.

البته بنا بر قانون رانندگان موظفند «فاصله ايمن» را رعايت کنند، ولي اين از همان کلي گويي هايي است که مصاديقش نه تعريف و نه به مردم آموزش داده شده است و نه رعايت نکردن آن به چشم کسي مي‌آيد، زيرا همه عادت کرده ايم چفت در چفت يکديگر حرکت کنيم...

براي اينکه ببينيم جزیيات رعايت فاصله چگونه در ديگر کشورها يک به يک به رانندگان آموزش داده شده و چگونه اعمال قانون مي‌شود، مناسب است نمونه‌هايي در اينجا آورده شود.

وقتي سرويس مدرسه براي پياده و سوار کردن دانش آموزان توقف مي‌کند، خودروهاي پشت سر موظف به رعايت فاصله 20 متري هستند (عکس زير از آيين نامه رانندگي يک کشور خارجي است). تخطي از اين قانون حتي براي نخستين بار، علاوه بر 400 دلار جريمه، تعليق گواهينامه براي شش ماه را در پي دارد.



هنگام گردش به راست، حق با عابر است و راننده بايد حدود دو متر از خط عابر فاصله بگيرد. به خاطر اعمال قاطعانه اين قانون است که اين عابر (عکس زير) چنين آسوده عرض خيابان را طي مي‌کند. او به روبه‌رو نگاه مي‌کند نه به خودرو، زيرا مي‌داند سپر اتومبيل از دو متري به او نزديکتر نخواهد شد:



حال تا اندازه‌اي معلوم مي‌شود که چرا در کشور ما اين مقدار تصادف رخ مي‌دهد و چرا بيشترين کشته‌ها در ميان عابران پياده در ايران يا «سالمند» هستند و يا «کودک»؛ تا کسي حرکات شبه آکروباتيک بلد نباشد، نمي‌تواند خود را از اتومبيل ها و موتورسيکلت هايي که چفت در چفت يکديگر و با فاصله سانتيمتري و گاهي ميليمتري از کنار عابران مي‌گذرند نجات دهد.

بنا بر آنچه گفته شد، نقطه آغاز اصلاح رانندگي در ايران، آموزش فاصله گرفتن از يکديگر است؛ چه فاصله خودرو از خودرو که با حرکت بين خطوط حاصل مي‌شود و چه فاصله گرفتن عابر و خودرو از يکديگر، و چه فاصله گرفتن از خودروهاي امداد... .

نکاتی درباره کاستي‌هاي رانندگي در ايران بسيار است. از جمله:

ـــ در کشوري که بالاترين کشته را در تصادفات مي‌دهد، يک کارخانه خودروسازي اجازه مي‌يابد که پرفروشترين و در عين حال آسيب پذيرترين خودرو کشور را بدون کيسه هوا و ABS و لوازم ايمني ديگر روانه بازار کند. اين نشان مي‌دهد که رانندگي و کشته هايش هنوز براي برخي سياستگذاران تبديل به يک دغدغه اساسي نشده است.

ـــ نبايد برخي عجولانه نحوه عجيب رانندگي در ايران را با اموري چون چند برابر ظرفيت بودن شمار خودروها يا تنگ بودن برخي معابر توجيه کنند. البته به دنبال حل اين مشکلات هم بايد بود اما اينها تنها مي‌توانند دليل «ترافيک» باشند، نه دليلي براي رانندگي بي‌قانون رانندگان يا عبور بي‌قانون‌تر عابران. از اين روست که نحوه رانندگي، در شهرهاي کوچک هم يک معضل است.

ـــ از تابلوهاي ورود ممنوع و يکطرفه که بگذريم تابلوها نقشي در رانندگي شهري ندارند. مثلا تابلوي «ايست» در ايران کاملا بي معناست و اين نقش به سرعت گيرها واگذار شده است در حالي که با توجه به شرايط محيطي هر کوچه و نيز خيابان، تابلوهاي حداکثر سرعت بايد لااقل در ابتداي آنها نصب شود... ما با تکيه بر ذکر حداکثر سرعت شهري در آيين نامه، همه کوچه‌ها و خيابانها را به امان خدا رها کرده ايم و هر کس زورش رسيده يک سرعت گير سيخي يا ميخي و غير آن با ارتفاع دلبخواهي در کوچه خودش قرار داده است...

ـــ از چند انيميشن که بگذريم رسانه ملي آموزش مصداقي رانندگي را مورد توجه قرار نداده است. کاش برنامه‌هايي مانند «سفر به خير» که غالبا به کلي گويي مي‌گذرند طريق درست و نيز خطاهاي رايج رانندگي را قدم به قدم به مردم يادآور مي‌شدند. گاهي چند آموزش تصويري (مانند مورد زير) مي‌تواند از ده ها توصيه گفتاري در بهبود اوضاع کارسازتر واقع شود:



ـــ با وضعي که در آن هستيم، آموزش رانندگي آنقدر اهميت دارد که اگر رسانه ملي هر روز برنامه‌هاي شش شبکه تلويزيون را همزمان قطع کرده و چند ثانيه‌اي به اين آموزش ها اختصاص دهد کاري عادي انجام داده است.

ـــ تصور بسياري از ما از تصادف شديد، دو ماشين له شده است و بس. شايد اگر با هشدار قبلي تصوير بانوي بارداري که با صورت خون آلود در ميان آهن پاره‌ها گرفتار شده و فرياد مي‌زند و يا تصوير کودکي که با کيف مدرسه به گوشه‌اي ازخيابان پرتاب شده نمايش داده شود، کمي از بلاي «تعجيل براي هيچ» که در رانندگي و غير رانندگي مانند بختک به جان ما ايرانيان افتاده، رهايي يابيم... .
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۵۱۶
اگه اين كار رو نكنيم كه ايراني نيستيم !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
آره دوست من رانندگی ما ایرانی ها با این 3 ویژگی شناخته می شه:
1- راننده ها مون بی فرهنگ ( رانندگی در مشهد ما شبیه اسب سواری گاوچروون های غرب قدیمه)
2- پلیس ها مون بی خیال (اگه دم دستش باشی یه قبض ناقابل واست می چسبونه و الا...)
3- ادعای فرهنگ و وظیفه شناسی در حد جایزه نوبل
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
مشکل معماری شهری و مدل خیابون هاست
اگه درست ساخته شده باشه پارک بی مورد سبقت بی مورد و ........ کم میشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
رعایت قانون اصل اول در زندگی جامعه تلقی می شود. اما اول باید بزرگان و مسئولین جامعه در این امر پیش قدم شوند. همچنین می گویند حرمت امام زاده به متولیست.وقتی ماشین پلیس و ... تخلف آشکار رانندگی و... انجام می دهند انتظار دارید جوانان و سایر افراد چه کار کنند؟
وقتی خودرو سازان ما یکه تاز میدان هستند با افزایش تعرفه پشت سد خودروی ملی و تولید ملی مخفی شده و ما شرایط هر گونه رقابت را از آنها میگیریم چه انتظاری میتوان داشت. فقط رقابت است که میتواند خودرو سازان را یا سر پا نگه دارد و قابل رقابت یا حذف شوند؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۳:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
من نمي فهمم اين ديگه چه جور توجههي است؟

شما داخلي خريد نكن خارجي بخر رانندگيت بهتر ميشه ؟
ناشناس
| Romania |
۱۳:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
قبول کنیم که تک تک ما مقصریم و سعی نکنیم فرافکنی کنیم. البته پلیس راهنمایی هم باید کار خود را دقیق انجام دهد. در تهران هزاران تابلو حمل و با جرثقیل وجود دارد اما دریغ از چند تابلو نشان دهنده مسیر اصلی و فرعی. اصلا بعضی ها نمی دانند این تابلو چه شکلی هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
متاسفانه ما ایرانیا ضعف ها و ایرادات خود را سر گردن دیگری می اندازیم
باید قبول کنیم که فرهنگ رانندگی درست تنها به راننده وابسته است و بس
نه به خودروساز و نه به شهرداری و نه به هیچ کس دیگر
تا هنگامی که ما رانندگان قوانین را زیر پا بگذاریم و خودخواه باشیم و به حقوق هیچ راننده ی دیگری و هیچ عابر پیاده ای احترام نگذاریم همین آشی می شود که میبینیم
به نظر من ايراني جماعت فقط بايد با اعمال زور هدايت بشه اين كه ميگن فرهنگ سازي كنيم فقط يه شعاره وبس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
کاملا موافقم تاثیر سرعت گیرها در رعایت سرعت مجاز کاملا حرف شما رو ثابت میکنه که تا رانند ه ای مجبور نباشه و خطر و هزینه ای رو احساس نکنه تن به قانون نمیده .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
چون همیشه با زور بوده وضعیت همین هست
در ایران به در آمد بیشتر اهمیت میدهند تا ایمنی . چون خودروسازان با اینکه سودهای گزافی به جیب می زنند حاضر نیستند امنیت خودرو را به خاطر هزینه ،بالا ببرند . وقتی خودرو ماکسیما در افغانستان 6000000 میلیون تومان باشد و پراید در ایران 8000000 میلیون تومان وضع بهتر از این نمی شود .. پرایدی که وقتی ترمز می گیری تازه شروع به رفتن میکند و کنترل را از دست راننده خارج می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
آره از نظر امثال شماها هميشه ديگران مقصرند.
همينه كه تا ايد مملكت همينطوري ميمونه.
درسته و من هم خودم اقرار دارم که رانندگیم خوب نیست ولی به توی تابناک بی ادب اجازه نمی دم اون رو مزخرف بخوانی...عفت کلام داشته باش بچه و برو اون تیترت رو اصلاح کن....در ضمن در عکس مسئولان کشته شده هم عکس این سردار ارتش که هفته پیش کشته شد رو جا انداختی
پاسخ ها
علـــــــی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
"مزخرف" یعنی زر اندود. یعنی چیز بیخودی که بیرونش را آب طلا گرفته باشند. حالا شما از چی ناراحت شدی؟
فرزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
طبق ادبیات بسیجی خودتون هرکسی اشتباه میکنه توهین که هیچی باید تو سرشم زد پس برو خودتو اصلاح کن که بی ادبی هم بهت نشه. مهندس جامعه که اینجور باشه دیگه نیابد از یه راننده تاکسی ساده انتظار بیشتری داشت!!!!!
من خودم از تابناک زیاد خوشم نمیاد اما این مطلب واقعا عالی بود مرسی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
اتفاقا مزخرف مودبانه ترین کلمه ای هست که برای رانندگی بی در و پیکر امثال شما می شه بکار برد آقای به اصطلاح مهندس
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
رانندگي در ايران مزخرف اندر مزخرفه. حال كردي؟
ایرانی
| France |
۱۲:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
آقا مهندس، در عجبم که در کشورهای پیشرفته عنوان خودشون رو مهندس نمیخوانند مگر در محل اشتغال، حالا شما یک کامنتی گذاشتی برای اینکه ملت هم کامنتت را قبول کنه خودت را مهندس میخوانی !!!
به نظر حقیر که هیچگاه بخاطر وضعیت اسف بار رانندگی گواهینامه ایرانی نگرفتم و ترجیح میدم از اتوبوس شهری بجای خودروی شخصی استفاده کنم عارض هستم که تابناک بسیار عفت کلام به خرج داده وگرنه باید از واژه ای بدتر از مزخرف استفاده میکرد که الحق شایسته برخی هموطنان است.
ناشناس
| United Kingdom |
۱۳:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
كاشكي تنها مزخرف بود رانندگيهامون مهندس !
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
باز هم ایرانی حاشیه رو گرفت و اصل رو ول کرد... آقا یا خانوم مهندس... بهتر رانندگی خودت رو اصلاح کنی نه اینکه رانندگی مزخرفت رو با ایراد گرفتن از ادب تابناک بپوشونی.
ناشناس
| Romania |
۱۳:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
از همین نحوه کامنت گذاشتن معلوم می شود علاوه بر رانندگی در صحبت کردن هم مشکل داری
ابوذر اسمعیلی نسب
| United States |
۱۳:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
ببخشیدا ولی مزخرف واسه یه دقیقشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
همون دیگه، درکت از کل این مطالب نشون می ده رانندگیت چیه!
مسئولين محترم ترا به خدا به فكر موثر حوادث رانندگي باشيد.جريمه ها بايد بالا رود.گواهينامه هاي متخلفين پرخطر بايد ابطال شود.از طريق نصب سيستم هاي جي پي اس و هر روش ديگر بايد اين معضل پايان يابد.
مطلب جالبی بود کلا" طراحی خیابانهای ما اشکال دارد رانندگیمون هم که گفتن نداره
عالی بود.
آفرین به نویسنده.
از آنجایی که همیشه مردم مقصرندو خدا رو شکر مسئولین بی تقصیر هستند... چون اصلا اقایان قرار نیست مدیریت بفرمائند و برنامه ریزی و آموزش اعمال کنند... این شده که فرهنگ رانندگی
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۳:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
ايراني خداي توجيه!
مسوولين كشته نمي شوند معمولا، خودمونو دريابيم
راهنمايي رانندگي ما در حال حاضر هم و غمش را گذاشته روي هوو و كيفيت فني خودروها.اين وظيفه اين نهاد است كه با درپيش گرفتن قوانين و مقررات سختگيرانه نسبت به اين امر اهتمام كند.
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۳:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
و البته هم و غمش حمل و با جرثقیل و دریافت پولهای کلان برای ترخیص اتومبیل
مدیریت رانندگی موضوعی تخصصی اجتماعی و مهندسی است. تا وقتی مدیران رانندگی در کشور ما پلیس های غیر متخصص مقل رویانیان باشند که وقتی از دست راننده ها عصبانی می شود در تلویزیون به آنها بد و بیراه بگوید همین وضع فعلی هم از آقائی و انسانیت مردم است وگرنه سیستم عقب مانده راهنمائی و رانندگی ما لیاقت همین حد رانندگی را هم ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
چه ربطی به سیستم راهنمایی و رانندگی داره آقای ناشناس؟؟؟!!!!!!
هر کسیو تو قبر خودش می ذارن. پس با توجیهات الکی سعی نفرمایین که از بار مسوولیت خوب رانندگی کردن شانه خالی بفرمایین لطفا
ناشناس
| United Kingdom |
۱۳:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
شما هم لياقتت فقط تصادف منجر به مرگ خواهد بود.
در شهر اراک دو خیابان منتهی حاشیهای شهر که بسیار پرتردد هم هستند. یکی از شمال به جنوب و دیگری بالعکس یکطرفه است. ولی بهدلیل وجود یک ایستگاه گاز خودرو در یکی و وجود یک خیابان فرعی برای دسترسی در دیگری. در هردوی این جاده های شلوغ ماشینها طوری عبور منمونع میروند که گوئی خیابان دوطرفه است و نیروی انتظامی و راهنمائی و رانندگی هم فقط نظاره گر است و فقط وقتی تصادف شود راننده خاطی را مقصر تصادف میشمرد. همین. و البته گوششان هم بدهکار نیست حتی بنده به بازرسی نیروی انتظامی هم تلفن کردهام اما هیچ اتفاقی نیافتاده است.
امیدوارم پاسخ سوال شما را داده باشم.
مطلب زیبا و بسیار مفیدی بود به امید آن روزی که الگویی باشیم برای دیگران دستتون درد نکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
به اميد آن روز
ما مردم مقصر اصلی هستیم، قوانین و دولتها مقصر نیستند. علت متاسفانه ضعف فرهنگی است. به عنوان مثال عبور از بین خطوط چقدر نیاز به آموزش دارد که باز میبینمیم در پایتخت کشور فرهنگی ما هم رعایت نمی شود. متاسفانه ما مردمان خودخواهی هستیم.
واقعا كاش رسانه هاي ما بجاي سياست زدگي در حد اعلا كمي مثل اين مقوله فرهنگ سازي كنند. واقعا از نويسنده اين متن تشكر ميكنم
اگر همون سياستي كه در مورد بستن كمربند ايمني در پيش گرفته شد در مورد رانندگي بين خطوط هم در دستور كار نيروي پليس قرار گيرد اين معضل به اساني حل ميشود.
1- خروجی ها و ورودی های بزرگراه ها اکثرأ استاندارد نیستند .
2-پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به تخلفات بی توجه است .
3- مفهوم خطوط در سطح خیابان ها برای رانندگان مشخص نیست . خیلی ها تفاوت بین خط سرعت ، خط سبقت و خط آهسته را نمی دانند .
4 - همه چیزمان به همه چیزمان می آید .
آقا اینها همه درست ، کافیه یک نگاهی به رانندگی مردم قم بیندازید تا به عمق فاجعه پی ببرید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
حقیقتا در بعضی شهرستان رانندگی از فاجعه بد تر است. در تهران علی رغم شلوغی بیش از حد ، مردم خیلی بیشار مراعات میکنن. بنده به دلیل کار دفعات زیادی به یکی از شهر های شمال کشور مسافرت میکنم. به عنوان مثال ، هنگامی که عابر قصد عبور از خیابان ها را دارند ، رانندگان با افزایش سرعت مستقیما به سمت عابر حمله میکنند انگار که مشغول بازی کامپیوتری هستن.
احسنت! لذت بردم
خيلي مقاله جالبي بود. در ايران بايستي هميشه انگيزه ايجاد كرد. مثلآ هركس يك برچسب پشت شيشه عقب بچسبانند و روي آن نوشته شود خوبرانان 3% از حق بيمه كم گردد.
ضمنآ مهمترين عامل ترافيك عدم راننئگي بين خطوط ميباشد و پليس هم با آن قاطع برخورد نميكند.
این فرهنگ سازی و آموزش باید مستمر باشد تا به نتیجه مطلوب برسد.
ممنون براي اين گزارش تلخ ولي واقعي
متاسفانه این یک واقعیت تاسف انگیز است که نه مردم ونه دولت بصورت جدی با این مسئله برخورد نمی کنند پلیس ایران احتیاج به یک تغییر اساسی در مدیریت و بودجه و برنامه دارد البته اگر سیاست خارجی اجازه رسیدگی به مسائل داخلی رو به مسولین بدهد!
من مطمئن هستم که متولیان این امور خود از جمله کسانی هستند که رانندگی به سبک ایرانی می کنند. کدخدای ده که ......

اگر دلسوری وجود داشت مردم ایتقدر وقیح نمی شدند که ورود ممنوع بیایند. راه بندان درست کنند و بعد با قفل فرمان معترضان را تهدید کند. اینو با چشمای خودم دیدیم.

مردم وقیح شده اند برادر و مقصر 100% ارگان های اجرائی هستند که ماموریت اصلی خود را فراموش کرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۳:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
مقصر بي فرهنگي است ماست نه ارگانها
با سلام
آقا راست گفتي واقعا رانندگي در ايران وحشتناك است هفته پيش سر چهار راه جيحون يه موتوري مستقيم خلاف جهت خيابان آمد زد به ماشين من افتاد وسط خيابان تو رو خدا براي اين موتوري ها هم يه چيزي بگين بايد قوانين آنها مانند ساير وسايط نقليه باشد و نبايد آنها را عابر پياده درنظر گرفت آخه كدام عابر پياده با سرعت 60 كيلومتر درساعت تو پياده رو يا درخلاف خيابان راه مي رود و يكدفعه وسط ماشينا لايي مي كشد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
این جا قانون هم ایراد داره. اگر شما با ماشینت از روی این موتور خلاف کار هم رد میشدی و رانندش هم می مرد و آنوقت خانوادش مجبور پودند پول خسارت ماشین شما را هم پرداخت کنند، دیگر هیچ موتوری اینقدر بی قانونی نمی کرد. در حال حاضر به خاطر اشکال قانون و مسئله دیه این موتوری ها خودشان را در حاشیه امنیت میبینند و هر کاری دوست دارند انجام می دهند.
بنده حاضرم یک هفته مسولیت راهنمایی و رانندگی تهران را قبول کنم قانونش را هم خودم تعیین میکنم. قول شرف میدهم بلایی بر سر موتوری ها بیاورم که از صد متری عابر هم که می خواهند رد شوند ، با ترس و لرز عبور کنند. امتحانش هم مجانیست چون من این کار را برای رضایت شخصی و همشهریانی که با این مشکل مواجه شده اند ، انجام میدهم و در خواست هیچگونه حق الزحمه ای ندارم.
تابناک جون مطلب عالی بود. اماکو گوش شنوا؟.تا قیامت هم ما صاحب فرهنگ رانندگی نمیشیم!
بنام خدا
جانا سخن از زبان ما می گویی
باید همه ما یاد بگیریم که از قانون تبعیت کنیم. ودر صورت تخلف آنچنان باید متخلف برخورد شود که دیگر فکر تخلف هم بسرش نزند.
متاسفانه جان مردم در دست عده ای متخلف قرارگرفته که راحت مردم را می کشند و دیه را هم یا از طریق شرکت های بیمه و یا ستاد دیات و... پرداخت می کنند و خسارات جانی و مالی عظیمی را به این ملت تحمیل می کنند.
یک بیماری حاصل کار چن دهه سیاستمداران ماست و آنهم بی اعتنایی به قانون هست که شامل رانندگی هم می شود ... .
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۳:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
توجيه وارد نيست
تابناک عزیز گزارش خیلی عالی بود بی زحمت حتما بیشتر پیگیری کنید مردم واقعا به آموزش نیاز دارند و مسولین به هشدار بیشتر و سایت شما هم بیشتر به مسائل اجتماعی تا سیاسی و پیگیری سخنان مشائی !!!
در ايران خط عابر خطرناك ترين جا براي عبور عابر است. من هميشه سعي مي كردم از خط عابر عبور كنم ولي به سختي اين كار را مي كردم تا اين كه بالاخره يك بار ماشيني كه به خط عابر نزديك مي شد به جاي آهسته كردن سرعت خود پاي روز گاز گذاشت و به من برخورد كرد كه بيهوش به بيمارستان منتقل شدم و سرم دچار خونريزي شد و دچار كوفتگي شديد بدن شدم. خدا را شكر فعلا دچار مشكل خاصي نشدم ولي بعيد نيست در آينده عواقب زمين خوردنم بروز كند. در آمريكا اين گونه رانندگان بايد كلي خسارت پرداخت كنند. اگر در ايران هم جريمه سنگين وضع شود و اين گونه رانندگان موظف به پرداخت جريمه شوند، شايد اوضاع كمي بهتر شود.
واقعاً مقاله مفیدی بود فقط کاش بیشتر به عابرین میپرداختید، چون واقعاً در هیچ جای دنیا نیست که عابرین از وسط اتوبان که ماشینها با صورت بالای ۱۲۰ میروند، رد شوند در حالیکه پل عابر پیاده بالای سرشان است.

خود من ۱ بار در اتوبان شهید بابایی، پیرزن خمیده‌ای را دیدم تنها وسط اتوبان در حال رد شدن بود بدون اینکه حتی بداند کجاست و حتی ۱ نیم نگاهی‌. فقط ماشینها بودند که ایشون رو رد میکردند و ما خدا رو شکر کردیم که به ایشان نزدیم چون در این صورت ۱۰۰۰ تا صاحب پیدا میکردند و راننده بد بخت باید جواب گوی ۱۰۰۰ نفر باشد و در آخر هم ۱۰۰% مقصر است. کاش که مسئولین قوانینی در این مورد تصویب کنند. مثلا اینکه هر عابری اگر در جاهای خاص مثل اتوبان و یا عبور از چراغ سبز ماشینها تصادف کرد، قطعاً مقصر خودش است و نه راننده. فقط به این صورت است که عابرین کمی‌ محتاط عمل میکنند
عجب مقاله ای . .. آفرین بر نویسنده
مولا علی (ع) شاید میدانستند که ملتی که خود را پیرو او میداند یکی از بی نظمترین صحنه های زندگی بشری را به تصویر می کشند،که در ساعات پایانی عمر شریفشان فرودند: "اوصیکم بتقوالله و نظم امرکم"(شمارا توصیه میکنم به پرهیزگاری و نظم در کارهایتان).
با تشکر از گزارش خوب شما به مشکل عدم رعایت فاصله طولی خودرو ها در ایران.
طراحی شهری اونا مانع از دیدن اون عکسی شبیه اولی میشه اما تو تهران حداقل که نمیشه و گرنه ته ترافیک میاد تو دم در خونه
عالي بود سپاسگزارم
برای اینکه پلیس ها به جای هدایت مردم، فقط ماشین می خوابونند تا مردم رو آزار داده باشند
تابحال کدام شبکه برنامه ای هرچند کوتاه رانندگی درست را نشان داده راهنمایی ورانندگی فقط شده پلیس کمین وجریمه که آنهم بخاطر داغون شدن اعصاب راننده در زمان کوتاه تاثیر منفی ببار می آورد ومعمولا بعد از جریمه شدن راننده بسیار بد وفقط حواسش به پلیس بعدی است نه رانندگی
همین الان که دارم این خبرو میخونم جلو خونمون تصادف شده که علت اون غیر از غفلت راننده ها و سرعت زیاد نداشتن ترمز ای بی اس خودروی پراید بوده !
امیدوارم با پیگیری اصحاب رسانه خودروسازها یکم بیشتر به جون مردم فکر کنن تا به پول هایی که از فروش محصولات انحصاری و بی کیفیت بدست می اورن.

0NLY T▲BN▲K
خودمان مقصریم، نه کس دیگر....
بسیار مقاله جالبی بود. من نیز چند نکته را اضافه کنم:
الف- ما اکثرا فکر می کنیم 5 دقیقه ای می توانیم به مقصد برسیم. حال آنکه اگر40 دقیقه زودتر راه بیافتیم بدون عجله و با در نظر گرفتن زمان گیر کردن در ترافیک خود را به مقصد برسانیم.
ب- خودرو استاندارد، آموزش رانندگی استاندارد از طریق رسانه ها، جاده استاندارد و در کنار آن قوانین محکم می تواند در یک بازه زمانی 5ساله فرهنگ رانندگی را بهبود بخشد.
به این میگن یه کار خیر ببینی
خیر ببینی تابناک
عالی بود. انقدر همه غرق موضوعات سیاسی شدیم که از این مقاله های عالی غافل می شیم. این نمونه ی کاریه که یک روزنامه نگار حرفه ای انجام میده.
ما تا فرهنگ خودمان را درست نكنيم هيچ چيز درست نمي شود. رانندگي كردنمان هم مثل بقيه كارهايمان است.
بعضي از افراد كه قوانين را رعايت مي كنند قرباني افرادي هستند كه پايبند قوانين نيستتند، به نظر بنده با امكات الكترونيكي بايد تخلفات چك شده، و افرادي كه ميزان تخلفشان در يك سال از 2 بار بيشتر باشد اجازه رانندگي نداشته باشند. بايد بسيار بسيار جدي به اين قضيه پرداخته شود. در ايران رانندگي بين خطوط را يك امر بچه گانه فرض مي كنند،.ه رانندگاني هم كه بين خطوط رانندگي كنند مورد تمسخر و گاهي تهديد و شوخي ها بي مزه توسط ساير رانندگان قرار مي گيرند.
وقتی یارو می پره سر کوچه گواهینامه میگیره! وقتی هر کسی می خواد فقط روندن رو یاد بگیره... فکر نکنم دیگه حرفی بشه زد!
بچه من 3 سالشه و رفته کاشان پیش پدر بزرگ و مادر بزرگش و میخواسته با مادرش از این طرف خیابون بره اون طرف .هی وایستاده هی وایستاده دیده که هیچ کس حاضر نیست واسه خط عابر توقف کنه و اونقدر از صدای ماشینها ترسیده که پریده بغل مادرش و الان تو این دو هفته حاضر نیست تو خیابون پاشو زمین بذاره و مادرش کمر درد گرفته.
به نظر من باید باید این درسها رو از ابتدایی و مدارس شروع کرد و بذاریم این نسل تربیت نشده ( به لحاظ رانندگی ) به مرور زمان جایشان رو به نسل جدید و مدرن بدهند .
پاسخ ها
فرشید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
آی قربون اون دهانت که گفتی باید از مدارس شروع کرد
با سلام
ضمن تشكر از مطلب بسيار جالب شما اميد كه ايران وايراني با رسيدن به فرهنگ غني و شايسته خود به وضعيت مطلوب در رانندگي كه جزء اصلي از زندگي ماست برسيم
مطلب بسیار مفید و پر باری بود امیدوارم که ادامه یابد.
ترك عادت مرض است !!!
اين يه عادت كه مردم ما به سختي مي تونن تركش كند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
اگه جریمه های سنگین بذارن سریعا ترکش میکنی این عادتو دوست من بدون مریضی
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
خوب این عادت خودش یه مرضه
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
این ضرب المثل رو باید از ادبیات حذف کرد هزار تا عادت زشت رو میشه برداشت نباید با این ضرب امثل های بی مورد کار اشتباهمون رو توجیه کنیم و از اصلاح کارامون سرباز بزنیم
تنها راه . استفاده از اهرم زور است. واقعا" باعث آبرو ریزی ما ایرانیانی است که دم از بافرهنگی می زنیم . یک پیشنهاد کلی داشتم اونم این که از یک کشور اروپایی الگو برداری کنیم ببینیم اونا واقعا" چه کاری انجام میدن که ما از عهدش بر نمی آییم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
جدا این بحث فرهنگ ایرانی هم از اون حرف ها ست!
خوبه خودت جاده ها را نشون ميدي
خدا پدرت رو بیامرزه کو گوش شنوا . همه فقط به فکر خودشون هستند تو رانندگی ، و هیچ کس دیگه مهم نیست حالا اجرا نکردن قانون جای خودشو داره. تازه خلاف هم مرتکب میشویم و بدهکار هم هستیم!!!
سایت محترم تابناک از اینکه احساس مسئولیت فرموده و به این معضل حساس جامعه پرداخته اید بسیار قدردانی و سپاسگزاری مینمایم .امیدوارم هم مردم وهم مسئولین به توصیه بجا و شایسته شما اهمیت ویژه قائل شوند و همگی دست بدست یکدیگر دهیم تا شاید روزی شاهد باشیم که همه رانندگان ما فرهنگ صحیح درست راندن را بیاموزند.
بنده به چند کشور خارجی مسافرت داشته ام و خدا میداند که با مشاهده نحوه رانندگی آنها چقدر احساس خجالت میکنی که چرا باید دیگر ملل اینگونه باشند و ما ایرانی ها که هم ادعای فرهنگ غنی داریم وهم ادعای مسلمان بودن ولی در رانندگی به همنوع وهموطن خود هتک حرمت میکنیم.
شما زحمت کشیده و به مسئله ای حساس و حیاتی پرداخته اید لذا ضمن تشکر مجدد تمنا دارم موضوعی را که به آن پرداخته اید براحتی رها نکنید و بعنوان یک رسانه تا میتوانید ابعاد مسئله را به همگان گوشزد فرمایید تا شاید عمق این فاجعه به ملت و دولت تفهیم شود.
اطمینان دارم که از این کار اجر عظیم معنوی نصیبتان خواهد شد انشا الله.
موفق و پایدار باشید
الان بي خيال شايد ما هم پنجاه سال ديگه به اروپا امروز برسيم ولي متاسفم كه باز هم 50 سال عقبيم
با سلام
در نزدیک میدان آزادی جاده مخصوص که عابران زیادی نیز رد میشوند بارها در خواست پل عابر پیاده شده ولی شهرداری به بهانه اینکه جلو شهرک فکوری پل هست اینکار را نمی کند حال آنکه رانندگان عبوری به هیچ وجه رعایت حال عابران را نمیکنند
یا از وقتی که سوخت گران شده تصادفات بیشتر شده یا شانس اینجانب است که در این دو روز اخیر این همه تصادف دیده ام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
چه ربطی داره اتفاقا ترافیک سبک تر شده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
نه اقا اون مال اعصاب مردم که بهم ریخته
از نظر این جانب، این نوشته و هر نوشته ای راجع به فرهنگ ایرانی یک نوع یاسین در گوش آن نوع از مخلوق خدا که معرف حضور همه هست می باشد.
از طرفی تا زمانی که قوانین راهنمایی و رانندگی را با 30 40 هزار تومان دستی می توان خرید چه انتظاری می توان از رعایت قانون (؟؟!!؟؟!!) داشت ؟
از یک طرف دیگه بنده شخصا سعی می کنم هر جا که میخوام سفر کنم با قطار برم. اگر اونجا هم قطار نداشت هیچ وقت با ماشین نمی رم.
یا با هواپیما می رم یا نمی روم. حتی اگر بگویند اگه نری می کشیمت. من حاضر نیستم خودم رو بسپارم به دست این جاده های پر از اون حیوانی که معرف حضور همه هست و در گوشش در حال یاسین خواندن هستید.
البته به نظر میاد در ایران حق تقدم رانندگی با کسی است که پر رو تر هست . اما متاسفانه ما آموزش شهروندی و کلا آداب معاشرت رو کمتر در آموزش های عمومی میبینیم . هر کسی به خود حق میدهد به راحتی حق دیگران را پایمال کند . چه میشو د کرد ؟ شکایت ؟ از کی ؟
برای اینکه وحشی هستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
اصلاً این نحوه نوشتن صحیح نیست. یعنی چی؟ این مقاله برای این نبود که علت رو کشف کنه برای این بود که هر کسی که این مقاله رو می خونه یه تغییر کوچیک تو زندگیش بده. با توهین هیچ چیز تغییر نمی کنه آقا جون.
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
مهرداد خان شما شایدباشید ولی هر کاری نیاز به فرهنگ سازی و آموزش اساسی دارد
مصطفوی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
این که شما اعتراف می کنی وحشی هستی نمی دونم خودت بهتر می‌دونی ولی مردم ایران با فرهنگ ترین مردم دنیا هستند.
و این رویه ای که الان توی خیابون ها می بینی فقط به خاطر این هست که باورشون نمی شه که اگه با فاصله و بین خطوط حرکت بکنن زود تر و بی خطر تر می رسند که باید فرهنگ سازی بشه
توی ایران به بچه های توی بازی موزیک صتدلی 9 تا صندلی میزارن 10 تا بچه و میگن وقای موزیک قطع شد همه بشینن. کسی که نتونه بشینه باخته.
توی ژاپن 9 تا صندلی میزان با 10 تا بچه میگن وقتی موزیک تموم شد اگه یه نفر نتونه بشینه همتون باختین پس اونا هم جوری میشینین که همشون جا بشن. این یعنی فرهنگ سازی برای کار گروهی.

حالا پیدا کنید پرتقال فروش را.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
آموزش و فرهنگ در طول زمان نتیجه میدهد
بسيار خوب و بجا فرموده ايد.
در همه چی اولیم. از اون لحاظ
barayeh khar yasin nakhanid lotfan
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
مواظب حرف زدنت باش .بی ادب انگلیسی
با تشکر فراوان از تابناک
واقعا باید روی این موضوع بیشتر کار شود
خدایش حفظ کند آقای دکتر محمد مطهری را چندی پیش یکی از مطالب ارزشمند ایشان با این موضوع بود .
مقاله بسيار مفيد و جالبي بود ولي بايد چند نكته ديگر هم به آن اضافه ميشد:

1- مهمترين عامل نوع خورو نيست. حتي اگر همين امروز همه خودروهاي ايران به كمري و آزارا هم تبديل ميشد وضع همين بود كه هست. اصولا در ايران رانندگان خودروهاي خارجي و مدل بالا قانون شكن تر هم هستند

2- مشكل اساسي در نگرش مجريان قانون و قوه قضائيه است. چون تصادف كردن مخصوصا اگر شما بيمه شخص ثالث داشته باشيد هزينه اي براي عامل تصادف ندارد. مثلا 8 ماه پيش خودرويي در اثر سرعت زياد با مادر بنده در كنار جدول تصادف كرد و مادر من را كه همه كارهاي خود را انجام ميداد و از خياطي امور خود را مي گذراند به وضعي انداخت كه يك ساعت هم نمي تواند ديگر روي زمين بنشيند و شبانه روز بايد خوابيده باشد. حال پزشكي قانوي به جاي مجازات عامل تصادف مي گويد كه اين وضعيت مادر بنده مقتضاي سنش است و از اول هم اين مشكلات را داشته و بنابر اين فقط 3 درصد ديه شامل كسي مي شود كه زندگي عادي و منبع گذران زندگيش را از دست داده. كه احتمالا اين هم حاصل توافقي پنهان بين بيمه ها و پزشكان طرف قرارداد با پزشكي قانوني است.

3- شهرسازي ما هيچ نسبتي با شهرسازي نوين ندارد. كوچه ديگر در دنيا معنايي ندارد. ولي ما در همين كوچه هاي 2-3 متري دهها برج مي سازيم...

4- برنامه ريزي ترافيكي و زمانبندي چراغهاي راهنما اصلا مناسبتي به نوع ترافيك ما ندارد و نشان دهنده عدم توجه يا بي سوادي مطلق در اين زمينه ها دارد.

5- اكثرا در سر تقاطعهاي مهم حد اقل در اصفهان مثل سي و سه پل يا چهار راه تختي يك كيوسك پليس با چندين مامور قرار دارد كه رانندگان در جلوي چشم آنها محيرترين تخلفات را انجام مي دهند بدون هيچگونه عكس العمل پليس!!

بنابر اين فقط اين مردم نيستند كه در اين امور مقصرند. اهمال پليس، سياستگذارن، شهرداران و قوه قضائيه باعث وهن قانون و بي اهميت شدن آن شده است. همچنين در بعضي از موارد مقررات به شكلي است كه اصلا عملي نيست مثلا در وسط يك جاده خارح از شهر ناگهان با تابلوي 40 كيلومتر سرعت روبرو مي شويد كه ماموران پليس خودشان با سرعت 100 كيلومتر از كنار آن رد مي شوند!!
ای کاش از این مقالات بیشتر بنویسید.
یکی از بزرگترین مشکلات در رانندگی عدم برخورد قاطع پلیس و یا برخوردهای مقطعی است.
بطور مثال بسیار بسیار می بینیم که سر چهار راهی پلیس حضور دارد و جریمه های مربوط به کمربند ایمنی و معاینه فنی با دریافت گواهی نامه همراه است در حالی که همزمان موتور سوارانی براحتی و آسودگی خیال چراغ قرمز را رد می کنند و خیابان یک طرفه را در جهت عکس می روند ولی هرگز برخوردی صورت نمی گیرد.
خود این مسئله باعث ایجاد عواملی چون بی انگیزگی در رعایت قوانین ، اعتقاد به اینکه چون دیگری می کند اون هم مجاز است، تصور اینکه جریمه صرفاً برای کسب درآمد بوده و نه ایجاد نظم عمومی و.... می شود و بعد از مدتی راننده هایی که در ابتدا قانون مند رانندگی می کردند خود بی قانون می شوند.
هر وقت معلوم شد بالاخره متكي دروغ مي گه يا معاون اول رئيس جمهور يا هردو بعد به فكر حل معضلات فرهنگي جامعه باشيد.
صحبتهای شما صحیح ولی مهمترین موضوع فرهنگ سازی ست به جا ی برنامه های بی محتوا در رادیو و تلوزیون بهتره به مردم آموزش فرهنگ رانندگی بدهند مثل کشورهای غربی که این کار را انجام داده اند و موفق هم شده اند
ميدونم كه كامنت منو نميزاري ولي مينويسم كه خودت بدوني... رفتار اجتماعي مردم در بسياري از هنجارها رابطه مستقيمي با نحوه رفتار حاكمان آن جامعه دارد... يعني رفتار مردم بازخورد رفتار مسئولان يك حكومت است... وقتي نظام وظيفه و راهنمايي و رانندگي و ساير ارگانهاي دولتي از بي نظمي لبريز هستند ( واقعيتي كه به عينه ديده ميشود) مردم هم به همان سمتي ميروند كه حاكمان ميروند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
اين حرف شما فرافكني است جناب ارسلان.رفتار حاكمان بهانه اي بيشتر نيست.اين حاكمان هم از جنس همين مردمند.من نميدونم اين چه منطقيه كه مردم ما تو هيچ چيز خودشونو مقصر نميدونند ولي سعي ميكنند ديگران رو مقصر جلوه بدن.
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
حاکمان الگوی مردم هستند همچون علیی (ع) که همه چیزرا از خود و خانداش آغاز مکرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
آقای ناشناس ، اگر این حاکمان از جنس همین مردم هستند، لطف کنند بیایند جای مردم و مردم دیگری بر مسند نشینند. شاید نظراتی بهتری داشته باشند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
اگر چه رفتار حاکمان توجیحی برای رفتارهای بد اجتماعی از قبیل رانندگی بد، سیگار کشیدن و انداختن زباله و آب دهان در اماکن عمومی نیست ولی نمیتوان تولیت حکومت در فرهنگسازی و برخوردهای سازنده را نادیده انگاشت. آیا موفقیت آمیز بودن طرح ننشاندن دو سرنشین در صندلی جلو نوعی عملکرد مثبت حکومت نبود و اگر چه مردم شروع کننده این موضوع نبودند ولی از آن کاملا تبعیت کردن. در بقیه قوانین اجتماعی و راهنمایی رانندگی نیز اگر طرحها کاملا منطقی و برد-برد طراحی شوند موفق خواهند شد.
مشکل اینجاست که تقریبا بیشتر وسایل و تکنلوژی هایی که از خارج وارد می شوند را ما با سلیقه و فرهنگ خودمان مصرف می کنیم. مثلا شما میتونید از میکروفون طبق فرهنگ خودتون استفاده کنید، به هیچ جایی هم برنمی خوره! اما اگه خودرو رو 100 سال پیش وارد کردین و خواستین با همون قوانینی که با اسب و قاطر و الاغ تردد می کنید، باهاش رانندگی کنید، همین وضعی میشه که الان می بینیم!
باز هم شما. به نظر بنده همانطور كه در مورد كمربند ايمني آموزش داده شده براي مثلا رعايت فاصله ايمني و حركت بين خطوط نيز آموزش داده شود. در اين بين صدا و سيما نقش مهمي را بازي مي كند.
خدا بیامرز عقیده داشت/آزادی قبل از آگاهی فاجعه آفرین است /و این نوع رانندگی تلقی بیشتر رانندگان ایرانی از آزادی در رانندگی است"که فاجعه میآقریند لذا برای آگاه کردن رانندگان دو راه هم زمان پیشنهاد میشود/1-آموزش بعد از اخبار ساعت 21/دوم اینکه جریمه ها حداقل بیست برابر شود/حمید
بسيار به جا بود باتشكر
از نوشته تان متشکرم متاسفانه هیچ اراده ای برای سامان بخشیدن به این فاجعه وجود ندارد و الا راهکارهای زیادی وجود دارد.
سلام، خیلی خوبه که به این موضوع پرداختید. شما اگر از یک توریست خارجی در مورد سفرش به ایران بپرسید میگه ایران مردم خوبی داره، آثار باستانی داره ,... ولی حتما میگه رانندگی کردنشون خیلی مزخرفه!! بابا آخه ما که از این عربای تازه به دوران رسیده که کمتر نیستیم ببینید چه با نظم و اصولی رانندگی می کنند.
پاسخ ها
آرش
| Canada |
۱۲:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
نژادپرستی بد است.
مشکل از تربیت خانوادگی ما ایرانیهاست که غرور و خودبرتر بینی ما باعث این فجایع میشود و اگر در هر کاری گذشت میکنیم در رانندگی هیچ گذشتی نداریم بلکه پدرکشتگی هم داریم
کافیست دبی را ببینیم آنهایی که میگوویم عرب و عقبمانده هستند..
واقعا بعضی ها آنقدر تهاجمی رانندگی می کنند که آدم یاد لحظه شروع جنگ های باستانی که طرفین با شمشیر و سپر به سمت هم می دویدند می افته. این رفتارهای خطرناک مثل حرکات مارپیچ، سبقت از سمت راست یا حرکت با سرعت بالا در خط امداد واقعا تخلفت مرگباری هستند که اگر مجازات های سنگین براشون در نظر گرفته بشود این رانندگان به خودشون اجازه نمی دن این طوری با جون بقیه بازی کنند. همه کشورهایی که در اون ها مردم درست رانندگی می کنند چنان مجازات های سنگینی برای این قبیل خلاف ها تو قانون دیده شده که حتی بی فرهنگ ترین آدم هم لحظه ای به فکرش نمی رسه که بخواد از قوانین تخطی کنه.
دوستان عزیز و تابناک محترم
با سلام
مقاله شما را خواندم به نظر من عمده مطالب جالب و قابل توجه در آن آمده است. اما یک عامل بسیار مهم که منشا همه اینهاست اشاره نشده و آن این است که "مردم شدیدا دچار استرس و اضطراب ذهنی هستند" اضطراب است که فرد را مجبور می کند حتی به قول شما از کوچکترین روزنه برای چند سانتیمتر جلوتر رفتن استفاده کنند. کسانی که باعث اضطراب مردم می شوند بیشتر باید جواب بدهند. به عبارتی یکی در درون ما به ما می گوید که دیرمان شده است اما به نظر من وقت در ایران جزء بی ارزشترین چیزهاست.
مزخرف يعني چي؟ خيلي بي ابيد
فكر كنم نويسنده صبح تصادف كرده مغزش تكون خورده
مطالب خوبی بود . دو مورد در رانندگی تعدادی از هموطنان عزیزمان مشاهده میشود که میتواند بسیار خطرآفرین گردد . یکی وقتی است که یکی از سرنشینان خودرو سیگارش که تمام شد ته سیگار خود را به بیرون پرتاب کرده و آنرا داخل خیابان یا جاده می اندازد . چنانچه این ته سیگار وارد موتور خودروی عقبی گردد با توجه به اینکه هنوز آتش دارد ممکن است باعث آتش سوزی و فاجعه گردد . نکته دیگر اینکه متاسفانه به هنگام رانندگی در شب تعدادی از رانندگان عزیز اقدام به روشن نمودن مه شکن عقب میکنند ( در هوای عادی و نه ابری و مه آلود ) که این مورد باعث اختلال در دید راننده عقبی شده و بادر نظر گرفتنی سرعت خودرو میتواند ایجاد سانحه نماید . ضروری است تا واحدهای ذیربط در خصوص اطلاع رسانی و آموزشهای لازم اقدام نمایند . با تشکر
با تشکر از مطلب ارائه شده، به نظر من باید چاره ای اندیشید که اگر راننده ای باعث ایجاد حتی خسارت مالی به اتومبیل دیگری شد، به راحتی و با پرداخت خسارت رهایی نیابد مانند کشورهای اروپایی که در هر تصادف که راننده مقصر باشد امتیازی از آن کسر می شود و پس از چند امتیاز منفی، گواهینامه آنها باطل می شود.
باتشکر
آقا اولا ایراد به سازمان ترافیک است . بیاید این خط کش به اصطلاح زگزال خیابانها را درست کنید. در یک خیابان به جای 2 خط کشی می بینید 4 تا 6 تا خط کشی موجود هست چون خط سال قبل هم همچنا جریان دارد. در عکس آخری در ایران پلیس بیاد مقصر ماشین عقبی است نه اونی که جلو پریده. کمی هم از خودتون و قوانین خودتون ایراد بگیرید. تا کی خودتون را معصوم و بدون گناه فرض می کنید.
ما باید قبول کنیم فرهنگ بیگانه هر قدرهم بد باشد دراین مورداز فرهتگ ما بهتر است.ضمن اینکه دراموزش هم بسیار ضعیف عمل میکنیم در تلویزیون کشور اذربایجان در این مورد اموزش میدهند که به نظر خیلی مفید بوده ودر رانندگی انها هم از ما بهترند اما تلویزیون ما به تنها چیزی که توجه ندارد اینگونه اموزشهاست.
واقعا مقاله خوبی بود اگر من بعد از خوندنش بهش عمل کنم که دیگه توپ میشه،اما نمیکنم دیگه! چون اینا واسه مردمه من که خوبم!
(بعد از مدتها یه مقاله آموزنده از تابناک در اومد!)
يكي از بزرگترين مشكلات و فرهنگهاي غلط رانندگي در ايران، استفاده از لاين مخالف است. اين مسئله بويژه در مواردي كه ترافيك زياد ميشود بوفور ديده ميشود. نمونه بارز آن جاده سوادكوه در مسير تهران شمال در ايام تعطيلات كه درصورت رضايت افراد به استفاده از لاين خود هيچ ترافيكي ايجاد نخواهد شد...
واقعاً وقتی میای خارج از رانندگی قبلیت تو ایران خجالت می کشی.
یک روحیه قانون گریزی عمومی در ایران رایج شده که تنها راه حلش جریمه های بسیار سنگین و سخت گیری پلیس برای یک بازه میان مدت مثلاً 2-3 سالست تا به تدریج رانندگی درست به فرهنگ تبدیل شود.
من خودم بارها از کنار دوربینهای اتوبان تهران قم با سرعتی بالاتر از حد مجاز رانندگی کرده ام و هرگز حتی یکبار هم جریمه نشده ام. این سستی پلیس در برخورد با جرایم و نیز تسلیم شدن اونها در برابر التماس راننده خاطی عامل اصلی در قانون گریزی مردم است.
در استرالیا من برای حرکت با سرعت 56 کیلومتر در ساعت در محدوده ای که سرعت مجاز حداکثر 40 بود 300$ (نزدیک 300 هزار تومان) جریمه شدم. اینقدر دقیق با دقیقه و ثانیه از من و ماشینم عکس گرفته شده بود که جای بحث نداشت.
امیدوارم نمایندگان قوانین ویژه ای را برای ساماندهی به رانندگی در ایران تصویب کنند.
قربان حضرتعالی به تابلوی ورود ممنوع کم لطفی کردید . اتفاقا این تابلو هم اصلا و ابدا در بین ما ایرانی ها محلی از اعراب ندارد . خود من سه چهار ماهی است در یکی از خیابانهای فرعی بلوار سعادت آباد ساکن شده ام که اهالی آن همه از پولدارهای مملکت تشریف دارند و اتومبیلهای انچنانی سوار می شوند طوری که سمند مفلوک من در بین اتومبیلهای انجا مدام احساس حقارت می کند .ورود به این خیابان از بلوار آزاد اما خروج از آن برای ورود به بلوار ممنوع است ( یک تابلوی ورود ممنوع گنده هم سر تقاطع نصب است ) . برای ورود به بلوار اصلی باید از دو خیابان پایین تر استفاده کرد . من ابله اوایل می کوبیدم از همان خیابان پایین تر به بلوار وارد می شدم. مدتی که گذشت دیدم مثل اینکه فقط من این تابلو را می بینم و دیگران یا تابلو را نمی بینند یا اساسا پشیزی برایش ارزش قایل نیستند .یک روز سر خیابان ایستادم و اتومبیلهای انچنانی و رانندگان با کلاس متخلف شان را سیر تماشا کردم و به حال خودمان حسابی افسوس خوردم . خنده دار اینکه یک بار خودروی پلیس همزمان با ورود یکی از این اتومبیلها به محل تقاطع سر رسید و من خوشحال شدم که بالاخره یکی از این حضرات تاوان بی اعتنایی اش به قانون را می دهد اما پلیس محترم فقط از داخل خودرویش داد زد مگه نمی بینی ممنوعه و رفت .با این اوصاف دستیابی به آرمان جامعه مدنی ارزویی عبث است .
پاسخ ها
دانيال
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
مقررات راهنمایی روز دارند و ساعت. مثلا یک روز، روز زوج و فرده و روز دیگر روز معینه ولی در روز مثلا معاینه فنی اگه هر خلاف دیگه ای هم داشته باشی مهم نیست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
خوش به حالت تونستی سعادت آباد خونه بگیری. دلم برای خودم سوخت
بله واقعا آموزش رانندگی صحیح و وقت گذاشتن برای آن از اولویتهای مورد نیاز جامعه امروز ماست . ضمنا ماجرای سرویس مدرسه و فاصله 20 متری متعلق به آمریکا است که نمیدونم چرا اینجا هم سیاسی رفتار کردید!
لفطا"به عسکها خوب دقت کنید تفاوت عرض باندهای اتوبان ها در ایران وآنها را بررسی وسپس به وضعیت رانندگی خودمان ایراد واشکال وارد نمائید.
هر مسیر دارای 10 لاین رفت وبرگشت میباشد ولی در ایران 3 لاین واتوبانهای جدید دو باند مخصوص رفت وبرگشت دارند اگر اتوبانهای ماهم 10 لاین در رفت و10 لاین در برگشت میداشتند ماباتوجه به فرهنگ کهن خود بهتر از آنها رانندگی میکردیم.
پاسخ ها
دادخواه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
این حرف شما فرافکنی است. بنده هم با اینکه معتقدم در ایران مقصر اصلی این نحو رانندگی مسئولین اجرایی و قضایی هستند با این حال من خودم در خیابانهای شهرهای بزگر دنیا رانندگی کرده ام. تعداد لاینهای زیاد فقط در اماکنی خاص و الیته مهندسی شده وجود دارد. ولی آنها هم خیابانهای با یک یا دو باند زیاد دارند.
در ايران هر كسي به قانون راهنمايي و رانندگي عمل ميكند منگل و عقب افتاده خوانده ميشود.از "طرفي بيمه كند حمايت" نيز بي تاثير نيست.
aval bayad moghararat amuzesh dade besh bad ranandegi aghaaaaa
گزارش جالبي بود کاش هر کس به نوبه خو صحيح رانندگي کند.
نابناک جون از این مقاله ت خیلی خوشم اومد..دستت درد نکنه بلاخره درد مون رو گفتی ...امان از این فرهنگ پایین مردم مملکتمون
حرفت حقه ، واقعا ما در رانندگی افتضاحیم ، غیر از این که هستیم هم نمیشه رانندگی کرد مگر اینکه همه با هم تغییر کنیم
ای کاش این کار هر روز در رسانه های تصویری هم به صورت بسیار گسترده ای پوشش داده میشد که به این وضعیت اسفناک دچار نمیشدیم ولی هنوز هم دیر نشده و میشه روی این مساله کار کرد با نشون دادن کلیپ و عکس هایی که قوانین رو رعایت میکنندو....
بسيار به جا بود باتشكر
کاملا موافقم
تابناک خودت شروع کن
تو هم یک رسانه ای
این همه از فرهنگمون دم میزنیم و مینازیم مصداق بارزش رو تو رانندگی بدون شرح می بینیم .
با تشکر بسیار بسیار فراوان از شما که به این موضوع پرداختید و روی نقطه فرهنگی بزرگ کشورمان که همانا نبود فرهنگ سالم ترافیک است دست گذاشتید. بخدا قسم ارزش آنرا را دارد که تمامی مجلات، سایتها، روزنامه و هر آنچه که منتشر می شود بخشی از نشریه خود را روزانه به این موضوع اختصاص دهند. رادیو و تلویزیون را اسم نبردم چرا که این وظیفه شرعی و قانونی آنهاست که هر روز برنامه در خصوص فرهنگ ترافیک داشته باشند. تا کی باید ما به مضحکه خارجیان بودن خودمان ادامه دهیم. ما هر روز بنویسیم و رئیس جمهور ما هر روز بفرمایند که که ملت ایران ملتی بافرهنگ هستند ولی وقتی در عمل این با فرهنگ بودن را ثابت نکنیم کسی حرفمان را باور نخواهد کرد.
تا زماني که به مردم از طريق صداو سيما آموزش ندهيم و شروع به برخورد قاطعانه با متخلفين نشود چه از طريق دوربين هاي نصب شده در خيابانها و بزرگراهها چه مامورين حاضر مشکلي حل نمي شود. در ايران فقط چند حرکت از نظر پليش خلاف مي باشد ساير موارد چيز عادي و پيش پا افتاده اي بيش نيست . ماشيني که راه نما نمي زند اشکالا ندارد . چراغ ترمزش روشن نمي شود مشکل نيست و ........ و ديگر اين هم از وضعيت کارخانه هاي دولتي و سياسي خودرو سازي کشور ما که دخالت سياست و دولت در آن راه را براي بالا بردن کيفيت و پايين آوردن قيمت آن برروي اين مردم بيچاره بسته است.
شما هم که فقط بلدید به مسئولین ایراد بگیرید به دنبال این نیستید که به مردم بگید خودشون هم مقصرند. با این وضعیت هرکسی بد رانندگی می کند تقصیر را بر گردن مسئولین میگذارد و هیچ گاه فرهنگ رانندگی درست نمی شود.
عالی بود.. از ماست که برماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
ماست پر چرب با کم چرب؟ چون تاثیرش متفات است. مجبور بودم به کنایه مطرح کنم.
قربان ما همه چیزمان به همه چیزمان رفته.
بچه بودم وساكن خيابان پيروزي ،چهار تومان ميداديم وبه آخر خيابان كشاورز دربست ميرفتيم ،يادم ميآيد كه قرار بود خيابان چهار بانده شود(سال55-54)،يك عمر گذشت موي سپيد درسرمان نشست ،علف بارها زير پايمان سبز وخشك شد ،نه خيابان چهاربانده شدونه مترو تا آخر پيروزي رسيد انشاله براي نديده هامون كفايت كند.
آقا ترا خدا به اين مسئله رانندگي اهميت بيشتري بدين.بخدا مرديم از اين رانندگي افتضاح تو تهران.فعلا هيچ معضلي از اين بالاتر نيست.امنيت رانندگي صفره.رانندگي تو ايران شده يك نوع عقده گشايي.خودرو شده يه نوع وسيله تفاخر.بيشتر اين جوونها تو تهرون با خودروهاشون تفريح ميكنن تا اينكه بخوان از وسيله هاشون استفاده كنند.
باید قوانین سخت گیرانه باشند تا مردم به آن ها عمل کنند. در ضمن نقش فرهنگ سازی بسیار مهم است
ملتي كه سرآمد دنيا است بايد همه چيزش سرآمد باشد.چقدر به رعايت نظم سفارش شده ايم؟ مسلماني را غربي ها انجام مي دهند و اسمش را ما يدك مي كشيم. در قرن 21 هنوز آشغال روي زمين مي ريزيم. سواحل دريا و جنگل و رودخانه پر از بطري خالي و پوشك بچه است پدر آمرزيده!
آقا ترا خدا به اين مسئله رانندگي اهميت بيشتري بدين.بخدا مرديم از اين رانندگي افتضاح تو تهران.فعلا هيچ معضلي از اين بالاتر نيست.امنيت رانندگي صفره.رانندگي تو ايران شده يك نوع عقده گشايي.خودرو شده يه نوع وسيله تفاخر.بيشتر اين جوونها تو تهرون با خودروهاشون تفريح ميكنن تا اينكه بخوان از وسيله هاشون استفاده كنند.
اصلا این رعایت فاصله ی قانونی بین خودروهادر ایران معنی نداره راننده ها همچین به خودروی مقابل نزدیک میشن که اگر طرف مقابل توقف کند برخورد قابل پیشگیری نیست به طور کلی بسیاری از قوانین راهنمایی رانندگی ما فقط در کتاب ها نوشته شده بودند و در عمل خبری نیست همه میرن کتاب رو میخونن و بعد امتحان هم کتاب رو میندازن دور و اون طور که دلشون میخوان رانندگی میکنن!
تو ایران که راننده آمبولانس را کتک میزنند که ازش سبقت بگیرند آیا فرهنگی در زمینه رانندگی وجود داره که برنامه برای فرهنگ سازی باید داشت؟
انصافا اگه ما ملت این کلمه مسئولین و دولت و... بلد نبودیم برا توجیه رفتارهای احمقانه مون چکار می کردیم؟!
عابر پیاده رو هم فراموش نکنید کاملا ازاد هستند و ته بی قانونی
با تشکر از گزارش شما . به نظرمن بهترین کار اعمال قانون با شدت تمام میباشد.در کشورهای پیشرفته نیز فقط با اجرای قاطع وجریمه های سنگین توانستند مردم خودرا مجبور به اجرای قوانین کنند.وپس از سالها بصورت یک فرهنگ نهادینه شده در آمده.
با توجه به ابعاد وسیع ومتنوع تخلف ، وکمبود افسران نیروی انتظامی ، پیشنهاد میگردد .به سربازان ویا حتی جوانان داوطلب دوربینهای دیجیتال داده شود واینان در خیابانها گشت زده واز انواع تخلفات ،فقط عکس گرفته وبه افسران تحویل داده وپس ازآن قانون اعمال گردد. با تشکر
يك نكته جالب ديگه هم هستش اينكه رانندگان محترم (شايد هم خود من ) وقتي به خطر عابر پياده مي رسيم به جاي اينكه به عابر راه بديم سرعت رو بيشتر مي كنيم اين در حالي هستش كه خودم من در دبي شاهد اين بودم وقتي مي خواستم از كوچه اي رد بشم و راننده كمي ديرتر به خاطر عبوري بودن من ترمز كرد (تازه براي من عادي بود كارش ) پياده شد از من معذرت خواهي كرد !!!
بالاخره رانندگیمان هم باید به بقیه امور جاری کشورمان بخورد دیگر
مردم مقصر اصلی هستند.
صرفنظر از عكسهاي مرحومان، تصوير 1 رو ببينين با تصوير 3 مقايسه كنين تصوير 1 تقريبا ماشينها 10 رديفه هستند ولي بزرگراه 2-3 رديفه است ولي در تصوير 3 بزرگراه 10 بانده است و ماشينها هم 10 رديف اونا امكانات و بزرگراه 10 بانده اونم براي يه طرف دارن ولي ما چي؟ داريم؟؟؟؟ ماشين زياد با بزرگراه كم؟؟؟؟!!!!!!!!
ضمنا تيترو عوض كنين....
واقعا چی به سر ایران و ایرانی آمده؟
انسان واقعاٌ از بعضی اظهار نظر های منطقی که نوع نگارش و نظر کارشناسی حکایت از فهم بالا و پختگی نویسنده دارد لذت می برد .بر عکس دین نظرات برخی افراد که بسیار سخیف , بی محتوا , و گاه بی ربط با موضوع می باشد باعث تاسف است . هم وطن عزیز شما می توانید به سهم خودتان در حل مشکلات جامه خود از طریق ارائه نظر و پیشنهاد کمک کنید و چنانچه نه فرض کسی به نظر شما هم توجهی نکند حداقل فایده اش این است که با نظرا منطقی خود بر آگاهی سایر هموطنان خود کمک می کنید . توهین به دیگران و به مسخره گرفتن هر موضوع و مشکلات شایسته ملت با فرهنگ و فهیم ایران نیست .
با تشکر بسیار بسیار فراوان از شما که به این موضوع پرداختید و روی نقطه فرهنگی بزرگ کشورمان که همانا نبود فرهنگ سالم ترافیک است دست گذاشتید. بخدا قسم ارزش آنرا را دارد که تمامی مجلات، سایتها، روزنامه و هر آنچه که منتشر می شود بخشی از نشریه خود را روزانه به این موضوع اختصاص دهند. رادیو و تلویزیون را اسم نبردم چرا که این وظیفه شرعی و قانونی آنهاست که هر روز برنامه در خصوص فرهنگ ترافیک داشته باشند. تا کی باید ما به مضحکه خارجیان بودن خودمان ادامه دهیم. ما هر روز بنویسیم و رئیس جمهور ما هر روز بفرمایند که که ملت ایران ملتی بافرهنگ هستند ولی وقتی در عمل این با فرهنگ بودن را ثابت نکنیم کسی حرفمان را باور نخواهد کرد.
بیاییم از ژاپن یاد بگیریم رانندگی رو همش نگوییم خودروسازان .صحبت از قانون و فرهنگ است .ایمنی خودروسازان بحثی جداگانه است
احسنت تابناک !
امیدوارم روزی در خصوص فرهنگ سازی مطلبی بنویسید و بعد از گذشت 30 سال از انقلاب آیا انقلاب فرهنگی به معنای واقعی در ایران انجام گرفته یا شعار دادیم یا بیراهه رفتیم ! خواهش میکنم گزارش تهیه کنید.
آقا تو خارج مثل ... از جریمه شدن توسط پلیس می ترسند چون بعد از چند خلاف گواهینامه طرف رو باطل می کنند و به پول ما دو سه میلیون خرج بر می داره تا دوباره گواهینامه بگیره
من 5 ساله که برگشتم ایران و قبلاً در اروپا و آمریکا زندگی می کردم. یه مطلب خیلی مهم فراموش شده و اون اینه که خیابانهای تهران یا شهرهای دیگر خط کشی اصولی و استاندارد ندارند. شما در تهران سعی کنید در یک خط حرکت کنید و به این مطلب پی خواهید برد. خیابان بندهای ما استاندار نیست. چاله های زیادی وسط خیابان هست که باعث میشه راننده به چپ یا راست حرکت کنه . اول باید بستر این عمل آماده باشه و بعد از راننده ها توقع داشت که تو خط و با فاصله رانندگی کنند.
من كاملا با اصلاح قوانين رانندگي موافقم
اخه ما چيمون از اين عربها كمتره
چند وقب پيش رفته بودم دبي ديدم كه هيچ كس روي خط رانندگي نميكنه
تا يك عابري رو مي ديدند كه مي خواهد از خيابان رد بشه از فاصله زياد سرعت را كمي مي كردند و با فاصله توقف مي كردند
حالا در ايران اگر عابري بخواهد رد بشه راننده به سرعت ماشينش مي افزايد تا هرطور كه شده اين شخص را رد كنه
اگر هم راننده باشي و بخواهي فاصله ايمن را رعايت كني و يا بين دو خط حركت كني كه مي بيني يه ماشين ديگه داره خودشو مي چپونه بين شما و ماشين جلويي و يا از بغل مي جسبه بت كه مجبورت مي كنه تو هم بري روي خط
واقعا بايد جريمه هاي سنگيني براي اين تخلفات قرار داد
امیدوارم انقدر که نگران خلیج فارس هستیم یک مقدار هم نگران این تصویری که از فرهنگ ایرانی به جهان نشان میدهیم هم باشیم. به نظر من این موضوع شاید مهمتر نیز باشد.
چند روز پیش در خیابان طالقانی یک موتوری که از جهت خلاف(موازی خط ویژه اتوبوس) می اومد روی خط عابر پیاده به یک خانم زد و رفت. یعنی چند خلاف با هم. واقعاً دلیل این کارها چیست. چراغ قرمز می شه رانندگان رد می شند. خیلی ساده. موتوری ها قبل از سبز شدن چراغ حرکت می کنند. رانندگانی که قصد کردش به راست را در تقاطع ها هنگام چراغ قرمز دارند اصلاً رعایت حال عابرین پیاده را ندارند. مأمورین محترم راهنمایی و رانندگی هم خیلی بی تفاوت یک کناری می ایستند و با هم گپ میزنند و اصلاً واکنشی نشون نمی دهند. اصلاً معلوم نیست برای چه سه یا چهار مأمور ایستادند و به تنها چیزی که توجه ندارند وضعیت چهارراه تحت کنترلشون است.
میشه بفرمایید عکس اول چه ربطی داره ؟!!
تا حالا فکر کردید که مردم چه راحت و آسان گواهینامه رانندگی میگیرند من گواهینامه ام از آلمان است در ایران بودم دیدم که امتحان رانندگی فردی که فقط چند متر مستقیم راند و یک پارک الکی و حتی موقغ حرکت ماشین خاموش شد ولی آن شخص قبول شد و دارای گواهینامه رانندگی از جمهوری اسلامی است که در واقع مچوز قتل دیگران بهتر نیست هر 2 ستاره دار شهربانی را ممتهن قرار ندهند و بیخودی گواهینامه صادر نکنند که فرمانده ناجا با افتخار میگفت فلان تعداد گواهینامه صادر کرده اند این گواهینامه ها نتیجه اش همین است
یا زمین کج است ، یا قانون ضعیف است ، یا خودرو ساز اشکال دارد ، یا خیابان بندی نادرست است ، یا ....
خلاصه عیبی به این مردم متکبر و خودخواه وارد نیست .
من ميگم جريمه بايد زياد بشه
تو رو خدا این بحث رو ادامه بدین تا شاید یکی به داد مون برسه - مردیم انقدر بخاطر ر رانندگی افتضاح این ملت بی ملاحظه در و دیوار و فحش دادیم
هنوز اون گزارش تلویزیون یادمه که مردم قبل ورود به طرح ترافیک از ماشین پیاده میشدن و با چسباندن کاغذ روی پلاک یا باز گذاشتن صندوق عقب و.. یک کاری میکردن که دوربین ها نتونن پلاک ماشین رو ثبت کنن! من نمیدونم چرا ما اینقدر استعداد رو بیشتر صرف دور زدن قانون میکنیم!!!
تمام ترمز های ماشن های داخلی مشکل دارن خیلی از تصادف ها علتش همین ترمز های ساخت وطن هست بلاخره ما به هر قیمتی باشه خودرو سازیم دیگه ای کاش این سرمایه غزیمی که تو خودرو سازی داره تلفففف میشه میرفت تو کشاورزی از در امد حاصل از صادرات محصولات کشاورزی بهترین خودرو ها با مصرف پایین و الودگی کم وارد میشد
ترا به خدا هر روز از این مطالب بنویسید
شيوه رانندگي مردم هر جامعه نمودي از روش زندگي و ارتباطات و كسب و كار مردم است. وقتي مردمي براي تامين معاش و درامد هر كاري را مجاز بدانند قانون را مزاحم دانسته و زيرپا بگذارند و دروغ و كم كاري و دزدي و پايمال كردن حقوق ديگران عادي باشد در هنگام رانندگي هم مردم به چشم رقيب بهم نگريسته و وضع اينطور مي شود.
آقا عالی بود قابل توجه پلیس محترم راهنمایی رانندگی که همه هم و غمش جریمه بخاطر کمربند و یا خلافهایی که در درجه دوم قرار دارد بارها شاهد بوریم که چهار راههایی که خلوت است و پلیس نظارت نمی کند هیچ توجهی به چراغ نمی شود و گاها تصادفات وحشتناک و منجر به جرح و فوت ایجاد می شود در حالیکه اگر در هر چهار راه و یا خیابان عبور ممنوع پلیس حضور داشته باشد وضع بکلی فرق میکند و مساله دیگر وعاظ منبری و معلمین که نقش پر رنگی در آموزش مردم دارند باید به این امر بپردازند البته خود آقایان اگر جزء قانون شکنان نیستندچون در آن حالت اندرزشان هیچ تاثیری در مخاطبین نخواهد داشت.
جریمه ها به نسبت در آ مد افراد باید زیاد شود عبور از جراغ قرمز باید یک سوم درآمد یک کارمند در ماه باشد نه 25000 هزار تومان.
کنترل باید با دوربین های هوشمند انجام شود که هیج خلافی نادیده نماند.
سلام باتشکر از توجه شما به این امر بسیار مهم استدعا میکنم ضمن عدم توجه به اظهارات منفی ناپخته عنایت کنید از مسولین مربوطه بخواهید بصورت جهادی فکری اساسی بخصوص برای رانندگی بین خطوط بنمایند بنده همیشه بطرق مختلف از طریق تماس با رادیو و 197 و حتی شخصا از سرداران محترم طلایی و رویانیان که اتفاقی زیارتشان کردم عرض کردم ترا به خدا این موضوع رانندگی بین خطوط را جا بیندازید
بنده به کسانی که نظرات منفی میدهند و ناآگانه به این مردم نجیبی که مطمنا قانون پذیرندعرض میکنم چرا این همه خودمان به جسارت کننم؟ من خواهش میکنم با فکر مثبت از کار مثبت حمایت نمایید اگرچه شخصا گلایه های دیگری داریم مسایل را خلط مبحث نفرمایید بگذارید همه باهم ایران عزیزمان قانونمند شود بازهم از تابناک برای توجه باین امر مهم تشکر میکنم ای کاش رسانه های ملی ما هم چنین کنند چه اشکال دارد رادیو پیام ما مرتب بین برنامه های خود تذکرات راهنمایی و رانندگی بدهد یا روزنامه هایمان یک صفحه به این امور اختصاص دهند یا شبکه های سیما مرتبا یادآوری و آموزش قوانین رانندگی بدهند موفق باشید
چند سال پيش در هفته نيروي انتظامي در يكي از اين نمايشگاههاي اين نيرو من به مسئول غرفاي كه يك سرهنگ بود گفتم زماني من مي توانم به شما اين هفته را تبريك بگويم كه هر وقت توانستيد فقط و فقط و فقط موتورسوارهاي تقاطع خيابانهاي وحدت اسلامي و مولوي را مهار كنيد (نه همه تهران) كه از چراغ قرمز عبور نكنند آنوقت من هم اين موفقيت بزرگ را به شما تبريك مي گويم و هم اين هفته را . براي من جاي پرسش هست كه چگونه هر از گاهي نيروي انتظامي مانور باصطلاح اقتدار و نامهاي ديگر برگزار مي كند اما از پس چند موتور سوار بر نمي ايد . به خدا رانندگي ما وحشتناك است وحشتناك است وحشتناك است و اصلاح آن از هدفمندي يارانه ها اولي تر
فكر كنم ديگه از اصلاح شدن ماها گذشته، تا كلا نابود نشيم ، آيندگان عبرت نخواهند گرفت، ما ايرانيهاي پر توقع و توجيه گر، هميشه ديگران رو محكوم مي كنيم، انگار يه عده از يك كره ديگه ميان تهران ،رانندگي ديوانه وار مي كنند و مي روند، با هركي صحبت مي كني ميگه من كه خوب رانندگي مي كنم ، بعد بهش ميگي آخرين بار كه راهنما زدي كي بوده، اصلا يادش نمياد، تا وقتي كلمه اي مثل زرنگي و فرزي توي فرهنگ نداشته ما وجود داره ، همينه، يه عده هم كه صبحها انگار كه كشتيهاشون غرق شده، سرشونو تكيه ميدن به شيشه سمت راننده و داره آه از نهادشون برمياد، بعد داره توي خط سرعت با سرعت 40 ، به حساب خودش مديتيشن مي كنه، پشت سريهاشم هر چقدر قانونمند باشند! ، مجبور ميشن زرنگي! كنند و لايي بكشند، پليس محترم هم كه ساعت 7 صبح نه حضور داره و نه ميتونه ونه ميبينه و نه ديگه حالشو داره !!!

رانندگي توي جاده هراز ، اونم تعطيلات و قانون دست راست و شونه خاكي هم نگيد كه دلم خونه!

كاشكي يه سازماني همه متخلفها رو از كوچيك تا بزرگ بازداشت و زنداني و تبعيد كنه!
من كه بعيد ميدانم كه تا وقتي زنده هستيم؛ روزي را ببينم كه درست رانندگي كنيم. من هر روز مسافتي را در خيابان طالقاني پياده طي ميكنم كه از چندين تقاطع عبور مي كنم. اگر از نحوه رانندگي موتور ها و بعضي از رانندگان فيلم تهيه كنم به قدري خواهد شد كه بتوان يك شبكه شبانه روزي در سيما ايجاد كرد. ولي برام سوال هست كه چرا صدا و سيما و آموزش و پرورش در خواب ناز هستند.
ای کاش دیگر سایت ها نیز بجای درج انواع تحلیل های پوچ سیاسی و اقتصادی کمی اینگونه مسائل را به مردم آموزش می دادند.
مشکل از خودخواهی ما ایرانیاست. هر کسی فقط به فکر خودشه. وقتی راننده تاکسی برای این که مسافر سوار کنه و پول در بیاره همون وسط خیابان توقف می کنه و مسافر سوار می کنه و اصلا براش مهم نیست که برای بفیه ماشینا ایجاد مزاحمت میکنه یا وقتی خانم یا آقایی رو می بینی که اومده خرید کنه و چون جلوی مغازه جای پارک نیست همون جا دوبله پارک میکنه و حاضر نیست به خودش زحمت بده و 50 متر جلوتر که جا هست پارک کنه
اینا همش یک دلیل داره اون هم اینه که هرکسی با خودش میگه کار خودم رو انجام بده بقیه به جهنم!!
تا وقتی بچه ها توی خانواده یاد می گیرند که فقط گلیم خودشون رو از آب بیرون بکشن و بقیه هیچ اهمیتی ندارن، وضع بهمین صورت میمونه.
بابا هي ميگن آموزش، ما بديهي ترين اصول رو كه تو كتاب آئين نامه نوشته مثل راهنما زدن رعايت نمي كنيم. آموزش چيه بايد زور باشه تا درست بشه.
يكي از تاسفبار ترين جلوه هاي زندگي مدرن در ايران روش رانندگي و مقولات مرتبط با اين امر ميباشد. اصولا" نبايد فراموش كرد كه دولتها و متوليان جامعه بصورت مستقيم و غير مستقيم مسئول كليه مسائل يك جامعه هستند زيرا تك تك آحاد اقراد يك جامعه فارق از نوع بينش يا روش زندگي قابل بررسي نبوده بلكه در رابطه با هر موضوعي بصورت كلي و در باره جامعه اي كه تحط راهبري يك دولت و حكومت ميباشند بررسي و قضاوت صورت ميگيرد. چه آنكه در خصوص فاجعه بار بودن رانندگي اين امر به ايرانيان به طور عام اطلاق ميگردد. حال بايد به دلايل بروز اين مسائل توجه كرد . بنده بعنوان كسي كه داراي اقلا" 27 سال تجربه رانندگي در اين جامعه ميباشم بايد به مسائل ذيل اشاره داشته باشم:
1-عدم اقتدار و اجراي قانون توسط پليس بطور نمونه موارد ذكر شده در مقاله در خصوص فاصله مجاز و يا حركت مارپيچي و عدم حركت در بين خطوط و غيره
2-ناقص بودن و عدم استاندارد جاده ها بشكلي كه طي مسافت مبدا به مقصدي كه بطور نمونه 400 كيلومتر ميباشد و در 90% مسير سرعت مجاز 110 كيلومتر است حتي در طي زمان 5 يا 6 ساعت (با متوسط سرعت حدود 60 كيلومتر) هم اكثرا" نا ممكن ميباشد. يكي از دلايا عمده ايم مشكل رشد بي رويه و بدون كنترل مراكز سكونت افراد در حريم جاده هاي كشور ميباشد كه هيچ عزم جدي براي كنترل آن ديده نمي شود. بديهي است راننده اي كه مسافت طولاني را در ترافيك شهرها و مراكز جمعيتي بين راهي سپري كرده و دچار اتلاف وقت گشته است در ادامه مسير در قسمتهاي خلوت تر ناخودآگاه بر سرعت افزوده تا جبران زمان از داده را بنمايد.
3- عدم فراگيري افراد بطور كلي چه مسئولين و چه مردم به صبر و بردباري يكي از دلايل مهم اين نابسامانيها ميباشد. بنده در طول زنگي در يك كشور اروپايي شاهد بوده ام اگر رانندهاي نيم ساعت پشت ترافيك منتظر بماند محال است از لاين خود خارج و خور را بصورت خلاف از آن ترافيك رها كند.
4- اقداماتي كه بعضا" انسان به عمد بودن آنها براي اجبار افراد به تخلف شك ميكند!!! از نظر قانوني چراغ قرمز چه در طول روز چه شب و چه نيمه شب مهم بوده و رعايت قوانين الزامي ميباشد. حال تصور كنيد در ساعت 2 نيمه شب به چراغ قرمزي رسيده ايد كه عليرغم عدم تردد يك وسيله براي زمان طولاني بيش از 2 دقيقه چراغ قرمز و بعد از شمارش و رسيده بخ عدد 7 يا هفت هم تازه در آن عدد متوقف ميگردد!! به نظر بنده اين عمل بجز ترغيب رانندگان به تخلف هيچ انگيزه ديگري نميتواند داشته باشد. رفع اين مشكل با نصب يك سنسور تشخيص ميزان ترافيك و تنظيم زمان بر مبناي آن قابل حل است.
5- يكي از مسائل مهم ديگر در بروز اين مسائل نحوه برخور پليس با رانندگان ميباشد. براي ورود و پلاك كردن يك وسيله نقليه بطور كامل ساخته شدن خريدار ميبايد مبالغ هنگفتي بيش از 110% ارزش آن وسيله نقليه بدولت ماليات و عوارض پرداخت نمايد. اينگونه اتومبيلها اكثرا" از بالاترين استانداردها در دنيا بهره ميبرند و با توجه به قيمت آنها و ماليات پرداختي سهم بسزاي ماليات پرداختي در شكوفايي اقتصاد در صورت هزينه كرد بجاي در آمدها بر هيچكس پوشيده نيست. حال سئال اين است دولت در ازاي دريافت اين مبالغ هنگفت از وارد كنندگان چه خدماتي به آنها ارائه ميدارد؟ وقتي حتي از اختصاص سهميه بنزين به آنها نيز خودداري مينمايد. و يا در حالي كه ميني بوسها و اتوبوسهاي 30 20 40 ساله با موتورهاي ديزلي با آلوده كنندگي فراوان در خيابانها تردد ميكنند بدون هيچ ممانعتي از اتومبيلهاي با 2/3 سال عم درخواست معاينه فني مينمايد!! يكي از موارد ديگر در كوتاهي پليس راهنمايي به تردد كاميونها در شب مرتبط ميباشد! كافي است براي يك بار در يكي از اتوبانهاي اصلي شهر مانند شهيد بابايي تردد نماييد تا با بي قانوني و توحش حاكم بر آنجا در نيمه هاي شب مواجه گرديد! كاميونهايي كه با بار نخاله ساختماني به خارج شهر و مصالح ساختماني مانند ماسه و آجر و ساير اقلام به داخل شهر تردد نموده بدون استفاده از پوشش درحالي كه در پشت سر خود باراني از نخاله و ماسه بر سر و روي ماشينهاي ديگر ريخته و بي توجه طي مسير مينمايند و البته كسي كه جايش هميشه خالي است پليس محترم ميباشد. بنده كرارا" موضوع را به پليس راهنمايي منعكس ولي در جواب كمبود نيرو پاسخ آنها جهت عدم برخورد با اين مسايل ذكر گرديده است كه از نطر بنده قابل قبول نميباشد.
در هر حال مسائل بسياري در بروز اين شرايط حاكم بر رانندگي اين كشور موثر ميباشند كه بررسي و تحقيق در خصوص آنها از توان مقالاتي اينچنين خارج ولي در توجه دادن مردم و مسئولين بي تاثير نميباشد. يكي از بديهيات اين امر واگذاري كار به افراد كاردان ميباشد. تجربه 30 ساله ثابت كرده است صرف داشتن تقوي جهت اداره اموري كه به تخصص نياز دارند نتيجه مطلوبي به همراه نخواهد داشت!!
والسلام- از تهران
بنده چندی پیش پس از مدتها زندگی در خارج از کشور به تهران آمدم و طبق عادت تمام اصول رانندگی را رعایت می کردم اما متوجه شدم با اینکار خود موجب ایجاد درد سر و تصادف برای دیگران می شوم.
درسته که ما ایرانی هستیم و با همه دنیا فرق داریم ولی قرار نیست از کل دنیا عقب باشیم بلکه باید جلو بزنیم
اگه از بالا يه نگاهي هم به اين کلان شهرمون (تهران) بيندازيم اونوقت مي بينيم که ساختار کلي شهرمون هم مثل همين خيابونمونه ( هيچ نظمي مشاهده نميشه
اون دوستمون که گفته همه چيزمون به همه چيزمون مياد درست گفته
واقعاً عالی بود.احسنت به این نویسنده شجاع که می تونه از این خودرو سازها انتقاد بکنه.این آقایان با خیال راحت و علم به این که این لگنی که ساختن و تحویل ملت میدن هیچ رقیبی نداره دارن جولان میدن در خودرو سازی اما به وجدان خودشان رجوع کنن و ببینن که آیا خون این کشته شده های تصادفات که عاملش نقض فنی خودروی ساخت آنها بوده روزی گریبان اونا را خواهد گرفت یا نه؟
اما ما خودمون هم باید همتی کنیم و این بی فرهنگی رو از بین ببریم.به امید روزی که مانند بسیاری از کشور های پیشرفته آمار کشته های تصادفات ما نیز به صفر نزدیک شود.
عنوان مقالتون یه کمی کلیشه ای است.یعنی مثل همیشه این اخلاق مزخرف در ما هست که دنبال مقصر وخراب کردن دیگرانیم
من در المان از صحبت اونایی که به ایران سفر کرده ورانندگی ایرانیها رو دیدن واقعا خجالت میکشم و از دیدن شیوه رانندگی المانیها فقط آه و افسوس میخورم
با سلام و باتشكر از اين مطالب مفيد
واقعا براي خودم و ملتمون متاسفم . و واقعا از خودم مي پرسم كه من چه كاري مي تونم انجام بدم كه به اين مساله كمكي كرده باشم .وقتي سعي مي كني قوانين و رعايت كني و اونوقت با بوق و داد يه عده ادمهاي ناآگاه مواجه مي شي مجبوري خودت و هم همرنگ جماعت كني . واقعا اگه مسئولين دلشون بحال مردم مي سوخت بجاي پخش برنامه هاي تلويزيوني بيفايده مردم رو بيشتر آگاه مي كردند . چرا وقتي جشن نيكوكاري ميشه اينهمه كانالهاي تلويزيوني شلوغ مي كنند و همه ملت رو انساندوست و شريف خطاب مي كنند اما همين ملت در بديهي ترين مساله زندگي كه به جان همنوعش بستگي داره هيچ اصولي رو رعايت نميكنه و قبول نداره .چون فقط تشويق به ظاهر سازي شده نه به پاكسازي باطن . بنظر من اگه بخواد كاري در اين زمينه ها انجام بشه كم نيستند افرادي كه مي تونند طرح و برنامه هاي خوب ودرست داشته باشند اما خب هيچ وقت كار به كاردان سپرده نميشه و اين طوره كه بايد مضحكه باشيم يا از خودمون خجالت بكشيم .
فقط ضعف قوانین باعث شده که به مرور این مشکلات بیشتر گردد. وقتی شخصی با استفاده از ضعف قوانین به دیگران خسارت میزدند و الزام به جبران نمی شود. هم خودش و هم خسارت دیده مغمی تشویق به تکرار می شوند
آقا داري جو سازي مي كني و فتنه به پا مي كني . مردم ما خيلي هم خوب هستند . رانندگي شون هم از همه بهتره . اسنادش هم موجوده .
رانندگی خوب و قانونی نشانه فرهنگ و تحمل پذیری و رانندگی امروز ما نشانه وجود روحیه شدید پرخاشگری و کم تحملی در جامعه است و علت اصلی این پدیده چیزی نیست جز وجود رنگ غالب مشکی در جامعه که این موضوع از رانندگی تا رفتار سیاستمداران ما را تحت تاثیر قرارداده
واقعا مقاله خوبی بود و درد دل خیلی از ایرانی هایی که به دلیل علاقه یا اجبار در کشور زندگی می کنند . یک بار هم آقای محمد مطهری در این خصوص داد سخن می داد و آه و فغانش بلند بود . ولی متاسفانه انگار گوش شنوایی نیست یا کسانی که متصدی امور هستند در موقعیتی نیستند که بتوانند کاری انجام بدهند . اصلا خدا عالم است دیگر چه اصولی بر این فرآیند ایمن سازی جان مردم نظارت دارد که دیدن صحنه های تصادف را برای مردم عادی کرده اند. از همه بدتر رانندگی اتوبوسها ی بین شهری و گاها اتوبوس های داخل خود شهر است که بعضی وقتها از سرعتشان آدم وحشت می کند.
متاسفانه همواره تاكيد ما صرفا بر فرهنگ سازي بوده است در حاليكه در جوامع به اصطلاح پيشرفته و داراي فرهنگ نيز اين مساله ازطريق اعمال جرايم سنگين رانندگي كنترل مي شود و من با اطمينان 100% مي گويم كه اعمال جرايم سنگين مساله را خيلي سريع حل خواهد نمود.
تابناک جان منتظر مسئولین نباش هر هفته یه گزارش در این باره تهیه کن یه قانون و یاد آورکن و خلاصه هر هفته یه آموزش در زمینه های اجتماعی مثل رانندگی نریختن زباله و هزینه هایی که از این بابت جامعه متحمل می شه رو به خوانندهات نشون بده از این مسئولین چیزی در نمی یاد!
قانون هرکی اول رفت بزن کنار من باید بروم حاکم است
بارها با ارسال ايميل - تلفن گويا و هروسيله اي كه بنظرم رسيده براي كنترل خودروهايي كه مدتي است در خيابان ها و كوچه هاي كوي نصر ( گيشا ) كه مدتي است با تابلوهاي گوناگون يكطفه مزين شده با مسطولين راهنماي تماس گرفته و تقاضا كرده ام كه براي كنترل و عادت دان رانندگان كه نود درص اها محلي هستند مدتي ماموران خودرا اعزام فرمايند تا هم جريمه كلان ورود ممنوع را اعمال كنند و متاسفانه هم باعث نقره داغ شدن خاطيان شوند تا بخود اجازه قانون شكني را ندهند . ضمن تقاضاي عاجزانه در اين مورد استدعا داريم اين كار را هرچه زودتر انجا دهند تا انعكاس اين كنترل باعث بوجود امدن نظم بشود وفكر ميكنم با جريمه شايد فرهنگ سازي شود - متشك
هنوز اون گزارش تلویزیون یادمه که مردم قبل ورود به طرح ترافیک از ماشین پیاده میشدن و با چسباندن کاغذ روی پلاک یا باز گذاشتن صندوق عقب و.. یک کاری میکردن که دوربین ها نتونن پلاک ماشین رو ثبت کنن! من نمیدونم چرا ما اینقدر استعداد رو بیشتر صرف دور زدن قانون میکنیم!!!
اگر خاطرتان مانده باشد حضرت امام فرمودند "مملکت اسلامی باید همه چیزش اسلامی باشد"
تابناک جای تشکر دارد.
متاسفانه تلاشهای پلیس خیلی فایده نداشته، باید آنقدر جریمه های زیاد و شرایط سخت شود که مردم واقعا از تخلف بترسند چون ایرانی ها معمولا در موضوع تغییر فرهنگ خیلی از خودشون مقاومت نشون میدن
واقعا واقعیت را گفتید اگر چه تلخ است متاسفانه فرهنگ مردم باید عوض شود تا دررفتار شان تغییر حاصل شود احترام به قانون و حقوق دیگران مسئله مهمی هست که غربی ها در همه شئون زندگی از جمله رانندگی رعایت میکنند ولی ما که همش داد میزنیم از همه بهتریم و توی دنیا از ما بهتر پیدا نمیشه رعایت نمیکنیم و ریشه این مسائل متاسفانه همش مسائل فرهنگی است و مثل زنجیر به هم ارتباط دارد ببینید این صدا و سیما در سریالهای خودش ادبیات سخیف و رفتار و گفتار کسانی که بیشتر شبیه اراذل و اوباش و پرخاشگرانه صحبت میکنند و یا معتاد و خلاصه از قشر بزهکار جامعه هستند بطور عادی نمایش میدهد و دیگر قبح این رفتارها از بین رفته است. در موضوع رانندگی هم همین است قشر بی قید و بی ادب جامعه با روحیه پرخاشگرانه سوار چهارچرخه به راه میافتند و خلاف جهت و دنده عقب زدن در خروجی بزرگراهها و..... و هیچکس جرات ندارد یک تذکر کوچولو یا خواهش بکند زیرا همانا چاقو را از جیب درآورده و با چوبدستی که در خودرو پنهان کرده به جان آدم میافتند. این افراد صلاحیت رانندگی ندارند و افراد نرمال و با شخصیت جامعه باید تاوان همزیستی و رانندگی در جوار اینان را بدهند که میدهند و این خود بی عدالتی است.
در کشورهای دیگر بارها مشاهده کرده اید که یک راننده متخلف را چگونه تعقیب کرده و چند نفر پلیس به جان راننده میافتند با خواباندن کف آسفالت و بازرسی بدنی و دست بند زدن به وی نشان میدهند مملکت قانون دارد و هرکس تخلف بکند مجازات میشود.
کو گوش شنوا. در ایران هم عابران مقصرند هم رانندگان. اکثر راننده ها خیابان را با پیست مسابقه اشتباه میگیرند.آیین نامه رو که فقط اونایی که میخوان امتحان بدن رعایت میکنن. ولی تابناک بازم خوب شد یه تلنگری شاید به مردم بخوره
سلام
درست شايد عكس شما 2 مال ايران اينطور باشد. ولي آيا در تمام دنيا بگرديد چنين اتوباني را خواهيد ديد كه اينقدر شلوغ باشد. من كه نديده ام (تصوير 3 از بالا). مگر اينكه بخواهند رژه ماشين بروند. لطفا به تصوير با دقت نگاه كنيد و بخش هاي ساختگي تصوير را در فتوشاپ جدا نماييد. بعد مي بينيد كه تصوير كاملا ساختگي است. اگر اين متن را در سايت نمي گذاريد. لااقل تصوير مربوط را كه شبيه يك پاركينگ است تا اتوبان مسخره از گزارش بالا حذف نماييد.
البته با اصل پرداخت موضوع كاملا موافقم. كاش زماني بشود كه با آرامش خيال در خيابانها و جاده ها رانندگي كنيم.
لطفا حذف نماييد.
بحث احترام به همدیگر است که متاسفانه رعایت نمیکنیم
اون نفری که گفته "طراحی خیابانها" مشکل داره ، اینطور هم اگر باشد دلیل به بی نظمی نیست

شهری مثل رم هم کلی کوچه پس کوچه درهم برهم داره
اما نظم بخوبی رعایت می شه
سلام هر جا در دنيا كار بزرگ وموفقيت واقعي نه شعاري حاصل شده به تبع داشتن نگاه احترامي ،حمايتي ،غيرابزاري
و واقع گرايانه به شان مردم آن مملكت بوده اگر چه در دين ما به تمام اين موارد بيشتر از ساير اديان توجه شده اما در عمل از همه اديان عقب تريم . البته نگران نباشيد همه چيز يك روز درست ميشه كه اولا ما اون روز نيستيم و ثانيا آرزو بر جوانان عيب نيست . يا حق
با سلام اولا واقعا ممنونم که چنین مطلب زیبایی در سایتتان درج کردید. و آرزو میکنم یک مقام مسئول این مطالب را مطالعه کند.
دوم اینکه از اینکه روال و محتوی مطالبتان را تغییر داده اید سپاسگذارم. چون این آخرها دیگه انگیزه ای برای مطالعه کردن مطالب سایتتان نداشتم.
عده ای از نظرات بالا دلیل رعایت قوانین در خارج را فرهنگ بالاتر آنها می دانند. ولی من خودم با تجربه سالیان دراز رانندگی در خارج مخصوصا آمریکا نظرم این است که فرهنگ مردم انجا خیی هم پایین تر از مردم ماست و اگر سخت گیری قوانین و ترس آنها از مامورین پلیس نبود آنها صد پله بدتر از ما رانندگی می کردند. البته به مرور این ترس از شکستن قوانین درانها نهادینه شده و حتی اگر مامور هم نباشد طبق عادت اکثرا به قانون عمل می کنند. ولی کافی است پلیس و دادگاههای آنجا هم مثل پلیس و دادگاههای ما مدتی بی خیال قانون شکنان شوند یا ترافیک را علمی مدیریت نکنند یا خیابانها را مهندسی خط کشی نکنند تا ببینیم آنها وضعشان بدتر از ما شده است.
يكي دو هفته پيش همين عكسها با مضموني مشابه در سايت عصر ايران بود. به هر حال از شما متشكريم
مشکل از خودخواهی ما ایرانیاست. هر کسی فقط به فکر خودشه. وقتی راننده تاکسی برای این که مسافر سوار کنه و پول در بیاره همون وسط خیابان توقف می کنه و مسافر سوار می کنه و اصلا براش مهم نیست که برای بفیه ماشینا ایجاد مزاحمت میکنه یا وقتی خانم یا آقایی رو می بینی که اومده خرید کنه و چون جلوی مغازه جای پارک نیست همون جا دوبله پارک میکنه و حاضر نیست به خودش زحمت بده و 50 متر جلوتر که جا هست پارک کنه
اینا همش یک دلیل داره اون هم اینه که هرکسی با خودش میگه کار خودم رو انجام بده بقیه به جهنم!!
تا وقتی بچه ها توی خانواده یاد می گیرند که فقط گلیم خودشون رو از آب بیرون بکشن و بقیه هیچ اهمیتی ندارن، وضع بهمین صورت میمونه.
از مطلب بسیارزیبا و اموزنده شما بسیار سپاسگزارم .
اگر هر رسانه ای روزانه فقط یک مطلب ، هرچند کوتاه ، در این خصوص آموزش دهد نتیجه بسیار سریع بهبود میابد .
و از همه مهمتر ، ما مردم ایران باید دست به دست هم دهیم تا فرهنگ رانندگی مان را اصلاح کنیم . بیایید از امروز شروع کنیم .
راهنمایی ورانندگی وصداوسیما که فرهنگ رانندگی راآموزش نمی دهند
بنظر من یک علل ان دسترسی راحت و ارزانی گواهینامه و جریمه کم در ایران می باشد و باید بقدری گران باشد ( شبیه کشورهای غربی ) که راننده جروئت خلاف کردن را به خود ندهد .
یکی از مشخصه های فرهنگ ایرانی رانندگیشه بدتر میشه که بهتر نمیشه.
همه مردم دنیا عین هم هستند، در استرالیا اگر در روزهای تعطیل جریمه ها دو برابر نشه (جریمه هاش جریمه ست هــا نه مثل ایران) و پروسه چهار مرحله ای گرفتن گواهینامه طی نشه یعنی فرد بعد از امتحانات، یک گواهینامه ال1 میگیره باید یک سال وقتی رانندگی میکنه بغل دستش یک نفر که گواهینامه فول داره بشینه و کنار پلاک ماشینش علامت ال1 رو نصب کنه و فردی که گواهینامه فول داره یک دفترچه که برای آن کارآموزه رو تاریخ بزنه و امضا کنه تا ساعت کارآموزیش پر بشه، و سه مرحله دیگه هم داره که اگر در این مدت مراحل مختلف، خطا کنه و امتیاز منفی براش ثبت بشه بهش گواهینامه فول نمیدن، بعدش دوربینها تماما هوشمند هستند بغیر از سرعت ماشینها شماره پلاکها رو برای داشتن بیمه و پرداخت مالیات چک میکنن و جریمه میکنن.
از طرفی مثل ایران نیست که گذشتن از پلها رایگان باشه، وقتی از یک پل رد میشی یا بزرگراههای داخل شهر، توسط یک قطعه الکترونیکی که در ماشینت نصبه (بهش میگن ایتگ) از حساب بانکیت عوارض رو بر میدارن و نیاز به ایستادن در صف عوارضی نیست.
پلیس واقعا خوف انگیزه برای کسی که خلاف میکنه برای همین شما میگید مردمشون قانونمندن!!!
ديشب 40 دقيقه تو ترافيك ميدان انقلاب تو خود مدون گير كرده بوديم. آخر دست دو تا افسر راهنمايي رانندگي با تدبير راه رو باز كردند ولي تا راه باز شد دوباره راننده اي از سمت چپ عرض خيابان را بست تا مسافر سوار كند. اين يعني رانندگان ما وجدان ندارند و همه منافع خودشون براشون مهمه. عين همن چيزي كه خودتون هم اشاره كرديد. واقعا متاسفم.
باید جریمه ها اونقدر سنگین بشن تا کسی جرات نکنه خلاف کنه
باز ما بی فرهنگی و بی شعوریمون به حساب قیمت ماشین و بنزین پول آب و برق هزارتا کوفت دیگه میذاریم،این مملکت 1سال که هیچ،100 سال دیگه ام تا ما خودمونو فرهنگمونو درست نکنیم همینه
همش منتظر رهبر رییس جمهور و پلیس ... هستیم که به زور باعث 2زار تغییر ما بشن
با تشکر از تابناک بخاطر یادآوری این درد و خبر ما ایرانیا وسط این همه خبر خاله زنک بازیش که اونم واسه فرهنگمونه
به طور قطع ميتونم بگم بسياري از مشكلات به خاطر تصميمات سطحي و غلط مسئولينه. اگه از همين الان همه چيا به حال خود رها كنند جامعه راه خودشو پيدا ميكنه
با سلام و تشکر از تابناک
اینجانب مقیم فنلاند هستم.دوستی فنلاندی دارم که به ایران مسافرت کرده و هنوز که حدود 1 سال گذشته بازهم صحبت از رانندگی در ایران می کند و با تعجب می گوید که غیر قابل باور !!!
فکر می کنید علت چیست؟
به نظر من اول قانون و مجریان قانون راهنمایی و رانندگی.
یادآوری می کنم هنوز راهنمایی و رانندگی امتحانات خود را بر اساس دوبله پارک ، دور زدن ، دنده معکوس برگزار می کند و خبری از برگزاری آزمون از فرهنگ رانندگی نیست . البته متاسفانه غالب پلیسهای ما مدیریت لازم جهت از بین بردن گره های ترافیکی را ندارند
متاسفم
واقعا دستتون درد نکنه ای کاش برنامه های رانندگی صحیح از تلویزیون پخش بشه چون متاسفانه اکثر جمعیت راننده ما اصلا آموزش رانندگی ندیدن و فقط برای دریافت گواهینامه امتحان داده اند.
پیشنهادات من این است:
1- جریمه ها را هم هدفمند کنند به نرخ جهانی.
2- هر شب 5 دقیقه فیلم هایی از رانندگی مردم دیگر کشورهای جهان را از تلویزیون نشان دهند.
3- دوربین های ثبت تخلفات را فعال کنند . الان فقط نقش بازدارنده دارد ولی فعال نیست.
4- بودجه و نیروی کافی به پلیس راهنمایی بدهند.
5- کنترل نامحسوس را زیاد کنند . در دنیا ، مردم قوی ترین ناظر تخلفات رانندگی هستند.
6- قوانین بازدارنده قوی تری تصویب شود.
7- در صدور و ابطال گواهینامه ها قاطع تر عمل کنند.
8- آموزش های رانندگی ایمن را فراگیر کنند.
بعضی وقتها مجبورت میکنند ازبین خطوط عبور کنی! دیدین بعضی از ماشینهای سنگین یا سبک با سرعت کم در لاین سمت چپ حرکت میکنند و بی توجه به بوق و چراق ماشینها دیگر به راهشون ادامه میدن! اگه پلیس راهنمایی چندتا از اینها رو توقیف و جریمه کنه شاید کمی مشکل حل بشه
این مدل خبرها خوبه. آموزشه. بیشتر کنید تا به جای پرداختن به حرفهای بیخود یارانه. آموزش اگر میدادیم الان نه تو این زمینه بلکه در تمام زمینه ها جلوتر بودیم
اشک امیر کبیر فراموش نشود که جهل مردم را از کوتاهی خود میدانست.........
به یک شتر گفتند گردنت کجه! گفت کجای من راسته؟
تا زمانيكه "زرنگ بازي" جز فرهنك ماست درست نخواهيم شدمثلا خودرو ساز زرنگ بازي ميكند و خودروي بي كيفيت را به مردم ميفروشد .راننده زرگ بازي ميكند تا به هر طرق خودرا به مقصد برساند و به آن افتخار نيز ميكندو0000
به نظر بنده مشکل اساسی ما ایرانیها سه چیز است:
1- آموزش 2- آموزش 3-آموزش
البته از نوع صحیح و اصولی
چرا جای دور میرید یه بار کافیه برید دوبی اون وقت فرق رانندگی رو می فهمید
تصویر مرحوم علی صفایی حائری را از قلم انداختید.
برادر عزيز كه فكر ميكني مشكل از رانندگيه! نه برادر! مشكل فراتر از اين حرفاست! برو مقايسه كن توي صف وايسادن غربي ها رو با ما يا احترام گذاشتن به حقوق ديگران رو! متاسفانه در ايران چيزي به نام رعايت حقوق ديگران وجود نداره! هركي منتظر يه فرصته كه كار خودشو پيش ببره گور باباي بقيه! چه تو رانندگي چه تو بقيه مسايل! راستي من نديدم آدمهاي زيادي پشت خط عابر وايسن شما كجا ديدي؟ مطميني ايران بوده؟؟
این روزها یک شرکت داخلی که برای یکی دو درصد کاهش قیمت محصولاتش! غوغایی به پا کرده ( قیمت محصولات نسبت به قبل کاهشی نداشته ولی چون فروش آن به صورت نقد و اقساط است ظاهراً درصدی از بهره اقساط را کاهش داده اند که باز هم جای شکرش باقی است) و در 48ساعت گذشته در تمام بخش های خبری رسانه ملی این خبر مسرت بخش با مصاحبه با مدیرعامل شرکت مذکور به اطلاع مردم شریف ایران و جهان رسید. از طرفی این شرکت با تبلیغات گسترده در رسانه ملی نسبت به اخذ پول از مردمی که از سر صداقت و با اعتماد به آگهی های آن شرکت نسبت به تحویل 20 روزه! خودرو نسبت به واریز حداقل 50% قیمت آن به عنوان پیش پرداخت کرده اند می نماید و چه بسا این مردم شریف برای تأمین مبلغ پیش پرداخت خودرو جدید نسبت به فروش خودرو قدیم خود نیز اقدام نموده و با این امید که پس از مثلاً 20 روز! با پای پیاده طی الارض کردن صاحب خودرو نو خواهندشد ولی غافل از اینکه پس از گذشت دو ماه یا شایدم بیشتر هیچ خبری از شرکت مذکور و تحویل بیست روزه! آن نیست که هیچ پیگیری های ایشان هم راه به جایی نمی برد حتی در قبال مطالبه وجه به حساب ریخته شده و اعلام انصراف پاسخ می شنود که انصراف امکان ندارد و در صورتیکه این شرکت با انصراف شما موافقت کند! شما مشمول جریمه نیز خواهید شد و علاوه بر این باید بیش از مدتی که تاکنون انتظار کشیده اید منتظر دریافت پولتان باشید. همه اینها به کنار شما بابت اعتبار دریافت نکرده از شرکت مذکور و ماشین تحویل نشده باید معادل حداقل 24% سود سالانه به شرکت مذکور پرداخت کنید حال با این اوصاف بفرمایید ما کجای مملکتمان قانون دارد؟ چه کسی قانون را اجرا می کند؟ چه کسی به روند اجرا یا عدم اجرای آن نظارت می کند؟ و مشخصاً مسئول رسیدگی به تخلفات این قبیل شرکت ها که کار آنان بی شباهت به کلاه برداری و زورگیری نیست کیست؟ آیا فریاد رسی هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۵:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
نخريد درست ميشه
وقتي پشت فرمون مي شينيم بايد كمي هم رو صبرمون كار كنيم . وقتي مي بينيم لاين بغلي يك ذره حركت مي كنه سريع مسير عوض نكنيم و لاين عوض نكنيم. صبر صبر صبر
بايد يك حركت جدي در اين باره آغاز شود مثل هدفمند كردن يارانه ها كه به صورت جدي آغاز مي شود و مردم هم بعد از مدتي عادت ميكنند و برنامه ريز ها دقيق تر مي شود . در بحث ترافيك هم بايد سيستم جريمه ها جدي تر و سنگين تر شود تا لا اقل به خاطر جريمه هم كه شده اوضاع بهتر شود؛ فرهنگ و قدمت و تمدن و... كه اهميتي ندارد شايد با گرفتن پول مردم ، بتوان اين فرهنگ رانندگي را سرو سامان داد.
وقتی در کشور بجای قانون رابطه حکم فرما باشد و فلانی زنگ بزند و قانون زیر پا گذاشته شود و تمام آحاد جامعه در برابر قانون یکی نباشد قانون بی ارزش می شود.وقتی من و منافع من می شود قانون می شود همین. د در صورتی که در کشوری مثل آلمان هر شهروندی رعایت قانون را برای خود وظیفه می داند و اگر کسی قانون را رعایت نکند خود مردم به پلیس گزارش می دهند چون آنان قانون را حامی خود می دانند. در آنجا اگر هم فلانی زنگ بزند کاری از پیش نمی برد پس قانون می شود همه چیز و دیگر رابطه با فلان مسئول مهم نحواهد بود و اگر خود آن مسئول هم خطا کند محاکمه می شود ولی وقتی در کشور ما هر کسی می گوید من قانون هستم آخرش هم همین می شود جالب هست بدانید که در قسمت سیسیل ایتالیا نیز رانندگی شبیه کشور ما است می دانید که آنجا نیز رابطه همه چیز هست نه قانون!
مقاله خیلی خوبی بود . جای حضور رسانه هابه خصوص رسانه ملی در این عرضه خالی است .علاوه بر مشکات فرهنگی خودرو سازی ما به حیاط خلوت سیاستمداران نیز تبدیل گردیده است . چرا باید خط تولید خودرو> در بیش از یکسال قبل توسط معاونت اول ریاست محتدم جمهوری تولید رسمی اش آغاز گردیده باشد ولی تا اکنون هیچ خودرویی به مردم که حتی وجه آنرا پرداخته اند تحویل داده نشده است ..... . پس اینهم یکی دیگر از معضلات این حوزه می باشد .
شما می گویید مگر غربی ها الگوی ما هستند. آنوقت این تصاویر را نشان می دهید. ما دم از اخلاق و انضباط می زنیم اما...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار