بازدید 17649

نخستین قربانگاه جهان تشیع در زنجان

از دیگر جنبه‌ هـای حائز اهمیت این همایش بـزرگ دینی ، تعداد قربانی ذبح شده است به طوری که حسینیه اعظم زنجان بعنوان دومین قربانگاه جهان اسلام ، بعد از منا در مکه و نخستین قربانگاه جهان تشیع است .
کد خبر: ۱۳۶۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۱ 14 December 2010
زنجانی ها در هشتمین روز محرم ، به یاد سقای دشت کربلا با حضور در هیات حسینیه اعظم زنجان ، بزرگترین همایش جهان تشیع را رقم خواهند زد .
 
به گزارش واحد مرکزی خبر ، این هیات عظیم عزاداری عصرامروز حرکت خود را از حسینیه اعظم آغاز و همزمان با اذان مغرب به امـامزاده ابراهیم ختم می کنند .

از ویژگی های عزاداری های امسال دسته حسینه اعظم زنجان حضور " کاروان آسیایی صلح و آزادی غزه " در زنجان است .

این کاروان شامل نمایندگان چند کشور آسیایی است که پس از عبور از 8 استان کشور به زنجان رسیده است و از نزدیک شاهد شهادت طلبی شیعیان امام حسین خواهند بود .

زنجانی ها امروز حال و هوای دیگری دارند و با پذیرایی میهمانان داخلی و خـارجی ، عشق و اردات خود را بـه امام حسین (ع) و علمدار با وفایش به نمایش گذارند .

با اینکه زنجان از نظر وسعت شهر کوچکی است و جمعیت آن به 400 هزار نفر نمی‌رسد ، اما سال‌هاست در این دسته عزاداری بیش از 250 هزار نفر شرکت می‌کنند .

از دیگر جنبه‌ هـای حائز اهمیت این همایش بـزرگ دینی ، تعداد قربانی ذبح شده است به طوری که حسینیه اعظم زنجان بعنوان دومین قربانگاه جهان اسلام ، بعد از منا در مکه و نخستین قربانگاه جهان تشیع است .

رئیس هیئت امنای مسجد حسینه اعظم زنجان با بیان اینکه پارسال بیش‌از 12 هـزار راس قـربانی جمع آوری شد گفت : احشام قربانی در مسیراین دسته عزاداری پس ‌از انتقال بـه کشتارگـاه و معـاینه دامپزشکـان در بسته‌ های نیم کیلویی بین گروههای مختلف مردم توزیع می‌ شود .

محمدجواد غم‌پرور افزود: پارسال بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تومان نذورات مردمی جمع آوری شد و امسال هم 36 چادر ثابت و سیار کار جمع آوری نذورات را بر عهده دارند .

حضور گسترده زنان در حاشیه این مراسم از دیگر امور منحصر به‌فرد این مراسم است که این امر ، بـه عنوان الگوی زیبنده پرچمدار کربلا حضرت زینب(س)، معنویت خاصی به این مراسم می‌دهد .

برخی مورخان آغاز برگزاری این مراسم را به دوره قاجار نسبت می دهند .

پرهیزاز خرافه گویی در عزاداری و مداحی ، پرداختن به اصول مذهبی و رعایت وحدت اسلامی از ویژگی های این عزاداری حسینی است .

حضور مداحان شهیر و بزرگی همچون حاج اصغرگنج خانلوی زنجانی که نابینا ست و پدر شهید و سابقه حضور در عرصه دفاع مقدس را دارد ، استاد ولی الله کلامی شاعر اهل بیت و دیگران، جلوه ای خاص به عزداری های حسینه اعظم داده است .
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار