بازدید 2927

ونایی:پیگیرحل‌مسئله‌فرودگاه‌ولی‌عصرهستیم

کد خبر: ۱۳۵۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۳ 12 December 2010

راه‌های مواصلاتی یکی از مهم‌ترین زمینه‌های رشد و توسعه هر منطقه‌ای هستند و همین امر سبب توجه جدی مسئولان به این مهم است.

نمایندگان استان همدان نیز یکی از اولویت‌های عمده خود را مصروف این امر کرده‌اند که همین مسئله زمینه‌ساز رشد و توسعه چشمگیر راه‌ها در این استان شده است.  اما در این بین فرودگاه مشترک میان استان همدان و لرستان که بیش از 17 سال از پایان مطالعات آن می‌گذرد، هنوز عملیاتی نشده و مکان آن نیز به قطعیت نرسیده است.

اگرچه از سه راهی ملایر- نهاوند- بروجرد به عنوان مکان مورد اتفاق نظر نمایندگان هر سه حوزه انتخابی برای احداث فرودگاه نام برده می‌شود، اما هر از گاهی شاهد تغییر این مکان و اختلاف نمایندگان هستیم که مانع از عملیاتی شدن پروژه ساخت فرودگاه می‌شود.

در این گفت و گو،" حسن ونایی" نماینده مردم ملایر درباره آخرین وضعیت فرودگاه حضرت ولی عصر (عج) و نارضایتی نمایندگان همدان از جابه‌جایی مجدد مکان این فرودگاه با روزنامه «همدان پیام» همدان سخن گفته است:

راههای مواصلاتی یکی از مهم‌ترین زمینه‌های رشد و توسعه هر منطقه‌ای هستند و همین امر سبب توجه جدی مسئولان به این مهم است. نمایندگان استان همدان نیز یکی از اولویت‌های عمده خود را مصروف این امر کرده‌اند که همین مسئله زمینه ساز رشد و توسعه چشمگیر راهها در این استان شده است. اما در این بین فرودگاه مشترک میان استان همدان و لرستان که بیش از 17 سال از پایان مطالعات آن می‌گذرد، هنوز عملیاتی نشده و مکان آن نیز به قطعیت نرسیده است. اگر چه از سه راهی ملایر- نهاوند- بروجرد به عنوان مکان مورد اتفاق نظر نمایندگان هر سه حوزه انتخابی برای احداث فرودگاه نام برده می‌شود، اما هراز گاهی شاهد تغییر این مکان و اختلاف نمایندگان هستیم که مانع از عملیاتی شدن پروژه ساخت فرودگاه می‌شود. در این گفت و گو، حسن ونایی؛ نماینده مردم ملایر درباره آخرین وضعیت فرودگاه حضرت ولی عصر (عج) و نارضایتی نمایندگان همدان از جابه جایی مجدد مکان این فرودگاه سخن گفته است:

  یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که چندی است نمایندگان ملایر در حال پیگیری آن هستند، موضوع فرودگاه حضرت ولی عصر (عج) است. در حالی که به نظر می‌رسیدتوافق‌های نهایی بر سر محل احداث این فرودگاه صورت گرفته، اما باز هم شاهد مسائلی در این حوزه هستیم. به عنوان سؤال اول لطفا به اختصار درباره موقعیت مکانی این فرودگاه بگویید.

فرودگاه ولی عصر (عج) از سال 1372 بنا شده که احداث شود. توجیه فنی و اقتصادی و همه مطالعات برای ارائه خدمات و سرویس دهی به یک میلیون جمعیت ملایر، نهاوند و بروجرد را نیز داراست.

 چرا پروسه احداث این فرودگاه اینقدر طولانی شده است؟

 با این که سال هاست مطالعات پیرامون این فرودگاه به پایان رسیده، اما در ادوار مختلف مجلس به دلیل اولویت‌ها و طرح‌های مهم دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفت. در مجلس جدید بار دیگر بحث احداث این فرودگاه به طور بسیار جدی مطرح شد، اما برخی از مسئولان یکی از شهرستان‌ها درصدد این هستند که مکان این فرودگاه را به  جای دیگری منتقل کنند.

  مکان فعلی چه ویژگی‌ها و نقاط مثبتی برای این سه شهر دارد؟

مکان یابی این فرودگاه طی 17 سال صورت گرفته است. پیش از این مکانی به نام سیلاخور در شهرستان بروجرد برای مکان احداث این فرودگاه تعیین شده بود که به دلیل اینکه زلزله خیز است و منافع سه شهرستان به طور مشترک لحاظ نمی‌شد، ما با این مکان مخالفت کردیم، زیرا معتقدیم احدی حق ندارد خلاف مصالح و منافع مردم این سه شهرستان قدمی بردارد. همان طور که اشاره کردم، از ابتدای مجلس هشتم مهم‌ترین هدف نمایندگان ملایر تکمیل زیرساخت‌ها برای توسعه این حوزه انتخابی بود و یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها راهها هستند، ما پیگیر موضوع احداث فرودگاه شدیم. در واقع پیگیری‌های جدی از سال 1387 آغاز شد و قرار بود هر سه شهرستان به طور مشترک از منافع آن بهره ببرند، اما متأسفانه شاهد بودیم با اعمال نفوذهای برخی از نمایندگان نام این فرودگاه به نوعی تغییر کند که اختصاصی استان لرستان شود. همین امر زمینه ساز مخالفت‌ها شد.

 بعد از انتخاب سه راهی ملایر- نهاوند- بروجرد باز هم در چند نوبت شاهد تغییر مکان فرودگاه بودیم. دلایل این امر چه بود؟

با تلاش نمایندگان ملایر نام فرودگاه مجدداً به نام فرودگاه حضرت ولی عصر (عج) تغییریافت و براساس مدارک و مستنداتی که فراهم کردیم، قرار بر این شد که محل این فرودگاه مجدداً به مکان اصلی‌اش یعنی سه راهی ملایر- نهاوند- بروجرد که با هر سه شهر مسافتی یکسان دارد، بازگردد. متأسفانه چندی بعد باز هم برخی از دوستان تلاش کردند که مکان مشکوک و غیر متعارفی را به شرکت فرودگاههای کشور معرفی کنند. مکان معرفی شده، مکانی نا هموار است که حداق 40 تا 50 میلیارد تومان هزینه تسطیح و خاکریزی آن است؛ یعنی چند برابر قیمت تمام شده فرودگاه. با رایزنی‌هایی که صورت گرفت و تذکرات متعدد در صحن علنی مجلس و تذکرات کتبی، سرانجام تفاهم نامه‌ای میان نمایندگان سه شهرستان به امضاء رسیدکه سه نکته مهم در آن گنجانده شده بود.

 این سه اصل مهم چه بودند؟

اصل اول این بود که فرودگاه باید در اراضی مشترک همدان و لرستان باشد. اصل دوم بر این موضوع تأکید می‌کرد که احداث فرودگاه باید در اسرع وقت عملیاتی شود. اصل سوم هم می‌گفت اگر برای تکمیل این فرودگاه نیاز به کمک بخش خصوصی بود، شهرداری‌ها باید آورده‌های آن را تأمین کنند.

 با وجود این تفاهم نامه باز هم چندی پیش شاهد اعتراض نمایندگان ملایر در موضوع زمین فرودگاه بودیم. دلایل این اعتراض اخیر و تذکراتتان در صحن علنی مجلس چه بوده است؟

همان طور که اشاره شد با امضای این تفاهم نامه همه مسائل مرتفع و زمینه عملیاتی شدن پروژه ایجاد شده بود، اما متأسفانه در حالی که به نظر می‌رسیدهمه چیز طبق روال پیش می‌رود، مشاهده کردیم مکان فرودگاه باز هم اندکی جابه جا شده و سه کیلومتر به سمت بروجرد منتقل شده است. به همین دلیل ما نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتیم و رونوشتی نیز به رئیس محترم مجلس و وزرای اطلاعات، کشور و راه و ترابری ارسال كردیم تا به این موضوع رسیدگی شود. همچنین قرار شد طی جلساتی که هفته جاری خواهیم داشت، بررسی‌های لازم صورت گیرد. ما با جدیت پیگیر بازگرداندن مکان فرودگاه به فضای سابقش هستیم و امیدواریم این مطالبه بسیار به حق مردم که بیش از دو دهه است آرزومند آن هستند، با نگاه عدالت محور رئیس‌جمهور و عدم اعمال نظر مسئولان در آینده‌ای نزدیک محقق شود.

 در حال حاضر آخرین خبر درباره فرودگاه چیست؟

اکنون برای رفع این مشكل قرار شده است یك تیم كارشناسی بی‌طرف با حضور مجمع نمایندگان استان همدان و لرستان، معاون پارلمانی وزیرراه و ترابری و رئیس فرودگاه‌های كشور از مناطق در نظر گرفته شـده برای احداث فرودگـاه حضرت ولیعصر (عج) بازدید كنند. این تیم كارشناسی بعد از بازدید کامل و کارشناسانه از این منطقه گزارش خود را درباره مكان مورد تأیید برای احداث این فرودگاه به معاون پارلمانی وزیرراه و ترابری ارائه می‌دهد که امیدوارم این بازدید نتیجه‌ای قابل قبول برای مردم هر سه شهر ملایر، نهاوند و بروجرد داشته باشد و مشکلات این بخش به کلی مرتفع بشود.

  به عنوان سؤال آخر اجازه دهید درباره راه‌آهن ملایر و عملیات ریل‌گذاری آن صحبت کنیم.

راه‌آهن غرب کشور با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان از تهران تا کرمانشاه کشیده خواهد شد. این راه‌آهن به این دلیل که در آینده زائران را به عتبات عالیات منتقل می‌کند، راه‌آهن کربلا معروف شده است. راه‌آهن کربلا در عین حال ایران را به عراق- سوریه و دریای مدیترانه متصل می‌کند که این امر می‌تواند آورده‌ اقتصادی بسیاری برای ما داشته باشد و زمینه ساز توسعه شهرهایی شود که در مسیر این راه‌آهن قرار دارند.

 بخشی از این پروژه مربوط به ملایر بود که اکنون به طور کامل به اتمام رسیده است و ریل گذاری‌های آن نیز تکمیل شد. این پروژه اکنون با اعتباری بالغ بر 140 میلیارد تومان تا ملایر به اتمام رسیده و مابقی آن تا کرمانشاه در دست تکمیل است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل