بازدید 27529

متكي: كلينتون سلام كرد من هم جواب دادم

خانم كلينتون در زمان احوالپرسي من با پادشاه اردن ابتدا به من سلام كرد و من نيز بر اساس سنت اسلامي جواب سلام ايشان را دادم.
کد خبر: ۱۳۴۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۷ 04 December 2010
وزير امور خارجه در خصوص اخبار مطرح شده مبني بر احوالپرسي وزراي خارجه ايران و آمريكا در اجلاس منامه، گفت: خانم كلينتون در زمان احوالپرسي من با پادشاه اردن ابتدا به من سلام كرد و من نيز بر اساس سنت اسلامي جواب سلام ايشان را دادم.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري فارس به منامه، منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان امروز (شنبه) در حاشيه هفتمين نشست امنيتي گفت‌وگوي منامه در كنفرانس مطبوعاتي گفت: گفت‌وگوي منامه فرصتي است براي اينكه بتوانيم از دل اين گفت‌وگوها راهكارهاي مناسب براي ثبات و امنيت منطقه را استخراج كنيم.

وي در پاسخ به سؤالي درباره سوآپ سوخت با اشاره به گفت‌وگوهايي كه در يك سال گذشته در جريان بود، اظهار داشت: در خصوص اين گفت‌وگوها آقاي اوباما از آقايان لولا داسيلوا و اردوغان درخواست كرد كه با ايران مذاكره كنند و بحث مبادله را به تفاهم برسانند، اين كار صورت گرفت و بيانيه تهران صادر شد.

وزير خارجه افزود: مردم برزيل از اقدام آقاي لولا استقبال كردند و مدتي بعد در انتخابات اين كشور به كانديداي مورد نظر لولا راي دادند، همچنين آقاي اردوغان به خاطر اين ابتكار از سوي مردم تركيه مورد حمايت قرار گرفت و نظراتش در رفراندوم اين كشور راي آورد.

وي گفت: آقاي اوباما نيز مي‌توانست ضلع ديگر اين روند چندجانبه باشد اما متاسفانه روند تقابل را در پيش گرفت و به سوي قطعنامه حركت كرد و نتيجه‌اي به دست نياورد جز انتخابات ميان دوره‌اي آمريكا كه نتيجه‌اش را مي‌دانيد.
متكي با اشاره به اظهاراتش در اجلاس امنيتي منامه درباره همكاري‌هاي منطقه‌اي و تعميق روابط بين ايران و كشورهاي همسايه و عربي، اظهار داشت: در ذهن سياستمداران ايران تعامل مبتني بر همكاري اساس ديپلماسي و راهبرد در منطقه است و هر القا ديگري خلاف واقعيت منطقه است.
وي در خصوص مذاكرات ايران و گروه 1+5 كه قرار است طي روزهاي آينده در ژنو برگزار شود، گفت: بعد از فراز و نشيب چند ماهه اين گفت‌وگوها اين هفته در ژنو برگزار مي‌شود. ما همواره از رويكرد مبتني بر مذاكرات حمايت كرديم و اميدواريم اراده جدي زمينه‌ساز مذاكراتي سازنده در ژنو باشد.
خبرنگاري با اشاره به اظهارات روز گذشته كلينتون مبني بر اينكه قرار است مسئله هسته‌اي ايران در اين مذاكرات مطرح شود از متكي ارزيابي اين اظهارات را خواستار شد كه وي پاسخ داد: موضوعاتي كه در اجلاس مطرح خواهد شد خودش يكي از دستوركارهاست. يعني در ديدار نخست طرفين دستوركار جلسه مشترك را تعيين خواهند كرد.
وي در پاسخ به ادعاي آمريكايي‌ها درباره ايران اظهار داشت: آمريكايي‌ها بايد از تحولات يك دهه اخير درس‌هاي خوبي گرفته باشند، متهم كردن ديگران و چشم بستن بر اقدامات مداخله جويانه و ناامن كننده خود آمريكا در مناطق مختلف جهان رويكردي است كه به پايان راه خود رسيده است.
متكي اضافه كرد: آمريكا در منطقه ما هم به خاطر اعمال خودش و هم به خاطر حمايت‌هاي يك سويه از رژيم صهيونيستي به منبع نگراني و دغدغه در منطقه تبديل شده‌ است. آنها بايد پاسخگو باشند كه چرا بحران آفريني و بحران زايي در دستور كار ديپلمات‌هايشان در سراسر جهان قرار دارد. لذا من فكر مي‌كنم اين آمريكايي‌ها هستند كه بايد نسبت به رفع نگراني‌هاي ديگران از سياست‌هاي خود پاسخگو باشند.
وزير خارجه در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه هيلاري كلينتون از پرونده هسته‌اي ايران ابراز نگراني كرده و همچنين اينكه گفت‌وگوي منامه فرصت خوبي براي تبادل اتهامات بين تهران و واشنگتن است، گفت: شما نظر خود را درباره حواشي گفت‌وگوي منامه بيان كرديد لذا من پاسخ خاصي در اين زمينه ندارم.
متكي در پاسخ به سؤالي در خصوص برخي اظهارات مبني بر اينكه كشورهاي حاشيه خليج فارس ايران را در زمينه هسته‌اي متهم مي‌كنند، اظهار داشت: آيا هر كس هر چه مي‌گويد بايد ديگران عمل كنند يا بايد قانوني وجود داشته باشد.
وي گفت: براساس قانون و ضوابط NPT همه كشورها حق برخورداري از فناوري هسته‌اي را دارند و ايران هم مستثنا نيست، بنابراين اجازه دهيد بر همه ما قانون حكم كند.
وزير خارجه با بيان اينكه تحريم‌ها تاثيري بر ما ندارد، تصريح كرد: مذاكره كردن موضع هميشگي ماست.
خبرنگاري لحن كلينتون در اجلاس منامه را آشتي جويانه توصيف كرد و از وزير خارجه پرسيد شما چگونه اين لحن را توجيه مي‌كنيد؟ كه وي پاسخ داد: بيان اين كلام كه حق جمهوري اسلامي ايران در برخورداري از فناوري هسته‌اي از سوي كساني كه مي‌گفتند ايران نبايد به سوي انرژي هسته‌اي پيش برود يك گام به پيش است، البته اين اذعان، اذعان به مقررات NPT است اما بايد اين رويكرد گفتاري به رويكرد عملي تبديل شود. ما اذعان به اين حق را در آسمان‌ها نمي‌خواهيم بلكه در زمين مي‌خواهيم.
متكي در خصوص اخبار مطرح شده مبني بر احوالپرسي وزراي خارجه ايران و آمريكا در اجلاس منامه، گفت: خانم كلينتون در زمان احوالپرسي من با پادشاه اردن به من سلام كرد و من نيز بر اساس سنت اسلامي جواب سلام ايشان را دادم. مردم منطقه در ادب رفتاري‌شان شهره هستند اما در مورد بحث گفت‌وگو بين دو كشور آيا واقعا ديالوگ است يا مونولوگ است. متاسفانه آمريكايي‌ها در گفت‌وگو با برخي طرف‌ها راغبند. اگر طرف اهل ديالوگ نباشد.
وي با طرح سوالات مبني بر اينكه آيا تغييري در رويكرد اوباما طي دو سال گذشته در مسائل منطقه‌اي و آيا در افغانستان و فلسطين تغييري ايجاد شد گفت: در ساير موضوعات نيز همين طور است مردم از شعار تغيير استقبال مي‌كنند. اما قضاوت‌شان را بر عملكرد اشخاص و دولت‌ها مي‌گذارند.
وي افزود: ‌ما فكر مي‌كنيم سياست خارجي اوباما ادامه سياست بوش است سياست‌هايي كه دو سال پيش با پاسخ منفي آمريكا مواجه شد و در انتخابات اخير مياندوره‌اي آمريكا همان پاسخ را دريافت كرد.
ما اين بحث‌ها را به خاطر درگيري مطرح نمي‌كنيم ما در اين منطقه زندگي مي‌كنيم و مسائل را مي بينيم و آثار زيانبار سياست‌هاي غلط آنها را مشاهده مي‌كنيم و چون به منطقه علاقه‌منديم راهكارهاي جايگزين مي‌دهيم همانطور كه در مورد افغانستان راهكار جدي ارائه كنيم.
وي در خصوص ترور دانشمندان ايراني گفت: ما كساني را كه با انتشار اسامي دانشمندان هسته‌اي در قطعنامه‌ سازمان ملل زمينه ترور آنها را فراهم كردند شريك در اين اقدام مي‌ناميم و با تصويب اين قطعنامه‌ها در واقع گروه‌هاي تروريستي مأموريت يافتند با هدايت سرويس‌هاي جاسوسي اقدام به ترور اخير كنند، سرويس‌هايي كه مدتي قبل اشاره داشتند كه بايد چه برخوردي با ايران داشته باشند.
وي در مورد اظهارات كلينتون كه در بدو ورود به منامه درباره ايران گفت: استدلال ما اين است كه حرف‌ها مواضع در پارادوكس و تضاد قرار دارد .
وي درباره اسناد ويكي ليكس گفت: اسنادي كه درباره ايران منتشر شده بخش كوچكي از اسنادي است كه وجود دارد، 250 هزار از چند ميليون اسناد است. ما فكر مي‌كنيم اين موضع در قالب‌هاي جدي‌تري مورد بررسي قرار مي‌گيرد. در چند روز گذشته كه در كشورهاي منطقه بودم تكرار مواضع رهبران كشورها را در باره علاقمندي آنها به روابط با ايران دريافت كردم.بنابراين معتقديم عقلاي آمريكايي بايد فكر جدي براي مجموعه سياست‌هاي آمريكا كنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح