بازدید 3272

با تعطیلات، آلودگی هوا کم نمی شود

کد خبر: ۱۳۴۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۷ 04 December 2010
جدیدترین گزارشهای مراکز پالایش آلودگی هوا نشان میدهد پس از سه روز تعطیلی میزان آلاینده ها در هوای تهران نه تنها کم نشده اند، بلکه یا ثابت مانده و یا افزایش یافته اند. مسئولان کمیته محیط زیست شورای شهر نیز این موضوع را تایید می کنند.

امید سلیمی بنی: آمارها نشان می دهد شاخص های آلودگی هوا در تهران، همچنان از حد استاندارد بالاترند. در جدیدترین گزارشهایی که مراکز پالایش آلودگی هوا منتشر کرده اند، پس از سه روز تعطیلی آخر هفته، میزان آلاینده ها در هوای تهران نه تنها کم نشده اند، بلکه یا ثابت مانده و یا افزایش یافته اند.

این در حالی است که بنابر آخرین اطلاعیه منتشر شده از سوی کمیته دولتی مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران ، شنبه 13 آذر مهدکودک‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی شهر تهران تعطیل است. با این وجود، در جلسات شورای شهر و سایر جلساتی که در تصمیم گیری های کاهش آلودگی تهران دخالت دارند، آمارهای اعلام شده برای کاهش آلودگی هوای تهران "ناامید کننده" توصیف شده است.

نماینده سازمان هواشناسی در جلسه کمیته کاهش آلودگی هوای تهران می گوید: "در روزهای پایانی هفته و اوایل هفته آینده، روند افزایش را در میزان ذرات آلاینده پیش‌بینی می‌کنیم و اگر نتوانیم منابع انتشار آلاینده‌ها را کنترل کنیم تا اواسط هفته آینده و یا حتی در مدت زمان بیشتری، وضعیت آلودگی هوای تهران ادامه پیدا می‌کند."

برگهای جریمه، مسافرتهای برون شهری

هیچ کاری برای سالم سازی هوای تهران جواب نداده، نه تنها تعطیل کردن روزهای آخر هفته در سه هفته گذشته، فایده ای برای کاهش آلودگی نداشته، بلکه صدور نزدیک به 88 هزار برگ جریمه 13 هزار تومانی برای ماشینهای تهرانیهایی که به روزهای زوج و فرد تردد در پایتخت بی توجه بودند، هم نتوانسته غلظت آلاینده ها را زیر حد استاندارد بیاورد.

نماینده راهنمایی و رانندگی در کمیته محیط زیست شورای تهران می گوید: " در سه روز گذشته (روزهای تعطیل) 87 هزارو 933 برگ جریمه فقط برای محدوده زوج و فرد اعمال قانون کرده است و محدودیت‌های جدید توانسته 30 تا 35 درصد تراکم خودروها را کاهش دهد."

اکنون پلیس نیز دست به دامن مسئولان شهرداری شده تا برای نیروهایش که در چهارراهها انجام خدمت می کنند، چاره ای فکر کنند. زیرا به گفته سرهنگ روشنی شهرداری باید کیوسک‌هایی در برخی از خیابان‌های کشور نصب کند که مجهز به اکسیژن باشد تا پلیس و رهگذران در ساعاتی بتوانند از اکسیژن مناسب تنفس کنند.

از سوی دیگر، مطالعه ترافیک جاده ای در روزهای تعطیلات نشان می دهد شهروندان تمایلی برای خروج از تهران نداشته اند. با وجودی که آمار قابل اتکایی از میزان گردشگری اجباری شهروندان در روزهای تعطیلی مشاهده نشده، ولی عدم افزایش حوادث جاده ای از یک سو و افزایش آلاینده های هوا که منشا ترافیکی در تهران دارند از دیگر سو، نشان می دهد شهروندان چندان تمایلی برای خروج از تهران نداشته اند. به بیان دیگر تعطیلات تهران، لزوما به خروج شهروندان از پایتخت، منجر نشده است.

احتمال ادامه تعطیلات

اخبار تایید نشده ای از احتمال تعطیلات در روزهای آینده به گوش می رسد. زیرا به پیش بینی شرکت کنترل آلودگی هوای تهران، میزان آلاینده های اصلی هوای تهران در روزهای ابتدایی هفته آینده، به شدت بالا خواهد رفت. طبق آمار منتشر شده از سوی این نهاد، میزان دی اکسید نیتروژن، مونوکسی کربن، دی اکسید گوگرد و ازن نسبت به روزهای پیش از تعطیلات و پنجشنبه گذشته بالا خواهد رفت، به نحوی که هوای آلوده تهران، بیشتر از روزهای گذشته، غیر قابل تنفس می شود، زیرا سرعت وزش باد نیز از نسبت به روز جمعه، به یک ششم و دمای هوا نیز به اندازه 1 و نیم درجه سانتیگراد سقوط خواهد کرد و در نتیجه پدیده وارونگی هوا، اتفاق می افتد.

این معادلات نشان می دهد اگر تصمیم گیران دولتی به سیاست تعطیل سازی فعالیتهای پایتخت اصرار دارند، احتمال ادامه تعطیلات، زیاد است، همانطور که در آخرین اطلاعیه کمیته اضطرار هوای تهران، دانش آموزان ابتدایی و پیش دبستانی روز شنبه از رفتن به سر کلاس بازمانده اند.

با نگاهی گذرا به آمارهای آلاینده های هوا و مقایسه این شاخصها در پس و پیش از تعطیلی می توان به سادگی دریافت تعطیل کردن پایتخت به جز آنکه روزانه نزدیک به 350 میلیارد تومان به اقتصاد ملی کشور ضرر برساند، تاثیر محسوسی بر پاکسازی هوا نداشته، بلکه ظاهرا تهران، چه تعطیل، چه غیر تعطیل، روز به روز مسموم تر می شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی