بازدید 6150
مرور اخبار بهارستان در روزنامه هاي امروز؛

هدف،‌وحدت‌اصولگرايان‌یا‌فتح‌کرسی‌های‌بهارستان؟

آنچه در ميان اين اظهار نظرهاي كاملا سياسي مفقود است و سخني از آن به زبان رانده نمي‌شود، ضرورت وحدت براي حل و رفع اين مشكلات است. امروز قوه مقننه را اكثريت اصولگرايان تشكيل مي‌دهند و قوه مجريه كشور هم در اختيار اصولگرايان است.بي‌شك آيندگان در قضاوت خود از اين سال‌ها به عنوان دوران زمامت اصولگرايان ياد مي‌كنند و مجموعه كارهاي مثبت و منفي را در كارنامه مجموعه‌اي به نام اصولگرايان ثبت و ضبط مي‌كنند.
کد خبر: ۱۳۴۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۷ 04 December 2010
سرویس مجلس:  اظهارات علی لاریجانی و علی مطهری دو نماینده اصولگرای مجلس هشتم بیش از سایر اخبار مجلسیان در مطبوعات امروز انعکاس داشته است.

لاریجانی که اواخر هفته گذشته را در قم، حوزه انتخابیه خود به سر می برد، روزهای پرکاری را پشت سر گذاشت.

روحانیت توسط دعا نویس ها تخریب می شود(جهان صنعت)، وظیفه داریم در مقابل انحرافات بایستیم(ابتکار)، حوزه‌های علمیه باید عطش معنوی جامعه را برطرف کنند(کار و کارگر) از جمله عناوینی است که روزنامه ها از میان سخنان وی برگزیده اند.

در این بین روزنامه کیهان به انعکاس سخنان علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت محدث قمی در مرکز فقهی ائمه اطهار پرداخته است و روزنامه مردمسالاری ، حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در گردهمایی بزرگ مبلغان مذهبی در مدرسه فیضیه قم را در کانون توجه خود قرار داده و پاسخ وی به طلبه ای که از وی پرسیده بود چرا اسامی دانشمندان را به شورای امنیت اعلام می کنید؟،را منعکس کرده و به نقل از وی می نویسد: اسامی را ما به شورای امنیت نمی دهیم، آنها خود در قطعنامه ها آورده اند و بعد به تروریست ها می دهند تا آنها را ترور کنند.

از سوی دیگر روزنامه رسالت سخنان رئیس مجلس در همایش مسئولان هیأت های مذهبی قم را در اخبار خود انعکاس داده و به نقل از وی نوشت: سنت عاشورایی در ایران رکنی برای بیداری ملت ماست. وی خطاب به مسئولان هیأت های مذهبی قم گفت: کار شما یک کار اساسی است که فقط مربوط به احساسات نیست.

آغاز زودهنگام رقابت های انتخاباتی

گسترش زمزمه انتخابات در میان اصولگرایان از دیگر موضوعاتی است که روزنامه های امروز به آن پرداخته اند.

«تهران امروز» با بازخوانی سخنان مرتضی آقاتهرانی و شهاب الدین صدر می نویسد: در ادامه بحث‏هاي افراد و چهره‏هاي شاخص جريان اصولگرا در خصوص وحدت همه‏جانبه و آمادگي كامل براي انتخابات مجلس نهم، مرتضي‏آقاتهراني و شهاب‏الدين صدر، دو عضو فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس نيز خواستار وحدت اصولگرايان براي رسيدن به اهداف اين جبهه شدند. مرتضي آقاتهراني، معلم اخلاق كابينه نهم و چهره شاخص حامي دولت با اشاره به فعاليت اصولگرايان با اعتقاد به اينكه فعاليت جدي انتخاباتي از هم اكنون توسط اصولگرايان آغاز نشده است، گفت: به نظر مي‌رسد كه تنها حرف اين موضوع در ميان است، البته بايد اصولگرايان زودتر به فكر تمهيدات لازم باشند و فعاليت‌هاي خود را آرام آرام آغاز كنند.

در همين حال، سيد شهاب‌الدين صدر نيز درباره لزوم وحدت اصولگرايان گفت: امروز تکليف ما اين است، به جاي اين‌که به حاشيه بپردازيم، تحت شاخص مقام معظم رهبري حرکت کنيم. در اين چند سال که در مسير امام و رهبري حرکت کرده‌ايم، در بعضي جاها مرتکب اشتباهاتي شده‌ايم و از راه درست فاصله گرفتيم، بنابراين بايد آسيب‌شناسي کنيم و ببينيم چه اشتباهاتي را انجام داده‌ايم.

«تهران امروز» در ادامه تحلیل خود از موضع گیری های نمایندگان اصولگرا می نویسد: بنابر برخي خبرهاي غير رسمي فعاليت‌هاي غيرعلني در سطح برنامه‌ريزي‌ها و رايزني‌هاي معطوف به انتخابات آينده از هم اكنون توسط برخي جريان‌هاي سياسي كليد خورده است. فارغ از تحليل‌هاي مختلفي كه در باب ضرورت وحدت اصولگرايان بيان شده، برخي از اظهار نظرها درباره وحدت اصولگرايان معطوف به انتخابات مجلس نهم و رياست‌جمهوري يازدهم است.

در حقيقت آنچه از فحواي اين قبيل سخنان برداشت مي‌شود، چيزي نيست جز اولويت دادن به كسب اكثريت مجلس آينده.به تعبيري هدف از وحدت اصولگرايان، در سطح يك هدف كاملا سياسي تقليل يافته به‌گونه‌اي كه تنها نتيجه مترتب بر وحدت، فتح كرسي‌هاي سبز بهارستان در گام اول و ماندن در پاستور در مرحله بعدي است. اين در حالي است كه در همين شرايط فعلي و حال حاضر، هم اكثريت مجلس از آن اصولگرايان است و هم قوه مجريه در اختيار طيفي از نيروهاي مجموعه اصولگرايان است.با اين وصف هدف تعيين شده براي وحدت اصولگرايان همين حالا هم محقق شده و نتيجه مترتب بر اين وحدت حاصل شده است.

اما با اين حال برخي مشكلات و بخصوص برخي اختلاف نظرها در بين اصولگرايان و به‌ويژه دولت و مجلس وجود دارد كه دود آن به چشم مردم مي‌رود.آنچه در ميان اين اظهار نظرهاي كاملا سياسي مفقود است و سخني از آن به زبان رانده نمي‌شود، ضرورت وحدت براي حل و رفع اين مشكلات است. امروز قوه مقننه را اكثريت اصولگرايان تشكيل مي‌دهند و قوه مجريه كشور هم در اختيار اصولگرايان است.بي‌شك آيندگان در قضاوت خود از اين سال‌ها به عنوان دوران زمامت اصولگرايان ياد مي‌كنند و مجموعه كارهاي مثبت و منفي را در كارنامه مجموعه‌اي به نام اصولگرايان ثبت و ضبط مي‌كنند.

«ابتکار» نیز ارزیابی فعالیت اصلاح طلبان را از دید آقا تهرانی انعکاس داده و به نقل از وی نوشته است: «راه برگشت و توبه برای اصلاح طلبان باز است». در مقابل روزنامه «مردمسالاری» ، نیز سخنان آقا تهرانی را در صدر اخبار خود قرار داده ولی  تیتر «جریان اصلاح طلبی را نمی‌توان انکار کرد» را برای سخنان معلم سابق دولتی ها برگزیده است.

در سویی دیگر محمد حسین فرهنگی بر این عقیده است که اصولگرایان پیش از ورود به انتخابات مجلس باید به همگرایی کامل برسند.روزنامه حزب الله بدون توجه به سخنان آقاتهرانی و صدر، به نقل از این عضو هیأت رئیسه مجلس می نویسد: با وجودی که نقش جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات مجلس نهم بسیار موثر است اما جامعتین تنها به دنبال چارچوب های کلی هستند تا اینکه بخواهند به مصداق ها بپردازند.

صراحت لهجه علی مطهری و تمجید و تقدیر فرهنگ آشتی از وی

علی مطهری همچون روزهای استیضاح علی کردان جلودار منتقدین درباره اظهارات روزهای گذشته محمود احمدی نژاد درباره این مرحوم بود.

«اصولگرایان باید دو فهرست جداگانه برای مجلس ارائه کنند» (آرمان)، «رئیس جمهور نمی تواند متولی اصولگرایان باشد» (مردمسالاری) و «احمدی نژاد و مشایی از دایره اصولگرایی خارج شده اند» از جمله عناوینی است که روزنامه های امروز برای سخنان علی مطهری برگزیده اند.
سخنان این نماینده سرشناس مجلس هشتم که معتقد است، اساساً دخالت دولت در انتخابات مجلس کار غلطی است و امام خمینی (ره) نیز تاکید داشتند که دولت در انتخابات مجلس دخالت نکند، با استقبال گسترده مطبوعات روبرو بوده است.

در بین فرهنگ آشتی در تحلیل خود، به تجلیل از شجاعت و آزادگی او می پردازد و می نویسد: « دکتر علی مطهری روزهای شلوغی را پشت سر گذرانیده ولی گویا روزهای سخت تری را پیش روی خود دارد. اصولگرایی که جامعه اصولگرایی اش او را نه تنها از صراحت لهجه اش بازنداشته که از هم کیشان خود، صریح اللهجه تر کرده است. صراحتی که به راحتی به رییس جمهور و اعوان و انصارش را به چالش کشانیده است و هر آنچه را که یقین دارد درست است بر زبان جاری کرده است.»

و در ادامه با یاد خاطره پدر شهیدش می نویسد:  فرزند آیت الله مطهری از روزی که پایش به پارلمان ایران رسیده است، نشان داده است که هرگز اهل دیدن را ندیدن کردن و محافظه کاری نیست. علی مطهری شاید تنها رقیب رادیکالیستهای راست ایران است که یکه و تنها در تلاش است تا در برابر انحراف ها و ابتذال ها بایستد و در این میان دو قطبی چپ / راست و یا اصلاح طلب / اصولگرا برایش فرقی نمی کند. مطهری نماینده امروز جریان سوم سیاسی ایران است که تمام هم و غمش، صرف «انتقاد بدون مصلحت» و «حمایت بی مزد» از مسولان است.
 
عوض حیدرپور نیز از نمایندگانی است که ماجرای رشوه 5 میلیون تومانی در زمان استیضاح کردان را افشا کرد، خطاب به رئیس جمهور می گوید:«اگر مدرکی وجود دارد آن را منتشر کنند». «آرمان» به نقل از این عضو کمیسیون امنیت ملی می نویسد: مرحوم کردان در آن تاریخی که از مجلس رای اعتماد می گرفت گفت:«نمی دانستم درباره مدرک دکترای بنده بحث خواهد شد والا همینطور که فوق لیسانسم را داده بودم مدرک دکترای خودم را هم می آوردم».

سایر عناوین روزنامه ها از بهارستان:

«بلا تکلیفی کارخانه سیمان در ایلام » تیتری است که «جوان» برای «صفحه ایران» خود برگزیده است.
علی عزتی نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب زبان به انتقاد گشوده و از عدم اجرایی شدن مصوبات سفر استانی دولت به ایلام خبر می دهد.  موج بیکاری ناشی از نبود صنایع،کارخانه های بلاتکلیف در ابلام از دیگر مطالب انتقادی این نماینده است که در این روزنامه حامی دولت منعکس شده است.

روزنامه «ایران» نیز تنها به اظهارات حداد عادل درباره هدفمند شدن یارانه ها اکتفا کرده و همچون روزهای گذشته کمترین میزان اخبار خود را به بهارستان اختصاص داده است.

از دیگر عناوینی که روزنامه های امروز از اهالی بهارستان نقل کرده اند می توان به عناوین زیر اشاره کرد:

- دولت و مجلس درباره بودجه 90 مذاکره ای نداشته اند (همشهری)

- دولت و مجلس همچنان درگیر برنامه پنجم (ابتکار)

- داریوش قنبری: ترور برای تضعیف روحبه دانشمندان هسته ای (مردمسالاری)

- بروجردی: دشمن دانشگاه ها را هدف گرفته است(رسالت)

- سازدار: رسانه ها بهترین ناظر بر عملکرد مجلس هستند (حزب الله)

- شکور اکبرنژاد:  بيمه کارگران ساختماني؛ اما و اگرهاي يک قانون اجرا نشده (قدس)


تازه ترین اخبار مجلس شورای اسلامی را در صفحه سرویس مجلس تابناک بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح