بازدید 15942
بررسی زمینه های صدور بخشنامه جدید نظامی آمریکا؛

سستی و بی توجهی ملی عاملی برای توهین به هویت ایرانی

با توجه به ضرب المثل ایرانی که می گوید: «حرمت امام زاده را متولی نگاه می دارد»، بواقع ما ایرانیان چگونه حرمت هویت ملی خودمان در خلیج فارس را پاس داشته ایم؟... از یاد نمی بریم که سخنان «اوباما» را در روز جمعه، ۲۷ ماه مارس 2009 و به کار گیری نام بی معنا و جعلی «خلیج» به جای «خلیج فارس» (معلوم نیست کدام خلیج؟! خلیج مکزیکو، خلیج گوانتانامو، خلیج عدن یا خلیج بنگال؟!) و...
کد خبر: ۱۳۴۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۰ 04 December 2010
سرویس سیاست خارجی ـ اقدام نابخردانه، ضداخلاقی، ضد تاریخی، ضد علمی، ضد فرهنگی و ضد ایرانی فرماندهی ناوگان دریایی آمریکا  و تلاش برای رسمیت بخشیدن به تحریف نام رسمی، بین المللی و تاریخی خلیج فارس، خشم وصف ناشدنی آحاد ملت ایران را چه در درون و چه در بیرون از کشور  برانگیخته است.

به گزارش «تابناک»، در همین حال، اقدام بجا و البته با دیرکرد وزارت خارجه در احضار سفیر سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، بخشی از تلاش های ایرانیان به شمار می رود که باید بسیار پیشتر از اینها و با قاطعیت بیشتر ی انجام می گرفت.

روشن است که آنچه اکنون بیش از پیش باید مورد اهتمام دستگاه دیپلماسی ایران کامل قرار گیرد، پاسداری از ملیت و هویت تاریخی ایرانیان و منافع ملی و تمامیت ارضی ایران عزیز است.

انکار نمی توان کرد که توجه ناکافی و بی موقع دستگاه دیپلماسی و رسانه ها و خبرگزاری های فعال در جمهوری اسلامی به آنچه بسترسازی و دسیسه چینی دشمنان تاریخی ایرانیان برای جعل نام خلیج فارس به شمار می رود، در گذر زمان به سستی ما در این زمینه تعبیر خواهد شد و همین سستی است که زمینه ساز اقدام زشت مقامات آمریکایی شده است.

بر پایه این گزارش، در این باره توجه به موضوعات زیر ضروری و لازم به نظر می رسد؛

1 ـ آیا رسانه های ایران و مسئولان دستگاه دیپلماسی به یاد می آورند که در گذشته، کمترین واکنشی به سخنان گستاخانه «باراک اوباما»، رییس جمهور آمریکا در تحریف نام خلیج فارس داده باشند؟ از یاد نمی بریم سخنان «اوباما» را در روز جمعه ۲۷ ماه مارس 2009 و به کار گیری نام بی معنا و جعلی «خلیج» به جای «خلیج فارس» (معلوم نیست کدام خلیج؟! خلیج مکزیکو، خلیج گوانتانامو، خلیج عدن یا خلیج بنگال؟! ) و در فاصله کوتاه پس از آن سخنان «اوباما»، خطاب به مسلمانان جهان در چهارم ژوئن 2009 در قاهره، که در آن برای دومین بار از واژه  جعلی برای «خلیج فارس» بهره برد.

http://www.tabnak.ir/fa/news/50721

2 ـ گام بعدی، تحریف نام «خلیج فارس» از سوی دولت آمریکا نیز توسط خانم «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا در سفر به منطقه «خلیج فارس» به انجام رسید؛ آنجا که وزیر خارجه آمریکا در یکی از میزگردهای پربیننده ماهواره‌ای، در پاسخ به پرسش های مزورانه خبرنگاران عرب که به عمد و به طور متناوب، واژه مجعول برای «خلیج فارس» را در جملات خود تکرار می کردند، از نام جعلی برای «خلیج فارس» بهره برد که متأسفانه، این مهم هم مورد توجه و واکنش مناسب رسانه های گروهی، خبرگزاری ها و مسئولان داخل کشور قرار نگرفت.

http://www.tabnak.ir/fa/news/86447

این در حالی  است که مقام‌های همه دولت‌های آمریکا، پیش از این به رغم چند دهه اختلافات سیاسی با جمهوری اسلامی همواره، بدون توجه به اختلافات سیاسی با ایران از واژه کامل، درست، رسمی و تاریخی «خلیج فارس» در مکالمات، سخنرانی‌ها و گفت‌وگوها و مکاتبات سیاسی و دیپلماتیک خود استفاده می‌کردند که کاربرد متداول نام «خلیج فارس» در سخنان «جورج بوش» پدر و پسر نیز قابل توجه است. سیاست آمریکا همچنان ادامه یافت تا این که پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی «اوباما» این رویه تغییر کرد.

بی تردید، این تغییر رویه در آن مقطع زمانی، باید با پاسخ قاطع و حساسیت لازم دولت و رسانه ها و خبرگزاری های داخلی ایران همراه تا از ادامه این سیاست جلوگیری می شد، ولی به جز معدودی سایت خبررسانی درونی و فعالیت خودجوش مردمی، برخی ایرانیان خارج از کشور و جمع آوری تومارهای اعتراض آمیز و فرستادن آنها به دفتر «اوباما» و دفتر «کلینتون»، تحریف نام «خلیج فارس» در رسانه های درون کشور با بی توجهی نابخشودنی و توجیه ناشدنی همراه شد.

این گزارش می افزاید، برنامه‌ریزی بلندمدت دشمنان تاریخ و فرهنگ ایران زمین در دامن زدن به کاربرد نام جعلی و یا نام ناقص به جای «خلیج فارس» برای کمرنگ کردن تدریجی حساسیت ملی مردم و مسئولان ایرانی و جایگزینی نام عرب به جای فارس تلقی می‌شود؛ همان گونه که صد سال پیش و در زمان خواب غفلت و بی توجهی ملی قاجاریه، دریای پارس در شمال اقیانوس هند بی سر و صدا به دریای ع تغییر نام داده شد.



توضیح عکس:  نقشه بین المللی و قدیمی که دریای پارس (درشمال اقیانوس هند) را در کنار خلیج فارس نشان می دهد

 مروری بر تهدیدهای بین المللی علیه هویت «خلیج فارس»، تنها در یک سال اخیر، نشان دهنده یک دسیسه برنامه ریزی و حساب شده لابی عربی برای نابود کردن هویت خلیج فارس بوده و در برابر آن عملکرد نابخشودنی غالب رسانه های گروهی داخلی و واکنش گاه و بی گاه بسیار نرم و سخاوتمندانه همراه با رافت اسلامی مسئولان دیپلماتیک ایرانی، میدان را برای تاخت و تاز بی حد و مرز تازیان علیه هویت ایرانی به طور عام و نام «خلیج فارس» به طور خاص فراهم آورده است.

از دیگر سو، با توجه به ضرب المثل ایرانی که می گوید: «حرمت امام زاده را متولی نگاه می دارد»، ببینیم ما ایرانیان چگونه حرمت هویت ملی خودمان در «خلیج فارس» را پاس داشته ایم؛

از یاد نبرده ایم که در سال جاری، چندین بار شاهد کاربرد نام ناقص برای خلیج فارس آن هم از سوی برخی مسئولان کشوری و انتظامی بوده ایم و بدتر آن که همین سخنان عینا در برخی خبرگزاری ها و رسانه های داخلی هم منتشر شده اند؛ برای نمونه خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، سخنان یکی از وزیران نظام را که با اشتباه بزرگ گفتاری نامی ناقص برای خلیج فارس استفاده کرده بود، بدون اصلاح منتشر کرد و به رغم این که به عنوان منتشر کننده نخستین خبر متوجه این خطای گفتاری شده بود، در متن خبری که به سراسر دنیا فرستاد، آن نام ناقص را به کار برد.

در این میان، پاسخ ما به تبلیغات رسانه‌هاي گروهي عربی منطقه که از این اشتباه فاحش شیخ الوزرای دولت جمهوری اسلامی به عنوان عقب نشيني ايرانيان از کاربرد نام «خليج فارس» و يک پيروزي بزرگ براي خود تلقي کرده‌اند، چه بوده است؟

2 ـ در نمونه ای دیگر در سال جاری، یکی از روزنامه چاپ تهران در نقشه خلیج فارس در صفحه نخست و زیر تیتر یک خود، از نام جعلی بهره برد؛ با این حال این روزنامه که آشکارا به هویت ملی ایرانیان توهین کرده بود، نه تنها تعطیل یا دست کم توبیخ نشد بلکه از یک عذرخواهی رسمی بابت این کوتاهی آشکار خوددداری کرد.

3 ـ فراموش نمی کنیم در بازی امسال «سپاهان» ایران و «العین» امارات در لیگ قهرمانان فوتبال آسیا، مسئولان اماراتی در جلوی چشم مقام های سفارت و کنسولگری ایران در امارات با نصب پارچه نوشته بزرگی با نام جعلی برای خلیج فارس و نمایش چندین باره آن در برابر میلیون ها بیننده تلویزیونی، آشکارا به هویت ملی ایرانیان توهین کردند و در حالی که انتظار می رفت، مسئولان سفارت و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی به این کار اعتراضکرده و خواهان توقف بازی تا پایین آوردن این پارچه نوشته شوند یا در صورت ادامه این گستاخی جایگاه را ترک نمایند تا هویت ایرانی که ناموس ملی تلقی می شود، بیش از این مورد تحقیر عرب ها قرار نگیرد، متأسفانه این برادران بی دغدغه، همچنان در جایشان راحت نشستند و با صرف تنقلات، لذت بردن از دیدن، فوتبال را به خرد شدن غرور ملی یک ملت بزرگ تاریخی ترجیح دادند.

آیا این بود معنای اجرای عزت و اقتدار ملی که رهبر انقلاب بارها در سخنانشان بر آن تأکید کرده اند؟

در کمتر از یک روز پس از این بی توجهی آشکار بود که ناظر عرب بازی «ذوب آهن» و «الاتحاد» عربستان در اصفهان، سرزمین «مرد آویز زیاری» به خود این اجازه را داد تا با گستاخی تمام و به بهانه کاربرد نام تاریخی و رسمی «خلیج فارس» توسط بینندگان میهن پرست ایرانی بازی را متوقف و دستور پاره کردن پارچه نوشته خلیج فارس را صادر کند. این توهین آشکار در برابر میلیون ها تماشاگر تلویزیونی با بی توجهی و بی تفاوتی توجیه ناپذیر گزارشگر ایرانی بازی روبه رو شد، ولی تماشاچیان غیرتمند ایرانی با تکرار شعار «عرب باید بدونه خلیج فارس میمونه» به این کار ضد ایرانی شدیدا واکنش نشان دادند.

4 ـ در عین بی توجهی داخلی به هویت ایرانی، مسئولان و رسانه های ایرانی به خوبی به یاد دارند که کشورهای عربی در موضعی متحد به دلیل به کار بردن نام و نقشه خلیج فارس در مدال ها و لوگوی مسابقات کشورهای اسلامی توسط ایران از برگزاری این بازی ها در ایران جلوگیری کردند. با این حال، برگزاری هر ساله، مسابقات فوتبال کشورهای خلیج فارس (با نام جعلی) با مجوز کنفدراسیون فوتبال آسیا و معرفی «بو علی سینا»، «ابوریحان بیرونی» و دیگر مشاهیر ایرانی به عنوان مشاهیر عرب در افتتاحیه بازی های آسیایی قطر، تنها بخشی از دسیسه های هماهنگ سیاسی ورزشی اعراب علیه ایرانیان بوده است.

5 ـ در مورد اخیر هم دیده ایم که چگونه لابی عربی صاحب نفوذ در کمیته المپیک آسیا در مراسم افتتاحیه بازی های آسیایی، نام جعلی برای «خلیج فارس» را در برابر دیدگان میلیون ها بیننده تلویزیونی گذارد و در اینجا هم باز مسئولان ایرانی ورزش کشور محل برگزاری مراسم را ترک نکردند و متأسفانه رژه کاروان ایران هم به رغم این توهین به هویت ایرانی بدون هیچ گونه وقفه انجام شد. البته با عذرخواهی نیم بند و دیر هنگام مسئولان برگزاری مسابقات و نه مقامات رسمی دولت چین، ایرانیان نباید فراموش کنند این برنامه های حساب شده علیه هویت ایرانی در آینده نیز ادامه خواهد یافت، چرا که جام ملت های آسیای قطر در پیش است و قطعا دسیسه های ضد ایرانی علیه نام خلیج فارس برای افتتاحیه این رویداد بزرگ ورزشی از هم اکنون استارت خورده است.

6 ـ جالب توجه این که حاکم عرب جزیره ایرانی الاصل «بحرین»، در اجلاس سال پیش «منامه»، در برابر آقای «متکی» سخنان بی شرمانه ای بر زبان رانده و گفت: چرا ایرانیان این گونه حساسیت به نام این دریا (منظور خلیج فارس) دارند(؟!) و سپس سخاوتمندانه (!) پیشنهاد داد ایرانیان برای حفظ اسلام! و اثبات برادری با اعراب، دست از نام خلیج فارس بشویند که انجام این کار منافع بسیاری برای دولت ایران از سوی دولت‌های عربی در پی خواهد داشت!

چه باید کرد؟

انکار نمی‌توان کرد که تمامیت ارضی هر کشور، ابتدایی‌ترین جزوء هویت و اتحاد ملی و انسجام درونی آن به شمار می‌رود و قوام و بقای هر ملتی بر مبنای حفظ استقلال و تمامیت ارضی آن کشور استوار است و در این میان، نام های جغرافیایی هر منطقه پشتوانه ای از گذشته های دور تاریخ و هویت هر منطقه را به همراه دارد.

بی تردید، تلاش پیگیر همه 22 كشور عرب زبان براي تغيير نام «خليج‌فارس» به نام‌هاي ديگر، به جز تعصب نژادي از هيچ‌ گونه بار علمي، تاريخي و فرهنگي برخوردار نيست و پاره‌اي سازمان‌ها،‌ ارگان‌ها و خبرگزاري‌ها و مراكز فرهنگي سياسي و در مورد اخیر نهاد نظامی آمریکایی كه با بهره‌گيري از كمك‌هاي مالي و دريافت رشوه از اين كشورها بر اين‌ گونه جعليات دامن مي‌زنند، بايد در برابر وجدان بيدار جهانيان و نيز ملت ايران، به اشتباه خود اعتراف و آن را اصلاح کنند.

واقعیت آن است که استمرار و تداوم حركاتي چون جعل نام «خليج فارس»، روح سازگاري و تفاهم ملت‌هاي همجوار را خدشه‌دار مي‌كند. اگر جعل نام «خليج‌فارس» ادامه يابد، ديري نخواهد پاييد كه بسياري از مكان‌هاي جغرافيايي ديگر جهان نيز بر پایه سليقه دولت‌ها تغيير نام يابند.
با این حال، می بینیم که واقع‌نگري بين‌المللي و عدم تعصب نژادپرستانه سبب شده، نام‌هاي تاريخي و رسمی قدیم جايگاه و كاربرد خود را حفظ کنند؛ همان‌گونه كه برای نمونه، به‌ رغم اين‌كه سه چهارم كرانه‌هاي «خليج مكزيكو» را سواحل آمريكا در بر گرفته، اين خليج هيچ‌گاه به نام «خليج آمريكا» تغيير نام داده نشده است.

یکی از اصول پذیرفته بین المللی این که نهاد مسئول، پاسداشت هویت ملی تاریخی، فرهنگی هر کشور در دنیا، دولت مستقر آن است و این قاعده در ایران نیز مستثنی نیست و مردم، نهادها و سازمان غیر دولتی، نقش فرعی و کمکی را می توانند بر عهده بگیرند.

اهمیت حفظ تمامیت ارضی ایران در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به خوبی نمود داشته است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی، آشکارا حفظ تمامیت ارضی کشور را به همراه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، از مهمترین ارکان حفظ کشور عنوان کرده است.در این باره، در اصل نهم قانون اساسی آمده است: «در جمهوری اسلامی ایران، آزادی، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک‌ناپذیرند».

اصل هفتاد و هشتم قانون اساسی تصریح می‌کند: «هر گونه تغییر در خطوط مرزی، ممنوع است» و در اصل یکصد و پنجاه و دوم نیز آمده است: «سیاست خارجی ما بر اساس نفی هر گونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری، حفظ استقلال همه‌جانبه و تمامیت ارضی کشور است...».

همچنین بنا بر اصل یکصد و پنجاه و سوم قانون اساسی، «هر گونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه شود، ممنوع است»

بنابراین، عرصه های خشکی و آبی شمال و جنوب کشور از جمله «دریای مازندران» و «خلیج فارس»، بخشی از تمامیت ارضی ایران به شمار می روند که باید مورد حفاظت دولت ایران قرار داشته باشند.

همچنین با توجه به دامنه روزافزون هجمه به فرهنگ، تاریخ و هویت ایرانی، هر گونه سهل انگاری در رابطه با نام «خلیج فارس» بی تردید هویت ملی ما را در معرض خطر جدی قرار خواهد داد و آیا در حالی که در سند چشم انداز بیست ساله، ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه نخست اقتصادی علم و فناوری با هویت تعریف شده، یکی از راه‌های رسیدن به این جایگاه و منزلت، حفظ هویت ملی و تاریخی ایران از جمله زنده نگه داشتن نام «خلیج فارس» و جلوگیری از تحریف نام آن نیست؟

ملت هشیار ایران این توقع بجا را از مسئولان دستگاه سیاست خارجی ایران دارند که نسبت به تغيير نام «خليج‌‏فارس» توسط مقام های سیاسی خارجی و نهادهاي معتبر بين‌المللي واکنش فوری و قاطعی را دنبال نمایند. البته این امر به تنهایی کافی نیست چرا که در برابر لابی پر تعداد عربی لازم است، لابی متقابلی از هم تباران ایرانی خارج از کشور و نیز کشورهای هم فرهنگ و هم تاریخ ایران شکل بگیرد تا کوشش های دیپلماتیک دولت ایران با اولویت منافع ملی ایران از وزن و جایگاه درخور برخوردار شود.

ملت ایران در برابر موضوع تمامیت ارضی و تهدید‌های موجود از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و برای این مهم هر گونه اختلاف نظر سیاسی و عقیدتی را کنار می گذارد که نمونه آن را در مسأله اهانت نشریه «نشنال ژئوگرافیک» به نام «خلیج فارس» و واکنش یکپارچه ایرانیان سراسر جهان شاهد بودیم که حتی پیشاپیش دولت وقت به این مسأله واکنش نشان داده و این نشریه را به عذرخواهی واداشته اند.

در این میان به کار گیری پتانسیل های زیر که کمتر بدان پرداخته شده قابل توجه خواهد بود:

1 ـ در برابر تشکیلات اتحادیه عرب، به کار گیری توان نهفته ملی فرهنگی یازده کشور هم تبار حوزه تمدن آریایی و تشکیل اتحادیه سیاسی منطقه ای از تاجیکستان تا کردستان عراق (همانند اتحادیه اقتصادی اکو ولی با تأکید بر اشتراکات تاریخی فرهنگی و با رویکرد سیاسی) بسیار بجا خواهد بود. تشکیل این اتحادیه که می تواند با توجه به میراث مشترک نوروز نام «اتحادیه نوروز» را به خود داشته باشد، خواه ناخواه پتانسیلی است که از آن می توان در تثبیت حقوق ملی و تاریخی ایران و دیگر کشورهای هم تبار به ویژه در حراست از نام «خلیج فارس» استفاده کرد پتانسیلی که در سایه ارتباطات یک طرفه و بعضا بی حساب و کتاب با کشورهای عربی تاکنون به فعل درنیامده واز آن بهره لازم گرفته نشده است.

2 ـ بهره گیری از پتانسیل ملی پارسیان در سراسر جهان و ترسیم برنامه راهبردی حمایت بین المللی از واژه «خلیج فارس» با کمک آنان بسیار مغتنم است. برای نمونه زرتشتیان ساکن هند، که خود را از نواده های «یزدگرد ساسانی» آخرین پادشاه ایران باستان می دانند، به رغم گذشت چند قرن از مهاجرت آنها به هندوستان با ثروت و قدرت اقتصادی فراوان از طبقات برتر اجتماعی هندوستان به شمار می روند و از جایگاه بسیار قدرتمندی در سیاست، اقتصاد و مناسبات بین المللی کشور یک میلیارد و دویست میلیونی هندوستان برخوردارند و به رغم دوری جغرافیایی قلبشان با ایران و هویت تاریخی ایران زمین همراه است.

3 ـ پتانسیل بسیار پر توان دیگر، سه میلیون آمریکایی ایرانی تبار هستند که علاوه بر قدرت اقتصادی چند ده میلیارد دلاری از جایگاه اجتماعی و سیاسی قدرتمندی هم در سراسر آمریکا بهره مند هستند. گروه ویژه حراست از نام «خلیج فارس» یکی از گروه های فعال ایرانی خارج کشور است که گردانندگان آن از نخبگان دانشگاهی سراسر جهان به ویژه آمریکا و اروپا هستند. قابل توجه این که ایرانیان ساکن آمریکا از توان بسیار بالایی در فشار به مقامات آمریکایی و غیر آمریکایی برخوردارند؛ به ویژه در مورد اخیر دستور فرماندهی دریایی آمریکا جهت به کارگیری نام جعلی برای «خلیج فارس»، ایرانیان آمریکا و سراسر جهان می توانند در اقدامی هماهنگ، برای پاسداشت هویت ایرانی و جلوگیری از تحریف نام «خلیج فارس» اقدام نمایند.

هرگز نباید از یاد ببریم که همه 22 کشور عرب با اتحادی نانوشته، چه کشورهایی که رسما با ایران دشمنی می ورزند و چه کشورهایی چون سوریه، لبنان و فلسطین، آنجا که پای مسأله خلیج فارس به میان می آید، عالمانه و عامدانه همه مناسبات مقطعی خود با ایران را از یاد می برند، بدون هیچ گونه تردید و دودلی از واژه مجعول برای «خلیج فارس» استفاده می کنند. همه کشورهای عربی حتی پای را فراتر گذاشته و با چشم فرو بستن به پیشینه تاریخی تعلق بحرین، جزایر سه گانه همیشه ایرانی را از آن اعراب معرفی می نمایند که بیانیه های تکراری اتحادیه عرب، شورای همکاری «خلیج فارس» و ... و سخنان و مکاتبات سیاسی موجود سند این مدعاست.

بنابراین با توجه به این که توان راهبردی حفاظت و حراست از هویت ایرانی به ویژه نام «خلیج فارس» بی تردید به تنها یی از دستگاه دیپلماسی داخلی ساخته نیست و نیاز به بهره گیری از توان سازمان های غیر دولتی هم تباران سراسر دنیا لازم و ضروری است و سامان دهی ساز و کاری بین المللی و جهانی برای حفظ نام خلیج فارس می تواند خلأ موجود و تنهایی ملی ایران را در منطقه و جهان جبران کند.

نباید فراموش کرد که هر گونه سهل‌انگاری و عقب‌نشینی درباره صیانت از نام «خلیج فارس»، بی تردید هویت ملی ما را در معرض خطر جدی قرار داده و عقب‌نشینی‌های پی در پی بعدی را در جزایر سه‌گانه، حاکمیت ملی بر اروندرود، مرزهای عراق، دریافت غرانت هزار میلیارد دلاری از عراق و ... را به دنبال خواهد داشت، زیرا تاریخ ثابت کرده است که هرگونه مسامحه نرمش و انفعال در برابر کشورهای عربی، نه تنها هیچ واکنش مثبتی از سوی همسایگان جنوبی ما در پی نداشته، بلکه گستاخی بیش از پیش آنان را نیز سبب شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۶۱
اینرو گل گفتی
در اين مورد خاص هزار افرين بر تو اي تابناك .
قطر 2022 را بچسبيد!
جام جهاني 2022 قطر اماده باشيم كه جلوي چشم ميلياردها نفر تو افتتاحيه از واژه جعلي استفاده مي كند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
البته اگه اون موقع قطر جزیی از خاک ایران نباشه
می توانید یک استادیوم در انگلستان بسازید به نام پرشین گلف
یا یک شرکت هواپیمایی بسازید که توی اون از عبارت خلیج فارس استفاده می کنند
این دومی مهم تره. چون عرب ها این کار رو دارن می کنن حدود بیست سال هست.
و هیج کس هم صداش در نمیاد. همه با امارات مسافرت می کنند و کسی نمی گه چرا اینجا نوشته خلیج ع ر ب ی
واقعا جای تاسف داره که یه همچین چیزی اصلا به ذهن مسئولان عالی رتبه نمی رسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
واقعا گل گفتی کاشکی یکی از مسئولان این نظر شما رو میدید. یا شاید هم یک ایرانی سرمایه دار وطن پرست ...
ناشناس
| South Africa |
۲۳:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
چرا بابا رسیده. مگه خبر نداری؟ ما هم یکی از طولانی ترین جاده های بین شهریمون رو اسمشو گذاشتیم خلیج فارس. مشکلش اینه که فقط خودمون ازش استفاده می کنیم. البته چون ما مهمترین کلت دنیا هستیم همین که خودمون استفاده می کنیم کافیه. توهم می دونی چه حالتیه؟
اين تقصير رسانه هاي ايراني هم هست كه هيچوقت در نقشه هاشون خليج عدن رو بنام خليج عرب نمي نامند اگر تمام رسانه هاي نوشتاري و تصويري ايراني و فارسي هر روز به بهانه اي يك خبر از خليج عدن پخش كنند و اون رو در نقشه نقشه نشان داده بجاي خليج عدن خليج عرب بنامند و روي آن مانور دهند اعراب خليج گم شده خود را باز خواهند يافت.بيائيد مقابله به مثل كنيد
بعضي چيزها در ايران اتفاق نظر اكثريت نزديك به 100% دارد يكي از آنها نام خليج فارسه كه از چپ و راست حزب اللهي و سلطنت طلب و ملي گرا و .... همه در اين يك مسئله اتفاق نظر دارند
اتفاقا" دولت آقاي احمدي نژاد با گذاشتن نقشه بزرگ ايران در پشت صندلي مذاكره با سران كشورهاي عربي و نوشته بزرگ خليج فارس كار مهمي كرده ولي كافي نيست اتفاقا" دولتهاي قبلي هيچ كاري نميكردند حتي سفير ايران در يك كشور آفريقائي در زمان آقاي خاتمي خليج فارس را با نام جعلي نام برد كه ايشان حتي اخراج هم نشد.
مردم ما فقط شعار ميدهند ولي اگه بخوان برن عشق و حال باز هم با خط هوائي الامارات ميرن كه همواره اين توهين رو كرده و مردم ايران مسافرت با اون رو تحريم نكردند
آيا خودمون به خودمون احترام ميگذاريم كه از ديگران انتظار داريم؟
تابناک نه به اون حمله هات به مکتب ایرانی آقای مشایی و نه به این زرتشت و پارسیان گفتنت! ما نفهمیدیم تو حرفت چیه والا!
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
دوست عزيز همه چيز را كه نبايد سياسي ديد ... وطن و تاريخ يك كشور متعلق به هيچ گروه و عقايدي نيست.
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
مشایی چه ربطی به فرهنگ ایرانی و ایرانی کهن داره؟ والا به خدا این طرف هیچی از این مسایل نمیفهمه، اینا همش عوامفریبیه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
خودشم هنوز نفهميده!!
به نظر شما عبارت "دول الخلیج العربیه" ، از چه قاعده دستور زبان عربی پیروی می کند؟!؟!؟
با سپاس از تابناک به خاطر این مطلب بسیار خوب و قوی . به ر استی اگر مسوولین در خصوص منافع ملی سهل انگاری کنند دیری نخواهد پایید که عناوین مجعول دیگری برای کشور عزیزمان « ایران » ، پایتخت محبوبمان « تهر ان » و سایر نقاط کشور خواهیم بود.
ف - تهران
فعلا کاری نمیشه کرد با دادن امتیاز جام جهانی 2022 به قطر تا 12سال دیگه شاهد بدترین حملات به این نام هستیم و از اونجا که 99% مردم دنیا عقلشون به چشمشونه باید منتظر تغییر رسمی این نام در دو دهه آینده باشیم چرا که دولتمردان ما بیشتر در فکر امورات واجبتر هستند
برخي اوقات نياز است كه مسئولان در جهت رفع مسائل مهم، انسجام ملي اعلام كنند براي مثال در خصوص اين موضوع حداقل كاري كه از خبرگزاري ها و سايت هاي ايراني انتظار مي رود اين است كه بيانيه مربوط به اين موضوع را لينك كنند تا همه بتوانند راي بدهند .
جناب تابناک محترم ، چرا بجای پیشنهاد دادن و "می بایست" این کار را کنیم و یا آن کار ، چرا خود آستین بالا نمی زنی تا یک جنبش مردمی یکپارچه جهت تحکیم هویت ملی و علیه این تحربف ها راه بیندازی؟؟ مطمئن باش میلیونها و شاید دهها میلیون ایرانی داخل کشور و خارج از کشور پشتیبانی خواهند کرد ، ما مسلمانیم ولی ایرانی بودن خود را با تمام جان ودل پاس میداریم.
پاسخ ها
xavi
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
ما مسلمانیم ولی ایرانی بودن خود را با تمام جان ودل پاس میداریم.
عالی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
تابناك خودش عرب پرسته
آخی. جیگرم داره حال می آد. شما شونیسم ها باید بیشتر از این بسوزید.
پاسخ ها
ناشناس
| Malaysia |
۱۵:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
اصلا تو معنی شونیسم رو می دونی که میای مزخرف می گی؟
ناصر مقيمي
| Spain |
۱۵:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
با سلام
تعريف شما از شوونيزم چيست؟ فكر مي كنم كسي به اندازه دشمنان ايران، مانند پانتركيستها و پان عرب ها لايق عبارت شوونيست نيست.
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
از 1000 سال پیش تاکنون پشت اندر پشت سلسله های ترک تبار بودن که مملکت ما رو به اینجا کشوندن. من تعجب میکنم چطور شما روت میشه از شوونیسم صحبت کنی؟ فارسها حدود یک 100 سالیه که فرصت کردن نفسی بکشن. به نظر من شما مبارزه با ظلم و جور رو با مبارزه با فارسها اشتباه گرفتی.
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۴
پلفسور! باید بگی شما شوونیست ها! نه شوونیسم ها.
ناشناس
| Malaysia |
۰۶:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۴
تابناک این سیستم رای دهید خرابه من می تونم خودم 500 تا رای بدم!!! درستش کن1
اصلا چرا هرچه دلتان مي خواهد بنام مردم مي گوئيد؟ من بعنوان يك ايراني برايم نام منطقه هيچ اهميتي ندارد. مهم آنست كه ما از جزاير جدا شده از ايران كه اكنون عنوان كشور پيدا كرده اند، فرسنگها فاصله پيدا كرده ايم. قطر ميزبان جام جهاني فوتبال شده، اما ما يك كنفرانس علمي فلسفه را هم نتوانستيم ميزباني كنيم. حالا تا قيام قيامت سر اسم يك منطقه بين مرزي جنجال بپا كنيد.
خوب، آقای متکی و وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
متكي رو ولش كن
عزیزم اول خود خبر را بگو ببینیم اصلا چی شده بعد داد و بیداد کن!
مگه خودت به دریای خزر مازندران نمی گویی حال پس اینم تحمل کن!! اگه دوست نداری واقعیت تاریخی تحریف نشود پس خودت هم نکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
برو سواد يا بگير اصلا نام اين دريا خزر نيست
ناصر مقيمي
| Spain |
۱۵:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
دوستاني كه به اين نظر مثبت دادند، آيا مي دانند اينگونه نظرات كار پانتركيستهاست؟!!!
شما بهتر است در کشور خودمان دست از جعل اسامي مناطق غير فارس زبان برداريد آنگاه تمام مردم ايران در مقابل دشمنان خارجي يکدل خواهند شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
قربون دهنت
ممنون مقاله زیبایی بود، ولی کو تا عمل!
با سلام

دوستان توجّه داشته باشید که جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ در قطر برگزار خواهد شد و مسلماً اعراب از این فرصت استفاده خواهند کرد چه در افتتاحیه کما اینکه اینکار را در بازیهای اسیأی قطر انجام دادند ، و چه طی برگزری مسابقات، بر ما واجب است هوشیارانه آماده باشیم و اقداماتی که لازمه یه آن است انجام دهیم و با یاد آوری اینکه در مسابقات جهانی‌ مسولان بر گذار کننده موظف به استفاده از اسامی ثبت شده در سازمان ملل هستند این تهدید بلا قوه را تبدیل به فرصتی برای پاسداری از خون شهیدانمان در راه حفظ وطن نمایم.
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
سپاس بابت اين ديدگاه ... البته هوشياري ما هيمشه معلوم بوده !! ميتوان از هم اكنون چند نسخه چاپي از متن " محكوم ميكنيم " را چاپ كنيم و انبار كنيم براي سال 2022 ... چون تنها جمله ايران در تمام اين سال ها , " محكوم ميكنيم " هست
مهدی
| United States of America |
۲۳:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
تا سال 2022 خیلی مونده همچین هم زیاد بدبین نباشید .
خوب در دعوا حلوا پخش نمیکنند زدی ضربتی ضربتی نوش کن ما افتخار میکنیم که با امریکا دشمن هستیم یا انها با ما دشمن هستند
یک فراخوان تظاهرات بگذارید
همه ما ایرانیان تا آخرین نفس پاسدار نام خلیج همیشه فارس خواهیم بود. اعراب بدانند تاریخ خریدنی نیست، ساختنی است. اگر عرضه داشتید بسازید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
اتفاقا دارن میخرن عزیز! خوبشم میخرن!
سلام به برادران غيرتي و ميهن دوست تابناك
دو پيشنهاد دارم
1 - در پشت سر كليه مصاحبه ها و نشست هاي علمي و سياسي مسئولين مملكتي ما ؛ نقشه هاي بزرگ خليج فارس نصب شود ( اين نقشه ها از نظر مكان يابي بايد جايي نصب شود تا از طرف كه خبر نگار بخواهد عكس بگيرد قابل رويت باشد ) تا به هنگام پخش مصاحبه يا يك گنگره و يا نشست علمي ايران ؛ عنوان خليج هميشه فارس رويت شود . يادآور مي شود امروزه به دلايل مسائل هسته اي و سياسي اكثر خبر گزاريها مصاحبه مقامات مملكتي ما را تعقيب مي كنند
2 - بر روي اكثر محصولات صادراتي به كشورهاي عربي نام خليج فارس درج شود .
پاسخ ها
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
پیشنهاد فوق العاده خوبی هست و به راحتی قابلیت اجرایی شدن دارد.
حالا خلیج فارس رو ما داریم داد میزنیم که خلیج فارسه ولی زیر نقشه دریای فارس رو هم دیدید خداییش چرا بهش میگیم دریای ع م ا ن
جالب تر از همه اینکه همپیمانان عرب ما در منطقه هم از این واژه مجهول استفاده میکنند. متاسفانه هویت ملی واژه ای در پس واژه های دیگر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۱:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۴
مگه ایران همپیمان هم توی منطقه داره؟؟؟
عزیزم اول خود خبر را بگو ببینیم اصلا چی شده بعد داد و بیداد کن!
مگه خودت به دریای خزر مازندران نمی گویی حال پس اینم تحمل کن!! اگه دوست نداری واقعیت تاریخی تحریف نشود پس خودت هم نکن
پاسخ ها
شمیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
پس اینم تحمل کن!! متاسفم که به خاطر دستمال می خواهید یک قیصریه را از روی کینه و حسادت به آتش بکشید ایرانی بودن در بعضی مرده درود بر ایران و خلیج همیشه فارس هویت ایران و تاریخ ایرانی
تا ایران نباشد جمهوری اسلامی معنای ندارد. حب وطن از ایمان هست فراموش نکنیم.
ایران تا ابد جاوید می ماند...عرب ها نمی توانند دریای ما را بدزدند
دوست عزیز توجه داشته باش اعراب برای این موضوع سرمایه گذاری های هنگفتی کرده ودر حال حاضر به دلیل سستی ما دارند نتیجه هم میگیرند انها تبلیغات زیادی در طی سالهای اینده خواهند داشت متاسفانه عملکرد ما نیز بگونه ایست که کشورهای دیگر نیز باانها همراهی میکنند مگرنه قطر کجا جام جهانی کجا متاسفانه مسئولین ما نیز ضاهرا"حساسیتی دراین خصوص ندارند بنابراین با بررسی اتفاقات اخیر دربازیهای اسیایی ومیزبانی جام جهانی درقطرواقدام نیروی دریایی امریکا باید متوجه باشیم توطئه های عظیمی توسط اعراب درحال انجام است بنابراین کاری نکنیم دیگر مردم دنیا نیز با انها همراه شوند امیدوارم منظورم را رسانده باشم زنده باد ایران وخلیج همیشه فارس
به آقاي اوباما بگوييد نخستين احترام به ايرانيان عدم تعرض به حريم فرهنگي و جغرافيايي آنان است نه تبريك عيد به زبان فارسي براي بچه گول زدن
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
من نمی فهمم چرا ما همیشه از دیگران انتظار داریم ولی خودمون هیچ قدمی برنمی داریم. دوست گرامی مشکل امثال شما این است که فکر می کنید ایران باید از بقیه امتیاز بگیرد و هیچ امتیازی نمی دهد این تفکر جواب نمیده دنیا عرصه تعامله! یکی میدی یکی میگیری! یک کشور غیرقابل انعطاف مانند ایران تمام دوستان خود را از دست میدهد! هیج کدام از روسای جمهور امریکا نرم تر از اوباما نبوده و نخواهند بود حالا هی به امریکا فحش بدید تابناک جان از آنجا که بنده گل لگد نمی کنم این پیام های منو هم منتشر کن !
سايت جايزه بين المللي خليج فارس بيش از يك سال است كه فعال شده؛ اما حتي يكي از مسئولان يا سايت‌هايي مثل تابناك نگفتند اين جايزه يعني چه؟ ما مي توانيم كمكي بكنيم؟ يا ...

http://persiangulfaward.com/

http://www.persiangulfaward.com/?p=22
عزیزی که دغدغه حفظ تاریخ دارد بداند،نه دریای خزر درست است،نه دریای مازندران،اسم رسمی و بین المللی آن کاسپین
caspian)است که معرب قزوین می باشد.کما اینکه خلیج فارس معرب persian gulf می باشد.زنده باد ایران و ایرانی
پاسخ ها
دریای کاسپین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
خزرها نام قومی وحشی بودند که مدت کوتاهی در بخشهایی از شمال ایران حضور داشتند و سپس از آنجا رانده شدند.نام کاسپین به خاطر وجود قوم کاسپی هادر گیلان و مازندران بود.بنابراین به جای استفاده از نام خزر از نام زیبای کاسپین استفاده کنیم و آن را ترویج دهیم
ناشناس
| Netherlands |
۰۱:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۴
کی به این نظر می تونه رای منفی بده؟؟؟ بابا بعضیا نوبرن!
وقتی بحرینو به رسمیت میشناسیم نتیجش میشه این!!!!
جناب آقایان سانسورچی
خواهشمند است نظر سنجی را تعریف کنید. اگر نمیدونید برای شما توضیح می دهم:
1- وقتی نظری از شخصی مطرح می شود الزاما نباید نظر داده شده موافق میل شما باشد. شما نظرتان را در خبرتان دادید.
2- نظر دادند کار بزن و دررو که نیست. آدرس آی پی هر سیستمی مشخص است. پس شخص نظر دهنده خود مراعات کننده است و مسئول.
3- اگر نظری خلاف شرع، منافع ملی داده شود حق با شماست سانسور کنید.
4- شخص نظر دهنده قابل احترام است. ما چقدر احمق و بیکار هستیم که میآیم برا شما نظر میگذاریم. این آخرین باری بود که از سایت شما دیدن میکنیم. خوش باشید. همفکران.
بدليل نداشتن واژه (پ)درزبان عربي براي تحقير اعراب به خليج فار س خليج پارس بگوييم
بنظرم از ضعف دستگاه دیپلماسیه که همه کشورهای عربی رو برادر میدونه و برخورد جدی قاطع و کوبنده نداره
اخه می دونی چیه؟پیش خودشون گفتن اگه قطر حرف بزنه با 4 5 تا شهاب 3 این جوری میشه اون جوری میشه!بعد پادشا هشون میره آب بخوره می یوفته توو حوضک میگه میخوام سالاد درست کنم!زورشون زیاد شده دیگه خودشون رو با اخطار زحمت نمیدن D:
وقتی اسم روستاهای ما ترکها رو عوض مکنید.... . بعد انتظار وحدت هم دارید!!!!!!!!!
بله تابناک جان وقتی تو بعنوان یک رسانه ملی حقیقت بزرگی که متاسفانه در اجلاس سران 5 کشور ساحلی اتفاق افتاد را سانسور کردی و راجع به بخشش حق 50% ایران از خزر که در اجلاس سران باکو بخشیده شد جرئت اظهار نظر نداشتی از دیگران چه توقعی داری معلومه که خلیج فارس رو جعل می کنن اینجا قانون جنگله نخوری می خورنت حالیته یا نه
به مسئولین عزیز تابناک :
روشن است که برخی از افراد بصورت برنامه ریزی شده و از چند سیستم مختلف آرای مثبت و منفی در جهت عقاید خود می دهند، این رویه مخصوصا در برخی از نظرات که کاملا منطقی بوده ولی به آن رای مخالف آن هم با تعداد زیاد داده شده مشهود است. البته حیف که امکان جلوگیری از این کار نیست ولی با این حال باید به حال این افراد تاسف خورد.
به نظر من اینکه یک منطقه دو تا اسم داره مسئله ای نیست و همیشه توی دنیا بوده. اما این مسئله که غربیها اینقدر به فرهنگ عرب در مقابل ایرانی تمایل پیدا کردن که حاضرن یک چیزی رو توی فرهنگ خودشون عوض کنند (چیزی که قدمت 2500 ساله داره، از فرهنگ یونانی) این نگران کنندست. این نشون میده که ما واقعا چقدر اعتبار خودمون رو از دست دادیم.
از لحاظ سیاسی: آنچه که در واقع تعیین کننده و معیار برای نام گذاری اماکن و مناطق جغرافیایی است، معادله قدرت است و اعراب برای اینکه ثابت کنند قدرت دارند به این امر جامه عمل پوشانده اند.
از منظر تاریخی این خلیج وابسته به قومیت خاصی ندارد چنانکه قدرت هخامنشیان بود که سبب نام گذاری این منطقه به عنوان خلیج فارس گردید.
بايد تيتر ميزدي سستي و بي توجهي مسئولين و دولت
دوباره بر آرند پارسیان تیغ از نیام

جهان را شگفت آورند از این قیام

چو لو لو بگیرند انتقامی ز ضحاکیان

که عبرت شود عرب را کیان تا کیان
یواش یواش شیخ نشینهای شکمو تاریخ وتمدن مارا عوض میکنند.زنده باد ایران و زنده بادتاریخ وتمدن ایران وایرانی بدرود
بازم جرج بوش كه بارها و بارها از واژه persian gulf استفاده كرد.
البته كسي نگفت كه يه كوچولو معرفت داره!
هویت ایرانی یا فارسی؟؟!!!!!!!
از اینها گذشته تمام هویت ایرانی جمع شده تو خلیج فارس!!!!
خدایا ایران را از شر دشمنانش بویژه گرگهایی که در لباس میش نمک میخورند و نمکدان میشکنند، دور بدار.
زنده باد ایران و ایراندوست. پاینده خلیج همیشه ایرانی فارس.ننگ بر پانترکها و دشمنان ایران.
خليج فارس فقط يك اسمه و ربطي به هويت ملي ايران نداره!
«حرمت امام زاده را متولی نگاه می دارد»
لپ مطلب همین است و متاسفانه دست ما کوتاه و خرما بر نخیل. ما توی مسائل کوچک و داخلی خودمان مانده ایم...وقتی نتوانیم میزبان بین المللی موارد حتی کوچک باشیم؛ به راحتی موارد بزرگ از ما ربوده خواهد شد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر