بازدید 64456

این خانم‌ها برای چه به حج می‌روند؟!

ابعاد معنوی این سفر به اندازه ای مهم است که خدمه حج در تمام سطوح، حرف اول و آخر را می‌زنند؛ به عبارتی، اگر یک کاروانی در اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی و معنوی و همراهی کامل زایران، موفق باشد، زایران آن کاروان به ویژه بانوان به حج رفته، بیشترین بهره معنوی را از این سفر خواهند داشت، وگرنه...
کد خبر: ۱۳۳۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۸ 02 December 2010
سرویس فرهنگی ـ این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هر ساله، شمار بسیاری از افرادی که سالهاست در انتظار حج تمتع هستند، از حضور در سرزمین وحی باز می‌مانند... .

به گزارش خبرنگار «تابناک»، امسال 103 هزار زایر در قالب 625 کاروان به حج تمتع رهسپار شدند و عملیات حج جدای از بدقولی‌ها وبی‌نظمی‌های بسیار شرکت‌ های هواپیمایی سعودی با وجود تغییر رییس سازمان حج و زیارت و نماینده ولی فقیه در امور حج، نسبتا خوب و با نمره قبولی برگزار شد، اما نکته‌ای که سالهاست زایران سرزمین وحی را آزار می دهد، حضور افرادی است که سهمیه حضور زایران دیگر را کم می کنند؛ زایرانی که گاه بیش از پنج دهه از عمر خود را در انتظار سفر به سرزمین وحی هستند و همچنان چشم‌انتظارند.

در این میان، جدای از برخی لیست‌های ویژه، زایران داخلی از کشورهای عربی و همجوار در شمال و جنوب به حج مشرف شده، و... زنان همراه هر کاروان و برخی معینه‌های کاروان‌های اعزامی نیز تا اندازه ای با عدم انجام وظایف، نارضایتی بانوان زایر را در سال های گوناگون در پی داشته که به علت رسانه‌ای نشدن، هرگز برای آن چاره‌ای اندیشیده نشده است.



 بنا بر این گزارش، هر كاروان زیارتی، «دست کم» يك خدمه اجرايي زن دارد و انتخاب وي کاملا بر عهده مدير است اما تا چد حد این زن در امور کاروان‌ها، کمک کار بانوان زایری است، نکته‌ مغفول مانده ای است.

علاوه بر این افراد، امسال حدود 214 نفر معینه (خانم‌های طلبه و یا کارشناس مذهبی) همراه کاروان‌های زیارتی به حج تمتع مشرف شدند که بر پایه درصد بالای بانوان یک کاروان (بیش از 60 درصد) حضور آنها معنا پیدا می‌کند؛ با این حال معینه‌ها باید دارای این ویژگی ها باشند:  مدرک کارشناسی ارشد الهیات و یا فارغ التحصیل جامعة‌الزهرا علاوه بر اینکه امتحانات ویژه‌ای را نیز گذرانده باشند.

نکته قابل تأمل این که زایران حج معتقدند اغلب همراهان زن کاروان که به انتخاب مدیر کاروان، به حج می روند، کاری جز همراهی حاج‌آقا و یا استفاده از یک حج تمتع (برای آنها که بار اولشان است) ندارند! و بسیار به ندرت سراغی از خانم‌های یک کاروان می‌گیرند و جالب‌تر اینکه به علت کثرت سفرهای حج، این سفر برایشان گاه در حد یک سفر تفریحی است و نه همراهی و خدمت به زایران خانه خدا. حال آنکه در این سفر طولانی و بی نظیر خانم‌ها به شدت نیازمند همراهی و هم‌فکری هستند، به ویژه در بازارهایی که خانم‌های ایرانی گاه خاطرات بدی برای فرهنگ اسلامی ـ ایرانی به جای می‌گذارند.

بنا بر اطلاع خبرنگار ما، در دسته معینه‌ها نیز متأسفانه گاه سفارش‌هایی باعث می‌شود افرادی بدون ویژگی‌های عنوان شده برای بارها راهی این سفر معنوی شوند؛ برای نمونه، امسال در کاروان‌های پایتخت، فارغ التحصیلان برخی رشته‌های شیمی و فیزیک و یا... راهی این سفر شده بودند! حال آنکه ابعاد معنوی این سفر آنقدر با اهمیت است که خدمه حج در تمام سطوح حرف اول و آخر را می‌زنند. به عبارتی اگر یک کاروانی در اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی و معنوی و همراهی کامل زایران، موفق باشد، زایران آن کاروان به ویژه بانوان به حج رفته، بیشترین بهره معنوی را از این سفر خواهند داشت، وگرنه... این‌ها همه در حالی رخ می‌دهد که هر ساله، شمار بسیاری از افرادی که سالهاست در انتظار حج تمتع هستند، از حضور در سرزمین وحی باز می‌مانند.

بر این اساس، پیشنهاد می‌شود مدیریت جدید سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری، با انجام یک نظرسنجی کاملا میدانی و مستند در کنار بررسی نیروهایی که هر ساله به این سفر معنوی و تأثیرگذار مشرف می‌شوند، هم در انجام مأموریت‌های معنوی واگذار شده به خود بازنگری و به نوعی حرکت رو به جلو داشته باشد و هم نیروهایی را که بدون تردید برای این سفر مناسب نیستند، از لیست خود بیرون کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۳۱
بابا انصافت را شکر. من این پیام را از مکه مکه ارسال می کنم و بعنوان یک خدمه کاروان شهادت می دهم که حضور دستیار زن نقش بسزایی در همراهی با بانوان زائر داشته و کمک کار اصلی مدیر در ارائه خدمات لازم ، مناسب و جلب رضایت کامل زائرین محترم خانم دارد و عموما این دستیاران زن که بنا به شرح وظایف و ارتباط مداوم با مدیر کاروان لازم است از محارم ایشان باشند در همراهی با بانوان زائر خصوصا افراد مسن و ناتوان و بخصوص در اماکن زیارتی و حرمها از خود گذشتگی زیادی نشان می دهند.
انشاء الله این سفر الهی قسمت نویسنده این مقاله بشود تا از نزدیک به این امر واقف گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۱
بیا تابناک دیگه چی میگی شاهد زنده از غیب رسید (البته همیشه در هر مسیری باید مراقب بد که از را اصلی دور نشویم )
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
بابا پر وقت
اونجا هم دست از اينترنت ورنداشتي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
کاملا مشخصه که توی مکه همه وقتت رو برای زائرا گذاشتی.
راستی توی اون شرح وظایفتون این اینترنت رو هم اضافه کنی بد نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
بستگی داره به نیازها سالی که ما به حج رفتیم خانمی که همسر رئیس کاروان بود وبرای ارتباط خانمها با روسا باید نقش فعالی را بازی می کردند متاسفانه دقیقا" همانگونه بودند که در نوشته بالا ذکر شده و اصلا" معرفی نشدند که اگر خانمها کاری داشتند هم مراجعه کنند
تابناک به تو ربطی نداره.
پاسخ ها
گشتاپو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
خوش انصاف دارن اطلاع رسانی میکنن نمیخوان
امیدوارم روزی فرارسید که اینگونه افراد به حج نروند فقط کسانی مشرف شوند که واقعا حق آنهاست نه آنهائی که پارتی دارند من پدرم حدود 10 سال است در لیست انتظار می باشد ولی اون که پارتی دارد به حج می رود می دانم که تابناکی های عزیز این درد دل مرا چاپ نمی کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
عزیزم چرا الکی حرف می زنی . بنده خودم سال 82ثبت نام کرده ام و از 3 سال پیش فراخوان شده ام ولی به دلیل مشکلات خود نرفته ام از 82 تا 89 می شه 7 سال . مطمئنی رفتی بانک ثبت نامشون کردی یا ..........
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
اونایی که تا دی و قسمتی از بهمن 83 ثبت نام کردن اسامی شون توسط سازمان حج برای حج امسال اعلام شده و به مکه رفتن مثل یکی از اقوام نزدیک خودم که الانم چند روزی میشه به سلامتی حاجی شدن و برگشتن حالا چطوری شما 10 سال تو نوبت هستین برادر محترم؟! فکر کنم سوتی دادین!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
اگر شما 10 سال پیش ثبت نام کردی میشه سال 79که از ماه ثبت نا م هم صرفنظر میکنیم با توجه به این مساله نوبت اعزام شما سال 82 بوده که الان هم در اولویت هستید .حالا خودتون مراجعه نکردید از کوتاهی خودتونه عزیزم.
ما هم حج رفتیم...این خبرا نیس...و اصلا کاری انجام نمی دن...اگر یه کم با زن ها همراه می شدن که زنای ایرانی همش تو بازار ها پخش نبودن و آبروریزی نمی کردن واسه یه ریال تخفیف...مشکل اصلی کاروان‌های ما در عربستان حضور زنان است که یا با حجاب بد و یا با رفتار بد باعث بدنامی شیعه می شوند...اگر معینه ها و این زنان همراه کاروان ها خوب عمل می‌کردند که این همه گلایه وجود نداشت...تازه مراجع هم که این همه تذکر می دن...پس معلومه صددرصد یه جای کار می لنگه...تابناک دمت گرم...زدی وسط خال.
همین که طرف از عربستان دستور گرفته پیغام بذاره...یعنی تابناک درست نشونه گرفتی...یعنی جایی رو گفتی که توی این 30 سال هیچکسی بهش اشاره نگکرده...خب وقتی تا الان کسی هیچی درباره اش نگکفته احتمال خطا در گزارش تابناک هست ولی اصل گزارش درباره بازبینی در مورد این افراد خیلی خوبه...فازغ التحصیل شیمی؟؟؟؟؟!!!!!!البته شاید کارشناسی ارشد داشته!!!!!!!!! در همه مسائل لابد...
سلام. تا حدودی گزارشتان درست است. ولی می دانید در بعض موارد این فارغ التحصیلان فیزیک وشیمی با سفارش مسئولان رده بالای سازمان حج و بعثه به حج می آیند.
من ب عنوان يك روحاني كاروان عرض ميكنم كه خانم هاي همراه ونيز معينه ها انصافا كارايي اندكي دارند.خصوصا درتمتع كه كاري اجرايي مديريتي وسخت افزاري است.در بعد نرم افزاري هم اموزش مناسك در ده جلسه ايران توسط روحاني وكتابها وسي دي ها وبرنامه هاي صداوسيما حرف ناگفته اي نميگذلرد.بياييد براي خدا وبه دور از منافع شخصي بگوييم هر كارواني دو يا سه نفر اينگونه كم كند افراد منتظر زودتر به حج مشرف خواهند شد.علاوه بر اينها كارگزاران ج وبعثه هم خيلي هاشون واقعا پيش خدا هيچ حجتي ندارن كه هرسال سرو كله شون تو موسم پيدا ميشه.اخه بزرگوارا ج طعمه نيست ج ارث پدري شما نيست.حج رانت نيسن.حج يعني گذشت از اسماعيل.بيايد بگذريد وكوتاه بيايد تا اين بيچاره هاي توي نوبت بيان وواجبشونو انجام بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
با افزایش کارایی موافقم
محمد علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
سلام علیکم
من هم به عنوان یک روحانی کاروان مطالب فوق را تایید می کنم
با سلام بنده برای اولین بار به حج عازم شده بودم و چون با مدیران چند کاراوان در حشر و نشر بودم و از نزدیک با دستیار زن و معینه در ارتباط.
در مجموع می توان گفت دستیار زن وظایفی دارد که در صورتی که حتی کم کاری کند بازهم به لحاظ پل ارتباطی بودن بین زایرین و عوامل مانند پزشک و مدیر مفید است و بسیاری از این دستیاران حتی در توزیع غذا هم نقش دارند اما در خصوص معینه این گروه اگر خوب به وظایفشان عمل کنند می توانند باری از دوش کاروان و زایران زن بردارند اما اگر متوسط و ضعیف باشند مضر هم خواهند بود
بوده یکی از مدیران اجرایی هستم و سابقه تشرف به حج تمتع را هم دارم و ضمن انکه کارشناس ارشد مدیریت هستم. به نظر اینجانب مدیریت کاروانهای حج تمتع یکی از سنگین ترین مدیریتهایی بوده که تابحال دیده ام و تصور کنم تمامی زایران به این امر اذعان داشته باشند و حضور بانوان خدمه یکی از بازوهای اجرایی ایشان می باشد به عنوان نمونه در برخی مراسمها اقایان و بانوان جداسازی صورت می گیرد مثلا مسجدالنبی - مسجد شجره یا مسجدالحرام در زنان نماز و ... پذیرایی ناهار و شام خصوصا در ساختمانها و ایام تشریق همچنین نظافت سرویسهای بهداشتی قسمت خواهران که کسانی که سابقه فعالیت فرهنگی دارند دلایل انرا بهتر می فهمند و شاید به نوعی بتوان گفت بار سنگینی به تنهایی بر دوش این بانوان خدمه قرار می گیرد و کانال ارتباطی زایران با مدیر کاروان می باشد. خدا جزای خیرشان دهد. شاید بهتر باشد برای اینکه حقشان ضایع نشود مصاحبه ای با برخی از ایشان تهیه نمایید تا اینقدر گمنام نباشند.
اگه کسی بخواهد مثلا به کوه برود یک کسی را به عنوان بلد با خودش میبرد که کارکشته ی این راه باشد اخه کسی که هنوز خودش به حج نرفته چطور می تواند بلد این راه باشد واقعیت این است که خدمه ی هر کاروان را رئیس هر کاروان انتخاب می کند و اونهم بیشتر افراد درجه ی یک خانواده ی خود و دوستان نزدیک خویش را برای این کار انتخاب میکند این واقعیتی است که متاسفانه هر سال اتفاق می افتد.
ما چند روز منتظر بازگشت حاجیمان هستیم. چند روز تاخیر پرواز برای شما مهم نیست که راجع به آن چیزی نمی نویسید؟همکارم می گفت حاجیشان با 80 ساعت تاخیر به شیراز امده!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
درضمن من پارسال حج عمره بودم ولی خدمه خانم نداشتیم . متاسفانه برخی خانمها برای تفریح و خرید آمده بودند و در هر مکانی که با کاروان برای زیارت می رفتیم مدت زیادی را معطل آنها می شدیم. هر کدامشان به طور میانگین بیش ازیک میلیون تومان سوغات خریدند .بدون اینکه بدانند پولشان به جیب چه کسانی می رود و در چه راهی صرف می شود!!!!!!!...... مغازه داران می گفتند ایرانی ها خیلی خوبند.... زائران سایر کشورها خیلی کمتر خرید می کردند. باعث تاسف است.
بنده بعنوان کسی که در دو سفر تمتع حضور داشتم ضمن تائید مطلب فوق اضافه می کنم معین روحانی کاروان نیز کاملا" غیر ضروری بوده بطوریکه در یکی از فر ها معین روحانی کاروان تنها در یک جلسه چند کلمه سخن گفت و یکبار نیز در منی نماز جماعت برای خانمها بجا آورد
من كه تا حالا مشرف نشدم. ولي با توجه به افرادي كه ميرند احساس ميكنم كه جو اونجا اگرم اينجوري نباشه يه مقداري مشكل داره. خداييش ديگه اينجارو پارتي بازي نكن كه حج ملت رو به فنا بدن. ملت با هزار تا اميد و آرزو ميرن ولي تنها چيزي كه با خودشون بر ميگردونن چمدون هاي پر از سوغاتيه متاسفانه!!!! خوب از اينجا معلوم ميشه كه كم كاري ها و نقص هاي زيادي تو اين زمينه وجود داره. البته ماستبند كه نميگه ماستم ترشه ولي مشك آن است كه خود ببويد....
من امسال به حج مشرف شدم و تنها چيزی که ديدم وقابل پذيرش نبود ،وجود دختران و پسران جوان ايرانی بود و بياد آنهائی افتادم که آرزوی زيارت مکه و رسول الله را بگور بردند ، ديگر اينکه لباس نامناسب بعضی از حاج خانمهای ايرانی بود . البته گفتنيست که از همه کشورها ، ايرانيها سازمان يافته تر بودند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
باشه. می گیم شرط سنی بذارن همه بالای هفتاد سال که مورد پذیرش شما باشه. انگار میخواد پاپ انتخاب کنه !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
كي گفته فقط بايد مسنها برن مكه؟ صفاي جوونهايي كه ميرن مكه و تا آخر عمر مراقب اعمال ورفتارشون هستند نه بعضي از مسنها كه تو جووني هر كاري دلشون ميخواد ميكنن و تو پيري ميرن حج و توبه ميكنن
با سلام
لطفا قبل از تحقیق مطلبی را درج نفرمایید.
در هر کاروان دو زن حضور دارد؛ یکی معینه است که از طرف بعثه اعزام می شود جهت امور دینی
و یک نفر از طرف مدیر کاروان جهت امورات بانوان کاروان
لطفا از درج مواردی که ایجاد شبهه می کند در سایت خود استفاده نفرمایید هر چند که مطمئنم تایید نمی کنید!!!!!!!!!
حالا خدائیش اگه خودت مدیر کاروان بودی عمه و خاله و دائی و زن دائی و زن برادر و هرچی زن بود رو نمی بردی . انصاف داشته باش . تائید نمی کنم . اشکال کار کلهم اجمعین در وجود یکایک ماهستش که فقط دنبال ایراد کار دیگران هستیم . پیش خودت و خدای خودت با مردانگی ببین چند تا از این کار ها کردی . به خودم هم گفتم ناراحت نشو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
واقعا که حرف حساب رو زدی!
تک تک مردم دارن هر کدوم یه جور سر هم کلاه میزارن........... استاد دانشگاش، بقال و راننده تاکسی و کارمندای ادارات و .................... اونوت فقط یاد گرفتیم بگیم کار کاره دایی جون ناپلئون!!!!!! کاش هر کس فقط و فقط خودش رو اصلاح کنه، اونوقت اینجام میشد گلستان!
یکی از بزرگترین ارزوهامه که از جیب خودم مامان بابای پیرمو بفرستم حج.دعام کنید به ارزوم برسم
انصافا باید از زحمات این افراد در کمک به زائران تشکر کرد.مادر من پیر زنی است که امسال حج رفته بود و از دستیار زن کاروان و معینه بسیار رازی بود . در انتقاد همه را نه یک چوب نرانیند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
منظورتان راضي است
واقعا برخی رفتارها شایسته ی کسی که به دعوت پروردگار لبیک گفته است نیست مثل حجاب نامناسب برخی بانوان یا حتی آقایان ، خرید سوغاتی به هرقیمتی ، یادمه چند سال پیش که مادرم به حج مشرف شدن مشاهده کردن که حاجیان محترم علی رغم تذکرات سراغ کالاهای اسرائیلی میرن آخه یکی نیست بگه پس برائت از مشرکین برای چیه فقط شعار یا اینکه در عمل حاجیان عزیز هم باید نمود پیدا کنه ؟! از همه بدتر اینکه حاجیان گرامی اینکار خود را توجیه هم میکنند آیا برای خرید از فروشگاهای اسرائیلی یا حتی کالاهای اسرائیلی توجیهی وجود دارد؟ کلا رفتار برخی از حاجیان به گونه ای است که آدم میماند که این حاجی محترم چندروز پیش به شیطان سنگ زده یا اینکه "زنگ" زده!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
مشخصه که شعار دادن آسونه و عمل کردن سخته! یادمه چند سال قبل حاجی محترمی قرار بود بیاد اطرافیان محترم از چند روز قبلش براشون گاو خریده بودن تا قربانی کنن اونوقت صدای این گاو چند روزی همسایه ها رو اذیت میکرد ! حاجی شدن خیلی سخت نیست اما حفظ حالات معنوی حج بسیار سخته!
تابناک بهتره پیشنهاد ندی چون کی گوش میکنه اونی که شیمی رو (حتی اگه یک بار)فرستاده خودش هم هواشو داره.
من به تازگی با سایتتون آشنا شدم باید بگم تا یک ساعت از وقتمو باهاتون بودم و با درج این مطلب گل کاشتید.دمتون گرم
خیلی نامردی تابناک . خدمه های زن که اغلب همسر مدرند رو با معینه های بد بخت چرا قاطی میکنی که هزار تا بازرس دارندو به هزار جا باید جواب پس بدن
خواهر خانم من امسال به عنوان معينه به حج مشرف شدن شرايطي كه عنوان كردين را داشتن الان كه برگشته بشدت مريض ولاغر شده چون خيلي صدمه خورده به علت كمك به زايرين به خصوص پيرزنها.مطالبي كه ديگر خوانندگان عنوان كردن فكر نكنم همگي صحت داشته باشند . حداقل اين مورد را من خودم باهاشون صحبت كردم و ادم راستگويي هم هستند
باز دخالت در همه امور امروز دخالت در زیارت خانه خدا و یا به عبارت دیگر فضولی در کارخدا !!!! نوچه بی مقدار کارگزارانی ها مگر شما و جد و آبادتان نمی گوئید سفر خانه خدا سفر دعوتی از سوی خود خداست !!! پس چرا فضولی می کنید... البته دولت عربستان قبلا این راه کار تکراری رفتن را بسته و به افراد تا سف ده سال یکبار بیشتر ویزا حج واجب نمی دهد ... جهت اطلاع ...
سلام ، چرا به خانمهای معینه گیر میدین و به حاج آقاهایی که تو تمام کاروانها هستند شاره نمیکنید؟ تمام حرفایی تکراری رو که هرروز تو مکه و مدینه میزنند و وقت زائر رو میگیرن میشه تو ایران هم زد و تو هر هتل هم یک نفر مستقر باشه تا جواب سوالات دینی رو بده
تعداد این آقایون که هر سال سهمیه حجاج را میگیرند چند نفره؟
میگم میخواین اگر خیلی فکر آبروتون هستین کلا برگردین به عصر زنده به گور کردن خانمها. مشکل شما اینه که فکر میکنین خانوما آدم نیستن و شما باید براشون تعیین تکلیف کنید. مگر غیر از اینه که خدا پرونده هر کسی رو تو قیامت برای خودش فقط بررسی میگنه. یه مشت آدم مریض که حتی از دیدن روی یک خانوم هم دچار شهوت میشن اومدن و میخوان برا خانوما تعین تکلیف کننند خجالت بکشید واقعا
اگر قرار است سازمان حج و زيارت عملكرد كاروان ها و به طور كلي امور حج هر سال را براي بهبود شرايط سال آتي بررسي كند. خواهش مي كنم به فعاليت كاروان هايي كه ايرانيان خارج از كشور را به حج مي برند هم رسيدگي شود. هزينه هاي زيادي دريافت مي كنند. كيفيت چندان خوبي ندارند. از معينه هم خبري نيست و از اين امتيازي كه به آنها داده شده استفاده مي كنند و تعداد قابل توجهي از هموطنان داخل ايران را با هزينه هاي ده ميليوني به حج مي برند. تمام موارد فوق در كارواني كه محل استقرار آن كرج است و بنده امسال از افغانستان با آن به حج مشرف شدم وجود داشت.
جناب تابناك احتمالا يكي از خانم هايي كه در آزمون انتخاب معينه موفق نبوده به شما اينگونه خط داده! يعني در مقايسه با يكصدهزار زائر ايراني مشكل همين 214 نفر معينه هستند و انبوه آقايان همراه كاروانها كه برخي بيش از ده بار مشرف شده اند حضورشان ضروري است. مادر بنده معينه هستند و من شاهد بودم كه براي قبولي در آزمونهاي مربوطه زحمت زيادي كشيدند. ايشان امسال براي سومين بار به عنوان معينه به حج رفتند و علاوه بر مطالعات طولاني براي آمادگي بيشتر با هزينه شخصي لپتاپي گرفتند و از من خواستند نرم افزارهاي مختلف مرتبط با مباحث حج را برايشان تهيه كنم تا بتوانند در پاسخگويي و كمك به حجاج خانم بهتر و سريعتر عمل كنند. واقعا بي تقوايي هم حدي دارد!!!!!!!
در كاروان ما خانم هاي همراه ،كار هاي خدمه اي انجام مي دادند و چون از محارم آقايان خدمه بودند بسيار خوب بود حالا اگر چند نفر خوب عمل نمي كنند نبايد در مورد همه اينگونه صحبت كرد مثلا معمولا آنها يا با تاكسي به نمازها مي رفتند يا اصلا در نمازهاي حرم شركت نمي كردند (در مكه) تا وسايل پذيرايي ناهار و شام خانم ها را تهيه كنند . بعد هم اگر خانم ها به دنبال خريد در بازار ها هستند هم به آنها مربوط نيست سطحي نگري است كه خريد را به يك دليل ربط دهيم هزاران دليل دارد كه روساي كاروان مدام تذكر مي دهند ولي گوش كسي بدهكار نيست . من خودم در كاروانمان قرار شد مامور كلاس ها و جمع آوري بعضي خانم ها باشم حتي رييس كاروان جايزه مي داد به كساني كه در جلسات شركت مي كردند ولي مردم خسته شدند و مي گفتند چقدر وقت ما را با جشن و ..... مي گيريد ما كارهاي ديگه هم داريم . نكته ديگر شما هم ميان دعوا نرخ تعيين مي كنيد كي 5 دهه منتظر حج است(پارگراف سوم) 30 سال (3 دهه)از انقلاب مي گذرد تا قبل از آن هم كه مدت انتظار براي حج معمولا نبود
خانمهای دستیار اولاباید محرم یاهمسر مدیر یایکی از عوامل کاروان باشند ثانیا دروه های مختلف ر ا طی کنند تا آمادگی خدمت به خدود100 نفر خانم را طی یک ماه حج در شبانه روز داشته باشندواگر پنج یا ده درصد از خانمها باسلیقه ها وفرهنگهای مختلف( که گاه بعلت دوری یکماهه از خانواده وفرزندان است )ناراضی باشند بسیار طبیعی است واگر این هابخواهند سفر تفریحی بروند اکثر امکانات دارند که به کشور های دیگری بروند لیکن این سفر برای آنها عشق است وبس ولی آنها هممشقت یکماه دوری ازفرزندان را بجان میخرندفقط برای خدمت .ضمنا برای آگاهی عزیزان خدمه زن ومر د از آمار زائران برای ویزا کم نمیکند و دولت عربستان متعهد است به ازای زائران تعداد معینی ویزا برای عوامل کاروانها بدهد.والسلام
من تو حج مفرده که رفته بودم خانمهای جوانی بودند که مثلا ماه عسلشون رو اومده بودن حج اما حتی پیرزنها رو دستشویی میبردند .
هنوز هستند آدمهایی که با خلوص به حج میان و احتیاج به این جنگولک بازیها نیست
یکی از آشناهای ما که متمول هم هست هر سال به 1 طریقی داره میره حج حالا یا از طریق دولتی یا غیر دولتی دیگه امسال سپرده بود اگه کارش جور نشد به عنوان خدمه بره البته دروغ نمیگه و خیییلییی دوست داره یره و هر کمکی هم بتونه انجام میده
اما حرف من اینه که به خدا هستند کسایی که تا حالا نوبتشون نشده و اما اگه نوبتشون بشه اونها هم حاضرند کمک کنند
شما که اولا دوما میکونی کی گفته که معینه باید محرم مدیر کاروان باید باشند . دست بردارید فقط مانده که حج را مافیایی کنید . خود بعضی از مدیران کاروان زیر سوال هستند چه رسد به همسر یا غیره . معینه باید کار بلد باشد که 90درصد نیستند .
تابناك چرا اينقدر سانسور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سایت تابناک که خودش عامل فتنه است اصلا خبری از حج و معنویت آن ندارد که به این موضوعات میپردازد کسی و سایتی باید این موضوعات را رصد کند که خودش محلی از اعراب داشته باشد منظورم صراحتا سایت محسن رضایی است که نمک نظام جمهوری اسلامی را خورد و نمکدان را شکست من خودم یکی از مدیران حج تمتع هستم و فقط این موضوع را اهل حج می فهمند و لا غیر لطفا خفه شوید
ا سلام .. به نظرم دوستان بی انصافی کرده اند .من خودم امسال زائر بوده ام و از نزدیک شاهد تلاش و ایثار و از جان گذشتگی خانم دستیار زن بوده ام .حالا ممکن از از بد روزگار نویسنده نامه به کاروانی برخورده است که خانمها فعال نبوده اند . لطفاً انرا به همه تعمیم ندهیم
دست از زن ستيزي بردار تابناكي چرا هر وقت اسم يه زن مي ياد شروع مي كني به جو سازي برو خودتو درست كن تابناكي!!!!
این موضوع البته شامل حال مامورین پذیرایی آقا هم می شود بهتر است این پیشنهاد شما برای این دسته افراد نیز انجام شود.
بهترين اشاره را مديران كاروان و روحانيون كردند.اما از نظر زائران تعدادي از بستگان پزشك، روحاني ، مدير يا معاون كاروان هر ساله بنام معينه اعزام ميشوند.ايشان نه روحاني تحصيل كرده اند و نه خدمكار قدرتمند .
من چندين با عمره و تمتع رفتم و هيچ نشاني از راهنمايي معنوي و مذهبي توسط ايشان نديدم.گاهي رابط پرسيدن سئوال از روحانيون مرد و زائران خانم هستند.يكي از آنها در مني از خدا خواست هيچ بار خودش و همسرش كه مدير كاروان بود را خدا دعوت نكند.يعني بدترين دعايي كه به تصور يك بشر مسلمان ميآيد چون لذت حضور و انگيزه و كارآيي نداشت.در سفر هاي ديگر در فرودگاه برگشت به تهران متوجه شديم خانم آقاي روحاني بعنوان معينه آمده ؟اينها زشت است.
اگر روحانيون در اين سفر معنوي با معينه با سواد بروز و حس خدمت و كمك حاضر شوند اين سفر بهترين سفر عمر يك زائر خواهد بود.
عبادت چيزي جز خدمت به خلق نيست
سلام*به دور از انصاف است كه در مورد خانم ها در حج چنين نظرهايي داده شود.به نظر من وقتي در يك گروه حداكثر 200نفره افراد حداقل يكماه كنارهم باشند .اين همسر مدير ومعينه هستند كه تمام مشكلات خانم ها را به گوش روحاني يا مدير و بقيه ميرسانند.و همه اين عوامل هستند كه يك مديريت به اوج كاري خود ميرسد.چرا كه دست به دست هم ميدهند تا بتوانند يك كاروان به سلامت برود و برگردد.خواهشن از افرادي كه هنوز فكر ميكنند زنان در عصر جاهليت به سر ميبرند طرز فكرشان را به اوج برسانند چرا كه انگشتان دست هيچكس شبيه هم نيست...تشكر ميكنم از نظر جهانگيري و امثال
من امسال به همراه همسرم به حج مشرف شدیم کلا سازماندهی امور حج چه از طرف مدیران ایرانی و چه از طرف مدیران عربستانی بهتر از سالهای گذشته بود ولی پاره ای نا هماهنگی ها در مدیریت مدیران و روحانیان کاروانها با عث اخلال در روند عملیات عبادی میشد که با سنجش دقیق از حجاج در مرد کلیه عوامل کاروان امکان بررسی بیشتری را به مدیریت حج میدهد و با این بخش از متن این پست کانلا موافقم "بر این اساس پیشنهاد می‌شود مدیریت جدید سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری ضمن انجام یک نظرسنجی کاملا میدانی و مستند در کنار بررسی نیروهایی که هر ساله به این سفر معنوی و تاثیر گذار مشرف می‌شوند، هم در انجام ماموریت‌های معنوی محول شده به خود بازنگری و به نوعی حرکت رو به جلو داشته باشد و هم نیروهایی که بدون تردید برای این سفر مناسب نیستند را از لیست خود خارج کند"
اون خدمه عزيز بجاي اينكه به زوار خدمت كنه نشسته پاي اينترنت
انصافا حضور کمکی های زن بجا و صحیح است.
حالا اشتباه ند نفر رو نمیشه به حساب همشون گذاشت.
ضمنا در هر سفر حج سازمان حج و زیارت از زائران کاروان نظر سنجی می کنه!
اگه مدیری یا معینه ای در این زمینه ضعیف باشه باید باهاشون برخورد کنه!
ولی ایکاش از خوبی های حضور معینه زن در کاروانها و معینه های موفق بیشتر می گفتید.
یا علی ...
بي منطق ترين مطلبي بود كه تا حالا در تابناك خواندم!
البته بسیار موضوع خوب و جدی است و نظرها کاملا قابل احترام اولا کسانی که چه خدمه چه عوامل اجرایی مدیر و روحانی و غیره اظهار نظر کردند نمیدونم چقدر وجدان مسئولیتی رو در نظر دارن ولی در هر صورت اولا نود درصد دستیاران زن همسر مدیر هستند که فقط و فقط امده اند تا مدیر سختی نکشد و عمدتا نه هماهنگ کننده هستند نه بلد نه تفکیک نه خدمتکار بلکه به علت اینکه همسر مدیر هستند باید خود یک خدمه منسوب از خدوه های حج را تخسیر کرده تا از انان پذیرایی نمیاد این را با وجدان میگویم و با استناد و اما معینه خود روحانی چقدر تاثیر گذار هست که حالا معینه اضافه شده و دستان سر دراز دارد
امسال حج بودم دستیار زن کاروان ما به شماره17905 که همسر مدیر کاروان نیز بود به گواهی همسرم وتمامی خانمها به معنای واقعی کلمه خادم زائری بود لطفا به احترام حقیقت این مطلب را در سایت تان بگذارید.محمد ابراهیمی
امسال رفتیم حج عمره. از کاروان شنیدیم خانم معینه ای هست. اما کی بود و کجا بود و کارش چی بود و اصلا معینه یعنی چی بود را اصلا نفهمیدیم.
سلام.خواهر من معینه حج است وقتی از حج باز می گردد تا مدتها از شدت حرف زدن صدایش گرفته است.شما هم با دیدن یک مورد زود جو درست می کنید.
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی