بازدید 12718

وداع باشکوه با پيكر استاد شهرياري

پيكر پاك شهيد شهرياري پس از تشييع باشكوه در دانشگاه به ميدان قدس منتقل شد و با مشايعت انبوه عزاداران از اقشار مختلف مردم تا صحن امامزاده صالح (ع) تجريش و با ابلاغ پيام تسليت مقام معظم رهبري از سوي دكتر ولايتي، پس از اقامه نماز به امامت حجت‌الاسلام تقوي، در ميان ابراز احساسات پرشور انبوه حاضران به خاك سپرده شد.
کد خبر: ۱۳۳۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۱ 01 December 2010
جامعه‌ علمي و دانشگاهي ايران، صبح امروز همراه و همگام با اقشار مختلف مردم با حضور گسترده در مراسم تشييع شهيد دكتر مجيد شهرياري، استاد و پژوهشگر برجسته مهندسي هسته‌يي دانشگاه شهيد بهشتي، ضمن محكوم كردن اين ترور ناجوانمردانه، صحنه‌اي باشكوه از همدلي، همگامي و عزم خلل‌ناپذير خود را در مسير پيشرفت و اعتلاي روز افزون علمي كشور به نمايش گذاشتند.




به گزارش ايسنا، اساتيد و دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي و انبوه عزاداران، صبح چهارشنبه، دو روز پس از ترور ناجوانمردانه دكتر شهرياري، پيكر اين استاد و پژوهشگر شهيد دانشكده مهندسي هسته‌يي را در آخرين حضورش در دانشگاه از مقابل مسجد تا ميدان دانشگاه مشايعت كردند و با فريادهاي «هيهات من الذله»، «حسين، حسين، شعار ماست، شهادت افتخار ماست» و «استاد شهرياري، راهت ادامه دارد» بر عزم استوار و خلل ناپذير جامعه علمي و دانشگاهي كشور در تداوم راه پرافتخار او در مسير اعتلاي علمي ايران تاكيدي دوباره كردند.

پيكر پاك شهيد شهرياري پس از تشييع باشكوه در دانشگاه به ميدان قدس منتقل شد و با مشايعت انبوه عزاداران از اقشار مختلف مردم تا صحن امامزاده صالح (ع) تجريش و با ابلاغ پيام تسليت مقام معظم رهبري از سوي دكتر ولايتي، پس از اقامه نماز به امامت حجت‌الاسلام تقوي، در ميان ابراز احساسات پرشور انبوه حاضران به خاك سپرده شد.

علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي، علي اکبر ولايتي، مشاور بين‌الملل مقام معظم رهبري، حجت الاسلام محمديان رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها، حجت الاسلام ابوترابي فرد، نايب رييس مجلس شوراي اسلامي، علي اکبر صالحي - رئيس سازمان انرژي اتمي -، سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي، سردار نقدي - رييس سازمان بسيج مستضفين -، حجت الاسلام دعايي، پرويز داودي - معاون اول رئيس جمهور در دولت نهم و استاد دانشگاه شهيد بهشتي -، دکتر غلامرضا خواجه سروي، معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم و دكتر توفيقي، وزير اسبق علوم از جمله مسوولاني بودند كه در مراسم تشييع پيكر پاك استاد شهرياري حضور داشتند.

دكتر ولايتي:

شهيد شهرياري از افسران دفاع نرم در برابر استكبار جهاني بود

دكتر ولايتي طي سخناني در جمع تشييع‌كنندگان در صحن امامزاده صالح(ع) با ابلاغ تسليت مقام معظم رهبري به مناسبت شهادت دكتر شهرياري تاكيد كرد: آن چه پيش آمده، حلقه اي از سلسله تهاجم گسترده استكبار عليه جهان اسلام است. امروز مانند جنگ احزاب، كل كفر در برابر كل اسلام قرار گرفته است.

وي خاطرنشان كرد: نگاهي به جغرافياي جهان اسلام نشان مي‌دهد كه جاي جاي آن تحت تهاجم استكبار جهاني به سركردگي آمريكاست. ناتو گسترده تر از گذشته كشورهاي

اسلامي را هدف گرفته و عوامل آنها مستقيم و غيرمستقيم از دورن و برون كشورهاي اسلامي را مورد حمله قرار داده اند كه كانون تمركز اين تهاجم، جمهوري اسلامي ايران است.

ولايتي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در خصوص جنگ نرم دشمنان و ضرورت نهضت نرم‌افزاري اظهار كرد: بزرگان علمي ما اين نداي مقام معظم رهبري را لبيك گفته و در سال‌هاي اخير، نهضت فراگيري در كشور آغاز شده است كه شهيد شهرياري از افسران دفاع نرم در برابر تهاجم نرم استكبار بود.

وي گفت: دشمنان هر چه توانستند در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و تبليغاتي عليه ايران به كار بردند اما نهضت نرم ‌افزاري با قدرت به پيش مي رود لذا به حذف فيزيكي دست زده‌اند.

رييس سازمان انرژي اتمي:

ترور شهرياري‌ها، عزم‌ ما را براي پيشرفت علمي كشور جزم‌تر مي‌كند

علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي هم طي سخناني در مراسم تشييع پيكر شهيد محمد شهرياري در دانشگاه شهيد بهشتي اظهار كرد: دكتر شهرياري فردي شاخص و مسلح به سلاح علم و دين بود كه توانست اوج بگيرد و به درجه رفيع شهادت برسد.

وي، شهيد شهرياري را فردي متواضع توصيف كرد و افزود: اين استاد بزرگوار مراحل تكامل انساني را پشت سر گذاشت و با تهذيب نفس، به عنوان انساني شريف و باتقوا در جامعه متجلي شد.

صالحي خاطرنشان كرد: دكتر شهرياري پيشتازترين و برجسته‌ترين دانشمند هسته‌يي ما بود و دشمنان بدانند كه با كشتن شهرياري‌ها ما نااميد نخواهيم شد؛ بلكه عزم‌مان براي پيشرفت علمي كشور جزم‌تر مي‌شود.

وي همچنين طي سخناني در حاشيه اين مراسم تاكيد كرد: پاسخ ملت ايران به اين‌گونه اقدامات دشمن، تلاش بيشتر در مسيري است كه در آن حركت مي‌كند و چنين اقداماتي ملت ما را محكم‌تر و استوارتر مي‌كند.

رييس سازمان انرژي اتمي كه در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، تاكيد كرد: هدف دشمنان نااميد كردن ماست ولي ما با تلاش بيشتر، دشمن را نااميد خواهيم كرد.

وي انجام اقداماتي نظير ترور از سوي دشمنان را موجب اثبات حقانيت ايران دانست و افزود: شرارت‌هاي دشمنان حقانيت راه ما را ثابت مي‌كند و خباثت آن‌ها راهي را كه ما طي مي‌كنيم روشن‌تر مي‌سازد.

صالحي همچنين تاكيد كرد: گلستان علمي كه در ايران ايجاد شده بي‌انتهاست و هر گلي كه دشمنان درو كنند، گل‌هاي فراواني به جاي آن خواهد روييد، همان‌طور كه در هشت سال دفاع مقدس نيز ملت ما به خوبي اين مساله را نشان داد.

رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين پرسش كه آيا امكان دارد انجام اين‌گونه اقدامات تروريستي با انگيزه فشار بر ايران براي انجام مذاكره با گروه 1+5 باشد؟ گفت: شايد آن‌ها اين هدف را دنبال كرده باشند و در واقع خواسته باشند با اين اقدامات، در سياست به اصطلاح چماق و هويج خود، بخشي از چماق را نشان بدهند ولي ما با تلاش‌هاي بيشتر خود آن‌ها را سرجاي خود خواهيم نشاند؛ چراكه ما ياس را از جنود ابليس مي‌دانيم.

وي ادامه داد: الگوي ما اباعبدالله الحسين(ع) است و مي‌بينيد كه امروز پس از گذشت هزار و چهارصد سال از شهادت امام حسين(ع)، روز به روز ذكر ايشان بيشتر مي‌شود، اين اقدامات دشمن موجب مي‌شود كه نام شهرياري‌ها و نام اين ملت روز به روز عزيزتر شود و دشمنان نيز مطمئن باشند كه ايران در راه خود موفق و پيروز خواهد شد.

صالحي در پايان اظهار كرد: كساني كه مختصر شك و ترديدي در مورد فعاليت‌هاي ايران در زمينه هسته‌يي داشتند، امروز با ريخته شدن خون اين شهيد بزرگوار كه شور خدمت در او موج مي‌زد، به حقانيت ما پي برده‌اند. دشمنان بدانند همان‌طور كه صدام را از قعر چاه بيرون كشيدند، ما نيز امروز دشمن را از قعر چاه نكبت بيرون مي‌كشيم.

نايب رييس اول مجلس:

تنها اثر اين اقدامات كور، افزايش شتاب علمي كشور خواهد بود

حجت‌الاسلام و المسلمين سيدحسن ابوترابي‌فرد هم طي سخناني در حاشيه مراسم تشييع پيكر شهيد مجيد شهرياري تاكيد كرد: قطعا اقدامات كور و مذبوحانه نظير به شهادت رساندن دكتر شهرياري بر اقتدار كشور ما تاثيري نخواهد داشت و تنها اثر آن، افزايش شتاب علمي كشور خواهد بود.

وي با بيان اين كه امروز سه همسايه ايران، ناامن‌ترين فضاي اجتماعي را تجربه مي‌كنند و رويارو با دسيسه‌هاي آمريكا، سازمان سيا، موساد و زنجيره امنيتي و اطلاعاتي به هم پيوسته‌اي هستند كه امنيت كشورها را هدف قرار داده‌اند، افزود: در چنين شرايطي ما در اوج امنيت و در عالي‌ترين طرح اقتدار امنيتي و اطلاعاتي قرار داريم.

ابوترابي‌فرد با بيان اين‌كه «راه شهرياري‌ها با عزم و اراده بيشتر تداوم خواهد يافت» خاطرنشان كرد: آمريكا و نظام سلطه بدانند كه ايران اسلامي در جايگاه اول علمي منطقه خواهد بود و طي دو، سه دهه آينده به عنوان يك مرجع علمي در جهان به ايفاي نقش خواهد پرداخت تا پشتوانه‌اي براي رشد علمي ملل مسلمان و كشورهاي آسيايي باشد.

نايب رييس اول مجلس با بيان اين‌كه «هر آن‌چه داريم را براي رشد جهان اسلام و دنياي سوم به كار خواهيم گرفت» ادامه داد: ما از دانش هسته‌يي خود به عنوان يك عامل حمايت‌كننده پشتيبان ملل و دول جهان سوم استفاده خواهيم كرد زيرا حيات خود را در يك حركت جمعي در كنار ساير دولت‌ها و ملت‌هاي اسلامي و آسيايي مي‌بينيم.

وي گفت: ايران راه اقتدار و توسعه علمي، سياسي و اقتصادي را آغاز كرده و آن را تداوم خواهد بخشيد. اين راه با شتاب ادامه دارد تا زماني كه ملت عزيز ما در جايگاه زيبنده خود قرار گيرد.

نگاهي به زندگي و تلاشهاي علمي دكتر شهرياري

دكتر مجيد شهرياري كه صبح دوشنبه در بلوار ارتش در شمال تهران مورد سوءقصد قرار گرفت و به شهادت رسيد، استاد دانشكده مهندسي هسته اي دانشگاه شهيد بهشتي و رييس دفتر فني كميته ملي «سزامي» (مركز تابش سينكروترون براي تحقيقات و علوم كاربردي در خاورميانه) و از مشاوران ايران در اين پروژه علمي منطقه‌يي بود.

وي به عنوان يكي از برگزيدگان ممتاز آزمون سراسري سال 1363 تحصيلات كارشناسي خود را در رشته مهندسي الكترونيك در دانشگاه صنعتي اميركبير آغاز كرد و با كسب رتبه اول آزمون كارشناسي ارشد مهندسي هسته‌يي دانشگاه صنعتي شريف در سال 69 تحصيلات خود را پي گرفت و با توجه به كسب رتبه اول در دوره مذكور با استفاده از آيين‌نامه دانشجويان رتبه اول، در دوره دكتري علوم و تكنولوژي هسته‌يي دانشگاه صنعتي اميركبير پذيرفته شد.

شهرياري تحصيلات دوره دكتري خود را نيز در سال 1377 به پايان رسانده و از آبان ماه همان سال عضو هيات علمي دانشكده فيزيك دانشگاه صنعتي اميركبير شد كه اين همكاري تا بهمن ماه 80 ادامه داشت.

دكتر شهرياري در ادامه فعاليت‌هاي علمي و آموزشي خود را در دانشگاه شهيد بهشتي پي گرفت كه تا زمان شهادت وي ادامه داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار