بازدید 14164
محمود احمدی نژاد در کنفرانس خبری امروز؛

من هم منتظرم روز اجراي هدفمندي يارانه‌ها فرا رسد

يادم نمي‌آيد انتقال پايتخت را مطرح كرده باشم، ولی طرح‌هايي كه ارايه كرده‌ايم، موفق و كارشناسي شده است؛ منتها جمعيتي كه در سی تا ‌پنجاه سال شكل گرفته به راحتي كاهش نمي‌يابد... آنجایی که رئیس جمهور، رئیس قوه مجریه است، بالاتر از دیگر قوا به شمار نمی رود، ولی در جایی که مجری قانون اساسی است و همچنین پس از مقام رهبری، بالاترین مقام رسمی کشور است، جایگاه دیگری دارد.
کد خبر: ۱۳۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۸۹ - ۲۱:۲۴ 29 November 2010
محمود احمدي‌نژاد در كنفرانس مطبوعاتي خود با بيان اين‌كه «جهان مادي به بن‌بست رسيده است» اظهار كرد: دنياي امروز نيازمند راه و نظم جديدي است، باور ما اين است كه هنوز دلسوزان و پاكان و مصلحان دنيا بايد دست به دست هم بدهند و نظمي برپا كنند تا در آن آحاد ملت‌ها از حقوق برابر و كرامت و احترام مناسب برخوردار باشند. نظمي كه همه در برپايي آن مشاركت داشته باشند.

به گزارش «تابناک»، و به نقل از خبرگزاری های داخلی، آقای «احمدی نژاد» امروز و در کنفرانسی خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.  در بخشی از این کنفرانس خبری، خبرنگار شبكه خبر پرسيد: با توجه به اين‌كه ديپلماسي ايران بسيار فعال است و برخلاف روند رو به پيشرفت ايران در حوزه ديپلماسي بين‌المللي غربي‌ها تلاش مي‌كنند كه نشان دهند ايران در انزوا قرار دارد توصيه شما به آن‌ها چيست؟

رييس‌جمهور گفت: در ادبيات نظام سلطه، واژه‌ها مفاهيم متفاوتي از آنچه در كتاب‌هاي لغت آمده است دارند وقتي مي‌گويند ايران منزوي شده يعني خودشان منزوي شده‌اند وقتي مي‌گويند اقتصاد ايران ضعيف شده است يعني اقتصاد ايران رو به پيشرفت و قدرتمند شده است. وقتي مي‌گويند در كشوري ديكتاتوري وجود دارد يعني در آن كشور آزادي است و وقتي مي‌گويند در كشوري آزادي وجود دارد يعني در آن كشور استبداد حاكم است.

وي ادامه داد: همه اين‌ها را ما در منطقه مشاهده مي‌كنيم شخصيت انسان‌ها را له مي‌كنند و هويت و كرامت و آزادي‌هاي انساني را لگدمال مي‌كنند آن وقت سخن از حقوق بشر سر مي‌دهند. ايران كشوري قدرتمند است و كسي نمي‌تواند آن را ناديده بگيرد. توصيه مي‌كنم زنبيل‌هايشان را در صف قرار دهند ملت ما ملت بزرگي است و با همه دولت‌ها دوست است.

وي تصريح كرد: به عنوان مثال اعلام مي‌كنم كه مبادلات كشورهاي اروپايي با كشور ما در مقايسه با سال گذشته 14 درصد بيشتر شده است و اين گويا است كه چقدر ادعاهاي آن‌ها صحت دارد.



گزارش اخير آژانس اشكالات فراواني دارد


 احمدي‌نژاد درباره گزارش اخير آژانس كه توسط خبرنگاران العام پرسيده شد نيز گفت: تعامل ما با آژانس مثبت و سازنده بوده است، اما آژانس در مقاطع مختلف تحت فشار سياسي اربابان قدرت و ثروت مواضعي را اتخاذ كرده است البته در گزارش اخير با وجود اين‌كه اشكالات بسياري به آن وارد است يك قدم به حقيقت نزديك شده من اميدوارم آژانس بتواند از فشارها خارج شده و براساس قانون نظارت خود را داشته باشد.

وي گفت: گزارش اخير آژانس اشكالات فراواني دارد از جمله اين‌كه برخي اسناد محرمانه ما را منتشر كردند كه اين خلاف قانون است البته ما چيزي براي پنهان كردن نداريم و براي ما مشكل ايجاد نمي‌كند.


انتشار اسناد ادعايي ويكي‌ليكس شيطنت است


رييس‌جمهور همچنين در پاسخ به پرسش دوم خبرنگار العام درباره اسنادي كه اخيرا از سوي سايت ويكي‌ليكس منتشر شده است كه در آن ادعا شده است كه برخي كشورهاي عربي خواستار حمله به ايران بوده‌اند، گفت: انتشار اين اسناد يك شيطنت است و ما براي آن بهايي قائل نيستيم رابطه ما با كشورهاي همسايه برادرانه و دوستانه است و اين شيطنت‌ها در اين رابطه تاثير ندارد و اين اسناد از نظر ما فاقد اعتبار است.


هنوز مذاكرات آغاز نشده است


خبرنگار خبرگزاري تركيه پرسيد: چندي پيش حضرت‌عالي حضور برزيل و تركيه را در مذاكرات مورد توجه قرار داديد، حال بفرماييد كه آيا اين دو كشور در مذاكرات آينده حضور دارند؟ و شرط حضور اين دو هنوز باقي است يا خير؟

به گزارش ايسنا احمدي‌نژاد پاسخ داد: هنوز مذاكراتي آغاز نشده و جلسات اول در رابطه با چارچوب‌ها و نه محتواي مذاكرات بوده است. در مذاكرات آينده، برزيل، تركيه و برخي كشورهاي ديگر نيز حضور خواهند داشت.


در ترورهاي امروز بدون ترديد دست دولت‌هاي غربي و رژيم صهيونيستي وجود دارد


خبرنگار ايرنا پرسيد: سه هفته پيش رييس سازمان امنيتي آمريكا گفت در مورد فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران بحث‌هاي امنيتي و اطلاعاتي نيز بايد مورد توجه قرار بگيرد، حال ترور دو استاد دانشگاه كه امروز اتفاق افتاد مي‌تواند با اين موضوع ارتباطي داشته باشد؟ و در جهت به بن‌بست كشيدن مذاكرات 1+5 نيز مدنظر قرار بگيرد؟

رييس‌جمهور پاسخ داد: در مورد قسمت دوم اين سوال شما قضاوتي ندارم، اما در ترورهايي كه متأسفانه رخ داد، بدون ترديد دست دولت‌هاي غربي و رژيم صهيونيستي وجود دارد.

وي افزود: اميدوارم مسئولين امنيتي كشور علت اين حادثه را كشف كنند و به مردم معرفي كنند.

ایشان تأكيد كرد: بايد به واژه‌هايي كه آنها به كار مي‌برند دقت كنيد. وقتي مي‌گويند به بحث امنيتي وارد مي‌شويم، معنايش همين اتفاقاتي است كه مي‌افتد، اما آنها بايد بدانند كه اشتباه مي‌كنند. آنها نمي‌توانند حركت ملت ايران را متوقف كنند. ضمن اين‌كه همه‌ اينها به حساب آنها نوشته مي‌شود و در آينده نزديك از آنها حساب‌كشي خواهد شد. بدانند كه پرونده‌شان بسيار بسيار سنگين است.


ملت ما آگاه است و بازي‌ آمريكايي‌ها در مناسبات ما تأثير ندارد


خبرنگار پرس‌تي‌وي پرسيد: برنامه‌ها و مطالبي كه از طريق سايت ويكي‌ليكس درز پيدا كرده است، به برنامه‌هاي هسته‌ اي ايران و توطئه‌هايي كه پشت اين برنامه وجود دارد، مربوط مي‌شود، نظر شما در اين زمينه چيست؟

احمدي‌نژاد اظهار كرد: من مي‌خواهم عبارت شما را اصلاح كنم. اين برنامه‌ها درز پيدا نكرده، بلكه يك بحث منظم و برنامه‌ريزي شده بوده است. البته از نظر ما فاقد اعتبار حقوقي است. دولت آمريكا اين اسناد را منتشر كرده و طي يك بازي اطلاعاتي و جنگ رواني، اين اسناد منتشر شده كه البته فاقد ارزش حقوقي است و اثر سياسي به آن شكل كه آن‌ها مي‌خواهند، نخواهد داشت. ملت ما آگاه است و اين بازي‌ها در مناسبات ما کارآرایی ندارد.


منتظرم روز اجراي هدفمندي يارانه‌ها فرا رسد


خبرنگار واحد مركز خبر درباره زمان اعلام هدفمندي يارانه‌ها و چگونگي بهبود وضعيت اقتصادي و رفاه مردم پرسيد.

 احمدي‌نژاد در پاسخ با بيان اين‌كه «خودم هم منتظرم روزي كه بايد اين برنامه اجرا شود، فرا رسد» ادامه داد: هدفمندي يارانه‌ها بخش بزرگي از تحول اقتصادي دولت است كه بهره‌وري را بالا مي‌برد و از اتلاف منابع ملي جلوگيري مي‌كند و گام بلندي به سمت عدالت است و اين سه، بهبود قابل توجه و ملموس در زندگي و سطح رفاه مردم خواهد داشت.

وي گفت: اين روند باعث مي‌شود موانع را از پيش پاي حركت پرشتاب سازندگي مردم برداريم و قطار سازنده در ريل صحيح خود به سمت مقصد حركت كند.


ژاپن بايد در برابر فشارهاي غيرقانوني آمريكا بايستد


خبرنگار روزنامه توكيو پرسيد: فكر مي‌كنيد شركت‌هاي چيني جايگزين شركت‌هاي ژاپني در ايران به ويژه در بخش نفت و انرژي خواهند شد؟

رييس‌جمهور پاسخ داد: اين را بايد از شركت‌هاي ژاپني بپرسيد. كسي التماس كسي را براي كار كردن نمي‌كند. هر كسي حضور داشته باشد مي‌تواند استفاده كند. ما علاقه‌مند به روابط با ژاپن هستيم. البته شرايط ژاپن را درك مي‌كنيم كه فشارهاي سياسي و اقتصادي آمريكا به اين كشور وارد مي‌شود، ولی آن‌ها بايد در برابر فشارهاي غيرقانوني بايستند؛ آمريكايي‌ها نمي‌توانند كاري كنند آن‌ها اگر بتوانند كاري كنند براي اقتصاد خودشان مي‌كنند.


هميشه آماده گفت‌وگو بوده‌ايم


خبرنگار رويتر پرسيد: مذاكرات ايران با گروه 1+5 و پيش‌بيني‌ از اين مذاكرات چيست؟

احمدي‌نژاد با اشاره به روند اتفاق افتاده در مورد اين مذاكرات، گفت: در زماني كه بحث برگشت به سمت مذاكرات مطرح بود، آن‌ها قطعنامه صادر كردند و در واقع ما وسط گفت‌وگوها بوديم و قطعنامه صادر شد و حال نيز باز بحث مذاكره و برگشت به سمت مذاكرات را مطرح كرده‌اند.

وي ادامه داد: ما توصيه مي‌كنيم كه آن‌ها از اين فرصت به خوبي استفاده كنند، به قانون و عدالت برگردند و اگر مي‌خواهند نتيجه‌ مثبتي كسب كنند، حقوق ملت‌ها را به رسميت بشناسند و بيايند در فضايي كه زمينه‌ همكاري وجود دارد و اگر بخواهند بر خلاف قانون و بر پایه خودخواهي عمل كنند و بر اين امر پافشاري كنند نتيجه‌اي نخواهند گرفت.

وي تصريح كرد: ما هميشه آماده گفت‌وگو بوده‌ايم، اما در اين مرحله گفتيم چند ماه گفت‌وگوها عقب بيفتد كه آثار تصميمات آن‌ها براي خودشان به صورت مشخص روشن شود. مثلا آن‌ها بحث تحريمات فلج‌كننده و مسائل اين‌چنيني را مطرح مي‌كردند و معلوم بود كه از اين صحبت‌ها و كارها نتيجه نمي‌گيرند. ولي ما گفتيم چند ماه بگذرد كه آثار اين تصميمات براي همه از جمله خود آن‌ها روشن شود و اين‌كه بفهمند اين روش‌ها، روش‌هاي نادرستی است.

وي گفت: اميدواريم كساني كه در مذاكرات آينده شركت مي‌كنند، شرايط را بفهمند و بفهمند كه زور، ارعاب و رفتار خلاف قانون نتيجه نمي‌دهد و اين رفتارها را كنار بگذارند و بر اساس عزت و قانون، مذاكره كنند و اگر بر اساس اين نگاه مذاكرات انجام شود، نتايج خوب حاصل مي‌شود.



به مفسدان اقتصادي نبايد رحم كرد


خبرنگار خبرگزاري آنا درباره اعلام اسامي مفسدين دانه درشت اقتصادي، تعطيل كردن سفارت انگليس و سوال مجلس از رييس‌جمهور پرسيد. احمدي‌نژاد پاسخ داد: در هر سه مورد با نظرات شما موافقم. نظرم اين است كه به مفسدان اقتصادي نبايد رحم كرد و بايد مراقب آن‌ها بود.


                                   در مورد همكاري‌هاي هسته‌ ای مذاكره و مشاركت مي‌كنيم


رييس‌جمهور همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري فرانسه درخصوص حقوق مسلم جمهوري اسلامي در موضوع انرژي هسته‌ اي و زمان و مكان مذاكرات ايران با 1+5، گفت: در اساسنامه آژانس و معاهده ان‌پي‌تي حقوق اعضا به روشني بيان شده كه يكي از اين حقوق، حق بهره‌مندي از چرخه‌ غني‌سازي سوخت و توليد سوخت است. اين حقوق كه در قانون مقرر شده است، قابل مذاكره نيست، اما در مورد همكاري‌هاي هسته‌اي مذاكره و مشاركت مي‌كنيم.

وي افزود: دو زمان را براي مذاكرات پيشنهاد داده بوديم كه يكي از آنها را پذيرفته‌اند، اما راجع به مكان مذاكرات در حال گفت‌وگو هستند و فكر نمي‌كنم مشكلي باشد.


براي اصلاح خطاها تذكر بدهيم



خبرنگار راديو گفت‌وگو نيز درباره انتظارات دولت از مردم، بخش خصوصي و مسئولان در راستاي اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها و همچنين نقش رسانه‌ ملي در جريان اجراي اين طرح پرسيد.

احمدي‌نژاد پاسخ داد: در هفته‌هاي اخير صدا و سيما برنامه‌هاي خوبي در اين زمينه تهيه و پخش كرده است و مسائل گوناگون را به خوبي بيان مي‌كند.

وي ادامه داد: اين طرح مردمي‌ترين طرح اقتصادي كشور است و همه بايد مشاركت كنند تا كشور سود ببرد. در اين راستا لازم است كه توليدكننده هزينه‌هاي توليد را كاهش بهره‌وري را ارتقا دهد. از سوي ديگر، مصرف‌كننده، درست مصرف كند. مي‌توان مصارف زاید را از سبد مصرف حذف كرد. در مجموع بايد دوست و يار هم باشيم و مراقبت كنيم كه خطاكاري برخي در اين مسير بهانه‌اي براي خطاكاري ديگران نباشد، بلكه براي اصلاح خطاها تذكر بدهيم.

وي با اشاره به اين‌كه «اصلاح يك خطا هزينه‌ كمتري نسبت به تكرار آن دارد» گفت: اميدواريم برنامه‌هاي رسانه‌ ملي در اين زمينه ادامه يابد و من نيز در آينده نزديك با مردم با ذكر مثال‌هاي دقيق در مورد اين طرح گفت‌وگو خواهم كرد.


هميشه دعوت كننده به وحدت بوده‌ايم


رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره نشست اخير اصولگرايان و نتايج آن گفت: ما هميشه دعوت كننده به وحدت بوده‌ايم و خواستار وحدت بين همه ملت و كساني كه دل‌شان براي كشور و فرهنگ و آرمان مي‌سوزد بوده‌ايم و هستيم، اگر جلساتي هم برگزار مي‌شود در اين راستاست، اميدوارم همه همكاري كنند اين وحدتي كه هست پرثمرتر شود.


همه گروه‌هاي لبناني از دخالت‌هاي آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها ناراحت بودند


خبرنگار لس آنجلس تايمز درباره لبنان و سفر اخير رييس‌جمهور به آن كشور و اين‌كه برخي گروه‌ها از آن انتقاد مي‌كنند پرسيد.

رييس‌جمهور پاسخ داد: همه گروه‌هاي سياسي لبناني از اين سفر استقبال و از نقش جمهوري اسلامي تشكر و همراهي كردند، اگر گروه‌هايي هستند كه انتقاد كرده‌اند ما آن‌ها را نمي‌شناسيم همه گروه‌ها همدلي كردند و اتفاقا چقدر از دخالت‌هاي آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها ناراحت بودند. فشارهاي دولت‌هاي آمريكا و اروپايي به آن‌ها زياد است، اين كشورها اصرار دارند در اين كشور كينه‌ورزي درست كنند.

وي افزود: به هر حال، سفر من به لبنان سفر خيلي خوبي بود، گروه‌هاي لبناني همه هوشمندانه دست به دست هم در جهت استقلال و عزت لبنان تلاش مي‌كنند و ملت ما از اين تلاش مقدس حمايت همه جانبه مي‌كند.


مصوبه مجلس درباره بانك مركزي انشاءالله اصلاح مي‌شود


خبرنگار ايسنا پرسيد: به تازگی مجلس مصوبه‌اي درباره بانك مركزي داشت كه طبق آن تعداد و تركيب اعضاي مجمع عمومي بانك مركزي تغيير كرد و رييس‌جمهور هم از اين مجمع حذف شد، با توجه به اين‌كه اين خبر در برخي رسانه‌ها با عنوان استقلال بانك مركزي بازتاب پيدا كرد، ديدگاه شما درباره اين مصوبه مجلس و بطور كلي نوع ارتباط دولت و بانك مركزي چيست؟

رييس‌جمهور در پاسخ به ايسنا گفت: البته همان گونه كه مي‌دانيد با تذكر قانون اساسي اين ماده به كميسيون تلفيق برگشت و ان‌شاءالله اصلاح مي‌شود، برخي مي‌گويند اين ماده به معناي استقلال بانك مركزي است. اما در جمهوري اسلامي سه قوه هست، مجريه، مقننه و قضاييه و مقام معظم رهبري. ديگر قوه چهارمي نداريم مستقل از اين قوا بودن بانك مركزي يعني اين‌كه اين نهاد به بخش خصوصي داده شود بله در چند كشور كه نظامشان نظام سرمايه داران است و همه چيز دست آن‌هاست، تركيب هيات امناي بانك مركزي‌شان را طوري مي‌چينند كه سرمايه داران بر آن حاكم شوند و منافع سرمايه داران را تأمين كنند.

وي ادامه داد: ما كه نه نظام سرمايه داري هستيم و نه نظام سرمايه داران. نظام مردمي اسلامي هستيم دولت هم نماينده ملت است رييس جمهور بالاترين رأي مردم را دارد همه ملت جمع مي‌شوند و يك نفر را انتخاب مي‌كنند ديگر كدام نمايندگي بالاتر از رييس جمهور مي‌تواند نمايندگي مردم را داشته باشد.

وي گفت: به نظر من اين كار اشتباه در برداشت بود اميدوارم كميسيون تلفيق آن را اصلاح كند، معناي استقلال اين است كه بانك مركزي كه مال ملت است بايد در دست حاكميت منتخب ملت باشد نه اينكه بيرون بيايد و دست كساني بيفتد كه معلوم نيست چه كساني هستند.

رييس‌جمهور درباره نحوه ارتباط بانك مركزي با دولت گفت: بنا بر قانون اساسي سياست‌هاي پولي و مالي توسط دولت تنظيم مي‌شود و اين بر پایه قانون اساسي است و بايد اجرا شود.

وي افزود: تا پیش از دولت نهم همه دولت‌هاي قبلي بدهكار به بانك مركزي شدند و ميزان بدهي‌هاي آنها به بانك‌ها افزايش يافت از ابتداي دولت نهم اين روند نزولي است و دولت در حال اصلاح شرايط پولي و مالي كشور است.


مديريت خوب آقاي سعيدلو توانست همه را با هم هماهنگ كند

خبرنگاري درباره تحولات چشمگير در ورزش ايران به ويژه موفقيت ايران در بازي‌هاي گوانگ‌جو چين و مديريت علي سعيدلو در جايگاه رييس سازمان تربيت بدني پرسيد.

احمدي‌نژاد پاسخ داد: در زمان مديريت آقاي سعيدلو اتفاقات شيريني در ورزش كشور ما افتاده است، اما اين حاصل كار جمعي است. كار جمعي همه عزيزاني كه در گذشته كار كرده‌اند، به ويژه تمام كساني كه در چهار سال اول دولت نهم فعاليت داشته‌اند. همه در اين مسير همراهي كرده‌اند و مديريت خوب آقاي سعيدلو توانست همه را با هم هماهنگ كند.

وي گفت: اوايل هفته آينده جشن تجليل از قهرمانان بازي‌هاي گوانگ‌جو را داريم و در آنجا درباره آينده حضور ايران در ميادين ورزشي صحبت مي‌كنيم و مأموريت آينده ورزش را به اطلاع مي‌رسانيم، آينده درخشاني را براي ورزش مي‌بينم.



درباره قانون هدفمند كردن يارانه‌ها بالاترين حد اطمينان را مي‌دهم



خبرنگار روزنامه ايران درباره اقدام عملي خاص دولت در برابر جرياني كه مي‌خواهد در مقابل قانون هدفمند كردن يارانه‌ها بايستد، سوال كرد.

رييس‌جمهور پاسخ داد: همان گونه كه پیشتر گفتم به مفسدان اقتصادي نبايد رحم كرد.

وي خاطرنشان كرد: ما هوشمندانه در مسير اجراي هدفمندي يارانه‌ها جلو مي‌رويم. عنصر مركزي در اين مسير حداكثر كردن منافع طرح براي مردم، اقتصاد و همبستگي است. تا امروز كساني كه دلبسته بودند به اين روند آسيب بزنند و فتنه كنند، نتوانستند و ان‌شاءالله از اين به بعد هم نمي‌توانند كاري كنند.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران پرسيد: چه اطميناني به مردم مي‌دهيد كه طرح هدفمندي يارانه‌ها موفقيت‌آميز اجرا ‌شود؟

احمدي‌نژاد پاسخ داد: بالاترين حد اطمينان را مي‌دهم. دولت با همكاري و همراهي مردم به طور كامل اين طرح را اجرا مي‌كند. معتقدم اقدام مردم و دولت در اين مسير به الگويي براي دیگر كشورها تبديل خواهد شد.


روابط ما با همسايگانمان در حوزه خليج فارس بسيار خوب است

وي در پاسخ به پرسش ديگر درباره ادعاهاي سايت ويكي ليكس درباره اظهارات و توطئه‌هاي برخي مقامات كشورهاي حوزه خليج فارس عليه ايران و موقعيت ايران در منطقه خليج فارس، اظهار كرد: روابط ما با همسايگانمان در حوزه خليج فارس بسيار خوب است. ما برادريم و با هم زندگي مي‌كنيم. روابطمان رو به رشد و توسعه است. اين كاغذها اعتباري ندارد. اين‌ها شيطنت است. ما اعتباري حقوقي و قانوني براي اين اسناد قایل نيستيم. اين را يك بازي گذرا و بي‌ارزش مي‌دانيم. آن‌قدر اهميت ندارد كه حتي كارشناسان ما بخواهند آن‌ها را مورد بررسي قرار دهند. خودشان هم اعتقاد ندارند كه اين‌ها اثري داشته باشد.


يادم نمي‌آيد انتقال پايتخت را مطرح كرده باشم

خبرنگار روزنامه تهران امروز درباره طرح خروج كارمندان از تهران، تأكيد رييس‌جمهور بر افزايش جمعيت و همچنين بحث انتقال پايتخت و كمك به مترو سوال كرد.

 احمدي‌نژاد پاسخ داد: يادم نمي‌آيد انتقال پايتخت را مطرح كرده باشم، اما طرح‌هايي كه ارايه كرده‌ايم موفق و كارشناسي شده است، منتها جمعيتي كه در سی تا پنجاه سال شكل گرفته به راحتي كاهش نمي‌يابد.

وي افزود: دولت روند را معين مي‌كند. بر همين اساس بايد مهاجرت به تهران محدود و مهاجرت معكوس از تهران آغاز شود. انتقال كارمندان نيز در حد انتظار بوده است؛ چنان‌كه بيش از بیست هزار خانواده از تهران رفته‌اند و اين روند ادامه دارد. تسهيلات هم گرفته‌اند و البته ممكن است مشكلاتي هم وجود داشته باشد كه حل خواهد شد. حتي اگر نتوانيم جمعيت را كاهش دهيم، توقف رشد جمعيت تهران يك موفقيت است.


دولت نهم و دهم بيش از چهار برابر مجموع دولت‌هاي قبل به مترو كمك كرده است

وي با اشاره به بحث زلزله و با بيان اين‌كه يك مسئول، مسئوليت جان و مال و آسايش مردم را به عهده دارد، خاطرنشان كرد: مردمي كه مي‌خواهند در تهران زندگي كنند حق دارند بدانند كه با خطراتي روبه رو خواهند بود.

احمدي‌نژاد گفت: من نگفته‌ام كه جمعيت بايد دو برابر شود، بلكه گفته‌ام كنترل جمعيت به شكل معمول نادرست است. هم اکنون جمعيت دو برابر زمان پيش از انقلاب ولي رفاه ده برابر آن دوران است. جمعيت ربطي به رفاه ندارد.

رييس‌جمهور اين موضوع را يك بحث كارشناسي دقيق دانست و ادامه داد: افزايش جمعيت در كشور لزوما به معناي افزايش جمعيت تهران نيست، زيرا ايران سرزمين آباد و وسيعي است كه بیشتر نقاط آن قابل سكونت است. مراكز صنعتي، بهداشتي، تفريحي، آموزشي و غيره در بسياري از نقاط كشور مستقر است و در مجموع سياست دولت براي كاهش جمعيت تهران يك سياست اصولي است.

وي درباره كمك دولت به مترو و ناوگان حمل و نقل عمومي نيز اظهار كرد: دولت نهم و دهم بيش از چهار برابر مجموع دولت‌هاي قبل به مترو كمك كرده است و اين كمك‌ها ادامه دارد. البته اشكالاتي هم به برخي موارد داريم و بايد بهره بيشتري از منابع بگيريم. بخش زيادي از منابع شهرداري‌ها و مترو توسط دولت تأمين مي‌شود.

احمدي‌نژاد افزود: ‌82 / 5 درصد هزينه اتوبوس‌ها را دولت پرداخته كه بي‌سابقه بوده و كمك به حمل و نقل عمومي است. اما هيچ‌وقت وارد بازي‌هاي رسانه‌اي نشده‌ايم و نخواهيم شد.


بيكاري منحصر به ايران نيست


احمدي‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار پيپلز ديلي مبني بر آنچه آن را نگراني جوانان ايران از آينده شغلي خود و بيكاري مي‌خواند، تصريح كرد: خوشحالم كه شما در چند روز دغدغه‌ جوان‌هاي ايراني را متوجه شده‌ايد.

وي با بيان اين‌كه «بيكاري منحصر به ايران نيست» به نرخ بيكاري بالاي ‌11 درصد در آمريكا و ‌10 درصد در اروپا اشاره كرد و افزود: بخش مهمي از اين مسأله حاصل بحران جهاني اقتصادي است.

وي خاطرنشان كرد: دولت برنامه‌هاي وسيعي براي ايجاد اشتغال دارد. چنان‌كه در سال جاري يك ميليون و صد هزار شغل جديد مورد حمايت دولت قرار گرفت كه بيش از هشتصد هزار شغل از اين ميزان ايجاد شده است و اميدواريم تا پايان سال از مرز يك ميليون و ‌چهارصد هزار شغل عبور كنيم. سال آينده نيز بخش مهمي از توان اجرايي دولت متوجه ايجاد اشتغال خواهد بود تا بتوانيم پيش از پايان دولت دهم معضل بيكاري را در كشور حل كنيم.


طرح‌هاي وسيعي براي حمل و نقل عمومي تهيه شده است


خبرنگار راديو تهران درباره آلودگي هواي تهران پرسید كه در دولت دهم چقدر توسعه حمل و نقل عمومي جزء 10 اولويت اصلي قلمداد مي‌شود؟

به گزارش ايسنا احمدي‌نژاد در پاسخ با بيان اين‌كه «توجه ما به تهران در دولت دهم بيش از دولت نهم است» گفت: طرح‌هاي وسيعي براي حمل و نقل عمومي تهيه شده است، همچون دو خط مترو را كه در حال احداث است، دولت پشتيباني مي‌كند و قرار است در اين راستا با مديران اجرايي تهران در جهت تسريع مسير جلسه‌اي داشته باشيم.

وي افزود: ضمن اين‌كه بايد بگويم من و خانواده‌ام در نقطه‌اي از تهران زندگي مي‌كنيم كه بيشترين سطح آلودگي‌ها در آن‌جاست؛ بنابراين، اين مشكل را لمس مي‌كنيم و روند دولت اين‌طور بوده و خواهد بود.

وي با بيان اين‌كه «آلودگي هوا ناشي از چند عامل است» گفت: سرعت رشد حمل و نقل عمومي هميشه كمتر از سرعت رشد تقاضا براي سفر است. ما بايد كاري كنيم كه تقاضاي سفر با حمل و نقل شخصي كاهش پيدا كند.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: اگر خودرويي هم در خيابان‌ها حركت نكند، بازدم هشت ميليون انسان كه طي آن منواكسيدكربن و ساير گازها منتشر مي‌شود، آلودگي ايجاد مي‌كند و جريان هوا برقرار نمي‌شود، ضمن اين‌كه در برخي ايام سال پديده وارونگي هوا نيز شكل مي‌گيرد.

وي با بيان اين‌كه «برنامه‌ها براي تهران در اين راستا ادامه پيدا مي‌كند» گفت: البته اين برنامه‌ها شفابخش همیشگی نيست.


ما به دنبال چراغ سبز از اين و آن نيستيم


خبرنگار روزنامه جوان پرسيد: شنيده شده است كه ايالات متحده شرايط ايران را براي مذاكرات پذيرفته، همچنين انگليس نيز فعاليت‌هايي را آغاز كرده تا اين مذاكرات به نتيجه نرسد آيا شما از آمريكا چراغ سبزي ديده‌ايد، همچنين فعاليت انگليس را چطور ارزيابي مي‌كنيد.

احمدي‌نژاد در پاسخ با بيان اين‌كه «ما به دنبال چراغ سبز از اين و آن نيستيم» گفت: ما بر اساس شرايط واقعي و واقعيت تصميم مي‌گيريم. واقعيت اين است كه آن‌ها در بن‌بست هستند. ايران كشوري نيست كه كسي بخواهد آن را كنار بگذارد، سی سال است كه آمريكا با ما رابطه اقتصادي ندارد و ما را تحريم كرده، ما ضرر كرده‌ايم يا آن‌ها؟ مگر در عرصه سياسي كسي مي‌تواند ايران را كنار بگذارد. ايران عامل عدالت‌خواه و موثري بوده است و هر كس آن را نديده بگيرد، فرصتي را از خود دريغ كرده است.

وي افزود: ما اميدواريم آن‌ها بيايند و شرايط را به درستي درك كنند تا براي مديريت جهاني برنامه‌اي درازمدتي را طراحي كنيم.

وي گفت: البته ما سابقه خوبي از اين دولت‌ها نداريم، ولي اميدواريم آن‌ها بفهمند كه تعامل با ايران به نفع و تقابل با ايران به ضرر آن‌هاست، البته فكر مي‌كنيم آن‌ها متوجه شده باشند.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: البته در خود آن‌ها رقابت وجود دارد و اين گونه نيست كه 1+5 تحت يك جبهه متحد مقابل ما ايستاده باشد. ايران متحد و آن‌ها متفرق هستند، ولي ما اميدواريم نگاهشان جهاني باشد و شرايط خود و بين‌المللي را به درستي درك كنند.


بر اساس بيانيه تهران بايد مسائل جديدتري مطرح شود


خبرنگار خبرگزاري ژاپن پرسيد: گفته مي‌شود كه ايران مي‌خواهد تنها بر پایه بيانيه تهران مذاكرات هسته‌اي خود را انجام دهد، آيا اين طور است يا فراتر از آن عمل مي‌كند؟

رييس‌جمهور در پاسخ اظهار كرد: مهمتر از اين بحث‌هاي جزیي، رسيدن به ضرورت گفت‌وگوست. اگر 1+5 به اين موضوع رسيده باشد، مسائل قابل حل و فصل است.

وي با بيان اين‌كه «بيانيه تهران پايه مناسبي براي گفت‌وگوهاست» خاطرنشان كرد: اين بيانيه قانون، عدالت و همكاري و دوستي را مورد توجه قرار مي‌دهد؛ اما به هر ترتيب شرايطي در آن بيانيه پيش‌بيني شده بود مثل اين‌كه دشمني نكنند؛ اما آن‌ها دشمني كردند؛ بنابراين يك مقدار فكر مي‌كنيم بر اساس بيانيه تهران بايد مسائل جديدتري مطرح شود.


اصلاح قيمت‌ها به تورم انتظاري دامن نمي‌زند


خبرنگار دنياي اقتصاد پرسيد: آيا هدفمند كردن يارانه‌ها و اصلاح قيمت‌ها منجر به ايجاد تورم انتظاري نمي‌شود؟

به گزارش ايسنا احمدي‌نژاد پاسخ داد: ما اين‌ گونه فكر نمي‌كنيم. نظر ما عكس اين است. البته اقليتي هستند كه به دنبال بهره‌برداري مناسب از اين مسأله هستند؛ اما اگر آن‌ها برنامه‌هاي ما را بدانند مي‌فهمند كه طراحي‌هاي ما به نفع آن‌ها هم هست. اقتصاد حلقه‌هاي به هم متصل است و فكر نمي‌كنم كه اصلاح قيمت‌ها به تورم انتظاري دامن بزند. چنان‌چه تاكنون نزده است و اجراي طرح تا امروز در مقايسه با 26 كشور ديگري كه اين طرح را اجرا كرده‌اند در شرايط بهتري قرار دارد و اين هم به خاطر حمايت‌ها و همراهي‌هاي مردم از اين طرح است.


تاكنون عليه روسيه اقدامي نكرده‌ايم

وي درباره‌ محتواي ديدار با مدودف كه سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات بود، گفت: اگر مشروح مذاكرات در اين ديدار را مي‌خواهيد، به مركز اسناد برويد و مشروح مذاكرات را از آن‌جا بگيريد. به نظر من در اين ديدار حرف‌هايي كه بايد از طرف نماينده ملت ايران زده مي‌شد گفته شد ما مي‌خواهيم دوست باشيم اما «چه خوش بي مهربوني هر دو سر بي»، به عبارتي دوستي بايد دوجانبه باشد.

وي افزود: ما تاكنون عليه روسيه اقدامي نكرده‌ايم و همين انتظار را هم از آن‌ها داريم. ما خواهان همراهي و همكاري‌هاي دوجانبه هستيم و در آن جلسه هم به طور كلي همراهي‌ها و همكاري‌هاي بيشتر مطرح شد. البته مسائل ديگري هم مطرح شد كه در حوصله‌ اين جلسه نمي‌گنجد. شرايط جهان و منطقه به نفع ايران و ملت‌هاي آزاده‌ دنياست و مناسبات و ادبيات دنيا بايد تغيير كند.


مكان‌يابي سايت‌هاي هسته‌اي راه خود را پشت سر می گذراند


خبرنگار برنا درباره برخي اقدامات دشمن در جهت مقابله با برنامه هسته‌اي ايران و همچنين مكان‌يابي سايت‌هاي هسته‌اي ايران سوال كرد.

رييس‌جمهور در پاسخ اظهار كرد: خرابكاري‌هايي انجام دادند كه مسير آن‌ها كشف و علت برطرف شد، مثلا نرم‌افزارهايي در قطعات الكترونيكي نصب كرده بودند و بداخلاقي‌هايي داشتند كه متخصصان ما موفق به كشف اين موارد شدند و ديگر نخواهند توانست خللي ايجاد كنند، مكان‌يابي سايت‌ها نيز راه خود را پشت سر می گذارند.



نقش و جايگاه  فرهنگيان در جريان اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها


خبرنگار خبرگزاري پانا درباره ارزيابي از نقش و جايگاه فرهنگيان در جريان اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها نيز گفت: نقش همه اقشار در اين زمينه برجسته است، به ويژه نقش فرهنگيان كه تربيت و پرورش نسل‌هاي مختلف را به عهده دارند. در اين راستا برنامه‌هايي نيز در آموزش و پرورش تهيه شده تا فرهنگيان بيشتر در جريان جزیيات كار قرار گيرند.


كدام فعال اقتصادي نگران است؟

احمدي‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاري موج مبني بر آن‌چه كه آن را برخي ابهامات مطرح شده از سوي تعدادي از اقتصاددانان و فعالان اقتصادي درباره طرح هدفمند سازي يارانه‌ها مي‌خواند، اظهار كرد: برخي گفته‌اند كه طرح شفاف نيست و بعد دیده‌ايم كه اين افراد فعال اقتصادي نبوده‌اند. هم اکنون همه انجمن‌هاي توليدي، صنعتي و صادراتي و همچنين اتحاديه‌هاي صنفي به صورت داوطلبانه همكاري‌هاي خوبي دارند. كدام فعال اقتصادي نگران است؟

وي گفت: كساني كه مي‌گويند ابهام وجود دارد مي‌خواهند برخي اطلاعات را كه الان نبايد ارایه شود از دولت بگيرند. چه چيزي مبهم است؟ اينكه مي‌خواهيم ثروت مردم را به خودشان بازگردانيم؟ بنابراين مي‌بينيم كه امر مبهمي وجود ندارد. ده‌ها ميليون نفر از مردم حساب باز كرده‌اند و پول در حسابشان است. اميدواريم اين افراد نيز به اين جريان ملي و مردمي بپيوندند. قطعا ضرر نخواهند كرد.


بيش از 70 درصد نيروهاي شركتي، قراردادي شده‌اند


خبرنگار همشهري پرسيد: به‌رغم مصوبه ‌«به‌كارگيري مستقيم نيروهاي كارشناس و متخصصان در وزارتخانه‌ها» بعد از چهار سال بسياري از وزارتخانه‌ها اين مصوبه را اجرا نكردند، براي حل اين موضوع چه کاری انجام مي‌دهيد؟

رييس‌جمهور ‌گفت: بيش از 70 درصد نيروهاي شركتي، قراردادي شده‌اند. بعضي دستگاه‌ها كه اين كار را نكردند تفسير ديگري از قانون داشته‌اند. ما اين موضوع را دنبال مي‌كنيم و انشاءالله انجام مي‌شود.


در ايران آزادي هست، هركس مي‌تواند اظهارنظر كند


وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اين‌كه ما مصاحبه‌اي با يكي از اعضاي خانواده‌ هاشمي رفسنجاني داشته‌ايم كه عنوان كرده مقامات ايران عملكردشان را به درستي انجام نمي‌دهند، يكي از شبكه‌هاي خارجي كه دشمن مردم ايران است آن مصاحبه را منتشر كرده و من مي‌خواهم از كار آن رسانه ابراز انزجار كنم، نظر شما در اين رابطه چيست، گفت: در ايران آزادي هست. هركس مي‌تواند اظهارنظر كند، مشكلي نيست.


رابطه‌ كارگران با دولت سالم و دوستانه است


خبرنگار ايلنا پرسيد: وضعيت كارگران را در دولت‌هاي نهم و دهم نسبت به دولت‌هاي قبل چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

به گزارش ايسنا ريس‌جمهور پاسخ داد: در آغاز دولت نهم، شش ميليون نفر تحت پوشش تأمين اجتماعي بودند و الان بالاي 9 ميليون نفر هستند. اختلافات كارگري و كارفرمايي به حداقل خود رسيده، جهت‌گيري ما ايجاد اشتغال ثابت و پايدار براي كارگران است و رابطه‌ كارگران با دولت رابطه سالم و دوستانه‌اي است.

رييس‌جمهور افزود: در هر كارخانه‌اي وارد مي‌شويم كارگران علاقه‌مند به انقلاب و دولت هستند و ما بيشترين همكاري را با كارگران داريم. صادرات گسترده، محصول كار كارگران عزيز ماست.


موردش را منتقل كنيد تذكر مي‌دهم


خبرنگار فرهنگ آشتي پرسيد: به رغم نگاه روشن شما به رسانه‌ها و تأكيد بر اين‌كه دولت شكواييه‌اي عليه رسانه‌ها نخواهد داشت، معاون مطبوعاتي وزير ارشاد بر خلاف اين سياست عمل مي‌كند و تذكرات بي‌دليل و خلاف قانون به رسانه‌ها مي‌دهد، نظر شما در اين‌باره چيست؟

احمدي نژاد پاسخ داد: اگر موردش را منتقل كنيد تذكر مي‌دهم.



                نظر من محقق نشد


رئیس جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر صحیح بودن روند تهیه گزارش از سوی شورای نگهبان در رابطه با موارد اختلافی بین مجلس و دولت گفت: نظر من در گزارش شورای نگهبان محقق نشده است.

محمود احمدی نژاد در نشست خبری امروز دوشنبه خود با خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا دولت همانند مجلس نظرات خود را درباره اختلاف نظرهای دوقوه به صورت مستقل از دیدگاه شورای نگهبان ارایه می کند یا نامه این شورا به رهبر معظم انقلاب را درباره نتایج کارگروه می پذیرد، گفت: در قانون اساسی سه قوه وجود دارد که طبق اصل 75 مستقل از همدیگر بوده و زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت می کنند و تفوقی نیز بر یکدیگر  ندارند، اما بر پایه اصل 113 رئیس جمهور مجری قانون اساسی بوده و همچنین بعد از رهبری بالاترین مقام رسمی کشور به شمار می رود.

وی افزود: آنجایی که رئیس جمهور  رئیس قوه مجریه است بالاتر از دیگر قوا محسوب نمی شود، اما در جایی که مجری قانون اساسی است و همچنین پس از مقام رهبری، بالاترین مقام رسمی کشور به شمار می رود، جایگاه دیگری دارد.

احمدی نژاد در ادامه گفت: بنده به عنوان مجری قانون اساسی در برخی از اظهارات و تفاسیر به مواردی برخوردم که لازم دانستم برداشت های گوناگون را محدود کرده و برای اعلام نظر مقام معظم رهبری به ایشان منعکس کنم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز نامه را به آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان ارسال کردند و درآن تصریح کردند که پس از بررسی نظرات خود را به ایشان منعکس کنند. در پی این دستور مقام معظم رهبری، آقای جنتی نیز طرفین موضوع را دعوت و سخنان آنان را شنیدند و همچنین جمع بندی خود را به رهبری فرستادند.

رئیس جمهور تصریح کرد: صرف نظر از اینکه آن چیزی که مد نظر من بود برای مشخص شدن مرزها محقق نشده است ولی روند، روند درستی بود و من تعجب می کنم که عده ای نسبت به آن اعتراض  کردند آیا آنها در رابطه با نص صریح قانون اساسی که اختیار تذکر به رئیس جمهور را داده است، اعتراض می کنند؟

وی عنوان کرد: در آنجا صراحت دارد که رئیس جمهور می تواند اخطار قانون اساسی دهد چون رئیس جمهور مجری قانون اساسی است.
احمدی نژاد افزود: شورای نگهبان نمی تواند این نقش را ایفا کند، چون این شورا مسئول انطباق قوانین مصوب مجلس با قانون اساسی و شرع است.
 
رئیس جمهور با طرح این پرسش که اگر در جایی قانون اساسی زیر پای گذاشته یا در روند تهیه مقررات و قوانین و اداره کشور در هر بخشی، قانون اساسی نقض شد، چه باید کرد، گفت: جایی باید باشد که این موارد را تذکر دهد و این به نفع قانون اساسی است و باید سازو کار های لازم را فراهم کرد تا اگر تذکری داده شد، نافذ باشد.
 
احمدی نژاد افزود : این امر عین قانون است و تعجب کردم که چرا برخی ها شروع به سر و صدا کردند، علیه دولت حرف زدند و گفتند دولت تخلف کرده است.
 
رئیس جمهور گفت: قانونمدارترین دولت تاریخ کشور دولت های نهم و دهم است و اینها قابل اثبات است.
 
احمدی نژاد با اشاره به اجرای پیچیده ترین قوانین با همت و فداکاری افزود:‌ این دولت ها اینگونه قوانین را به گونه ای اجرا کردند که در کنار اجرای قانون مردم و کشور آسیب نبینند.
 
رئیس جمهور، کار آیت الله جنتی را از نظر شکلی و قانونی درست دانست و گفت: این کار از نظر محتوایی نیز تا حد قابل قبولی مشکلات را حل می کند و بنابراین باید از ایشان تشکر شود، زحمت کشیده و برای رفع گره از چرخه اداره کشور نظرهایی را به خدمت رهبری داده است و تصمیم گیر، مقام معظم رهبری هستند.
 
رئیس جمهور منتشر کردن نامه به این بهانه و تبدیل کردن این موضوع را به دعوای دولت و مجلس، کاری نادرست دانست.
 
رئیس جمهور گفت: دعوایی وجود ندارد، چون ابهام بود مشکل به وجود می آمد و رئیس جمهور هم موظف بود برای رفع آن تلاش کند.
 
احمدی نژاد افزود: باید ابهام رفع شود نمی شود به استناد قانون عادی اختیارات صریح رئیس جمهور را در قانون اساسی زیر سوال برد. رئیس جمهور ادامه داد: نمی شود به استناد قانون عادی قوه ای را بر قوه مجریه حاکم کرد، نشدنی است و اتفاق هم نخواهد افتاد و اگر کسی تلاش کند موفق نمی شود و فقط وقت کشور گرفته می شود.
 
احمدی نژاد گفت: به همه دوستان توصیه می کنیم از روندهای قانونی کشور تبعیت کنند و این به سود همه کشور و آحاد مردم است، همه تن به قانون دهیم، اینجا نه دعوایی بین دو قوه است و نه دعوایی شخصی وجود دارد.
 
رئیس جمهور افزود: بنده به عنوان وظیفه و اختیار قطعی رئیس جمهور نامه ای نوشتم، مسیرش را طی می کند و منتظریم کامل شود؛ ضمن اینکه اختیار صریح رئیس جمهور نیز هست و می تواند تذکر و اخطار دهد.
 
وی گفت: نه بنده همیشه اینجا هستم نه این تشکیلات ملک بنده است و نه دوستانی که در سایر قوا هستند ملک آنهاست.
 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ممکن است فردا افراد جا به جا شوند،‌ بر لزوم داشتن نگاه ملی و بلند مدت و نگاه بنیادین مدیریت و افزایش بهره وری در مدیریت کشور تأکید کرد.
 
احمدی نژاد افزود:‌ نگاه کنیم هر جا گیری وجود دارد بگوییم، در راه اصلاح ابهامی وجود ندارد، مشکلی پیدا شود طرح می شود یا با تفسیر حل و یا حداکثر با اصلاح قانون اساسی حل می شود و فعلا بحث اصلاح قانون اساسی مطرح نیست.
 
رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد با تکمیل این مسیر بخشی از گره های کشور باز شود.
 
احمدی نژاد همچنین در ادامه پاسخ به مهر درباره مسئولیت های رئیس جمهور افزود: این کار بالاتر از قانون نیست، اصل 113 صراحت دارد و اصل 126 نیز می گوید مسئولیت مستقیم امور اداری، استخدامی، برنامه و بودجه رئیس جمهور است و اینها آن قدر صریح است که کسی نمی تواند آن را از وی بگیرد،‌ همان طور که قانونگذاری حق مجلس است.
 
رئیس جمهور گفت: مجلس باید قانونگذاری کند و همه هم باید از قانون تبعیت کنند و اصل 71 گفته است در حدود مقرر در قانون اساسی و یکی از این حدود اصل 110 و اختیارات رهبری است.
 
احمدی نژاد تأکید کرد: با قانون عادی نمی شود اختیارات رهبری را محدود کرد،‌ اسلامیت نظام را لغو کرد، نام جمهوری اسلامی را تغییر داد، عدالت را از قانون اساسی برداشت و یا اختیارات مجلس، قوه قضائیه، رئیس جمهور و دولت را کاهش داد و این خلاف قانون اساسی است.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه اصول 138، 134، 127 و 85 روشن است، ‌گفت: هیچ راهی وجود ندارد که رئیس قوه ای بر قوه دیگر مسلط شود.
 
احمدی نژاد افزود: رئیس جمهور تنها مسئولی است که همه ملت برای انتخاب وی جمع می شوند و در دیگر انتخابات این طور نیست و معنی آن این است که رئیس جمهور تجلی یک برنامه است و آن برنامه باید در چارچوب قانون اساسی اجرا شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل