بازدید 4365

« دالایی لاما » بازنشسته می شود

سخنگوی "دالایی لاما" از تصمیم وی برای بازنشسته شدن و کنار رفتن از رهبری بودائیان تبت خبر داد.
کد خبر: ۱۳۲۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۸۹ - ۲۳:۱۷ 23 November 2010
یک خبرگزاری غربی از تصمیم رهبر بودائبان تبت برای بازنشسته شدن و کنار رفتن از این پست خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، سخنگوی "دالایی لاما" از تصمیم وی برای بازنشسته شدن و کنار رفتن از رهبری بودائیان تبت خبر داد.

به گفته سخنگوی دالایی لاما، وی قصد دارد سال آینده این تصمیم را اجرایی کند..

مساله تبت و تلاش های"دالایی لاما " رهبر تبعیدی بوداییان تبت برای استقلال این منطقه همواره در ۵۰ سال اخیر برای چین نگران کننده بوده و بهانه ای برای مداخله غرب بخصوص آمریکا در این مساله فراهم کرده است.

دالایی لاما لقبی است که به رهبر دینی بوداییان تبت داده می شود. از قرن ۱۷ تا سال ۱۹۵۹، دالایی لاما رئیس حکومت تبت بود و از اقامتگاه خود در قصر پوتالا که در شهر لهاسا قرار داشت، بر بخش بزرگی از این سرزمین فرمانروایی می کرد.

"تنزین گیاتزو" چهاردهمین دالایی لاما و دالایی لامای کنونی، در سال ۱۹۳۵ در روستای کوچکی در شمال شرقی تبت به دنیا آمد تحصیلاتش را در شش سالگی شروع کرد و در سال ۱۹۵۹ در ۲۴ سالگی در فلسفه بودایی دکترا گرفت. از ۱۹۵۰ دالایی لاما رهبری سیاسی تبت را برعهده دارد.

تبت، سرزمین مقدس بودائیان مرتفع ترین منطقه مسکونی جهان است، که از آن با نام "بام جهان" نیز یاد می شود، در جمهوری خلق چین و در مرز هند واقع شده است. پایتخت سنتی تبت، شهر لهاسا است که اکنون مرکز استان تبت چین است.

اداره امور این سرزمین که معمولا تحت الحمایه چین بوده از قرن هفدهم به بعد بر عهده رهبر مذهبی بوداییان تبتی بود که عنوان دالایی لاما را دارد. با سقوط حکومت امپراتوری چین در سال ۱۹۱۳ و بروز هرج و مرج سیاسی در این کشور، دولت محلی تبت به استقلال نسبی دست یافت که تا سال ۱۹۵۱ ادامه داشت.

در آن سال، دولت کمونیستی چین با اعزام نظامیان خود به تبت زمام امور این سرزمین را دوباره در دست گرفت هرچند اختیارات محدودی را نیز به دولت محلی تبت داد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر