بازدید 15450

همراهی مرموزانه مسکو با ناتو و ادعای مبهم ترکیه در دفاع از ایران

اگر تركيه كنترل و دستور بهره گیری از اين سامانه را در اختيار فرماندهي ناتو بگذارد، مقاومتش تنها نمايشي بيش نبوده است و اگر بتواند تغييري در نحوه كنترل و استفاده از اين سامانه بدهد و رهبران اين كشور نیز بتوانند خود در نحوه بهره گیری از اين سامانه، حضور فعالانه داشته باشند، آنگاه مي توان به صادق بودن آنان در مقاومتشان توجه كرد.
کد خبر: ۱۳۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۴ 20 November 2010
سرويس بين الملل ـ در حالي كه نشست ناتو در «ليسبون» پرتغال، در حال برگزاری است، دو موضوع براي امنيت ملي ايران مهم و حياتي است؛ استقرار سپر موشكي در دو كشور تركيه و روسيه، از اساسی ترین موضوعات مطرح در این نشست عنوان شده است.

به گزارش «تابناك» و به نقل از روزنامه انگليسي «ايندپندنت»، روسيه موافقت تلويحي خود را با پيوستن به طرح سپر موشكي اعلام كرده است؛ رویدادي كه در دوران رياست جمهوري «جورج بوش»، يكي از حوزه هاي اختلاف دو كشور بود.

همچنین در نشست شب گذشته، «مدودیف» و همكارانش، مشتاقانه به پيوستن به سپر دفاع موشكي ابراز تمايل كرده اند و احتمالا تنها مخالفان اين کار، جمهوري خواهان آمريكايي خواهند بود. آنان بر این باورند که موضوعات حل نشدنی بسياري در زمينه نظامي بين آمريكا و روسيه باقي مانده كه باید پيش از پيوستن تركيه به اين طرح رفع شوند.

بنا بر اين گزارش، كشورهاي عضو ناتو از روسيه خواسته اند كه در جنگ افغانستان اين كشورها را ياري كند؛ یعنی بالگرد به افغانستان بفرستد و اجازه دهد تا محموله هاي ناتو از خاك روسيه به افغانستان برود تا ديگر ناتو مجبور نباشد، محموله هاي ارسالي به خود را از راه پاكستان در معرض حملات طالبان قرار دهد.

بنابراین، گویا در صورت پذیرش چنين پيشنهادي از سوي روسيه و همچنين موافقت اين كشور با استقرار سپر موشكي در اين كشور، تحولات جديدي در منطقه رقم خواهد خورد و وضعیت به گونه ای خواهد بود كه يادآور دوران جنگ دوم جهاني است؛ هنگامی كه متفقين دست در دست روسيه به مبارزه با آلمان نازي برخاستند و اتفاقا نقطه ثقل برنامه آن روز متفقين نيز، همين منطقه بود، با اين تفاوت كه آلمان نازي، ديگر وجود ندارد و بنيادگرايي اسلامي به دشمن مشترك متفقين و روسيه تبديل شده است؛ بنيادگراياني كه به دست متفقين و براي مبارزه با روسيه در افغانستان و پاکستان ايجاد شدند و باید افزود که همه اين تحولات در همسايگي ايران و در حوزه امنيتي ايران در حال رخ دادن است.

اين گزارش مي افزايد: موضوع مهم ديگر در اين زمينه، استقرار سپر موشكي در خاك تركيه است. مقامات تركيه بارها گفته اند نبايد استقرار اين موشك ها براي مقابله با تهديد ايران، اعلام شود؛ موضعي كه هرچند در نگاه نخست به سود ايران است، اما اگر درخواست تركيه در اين اندازه بماند، تنها در ظاهر به سود ايران خواهد بود. در این باره باید گفت، مهمترين موضوعي كه براي ايران در اين ماجرا مهم است، اين كه در صورت استقرار اين موشك ها در خاك تركيه، كنترل و دستور بهره گیری از آن در اختيار چه كسي خواهد بود؟

اين موضوعي است كه مستقيم با امنيت ملي ايران مرتبط است. در واقع، روزهاي آينده مشخص خواهد شد كه مقاومت تركيه در برابر استقرار اين موشك ها، جنبه نمايشي داشته است يا خير، چرا كه اگر تركيه، كنترل و دستور بهره گیری از اين سامانه را در اختيار فرماندهي ناتو بگذارد، مقاومتش تنها نمايشي بيش نبوده و اگر بتواند تغييري در نحوه كنترل و بهره گیری از اين سامانه بدهد و رهبران اين كشور نیز بتوانند خود در نحوه استفاده از اين سامانه حضور فعالانه داشته باشند، آن گاه مي توان به صادق بودن آنان در مقاومتشان توجه كرد.

گفتني است، هرچند هر كشوري در راستاي منافع ملي خود گام برمي دارد، لازم است كه رسانه ها با پرداختن به زواياي گوناگون امور جاري، ابعاد آن را مورد كنكاش قرار دهند.

به نظر مي رسد، روزها و ماه هاي آينده با تحولاتي جديد در ابعاد امنيتي منطقه روبه رو خواهيم بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۲
آیا وقت آن نرسیده است که دولت مردان ما به این موضوع پی ببرند که تمامی دوستی های کشورهای به اصطلاح دوست در جهت منافع خودشان است و ....
هراس انگيز است گويا
چه بد !
ایران باید با هوشمندی،روابط سالمی را با جهان پایه گذاری کند که مبنایش آشتی و نزدیکی بین تمام ملل باشد و بهانه را از سازمان های نظامی جهان بگیرد.چون درگیری های نظامی در دنیای کنونی می تواند به طرز غیر قابل تصوری،ویرانگر باشد.
تركيه هم به دنبال منافع خودش مي باشد از همين الان معلومه كه چه تصميمي دارد !
در جهان سیاست اعتماد بی تضمین حماقت است!
ترکیه که از ما گاز می خرد همزمان از روسیه هم گاز وارد می کند.
هر کشوری فقط باید بفکر منافع خودش باشه (حالا ما هم اینجوری هستیم یا نه نمیدونم) ولی اگر ترکیه با استقرار این سامانه در خاکش با کنترل و مدیریت خودش موافقت کنه شک نکنید که منافع خودش رو در نظر داشته .
ترکها هم مثل روسها فقط به منافع خودشان فکر میکنند باید فریب مسلمان بودنشان را دولتمردان نخورند
گفته ام و مي گويم و خواهم گفت روسها ازقديم تا حالا وتا فرداها قابل اعتماد نيستند.تاريخ اين مطلب را اثبات كرده است .براي هزارمين بار!!!!!
هرکس به امید شامی مطبوع از همسایه بنشیند مستحق از کف دادن نان و پنیر خویش است در لغت نامه مظلومان صاعقه ما ستم اغنیاست چه روس باشد و چه .......
مرموزانه غلطه
بنویسید مرموز
اگه جنبه نمایشی داشته باشه باید از طریق کرد های عراق به کمک کرد های ترک رفت تا دولتشون را گوش مالی کنن
این منطقی نیست که ما از ترکیه این خواسته رو داشته باشیم که به وظایفی که از طریق ناتو به ان کشور داده شده توجهی نکند و بجاش منافع ملی ما رو در نظر بگیرد . تکلیف روسیه هم که از ۲۰۰ سال پیش با ملت ایران روشن است .
tabnak damet garm
من بعضی وقت ها که این تحلیل های شما را می خوانم تا حد دق کردن پیش می روم و با خود می گویم که این آخرین بار باشد که این سایت را می بینی. فهم تحلیلگران شما یک اپسیلون از بی خبری مطلق از روابط بین الملل فاصله دارد. واقعا فکر می کنید که روسیه و برادر عبداله گل از ایران حمایت می کنند؟ زهی خیال باطل!
ولی من یک چیز را با تمام وجود به شما قول می دهم و این که هرگز به سایت شما سر نزنم. خدانگهدار
فرمان شلیکرا ترکیه بدهد مشکل حله؟
این قسمت آخر رو به خاطر انتقادات اخیر درباره ی نوع انتشار اخبار در باره ی همین موضوع بود
هر كشوري بر اساس منافع ملي خود اقدام مي كند، ما چه مي كنيم؟
در دنياي سياست واژه هايي مثل "صداقت" هيچ مفهومي ندارد. هر كشوري بر اساس منافع ملي خود قدم بر مي دارد. خواه روسيه باشد، خواه تركيه، خواه چين.
باور کنید همه چی دست خداست .هر شری و خیری که به ما میرسد همه از جانب خداوند است. اوست که مراقب اعمال تمام بندگانش است.اوست که مومنانش را یاری میدهد.یادتان میاید در ایه قران.که فرمودند اگر میخواستیم میگفتیم بر روی هم شمشیر بکشید و همدیگر را بکشید.یا درجایی فرمودند انها را تازمانی معین متنعم کردیم .اما اصل و سنت خداوند اینست که مومنان را یاری برساند همین.
بسی کمال بی شرمی است ناتویی که اساس
تشکیلش برای مقابله باروسیه بوده اکنون روس
این سازمان راعلیه همسایه خودهمراهی کند
ننگ همیشگی برروسیه ...
حرف بسيار خنده داري است مثل اينكه من بييم و ماشين اخرين سيستمم را درون پاركينگي پارك كنم و كليدش را به نگهبان بدهم بگويم هر وقت خواستي باش برو بگرد
كلام اصلي هيچ دولتي دوست مانيست(پناه از شر شيطان هاي زميني)ولي ما چيزي داريم كه عالم در حسرت آن ساليان سال بايد بمانند(شهدا واقعي-رهبر باتدبير و....)
کرملین شاهی است که فرزینش را باخته است و چاره ای جز همکاری و در نهایت پیوستن به ناتو ندارد
تابناك جان! دنياي استكبار ساكت نمي ماند . چه بخواهيم چه نخواهيم آنها تا آخرين نفس و لحظه دست بردار نيستند . اما اين دليل نمي شود كه فكر كنيم موفق مي شوند . نه ! . استقلال طلبي بهايي سنگين مي طلبد كه ما داده و مي دهيم .هرچه تهديداتشان سنگين تر شود كمر همت ما سفت تر بسته مي شود . وقتي خودمان تكنولوژي ها تحريم شده را بومي كرديم همين را در كليه سطوح حتي غير نظامي گسترش مي دهيم . تهديد هميشه بد نبوده است .كشور هاي بزرگ و قدرتمند امروزي زير سنگين ترين تهديدات به اين پيشرفت ها رسيده اند . ما فقط بايد نظم و انضباطمان را در كشور بالا ببريم و ارق وطني امان را تقويت كنيم . تهديدات هميشه هست . احتمال برخورد يك شهاب سنگ عظيم به كره زمين و يا از درون تركيدن زمين بر اثر عوامل ناشناخته كمتر از اين تهديدات نيست . موفق باشيد يا علي .
ما که در گزارشات قبلي شما در رابطه با خرس هاي روسي و برادران اتاترک زاده عثماني تباراخطار کرده بوديم،که ما را به منافعي و مطامعي به دنياي غرب مي فروشند،!!چيني ها که از اين 2 کشور دوست ما هم بدترند.نه شرقي و نه غربي.
آيا اين همان تغيير مد نظر اوباما نيست؟
شايد مسئله بنيادگرايي خيلي مهم تر از آني باشد كه ما فكر مي كنيم.مسئله اي كه تغييري اينجنين شديد را باعث شده است.من هم موافقم و از خود تابناك عزير خواهش مي كنم در اين زمينه تنوير افكار بفرمايد.
« ...اگر چه هر كشوري در راستاي منافع ملي خود گام بر مي دارد، ....» ظاهرا بجز ما كه منافع ملي در درجه چندم اهميت قرار داردو اولويت هاي اول ما ...؟؟
خنده داره كه تحليل گران تابناك فكر كنن سپر موشكي بر عليه ايرانه
ايران ساليان ساله در محاصره پايگاههاي نظامي آمريكائي در كشورهاي اطراف خليج فارس عراق افغانستان و جمهوريهاي تازه استقلال يافته است
اتفاقا" سپر موشكي براي تحت كنترل گرفتن روسيه و چينه نه ايران و وقتي روسيه رو وارد بازي ميكنن يعني بزرگترين خطر اقتصاديشون كه چينه رو ميخوان از گله جدا كنن و تحت كنترل در بيارن
سپر دفاعي موشكي بر عليه ايراني نيست كه تمامي طرحهاش دفاعيه سپر موشكي خودش يك سيستم دفاعيه نه حمله اي
وقتي كارائي داره كه موشكي بخواد حمله كنه سامانه حمله اي ايران به اسرائيل در ايران نيست در مرزهاي اسرائيل در لبنانه بنا بر اين براي ما خطري نيست
خيلي واضح است كه تركيه چه خواهد كرد اگر شما گمان مي كنيد كه تركيه اززندگي در كنار يك ايران اتمي هراس ندارد به شما اطمينان مي دهم كه اشتباه كرده ايد . درست است كه اگر ايران اتمي نبود تركيه مايل به اقدامي عليه ايران نبود ولي تركها همواره با دقت به موازنه قدرت مي پردازند نه به ادعاهاي دوستي اين و آن و البته اين بسيار عاقلانه است چرا كه در سياست اين قدرت نظامي است كه تعيين كننده است نه حرفهاي صد من يك غاز .
ترکیه دورو است هم سفارت خونه اسراییل داره هم با امریکاست وتا دندان زیر چتر امریکاست هم هنگام بحران اقتصادی غرب برای ظاهر نمایی آمد پیش اعراب ثروتمند و ایران تا اقتصاد خودشو بالا بکشه وامان از ریا سفسطه و سیاست این دغل باز.
هر دو کشور ترکیه و روسیه با سیاست های خود هم از توبره میخورند و هم از آخور
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی