بازدید 3645

خشونت در جامعه به عرف تبدیل شده است

کد خبر: ۱۳۰۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۰ 14 November 2010
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در ایران در هر 4 ساعت یک نفر در اثر قتل عمد کشته می شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، حسین غلامی در نشست بررسی جرم شناختی حادثه محله سعادت آباد که به همت انجمن دانشجویان معارف و حقوق دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد افزود: همچنین در هر ساعت سه نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه موضوع قتل در جوامع انسانی پدیده جدیدی نیست گفت: در عین حال زمینه سازی برای قتل که غالباً‌ نشأت گرفته از خشونت در روابط اجتماعی است در جوامع بشری امری جدید است.

وی با اشاره به حادثه تلخ جنایت در محله سعادت آباد افزود: متأسفانه خشونت در جامعه ایران به پدیده ای معمول و متعارف اجتماعی تبدیل شده است.

غلامی ، دلیل اصلی خشونت اجتماعی و به تبع آن قتل در جامعه ایرانی را وجود جامعه ای اورگانیک دانست و گفت: در این جامعه افراد دچار فلج و مرگ اخلاقی شده اند.

وی رسیدگی به پرونده جنایت محله سعادت آباد را به شکل همه جانبه ضروری دانست و گفت: اینکه قاتل اعدام بشود یا نشود مهم نیست مهم این است که پدیده های اجتماعی منجر به چنین حوادثی به شکل ریشه ای بررسی شود.

استاد حقوق دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در پنج شنبه ششم آبان به علت چنین حادثه تأسف باری در فضای مجازی مردم ، آن روز را پنجشنبه سیاه تهران نام گذاری کردند و باید برای حل و برطرف کردن مشکل ، روزی را به عنوان روز جبران چنین حادثه ای به شکل نمادین اما نتیجه عملی ارایه شود تا مردم در قبال مسائل اینچنینی حساسیتشان باقی بماند.

غلامی درباره عکس العمل نیروی انتظامی در مواجهه با این جنایت گفت: بالاخره در سلسله مراتب پلیس یک نفر باید مسئولیت این تعلل را بپذیرد و اگر این چنین شد در رفتار پلیس در بخشهای دیگر اصلاح گری صورت خواهد گرفت.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان گفت: مسلماً پدیده های اجتماعی بسیار زیادی در جامعه شکل می گیرد که ممکن است در مواقعی منجر به خشونت و در نتیجه قتل شود اما مهم رصد اینگونه پدیده ها و همچنین هدایت همراه با نظارت پدیده های اجتماعی است.

وی افزود: حادثه سعادت آباد زمانی که در آن منطقه روی داد برای مردم آن محل حساسیت زا نبود اما در فضای مجازی احساس مسئولیت اجتماعی به شکل گسترده مشهود بود.

وی درباره سریالهای خانوادگی و اجتماعی پخش شده در صدا و سیما نیز گفت: متأسفانه بدون توجه به زمان و نوع مخاطب سریالهایی ساخته می شود که در آن خشونت رایج است و دوربین به شکل دقیق صحنه های ناشی از قتل و خشونت را برای بیننده به تصویر می کشد.

غلامی افزود: باید از ساخت این گونه سریالها اجتناب ورزید چرا که این گونه سریالها و تصاویر در آن خشونت را به یک نمایش و موضوعی مقدس تبدیل می کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی