بازدید 5762
گفت‌وگوی «تابناک» با سه تن از نمایندگان مجلس:

انتقال آب به سمنان از سرریز رودخانه‌ها به خزر انجام می‌شود

آغاز این طرح پس از مطالعات اولیه و احتمالا از سال 90 آغاز خواهد شد و دست کم چهار سال طول خواهد کشید. برآورد دقیق پس از تکمیل مطالعاتی که توسط مشاور انجام خواهد شد، اعلام می شود./ با اجرای این طرح، سالانه دو میلیارد متر مکعب آب به استان سمنان انتقال خواهد یافت.
کد خبر: ۱۳۰۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۶ 16 November 2010
سرویس مجلس «تابناک» ـ در سفر اخیر رئیس جمهور به مازندران، بحث انتقال آب خزر به سمنان مطرح شد .در مورد امکان اجرایی بودن، توجیه اقتصادی و نحوه و زمان اجرای این طرح، خبرنگار سرویس مجلس «تابناک» با سه تن از نمایندگان مجلس گفت وگو کرده که نتیجه آن را در ادامه می‌خوانید.

نصرالله  ترابی، نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی، درباره امکان عملیاتی شدن و اجرای این طرح گفت: استان سمنان و مازندران همجوارند و استان سمنان از گذشته با کمبود آب روبه رو بوده و برای تأمین آب، نیازمند منابع جدید است و یکی از منابعی که برای تأمین آب این استان مورد بررسی قرار گرفت، انتقال آب از رودخانه‌هایی است که  به دریای خزر می‌ریزند؛ البته آن بخش از آب رودخانه ها که به دریا می ریزد. این آب با راه اندازی تونل‌ها و پمپاژ از شمال البرز به دشت کویر انتقال خواهد یافت که مطالعات اولیه آن نزدیک دو ماه است، آغاز شده است.

ترابی درباره هزینه طرح و مطالعات آن گفت: مطالعات اولیه چندان هزینه بر نیست، ولی بر پایه برآوردهای تقریبی، بخش اجرایی آن، دست کم دو تا سه میلیارد دلار هزینه دارد؛ ولی برآورد دقیقی هنوز انجام نشده است.

وی درباره پیش‌بینی‌های بودجه‌ای این طرح در برنامه پنجم توسعه گفت: این طرح زمان‌بر است و برای اجرای آن احتمالا سرمایه‌گذار پیدا خواهند کرد.

ترابی گفت: آغاز این طرح پس از مطالعات اولیه و احتمالا از سال 90 آغاز خواهد شد و دست کم چهار سال طول خواهد کشید. برآورد دقیق پس از  تکمیل مطالعاتی که توسط مشاور انجام خواهد شد، اعلام می شود.
 
ترابی درباره توجیه اقتصادی طرح برای منطقه اظهار داشت: با اجرای این طرح، سالانه دو میلیارد متر مکعب آب به استان سمنان انتقال خواهد یافت.

نماینده مردم گرمسار درباره نظر مسئولین استان مازندران درباره اجرای این طرح اظهار داشت: اگر بحث آب مورد استفاده کشاورزان مازندران بود، مخالفت مسئولین مازندران بجاست، ولی آبی که قرار است انتقال داده شود، آب مدخل رودخانه‌ها به دریاست و کشاورزان از آن استفاده‌ای نمی‌کنند.
 
کواکبیان نیز گفت: همه جای ایران سرای ماست و سمنان و مازندران فرقی ندارند. بحث این نیست که آب دریای خزر را شیرین کنیم و به سمنان ببریم.

مصطفی کواکبیان، نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس مجلس «تابناک» گفت: مطالعات و بررسی هایی از طرف قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) در حال انجام است که سرریز آبهایی که به دریای خزر می ریزد، هدایت و برای استفاده در کشاورزی، صنعت و یا حتی آب شرب استفاده شود.
 
وی اظهار داشت: کسی نباید نگران این موضوع باشد؛ آب‌هایی که به دریا می‌ریزند، باید احیا کنیم و به جای اینکه به دریا بریزد و شور شود، مردم از آن بهره ببرند.
 
وی درباره اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح گفت:1500 میلیارد تومان برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده و قرار بر این است که بخش خصوصی این طرح را اجرا کنند و قرار نیست، دولت پولی بابت اجرای آن پرداخت کند. بخش خصوصی با بهره گیری از منابع و امکانات خود، آب را منتقل خواهد کرد و آن را به دولت خواهد فروخت.

وی افزود: در پایان سال جاری، مطالعات آغاز و پس از آن، کار اجرایی آغاز خواهد شد. پیمانکار این طرح نیز قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) است.
 
امیری‌ خامکانی نیز گفت: طولی نخواهد کشید که مشکل کم آبی به مراحل بحرانی خود برسد، چرا که آب های سطحی خشک شده‌اند وسطح  سفره های آب زیر زمینی در دشت زرند به شدت کاهش یافته است و تا پانزده سال آینده با مشکل جدی روبه رو خواهیم شد.

دکتر امیری خامکانی، نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک گفت: مشکل عمده استان کرمان، کمبود آب و خشکسالی به ویژه در شمال این استان است. در این مناطق، سالانه آب‌های زیرزمینی نزدیک 1.5 متر کاهش می یابد و سطح آب تا عمق 300 متر از سطح زمین پایین رفته است. بارندگی در باقیمانده سال جاری نیز نمی تواند این کمبود و پسرفت آب های زیر زمینی را جبران کند و بنابراین، مسئولین باید برای رفع این معضل، به فکر چاره ای باشند، چرا که در غیر این صورت حیات، زندگی در این منطقه با خطر روبه رو خواهد شد.

عضو کمیسیون انژی مجلس خاطرنشان کرد: دولت به احداث سدها دلخوش است، ولی این سدها نیز به مانند همه پروژه‌های عمرانی، سرعت پایینی دارند و اعتبارات این پروژه‌ها نیز قطره چکانی تزریق می شود و امیدی به پایان یافتن این سدها در چند سال آتی نیست. در صورت احداث سدها نیز بارشی نیست تا در پشت این سدها آبی جمع شود.

وی افزود: نباید خود را به راه اندازی این سدها دلخوش کرد و تنها راه تأمین آب از بیرون استان و نیازمند آن است که مسئولین بپذیرند، چنین مشکلی هست و پس از آن به فکر چاره باشند که البته و متأسفانه، هنوز برنامه ریزی در این زمینه در دستور کار دولت نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی