بازدید 19963
به بهانه اجلاس «تدوین رژیم حقوقی دریای مازندران»؛

تن دادن به رژیم جدید حقوقی، یعنی بازی با منافع ملی ایران

توجه به این نکته ضروری است که به کار گیری عبارت «تعيين رژيم حقوقي دريای کاسپین»، شیطنتی هماهنگ شده از سوی چهار کشور قائم مقام شوروی پیشین علیه ایران است، چرا که ایرانیان را از موضع یک در برابر یک به موضع ضعیف و شکننده یک در برابر چهار قرار خواهد داد؛ بنابراین، دولتمردان ایرانی باید هشیارانه با یادآوری پیشینه تاریخی سرزمین های شمالی از دست رفته...
کد خبر: ۱۳۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۳ 13 November 2010
در حالی که اجلاس تاریخی و با اهمیت گروه کاری ویژه «تدوین رژیم حقوقی دریای مازندران» در روزهای آینده در باکو برگزار خواهد شد، افکار عمومی ملت ایران، با نگرانی و حساسیت ویژه، روند اجرا و تصمیم گیری های این اجلاس را به نظاره نشسته، چرا که هر تصمیمی در آن، به گونه ای تنگاتنگ با تمامیت ارضی ایران گره خورده است.

به گزارش «تابناک»، بر پایه دو قرارداد 1921 و 1940 مابین ایران و شوروی سابق، رژیم حقوقی مشخصی برای این دریا تعیین شده که هنوز هم لازم الاجراست، حال آن که چهار کشور ساحلی تقسیم شده از اتحاد جماهیر شوروی پیشین (که این تقسیم هیچ ارتباطی به ایران نداشته و خللی در حق سهم مشاع یا 50 درصدی ایران وارد نمی کند)در سال های پس از فروپاشی، تلاش بسیار کرده اند با فشار بر ایران و بی اعتبار کردن قراردادهای موجود، قرارداد جدیدی را «تدوین» کنند تا در این میان و با وادار کردن ایران به چشم پوشی از حق یک دوم، ایران را به پذیرش سهم یک پنجم (یا 20 درصد) راضی تا از این راه سهم بیشتری از دریای مازندران و منابع نفتی و گازی موجود در آن را عاید مردم خود کنند. این در حالی است که قراردادهای تاریخی موجود از دیدگاه حقوق بین الملل، حتی با وجود مخالفت های موجود به ویژه از سوی سران «باکو» همچنان معتبر و لازم الاجرا هستند که می توان در مواردی خاص همچون مسأله محیط زیست دریایی آن را «تکمیل» کرد.
 
پیشینه قراردادهای موجود در دریای کاسپین

تاريخ طولاني درياي مازندران (کاسپین)، نشان دهنده اين واقعيت است که پس از تثبيت حاکميت دولت هاي ايران و روسيه در امتداد سواحل اين درياچه، هميشه اين دو کشور در این حوزه آبی صاحب حق بوده اند.

روس ها براي نخستين بار در سال هاي 908 تا 912 ميلادي به سواحل ايراني اين دريا تاختند و تجاوز آنها در سال هاي 943 و 944 ميلادي با حمله به بردعه (منطقه قره باغ امروزي) ادامه يافت. اوضاع درياي مازندران از اواسط سده پانزدهم ميلادي با فتح قسطنطنيه (استانبول امروزي) و در اوايل سده شانزدهم با برقراري سلطنت تزارها در روسيه به تدريج دگرگون شد و استيلابر اين دريا و سپس دستیابی به آب های گرم خلیج فارس سرلوحه سياست همه دولت های روسيه قرار گرفت.

بر پایه این گزارش، با برقراري سلطنت خاندان «رومانوف» و قدرت يافتن «پطرکبير»، سياست روسيه در تجاوز به کشورهاي همسايه و آب هاي مرزي گسترش بيشتري يافت. برنامه راهبردی تجاوز روس ها به جنوب این کشور بنا بر وصيت نامه منسوب به «پطر» بود که در سال 1610 ميلادي تنظيم شده و رئوس اهداف بلندمدت روسیه تزاری در توسعه ارضی را با تصرف تدریجی سرزمین های ایران و نزدیکی گام به گام به آب های گرم خلیج فارس مشخص می کرد.

بنابراین، در سال 1623 ميلادي تهاجم دوره اي به قلمروهاي مرز خاکي و آبي ايران در اران و شروان و گرجستان (در قفقاز) و نیز خیوه و خوارزم (در ورارود یا ماوراءالنهر) آغاز شد. روس ها در اين تهاجم ها، همواره با توسل به تنش هاي مرزي و با سوءاستفاده از اختلافات داخلي در ايران، طي جنگ هاي گوناگون، بخش هاي عمده اي از خاک ايران را جدا کردند.

نخستین قرارداد ایران و روسیه (1732 میلادی)

قديمي ترين قراردادي که بين ايران و روسيه بسته شده و به مسائل درياي مازندران اشاره دارد، مربوط به 1732 ميلادي است که مقرر مي کند: «چنانچه کشتي تجاري متعلق به اتباع روسيه در درياي مازندران، آسيب ديده و بيم آن مي رود که خساراتي به اموال آن وارد شود، از دولت ايران انتظار مي رود امکانات خود را به کار گيرد تا اموال مورد دستبرد قرار نگيرد و در حد امکان براي نجات کشتي کمک کند.»

از سوی ديگر، در اين قرارداد از ايران ـ که از بیشترین طول ساحل دریا در شرق، غرب و جنوب دریا ی کاسپین برخوردار بود ـ خواسته شده است که اجازه توقف کشتي هاي تجاري روسي در بنادر خود را برای تخليه کالا و بارگيري بدهد؛ این قرارداد گویای استیلا و هژمونی آن روز نیروی دریایی ایران در دریای کاسپین است که روس ها را ناگزیر از استمداد از ایران کرده است.

قراردادهای منجر به از دست رفتن بخشی از خاک ایران در دو سوی دریای کاسپین

یادآوری سرزمین های ایرانی دو سوی دریای مازندران (کاسپین) که پس از هزاران سال فرمانروایی ایرانیان، تنها ظرف مدت 103 سال توسط روسیه یا از راه جنگ و با با یاری جستن از دسیسه های گوناگون و در نتیجه قرارداد های ننگین از ایران زمین جدا شده اند، هم بسیار عبرت آموز و هم بسیار هشدار دهنده خواهد بود.

سرزمین های جدا شده از ایران توسط روسیه در قفقاز (بنا بر قرارداد های گلستان 1813 میلادی و ترکمانچای 1828 میلادی)

آران و شروان: ۸۶۶۰۰ کیلومتر مربع؛
ارمنستان: ۲۹۸۰۰ ک .م؛
گرجستان: ۶۹۷۰۰ ک.م؛
‎داغستان: ۵۰۳۰۰ ک.م؛
اوستیای شمالی: ۸۰۰۰ ک.م؛
چچن: ۱۵۷۰۰ ک .م؛
اینگوش: ۳۶۰۰ ;ک.م‎

جمع‏: 700/ 263 کیلومتر مربع

سرزمین‌های جدا شده از ایران توسط روسیه در ‏ورارود (ماوراءالنهر یا آسیای مرکزی امروزین) (بر پایه پیمان آخال در1881 میلادی و اشغال بخش به بخش دیگر مناطق تا 1916 میلادی)

ترکمنستان: ۴۸۸۱۰۰ ک.م؛
ازبکستان: ۴۴۷۱۰۰ ک.م؛
تاجیکستان: ۱۴۱۳۰۰ ک.م؛
‎بخش‌های ضمیمه شده ‏به قزاقستان: ۱۰۰۰۰۰ک.م؛
بخش‌های ضمیمه شده به ‎قرقیزستان: ۵۰۰۰۰ ک.م؛
جمع: 500/226/1کیلومترمربع

جمع کل: 200/ 490/ 1  کیلومتر مربع

بنابراین دیده می شود که در طول تنها 103 سال از قرارداد ننگین 1813 میلادی گلستان تا اشغال آخرین بخش سرزمین های ایرانی در سال 1916 میلادی در مجموع مساحت 200/ 490/ 1 (یک میلیون و چهارصد و نود هزار و دویست) کیلومتر مربع، یعنی مساحتی تقریبا نزدیک مساحت کنونی کشور ایران از سرزمین های تاریخی ایران بزرگ جدا و به کشور روسیه ادغام شده است.

این گزارش می افزاید، نکته بسیار قابل تأمل موجود در قرارداد 1921 که متأسفانه در بسیاری از رسانه ها و کارشناسان ایرانی مورد غفلت نابخشودنی قرار گرفته و بدان هیچ توجهی نمی شود، این که در فصل سوم پیمان‌نامه دوستی 1921 میلادی دو کشور ایران و شوروی سابق، روسیه قول داده است، قریه فیروزه (در ۱۲ کیلومتری مرز ایران، واقع در کشور ترکمنستان امروزی) را که مطابق قرارداد ۲۸ می ۱۸۹۳ از سوی شخص ناصرالدین شاه قاجار به امپراتور روسیه هدیه (!) شده بود، به ایران بازگرداند، ولی این بازگشت، متأسفانه تا امروز هنوز عملی نشده است.

تخریب و نابودی محیط زیست دریا توسط همسایگان و تهدید سلامت مردم ایران

در حالی که 114 گونه، 63 زیرگونه و 14 نژاد از کمیاب ترین ماهیان جهان به ویژه ماهی خاویار معروف ایرانی در دریای مازندران زیست و زادآوری می کنند، شتاب افسار گسیخته جمهورى هاى تازه استقلال يافته در بهره بردارى از منابع نفت و گاز و آبزیان این اکوسیستم آبی، باعث خسارت های عمده محیط زیستی بر منابع ارزشمند آبى دريا شده، به گونه اى كه در ده سال پس از فروپاشى اتحاد شوروى، تنها حدود يك ميليون تن نفت خام وارد دريا شده است.

دولت باکو، همزمان با آلودگی های شدید نفتی حاصل 1500 حلقه چاه نفتی ساحل غربی دریای کاسپین، سالانه 3500 تن آلاينده شيميايى و سیصد ميليون متر مكعب فاضلاب صنعتى وارد دریای کاسپین مى كند و قزاقستان و روسيه (از طريق رودولگا) و تركمنستان نيز مقادير بسیارى آلاينده وارد دريا مى كنند.

اين در حالى است كه هنوز لوله هاى نفتى از بستر دريا (برای دور زدن و محروم کردن ایران از ترانزیت انرژی) كشيده نشده اند.

در همین حال، روزانه صدها هزار متر مکعب انواع آلاینده های شیمیایی و صنعتی و نفتی از راه حوزه های آبریز به این دریاچه بسته وارد می شود. ورود فزاينده آلاينده ها از سوى اين كشورها به درياى مازندران، به ویژه آلاینده های شیمیایی، آب توازن کشتی ها و ورود نفت، بیشترین نقش را در آلودگی این دریا داشته و آن را در آستانه يك فاجعه محیط زيستى قرار داده است، به گونه ای كه خطرات آن، به ويژه منافع كشور ما را با توجه به موقعیت شکننده اکولوژیک آن تهديد مى كند.

این مشکلات راه اندازی ایستگاه های دایم پایش آلودگی آب در دریای شمال را ضرورتی اجتناب ناپذیر کرده که در راستای آن، لازم است راهکاری برای پرداخت غرامت های محیط زیستی بابت صدماتی که به محیط زیست دریایی و اکوسیستم طبیعی و انسان ساخت شمال ایران با بیش از هشت میلیون جمعیت وارد آمده به کار گرفته شود.

اصل «جانشيني دولت ها» در مسأله حقوقی دریای کاسپین
 
بنا بر قوانین حقوقی بين الملل، پس از فروپاشي اتحاد جماهیر شوروی دولت هاي جديد، بر پایه اصل «جانشيني دول» وارث نظام حقوقي موجود شدند و بنابراین، قراردادهاي 1921و 1940بين ايران و شوروي، تعهدات مشابهي را براي دولت هاي جديد پدید می آورد.

پس از رفع تردیدها، وزارت امور خارجه به روشني اعلام کرد که «معاهدات 1921 و 1940، مبناي رژيم حقوقي در خزر [مازندران] است» (کيهان 28 فروردين 1387- رويه‌ نخست) و منوچهر متکي، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در اجلاس گروه کاري تدوين رژيم حقوقي درياي خزر [مازندران] گفت: «هر گونه توافق در خصوص درياي خزر بايستي با توجه به پيشينه‌ی قراردادهاي موجود (1921 و 1940) و بر اساس اصول همجواري و مودّت صورت گيرد».

وي افزود: «توافقات ايران و شوروي به عنوان همسايگان ديرين اين دريا، بالاخص مفاد راجع به درياي خزر مندرج در دو قرارداد بازرگاني و کشتيراني و عهدنامه‌ مودّت که مؤلفه‌هاي نظام حقوقي حاکم بر اين دريا را از نيمه اول قرن بيستم تا کنون تشکيل داده‌اند، کار را براي تشکيل اين نظام و روزآمد کردن، هموار کرده است» (همان).

اما توافق بر سر بهره برداري دو جانبه هر یک از چهار کشور به جای مانده از شوروی سابق از منابع نفت و گاز درياي مازندران به طور عملی، سبب زیر پای گذاشتن قراردادهای 1921 و 1940 میلادی شده که در پی آن، به دور زدن ایران و دور نگاه داشتن ایران از بهره برداری از این منابع بزرگ منجر شده است.

تردید نمی توان داشت که ادامه روند موجود، آینده منافع ملی، اقتصادی و تمامیت ارضی ایران را در دریای کاسپین در معرض خطر جدی قرار داده است.

فرجام سخن

از مجموع مدارك و اسناد ارایه شده، اين نتيجه به دست می آید که بنا بر قوانین و حقوق شناخته شده بین المللی، درياچه مازندران داراي رژيم حقوقي مدون و مشخص بوده و طرفين يعني جمهوري اسلامي ايران و اتحاد جماهير شوروي سابق با حقوق مساوي، مشترك و مشاع در تمامي منابع و حقوق متصوره اعم از سطح درياچه، منابع آبي، بستر وزير بستر آن ذي حق بوده و خواهند بود؛ البته با رعايت حق انحصاري ده مايل ساحلي، آن هم فقط براي ماهيگيري.

بنابراین، با توجه به قراردادهای بسته شده در سال های گذشته بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی، دیپلماسی دارای اولویت این است که گفت و گو بر سر تبیین و تکمیل رژیم حقوقی موجود، به ویژه حل مسأله محیط زیست دریا و لزوم پرداخت غرامت از سوی آلوده کنندگان اکوسیستم آبی دریای کاسپین انجام شود، نه بر سر تعیین رژیم حقوقی جدید.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که به کارگیری عبارت «تعيين رژيم حقوقي دريای کاسپین»، شیطنتی هماهنگ شده از سوی چهار کشور قائم مقام شوروی پیشین علیه ایران است، چرا که ایرانیان را از موضع یک در برابر یک (چهار کشور ساحلی میراث دار و متعهد قرارداد های سابق شوروی هستند) به موضع ضعیف و شکننده یک در برابر چهار قرار خواهد داد؛ بنابراین، دولتمردان ایرانی، باید هشیارانه با یادآوری پیشینه تاریخی سرزمین های شمالی از دست رفته ایران از افتادن در دام های دشمنان ایران ـ که تمامیت ارضی نسل های ایرانی را مستقیم در معرض تهدید قرار می دهند ـ بر حذر باشند و اگر قرار همسایگان شمالی، به ویژه دولت باکو، بر کنار نهادن قراردادهای 1921 و 1940 میلادی باشد، ایران نیز می تواند متقابلا قراردادهای ننگین 1813 و 1828 میلادی گلستان و ترکمانچای را بی اعتبار اعلام نماید.

بنابراین، بسیار بجا خواهد بود که سیاستگذاران دیپلماتیک ایران، با تأکید دوباره بر لزوم به کارگیری اصل بهره برداری مشاع از همه دریا شامل زیر بستر، بستر، ستون آب، سطح و فضای فراز دریا به جای عبارت «تعيين رژيم حقوقي دريای کاسپین» رسما عبارت «تكميل رژيم حقوقي کنونی دریای کاسپین» را در مذاکرات اجلاس باکو و نیز نشست های آینده به کار گیرند که توافقی غیر از این، بر خلاف سه اصل بنیادین تعریف شده و مصرح نظام یعنی حکمت، عزت و مصلحت ملی ایران و ایرانی خواهد بود.

متن کامل مقاله در این باره را اینجا بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۷۸
واقعا این کشورهای دوست و همسایه با حقوق مردم ایران چه میکنند مخصوصا روسها!!!
بابا بی خیال شین شماهام ! عوض عمو مدوودوف کلی S300 و تاسیسات مثل بوشهر و ... اینها می خواد بده بهمون ! (البته حدود یک قرن دیگه) ... خاک چه ارزشی داره ...
چند سال دیگر صبر کنید تمام مناطق به زور گرفته شده از جنوب تا شمال به سرزمین مادریشان باز خواهد گشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۳
چند سال؟
کي قراره اين کار رو بکنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۳
ببینم تو می خواهی پس بگیری؟!
شما كه بهتون فشار مياد اسم درياي خزر رو درست بگيد چرا دم از منافع ملي ميزنيد.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۲
اسم جهانیش کاسپین هست، بهتر است ما هم به همین نام آن را بنامیم.
وگرنه چه تفاوتی با اعراب داریم که به خلیج فارس میگویند، خلیج ع-ر-ب-ی؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۲
زحمت خواندن مقاله را به خود بدهید تا لااقل کمی به دانشتان اضافه شود و هی حرف پان ترکان را بدون تفکر تکرار نکنید دوست عزیز نام این دریا کاسپیان (مازندران) هست و بر اثر نا آگاهی به غلط خ ز ر خوانده می شود. مطالعه کنید و تعصب کور را کنار بگذارید هموطن (اگر هموطن باشیم!)
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۳
دايي جون اسم درياي خزر در اصل كاسپين هستش ..... هم در كتب تاريخي ايران هست و هم در سراسر دنيا عمو...
جاودان دریای همیشه کاسپین ، همیشه مادکرانه ، دریای همیشه پارس
دریای مازندران!!!!
این دریا کجاست؟ دیگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۲
دریای مازندران دریایی است بالای استان ماندران مه همسایگانش مازی و گیلکی هستند دریایی با نام ایرانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۲
با یک نگاه به کتاب های زمان مدرسه ات می فهمی که این دریا کجاست ؛ مگر اینکه زیر 15 سال باشی یا .... عزیزم!
نويسنده اين مقاله كيست كه با آسمان ريسمان بافتن دنبال برنامه هاي سياسي است؟ سهم 50 درصدي يعني چه؟ متن اين قرارداد كجاست؟ با اين حرفهاي بي ربط سطح توقع مردم را بدون هيچ سند و مدرك بالا مي بريد تا بعدا آن را خرد كنيد...
آفرين كاسپين، نه مازندران
البته ايرانيش ميشه كاسپيان
به ما چه که شوروی سابق متلاشی شده و حالا کشورهای ریزه میزه اعلام استقلال کردند سهم ایران از دریای کاسپین 50 درصد هست نه بیشتر و نه کمتر ................
امروز منطقه لنکران خواستار جدایی و استقلال از جمهوری آذربایجان هست اگه فردا یک کشور جدید با نام لنکران در سواحل جمهوری آذربایجان و نزدیک مرز ایران تشکیل بشه یعنی کشور لنکران هم از سهم ایران سهم خواهی خواهد کرد؟
پاسخ ها
mohammad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۲
بنده خودم تبریزی هستم و صرفا جهت اطلاع شما :مردم لنکران تالشی هستند و مسلط به زبان فارسی و عاشق ایران
پوریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۳
دوست عزیز یعنی چی " به ما چه که شوروی سابق متلاشی شده و حالا کشورهای ریزه میزه اعلام استقلال کردند سهم ایران از دریای کاسپین 50 درصد هست نه بیشتر و نه کمتر ................"
این قرار داد مربوط به زمانیه که فقط دو کشور ساحل خزر رو تشکیل میدادن(البته در اون قرارداد هم اسما سهم ایران 50 درصد بود،اگر نه همون زمان عملا سهم ایران بیشتر از 20 درصد نبود)
الان در قوان بین المللی بر اساس طول خط ساحلی میزان مرز آبی رو مشخص میکنن(که عادلانه هم هست)
حالا من موندم یعنی کشورهای دیگه حوزه خزر که ساحل هم دارن حقشون از خزر هیچ هست؟(آخه یکم فکر کنین)
این آخرش رو خیلی باحال امدید:

((اگر قرار همسایگان شمالی، به ویژه دولت باکو، بر کنار نهادن قراردادهای 1921 و 1940 میلادی باشد، ایران نیز می تواند متقابلا قراردادهای ننگین 1813 و 1828 میلادی گلستان و ترکمانچای را بی اعتبار اعلام نماید.))
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۲
اگه جراتش را دارید لغو بکنید. همه پشت سرتان هستیم
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۲
محض اطلاع شما همین الان آذربایجان متعلق به ایزان است چون مدت این قرارداد به پایان رسیده است اما ضعف دیپلماسی ما قادر به بازگرداندن این نقطه از خاک کشور به مام میهن نیست ( تابناک نظرمو سانسور نکن )
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۲
ایول اینو خوب اومدی
یه کلام به کسانی که در زمینه دریای خزر های و هوی راه میندازن
معاهده ایران و شوروی تنها نوشته ای بر روی کاغذ بود و دولت پهلوی جرات فعالیت بالاتر از خط آستارا حسینقلی را نداشت
فعالیت دولت های بعد از انقلاب بالاتر از این خط بوده
پس اول تفکر دوم تفکر سوم اظهار فضل
پاسخ ها
سارا
| France |
۲۱:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۲
شما به خودش فشار نيارين ؛ آبميوه تونو ميل کنين.
چند نکته در مورد غرض آلود بودن این مطلب:
1- اولا طیق مصوبه هیات وزیران خود دولت ایران نام رسمی این دریا " خزر" است، دوما عامه مردم هم این دریا را به نام خزر می شناسند.
2-بر پایه دو قرارداد 1921 و 1940 هیچ اشاره ای به سهم بیست درصدی ایران نشده است.
3-نویسنده از موضع ناسیونالیستی نوستالژیک به یک ماساله حقوقی نگاه کرده است که القا این نظر هیچ دستاورد داخلی و بین المللی نخواهد داشت.
4- نویسنده بایستی با واقعیت کنار آمده و نام رسمی جمهوری آذربایجان را به عنوان یکی از کشورهای عضو سازمان ملل درست بکار ببرد و از واژه آران که به قسمتهای مرکز جمهوری آذربایجان اطلاق می شود خودداری کند.
جهت اطلاع دوستان
واژه كاسپين بر خلاف تصور همگان يك واژه انگليسي، فرانسوي و يا روسي نيست. كاسپين يك واژه گيلكي و به معناي درياي آبي است (كاس = آبي و پين به معناي محل با آب فراوان مانند رودخانه خروشان يا دريا مي باشد)
دیپلماسی ضعیف دولت ایران خونم رو به جوش آورده....!!!
تابناکي ها شما که اهل افرات ! نبويي!
درود بر ایران
به عنوان دانشجوی یک دانشجوی ایرانی از دولت محترم خواستار اقدامی در شان ملت بزرگ ایران را دارم و این یعنی حداقل 50%...
این دریای مازندران کجاست در منطقه ای که شما به آن اشاره کردید فقط یک دریا بنام خزر وجود دارد.
تابناک سانسورچی بی‌ سواد...یعنی‌ هیچ مشکل مهمتر از اسم این دریاچه وجود نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شما‌ها که دم از وحدت شیعه و سنّی میزنید سر اسم یک خلیج می‌خواهید با تمام دنیا جنگ راه بندازید؟؟؟
خبر نداريد تا زانو بيشتر نميتونيد بريد تو آب
اگه بيشتر بريد وارد كشور روسيه شديد و با تير ميزننتون
از ما گفتن
به عنوان یک ایرانی حاظرم، ابتدا قرداد ننگین گلستان و ترکمنچای باطل شود، سپس قرداد مربوط به دریای کاسپین.
شما دو نفررا درنظربگیرید که یک زمین دارند به نسبت 50|50 . بعد یه مدتی یکی از این دونفر صاحب بچه میشه... اونوقت بچه های اون طرف باید ارث باباشونو از پنجاه درصد سهم شریک باباشون بخوان!!!!؟؟؟!!!!!!
براستی که بضی از مابخاطر بخل وکینه حاضریم حتی هم وطن خود را فدا کنیم دریاچه مازنداران را برای این دریای خرر نمیگویند که قوم خرر ها یک قوم وحشی که در بالای دریاچه زندگی می کردند حالا فهمیدید
ای بابا
بجای این حرفا دعا کنید عربستان مثل روسیه تجزیه نشه اون وقت باید 70 درصد خلیج پارس رو هم بدیم به عربا
همچنانکه دیده می شود نظرات پانترکها در تابناک هم درج شده است. درود بر شرافت نویسنده و تابناک که نام اصلی دریا را که همان کاسپین است نوشته است و کوچکترین اشاره ای به نام جعلی خزر نکرده است. و دوباره درود بر شرافت میهن پرستی شما که گفته اید:

"اگر قرار همسایگان شمالی، به ویژه دولت باکو، بر کنار نهادن قراردادهای 1921 و 1940 میلادی باشد، ایران نیز می تواند متقابلا قراردادهای ننگین 1813 و 1828 میلادی گلستان و ترکمانچای را بی اعتبار اعلام نماید"

ما ملت بزرگ ایران خواستار سهم 50% خود از این دریا هستیم و حاضریم تک تک ما خون خود را فدای منافع ملی امان بکنیم. حاضر نیستم حتی یک درصد هم از این 50% کم شود. با خون، با جان، با همه چیز در دفاع از خاک پاک ایران هستیم. یک قدم هم عقب نشینی نکنید چون یک ملت بزرگ پشت سر شما است. یک کرد از کردستان
سلام و درود بر تابناك و بر نويسنده اين مقاله علمي، حقوقي و صحيح. همه تحقيقات بي طرف حقوقي منتج به همين نظريه بيان شده در اين مقاله هست. سهم ايران از درياي مازندران پنجاه درصد آن به صورت مشاع ميباشد
این اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر برای امضای کنوانسیون امنیتی دریای خزر می باشد و مربوط به تقسیم بستر نیست. امضای این سندبسیار به نفع ما است که نگران حضور کشورهای فرامنطقه ای در امنیت این دریایچه هستیم.
شبکه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان با جا زدن خط لاتین به نام خط ترکی و تدریس این خط و خواندن اشعاری که در آن ها شهرهای ایران را از آن خود می دانند تمامیت ارضی ما را تهدید می کند. خواهشن افکار عمومی و دولتمردان را برای زدن مشت بر دهان یاوه گویانی که هنوز جوهر خشک نشده قرار دادهای ننگین را نمی بینند، آکاه نمایید کوتاه آمادن در مقابل سران تازه بدوران رسیده این کشور آن ها را جزی خواهد کرد و به این باور خواهند رسید که علی اباد خرابه هم شری است.
البته ايكاش دقيقا نحوه اين تقسيم گفته ميشد ... در نگاه اول به نظر ميرسه كه منظور اين هست كه 50 به 50 تقسيم شده و يك خط هم وسطش !! ولي اگر پيگيري كنيد , ميبينيد كه گفته شده هر دو طرف به صورت 50 به 50 و "مشاع" يعني كل اين دريا مشاع هست و به طور فرضي 50 درصد آن به طرفين داده شده ... اين كلمه مشاع با خود 50 درصد دقيق فرق داره

دوستان عزيز اگر نقشه رو نگاه كنند , دقيقا متوجه اين فرق ميشن ... چون اگر باشه كه مثلا 50 درصد مال ايران باشه , اونوقت پس كشورهاي ديگه حتي حجق داشتن ساحل هم ندارن !!!

در كل اگر ميشه در مورد اين عدد 50 بيشتر توضيح بدهيد
سپاس
باسلام
اميدورام كه مسؤولين بادرايت ومديريت خوب حق كشورايران در درياي مازندران راحفاظت وحراست نمايند تا در آينده براي مردم كشور عزيزمان مايه ذلت نگردد .
به نظر من چاره كار فقط يك جنگ تمام عيار با روسيه هست .
سهم پنجاه درصدی از همه مناطق دریا منجمله بستر دریا؟ بابا یک نگاهی به نقشه این دریا بیندازید و ببینید که سهم پنجاه درصدی یعنی ایران در سواحل آذربایجان و ترکمنستان و قرقیزستان حفاری نفت بکند. عقل هم چیز خوبی است. فرض کنیم شوروی هنوز بود و دو کشور قصد داشتند در بستر دریا حفاری بکنند. آیا ایران می توانست در مناطق داخل در مرزهای شوروی حفاری بکند؟ جانشینی دولتها به معنی مسخره گرفتن حقوق دول دیگر نیست.
مقاله بسيار عالي اي بود....اميدوارم دولت كاري كنه كه سزاوار مردم باشه و پاي اين قرارداد ننگين رو امضا نكنه(مگر با سهم 50 درصد ايران)
واقعا متاسفم اون از خليج فارس كه ديديم در گوانجو چه اتفاقي افتاد واقعا دلم به درد آمد چه مسئوليني ما داريم نميدانم كي مي خواهند از منافع ايران دفاع كنند فقط ادعا مي كنند كه ما چنين هستيم و چنان هستيم .
یکی نکته رو هیچ وقت فراموش نکنید ...موقعی ایران میتوانه از حقوقش در دریای خزر و خلیج فارس صحبت کنه که کشور قدرتمندی در منطقه باشه ...کشوری که هنوز خسارت جنگ عراق رو نتوانسته مطالبه کنه ... یا کشورهای خردی ثب امارات بر سر جزایر تنب براش خط و نشان میکشند و اقتصاد ایران رو تحت تاثیر قرار میدهند .......ای وای بر اسیری کز یاد رفته باشد ....
1- نام درياچه خزر است نه كاسپين و مازندران...
2- آذربايجان آران و شروان نيست آذربايجان است...
3- سهم 50% و 20% فقط روي كاغذ ميتواند وجود داشته باشد، اوني كه قبول كرده اند همان 11% است...
4- گذر زمان خيلي چيزها را خودش ثابت خواهد كرد...
رژیم جدید حقوقی = قرارداد ترکمنچای ۲
عزیز برادر نویسنده ( اسم که نداری!؟) شما هنوز نمی دانی نام درست این دریا چیست بعد برای دفاع از حقوق آن مقاله می نویسی!؟
راستی اسم واقعی این دریا و یا دریاچه چیست؟ کدام اسم ایرانی تر است؟ خزر که نامی مغولی است؟ مازندران که نام یکی از استانهای ایران است؟ کاسپین که نام تمدنی بیش از ده هزار ساله ایرانی است که در دوره مادر سالاری بر ایران حکومت میکرد و پایتختش کاسپین بود که به لفظ غلط و چرخش زبان و بخاطر گویش عربی به قزوین تغییر نام داده؟ کدام؟ ما هنوز چیز درستی از فرهنگ خود نمی دانیم و دایه ایرانی بودن داریم!
مثلا می گویند آریایی! می دانید در اصل براساس یافته های باستان شناسی جدید آریایی ها یکی از اقوام ایرانی ساکن شمال خلیج پارس بوده اند و مرکزشان شهر جم امروزی بوده است؟ قدمت آریایی ها به بیش از شش هزار و پانصد سال میرسد که ربطی به تاریخ جعلی کوچ آریایی ها از شمال دریای کاسپین ندارد. یعنی آریایی ها یک قوم از ده ها قوم باستانی ایرانی است و اقوام دیگری چون کاس ها ، سکاها ، لرها و غیره همراه قوم آریایی ها ایران را می سازند!
ياد اين جمله افتادم : به شمال مي روم روسها حكومت ميكنند به جنوب مي روم انگليسيها حمومت مي كنند.............
باسلام
لطفا مغرضانه ننویسید، اسم این دریا خزر است. مازندران که تا چند سال پیش طبرستان بود. دفاع از حقوق دریایی با تغییر نام آن در یک سایت داخلی خنده دار است. اگه عرضه دارید باید در مجامع بین المللی از این حرفها بزنید. البته بخاطر اینکه اینگونه کارهایی مثل تغییر نام یک دریاچه که از تعصب کورکورانه ناشی می شود، ره بجایی نخواهد برد.
دریای مازندران چیه
برای خودتون اسم انتخاب میکنید ؟!!!
ایران هیچ وقت سهم 50% نداشته(فقط رو کاغذ بوده)
همون زمان هم که50 درصد سهم خزر رو به ایران دادن عملا حتی کمتر 20 درصد بوده،شوروی تو 50 درصد ایران هم ماهیگیری میکرد هم اکتشاف برای نفت و گاز و ایران هم حق نزدیک شدن به اون مناطق رو نداشت
شما با رئیس جمهور مشکل دارید، لطفا دستگاه دیپلماسی کشور را ضعیف نشان ندهید. اصلا نویسنده معنی ارقام را درک میکند یا نه؟ 50 درصد یعنی نصف دریاچه. نقشه را ببینید اگر 50 درصد به ما برسد تا مرز روسیه باید مال ایران باشد. آنقدر جوسازی توسط افراد بیسواد ویا مغرض شد که دستگاه دیپلماسی جرات حضور در جلسات را پیدا نکرد. کشورهای همسایه شمالی هم وقتی ادعای پنجاه درصدی از طرف ایرانی را دیدند، از خیر ایران گذشتند. منطق آنها هم میراث شوروی بود که ایران ورثه شوروی نبوده و از سهم سابق شوروی سهمی نخواهد داشت. در واقع تا قبل از فروپاشی شوروی مشکلی بین دو کشور نیود و مرزها مشخص بود.
تابناک جان اگر مشکلی با شخص رئیس جمهور دارید، منافع ملی را ملعبه بازیهای سیاسی نفرمائید. درضمن مقالات احساسی و بی پایه منتشر نفرمائید و از متخصصین امر کمک بخواهید.
نام اصلی این دریا دریای دیلمان یا همان دریای گیلان است.
تقصير جداشدن حدود 1500هزار ك م از خاك ايران برگردن مسولان وقت ايران است . به هرحال درذات هركشوري توسعه طلبي است . علي ايحال موضع ضعيف ايران ازابتدا تاكنون باعث اين همه ظلم وستم برما شده . كل كشورهاي منفك شده حوزه درياچه ازشوروي را مي توان يك صبح تا عصري دور زد . رژيم حقوقي واصولا ايجاد سيستم حقوقي بين كشورها آنقدر داراي استحكام است كه نتوان به راحتي آن را كنار گذاشت . به عقيده من بايد با كمك گرفتن از حقوق دانان برجسته كشور به جنگ اين اهريمنان رفت .
به سبک همایونی "بدهید برود"
سخنتان درست ولی یامان نرود این سنگ بنا در دولت اصلاحات برقرار شد محمد خاتمی بود که به بهانه دوری از تنش از سهم یک دوم به یک پنجم رضایت داد
ما بايد حقمون رو از روسهاي اشغالگر پس بگيريم منافع ملي جاي هيچ گذشتي ندارد نگذاريد نسل ما در تاريخ بدنام شود
من به عنوان یک ایرانی حق دارم بدونم که در حال حاضر چقدر از دریای خزر مال ایران هست یا نه... چرا هنوز که هنوزه نقشه ایران رو که میبینید 50% این دریا رو به عنوان سرزمین ایران نشون میده... خواهشا اون قسمت هایی که مال کشور های دیگه هستش رو نشون بدین ببینیم چقدر دریا داریم و آیا اگر خواستیم شنا کنیم ویزا لازم داریم یا نه
-اگه سهم ایران 50 درصد باشد آذربایجان و ترکمنستان هیچ حقی از دریا نخواهند داشت
- قاطی کردن مسائلی دیگر همچون محیط زیست ربطی جز احساس برانگیختن هیچ نفعی ندارد یک مقاله تخصصی فقط درباره یک موضوع است
- مسائل محیط زیست بسیار جدی است چون روی معیشت و زندگی مردم گیلان و مازنداران تاثیر مستقیم خواهد گذاشت
واقعيت تلخيه اما در تقابل با اين کشور روسيه هميشه خدا واداده ايم،!!تورا به خدا يکبار هم که شده جلوش کم نياريم.
ميگم اگر حقمونو خوردن ميريم با سطل، آب رو از منطقه اونا ميريزيم تو منطقه خودمون
همه باید دست به دست هم دهیم و اولاً مواظب سرزمین فعلی مان باشیم در ثانی حق وحقوق مان را همسایگان شمالی پایمال نکنند. درود بر هموطنانی که در این مسیر گام برمی دارند. بنده دست آنان را فشرده وخداقوت می گویم.
طبق آيين نامه وزرات امور خارجه، و هيات دولت درياي شمال ايران، درياي خزر است. و لطفا يك بار براي هميشه توضيح دهيد كه چرا با اين اسم كه در همه منابع جغرافيايي اسلام لجاجت داريد؟

مقايسه كنيد همين سليقه را با درياي خليج فارس!
آيا اين استاندارد دوگانه شايسته خوانندگان تابناك است؟
جون مادرتون انتشار بدهيد! وگرنه نفرين حق من خواننده است. درسته؟
آقایی که میگفتن در دنیا فقط دو تا قدرت وجود داره ایران و آمریکا.
ببینم اینجا چه کار میکنند؟
سهم ایران همان50درصد است و طرف مقابل باید از سهم 50 درصد باقیمانده حاتم بخشی کند. آیا ایران باید تاوان صد پاره شدن شوروی سابق را بدهد.چقدر باید به روسهای بد قول باج داد؟
درود بر تابناک مثل اینکه نظرات ما تاثیر داشت،نام صحیح این دریا از صدها سال پیش کاسپیان بوده،که صورت لاتین آن کاسپین است،همین که برای نام دریای شمالی ایران از واژه ی کاسپین و مازندران نام بردید از شما تشکر می کنم، خ ز ر کاملا جعلی و وارداتی است ، دوستانی که اعتراض دارند در اینترنت تحقیق کنند به نتایج جالبی خواهند رسید
مثل اينكه دوباره يك قرارداد ديگه هم وزن گلستان و تركمانچاي به ملت ما تحميل ميشه.
منتهي اون زمان خاك ما رو به تاراج بردند حالا مي خوان حق بهره برداري از دريا رو از ما بگيرن.
اين ها ربطي به همبستگي كشورهاي مشترك المنافع نداره فقط بر مي گرده به ضعف دولتي كه ادعاي ابر قدرتي داره اما در سياست خارجي جلوي بي مقدارترين كشورها هم كم مياره.
یک سئوال
قراردادهای گلستان و ترکمانچای تا کجا اعتبار دارد و آیا میتوان امیدوار بود روزی این قسمتها به ایران بازگردند یا خیر
خواهشا این کامنتو بذارین
اسم درست دریای خزر ، دریای کاسپین هستش.کاس ها قومی بودند که درحاشیه جنوبی دریای خزر یعنی در ایران زندگی می کردند.کاس ها دو دسته بودند کاسپی ها و کاس سی ها. پی به معنای رود می باشد.کاسپی یعنی کاس هایی که در کنار رود زندگی می کردند.سی به معنای سنگ می باشد .کاس سی یعنی کاس هایی که درکنار کوه و سنگ زندگی می کردندبنابراین کاسپین کاملا" ایرانی است.جاویدان باد ایران و دریای کاسپین
ما بايد حقمون رو از روسهاي اشغالگر پس بگيريم منافع ملي جاي هيچ گذشتي ندارد نگذاريد نسل ما در تاريخ بدنام شود
خدا به خير كنه .خدايا به حق بزرگيت كمك كن ونذاراينم از ايران عزيز جدا بشه
تابناک جان یه کمی از مرحله عقبی ! فعلا بحث بر سر 11 درصد و 13 درصد است بعد شما می گی 20 درصد کمه؟؟ خدا خدا کن همون 20 درصد رو بدن
از تابناک هوشمند بسیار سپاسگزاریم که هنگام به خطر افتادن منافع ایران عزیز د ر برابر سایر ممالک هشدار های لاز م را می دهد . در ضمن اعلام بفر مایید که هم وطنان عزیز جدآ از واژه «خزر » به جای دریای کاسپین استفاده نکنند ؛ به ویژه رسانه ها ؛ زیرا خزرها یک قوم وحشی بودند که به اقوام ایر انی کاسپی حمله ور شدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۳
الان عرب ها هم میگویند چرا به آن خلیج بگوییم فارس، فارسها کسانی بودند که قبل از اسلام همه منطقه را به زیر سلطه خود گرفته بودند و ....

این استدلال شما با استدلال آنها چه فرقی دارد؟
ادعای 50 درصد، خواب وخیال است و20 درصد بسیار خوشبینانه . اگر 11 یا 14 درصد هم سهم ایران شد. تعجب نکنید. در ضمن ایران که 20 درصد را میخواهد عموما" به آذربایجان گیر می دهد که اون خودش کمتر از 20 درصد دارد. سهم بیشتر مال قزاقستان است . در این زمینه شکل قرار گیری کشور در حاشیه دریا نیز مهم است.در ضمن دوستی که گفته اند اگر اذربایجان به قراردادهای 1940 و 1921 توجه نکند ماهم قرارداد های ترکمنچای وگلستان را نادیده می گیریم و ادعای مالکیت آذربایجان را می کنیم . فراموش کرده اند که این کشور توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و ایران نیز آن را به رسمیت شناخته . حال خنده دار نیست که ادعای مالکیت آن کشور را بکنیم. لطفا" به جای احساسات ، اندکی تعقل کنیم
در این نوشته تعمدا" اسم جمهوری آذربایجان نیامده . اگر ما همچین تفکری در باره آنها داریم و به خاطر برخی نظریات تاریخی که منابع متعددی خلاف آن را عنواند کرده اند با اسم رسمی یک کشور مستقل همسایه ، مخالفت می کنیم ، انتظار داریم آنها در برابر ما از حقشان کوتاه بیایند. نه تنها این کار را نمی کنند ، بلکه برای پاسخ دادن به مواضع خصومت بار ایران ، با اسراییل و آمریکا دوست می شوند. و بعید نیست که در آینده این دو کشور بیخ گوش ما پایگاه نظامی بزنند . حالا ما هی بگیم که آذربایجان نه ، اران وشروان. ( خود گویی وخود خندی ، عجب مرد هنر مندی!)
بردعه ( برده امروزی ) در شمالشرق جمهوری آذربایجان است در حالی که قره باغ در غرب روجنوب غرب این کشور است.
یک بار که حیدر علی اف ، حال آقای خاتمی را به خاطر بکار بردن لفظ دریای مازندران در مذاکرات رسمی حسابی گرفت. البته تقصیر ریس جمهور ایران نبود ، بلکه این دسته گلی بود که مشاوران بی تدبیر ایشان به آب دادند. اینها تجربه نشده ودوباره با به کار بردن مازندران خودمون رو کوچیک نکنیم. لفظ زیبای مازندران را به عاملی برای ایجاد خصومت بین ملتها تبدیل نکنیم.
شما نمی دونی اسم این دریا خزر هستش یا مازندران ، دیگه چه توقعی از خارجی ها
اينكه چند سال پيش ايران به سهم 20 درصدي قناعت كرد كدوم درياي خزر؟
روسها فقط منافع ملیشان براشون مهمه نه حسن همجواری.
تو رو خدا به مسئولان بگوئید یه کم از روسیه سیاست یاد بگیرند.
چه جالب همون سرزمینهای که از ایران جدا کردند. حالا هرکدوم جومهوری شدند اعدای ارث دارند.حتما ماهم طبق معمول با آغوش باز میپزیریم
خواهش ميكنم حداقل در اين مورد دولتمردان با حمايت معنوي مردم از موضع انفعال و تماسح وارد ميدان نشوند.آيندگان در مورد عملكرد امروز ما قضاوت خواهند كرد.
اگه قراره قراردادهای قبلی به بهانه از هم پاشیدن شوروی از بین بره،هیچ مشکلی نیست،چون در این صورت قراردادهای ترکمانچای و گلستان هم باید از بین برود و کشورهای آذربایجان ترکمنستان و... جزیی از ایران شود.
گویا با زبان خوش نمی شه به دوستا نمان توصیه کنیم پس بر پدرش لعنت کسی که برگه ای را علیه ایران امضا کند .لعنت خدا بر پدر و مادر کسی که به این کشور خیانت کند بر.....بر.... بر....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس