بازدید 68256

" O. K " از کجا آمد ؟

همین، آغاز شهرت و رواج اوکی بود. چیزی نگذشت که متصدی‌های تلگراف قرار گذاشتند تا برای اعلام وضعیت رفع خطر یا همان وضعیت عادی، از O.K. استفاده کنند و پس از آن دیگر کسی نتوانست جلوی رواج روزافزون آن را بگیرد و به قول مت‌کالف نخستین واژه‌ای که روی کره ماه از زبان انسان درآمد هم عملا باید همین «اوکی» بوده‌باشد. اما جذابیت بزرگ این کلمه کوچک در چه نهفته است؟
کد خبر: ۱۲۹۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۲۳:۱۴ 08 November 2010
بنا بر تحقیقات این نویسنده، داستان واقعی «اوکی» از این قرار است: محبوب‌ترین واژه دنیا، زندگی خود را به عنوان یک شوخی آغاز کرد.

تهران امروز نوشت:

واژه «اوکی» امروزه یکی از پرکاربردترین واژه‌ها در بسیاری از زبان‌هاست و از نظر گسترش در سطح جهانی، جزو بین‌المللی‌ترین واژه‌ها به‌شمار می‌رود. واژه اوکی از کجا آمده؟

 آیا روزی به‌طور اتفاقی این واژه به ذهن یک نفر خطور کرد و بعد هم همه شروع به استفاده از آن کردند و بعد هم جهانگیر شد؟ کتابی نوشته «َلِن مِت‌کالف» که به تازگی در این مورد درآمده راهگشای پاسخ به این پرسش‌هاست. مت‌کالف در این کتاب که «اوکی: قصه عجیب برترین واژه » نام دارد مدعی می‌شود که «اوکی» برترین ابداع انگلیسی‌زبانان است. این مدعا البته سوال‌برانگیز است. «اوکی» چطور می‌تواند یک ابداع باشد؟ و آیا این واژه کوچک می‌تواند از موزیک جاز، بیس‌بال و تلفن و انیمیشن «سیمپسون‌ها» هم برتر باشد؟ در واقع پاسخ به پرسش اول، بله، است.

«مت‌کالف» در جست‌وجوهای خود برای یافتن نخستین استفاده از کلمه اوکی به گوشه‌ای گمنام از یک روزنامه چاپ بوستون در تاریخ ۲۳ مارچ ۱۸۳۹ رسیده‌است.

بنا بر تحقیقات این نویسنده، داستان واقعی «اوکی» از این قرار است: محبوب‌ترین واژه دنیا، زندگی خود را به عنوان یک شوخی آغاز کرد. روزنامه‌های آمریکایی در اواخر دهه ۱۸۳۰ به شکل تمسخرآمیزی کاری را شروع کرده بودند و مخفف‌های مثلا جالب را چاپ می‌کردند و یک مقاله‌نویس در روزنامه «بوستون مورنینگ پست» هم به عنوان یکی از این شوخی‌ها، مخففی ساخت به شکل«.o.k». وی برای ساخت این مخفف، شکلی نادرست از کلمه«all correct» (تماما صحیح) را به صورت «oll korrect» در نظر گرفت و دو حرف اول آن را به صورت«.o.k» مخفف کرد.

زمانی از این شوخی نگذشته بود که دشمنان اندرو جکسون، هفتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده شایعه‌ای به‌راه انداختند که این رئیس‌جمهور، سواد درست خواندن و نوشتن ندارد و به عنوان شاهد این مدعا گفتند که وی اگر سواد داشت اجازه نمی‌داد کلمات غلطی مانند «اوکی» در رسانه‌های کشور چاپ شود.

همین، آغاز شهرت و رواج اوکی بود. چیزی نگذشت که متصدی‌های تلگراف قرار گذاشتند تا برای اعلام وضعیت رفع خطر یا همان وضعیت عادی، از O.K. استفاده کنند و پس از آن دیگر کسی نتوانست جلوی رواج روزافزون آن را بگیرد و به قول مت‌کالف نخستین واژه‌ای که روی کره ماه از زبان انسان درآمد هم عملا باید همین «اوکی» بوده‌باشد. اما جذابیت بزرگ این کلمه کوچک در چه نهفته است؟

«الن مت‌کالف» در کتاب خود سعی می‌کند چند توضیح در این زمینه ارائه کند. به گفته او خوش‌آوایی این واژه، قابل تلفظ بودن آن در تقریبا همه زبان‌ها، کوتاهی و سادگی و تضاد حالت مونث o با حالت مذکر k همه باعث این گیرایی شده‌است. اوکی امروزه در پیامک‌های تلفن همراه حتی به صورت کوتاه‌تر «k.» نیز درآمده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴۲
نخیر، واژه OK مربوط به سالهای جنگهای داخلی آمریکاست که هر روز آمار میگرفتند ببینند چند نفر کشته شده اند و OK یعنی Zero Killed یعنی امروز کسی کشته نشده پس روز خوبی بوده.
والله من یه روایت دیگه از این کلمه اختصاری شنیده ام که مربوط می شه به جنگ های استقلال در آمریکا. زمانی که نیروهای نظامی پس از یک عملیات به محل استقرارشان باز می گشتند روی تابلویی تعداد کشته شدگان یا مجروحین را می نوشتند و پیشاپیش آن را حمل می کردند و اگر در عملیاتی کشته نمی دادند روی تابلو می نوشتند: 0k که در اینجا 0 عدد صفر است و k هم مخفف واژه کشته شده killed. به هر حال این هم یه روایته که من شنیده ام.
جالب بود.
خبر قدیمی بود، کمی بروز باشید!
در رابطه با این موضوع فرهنگ لغات آکسفورد می نویسد: احتمالا مخفف کلمات orl korrect (شکل طنزآمیز all correct ) است که بعنوان شعار انتخاباتی مجدد Van Buren در سال 1840 رایج شد.
و یا حروف اول لقب وی ( Old Kinderhook که محل تولد او است) این کلمه را بوجود آورده است
واقعا که خبر جدیدیست احسنت به این خبرنگار فعال و بروز مطمئنا اگر ساندویچی بزنه کارش بهتر میگرده
در سال 1841 بین بریتانیای کبیر و بخشهائی از بلغارستان یکی از سربازان انگلیسی برای اینکه به فرمانده خود که در فاصله دورتری قرار داشت بفهماند که اوضاع بر وفق مراد است و هیچ کشته ای نداده کلمه 0Kill به معنی "صفر کشته" ، را روی تابلو بزرگی نوشت و برافراشته کرد و از آنجا کلمه OK (که O آن در واقع صفر است نه O) متداول شد و بیانگر اوضاع مساعد میباشد.
OK AZ OKAY omade fekr konam ...eindastana chie ?
معنی اوکی فهمیدیم نیمی از بد بختی هایمان حل شد متشکرم
در زمان جنگهای داخلی امریکا در یک عملیات بین نیروهای جنوب(طرفدار برده داری) و نیروهای شمال که بصورت غافلگیرانه انجام شده بود وبا پیروزی نیرو های شمالی پایان پذیرفته بود،فرمانده پیروز گزارش تلفات نیروهای خودی را به صورت مخفف کلمات( ZERO Killed(O.K) نوشته و به مقر فرماندهی تلگرافی فرستاده بود که نتیجه ای بس رضایت بخش است لذا از آن به بعد کاربرد واژه O.K به معنی رضایت یا توافق رایج گردید.
اين موضوع به احتمال قوي صحت ندارد و اصل داستان اين است كه كارگر بيسوادي ي كه محصولات يك خط توليد را كنترل مي كرده و محصولات سالم را در يك جعبه و معيوب را در جعبه ديگر ميريخته روي جعبه محصولات سالم مخفف كلمه All Correct را به اشتباه O.K. همانگونه كه تلفظ مي شده مي نوشته است.
اين داستان واقعي تر بنظر ميرسد.
لطفا تحقيق كنيد.
سلام
موضوع ان طوري که من ازيکياز استادهايم شنيده امازاين قرار است که در جنگ جهاني اول انگليسيها باري ]مار گرفتن از تعداد کشته شدگانشان در هر قسمت را دست علامت ميدادندکه 1killedيا 2killed ياo killed که وقثي o killed بود يعني امروز کشتهاي نداشته ايم وهمه چيز خوب است و بعدا کم کم اين اصطلاح همه گير شد.
روايت ديگري هم هست كه كمي با مطلب شما متفاوت است
همين آندرو جكسون رئيس جمهور آمريكا ، در يكي از نامه هاي خودش به يكي از رهبران اروپا بجاي كلمه OKAY از كلمه OK استفاده مي كنه . بعد از ارسال نامه وقتي مي بينن كه چنين غلطاملايي در نامه بوده ، سريعا دست بكار ميشن و از چند روزنامه مي خوان كه از اين كلمه استفاده كنن تا بي سوادي رئيس جمهور معلوم نشه . روزنامه ها هم سريعا شروع به مخفف نويسي مي كنن
اصلا اینطور که شما فرمودید نیست. این واژه کاملا ایرانیست!!!. در زمانهای خیلی خیلی دور وقتی ارباب رجوع میرفت دارالعماره و کار و درخواستشو به آنجا میداد گیرنده درخواست میگفت فردا بیا نتیجه رو بگیر و این فردا ها همینطور هر روز وعده میشد، تا اینکه یه روز اتفاق خیلی خیلی عجیبی افتاد؟!!!، طرف به در خواست کننده گفت فردا بیا کارت انجام شدددددده(لطفا به فعل ماضی آمده توجه کنید)، همینجا بود که ارباب رجوع با تعجب پرسید راست میگید "اوه کی فرمودید"؟!!! طرف خیلی با تحکم گفت فردا!!!، و هر بار فردای آنروز این پرسش و پاسخ تکرار میشد تا اینکه بنا بر حذف "ادب" ارباب رجوع دیگه با تعجب میپرسید "اوه کی؟" و طرف باز پاسخ میداد فردا؟ خلاصه سر خودمو درد نیارم بعدها دیگه ارباب رجوع بنابر بیحالی و البته بی ادبی ناشی از اون فقط هر روز میرفت و بدون سلام و احوالپرسی فقط به طرف میگفت "اووو کی؟" و طرف میگفت "اووو" "تو کلاته" برو فردا بیا نتیجه اش حاضر شدددددده!!!، فردا، فهمیدی فردا؛ و اصلا همه چی در اینجا در فردا انجام میشه، مثلا افزایش رفاه اجتماعی، گشایش امور بازنشستگان، پیشرفتهای علمی، گرفتن مدارک تحصیلی، و ...!!!، خیل خوب بابا "اووو" هم تو کلاه خومه خودم میدنم!!!
ما در زبان شیرین فارسی کلمه مودبانه و اصیل
( بسیار خوب ) را حداقل می توانیم در محاوره
استفاده کنیم و باور داشته باشیم که مرغ
همسایه همیشه هم غاز نیست .
يخ نكني بامزه ! من دوم راهنمايي بودم اينو ميدونستم.
البنه اصل اين موضوع برميگردد به يكي از پادشاهان انگليس كه چون سواد درست و درماني نداشته هنگامي كه تعدادي دستور و فرمان را براي توشيح به حضورش مي آورند در زير آنها بجاي نوشتن all correct حروف اول كلمات را مي نويسد ولي بصورتي كه تلفظ ميشوند.كلمه all در لهجه انگليسي بصورت oll تلفظ ميشود و كلمه correct هم حرف اول آن بصورت k تلفظ ميشود در نتيجه عبارت all correct به شكل o.k در آمد.
همون All Correct هست که پادشاه کم سواد بصورت Oll Korrect مینوشته که مخففش میشده OK
من شنیدم در سال های اولیه اکتشاف نفت یک کارگر انگلیسی کم سواد، وقتی اشکالات یک چاه نفتی دریایی حل شد با علامت آتش برای همکارانش روی آسمان نوشت OK که منظورش همان Oll Korect یا all correct بود. خوشحالی زاید الوصف مهندسین و کارکنان از حل آن مشکل باعث نقل این موضوع به طور گسترده و نهایتا همگیر شدن این واژه شد.
اما فرهنگ 6 جلدی آریانپور می گوید مخفف شهر محل تولد یکی از رییس جمهوری های آمریکاست که طرفدارانش برای تحسین و تشویق او از ok یا همان مخفف شهر محل تولد رییس جمهور استفاده می کردند
جالب بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار