بازدید 21501
۲
تاریخچه و نکات خواندنی هشت دوره لیگ قهرمانان آسیا

ذوب آهن انتقام تیم ملی را از الهلال عربستان گرفت !

در دیدار برگشت از مرحله‌ی نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا، دو تيم الهلال عربستان و ذوب آهن ايران در ورزشگاه ملک فهد شهر ریاض به مصاف هم رفتند که تیم فوتبال ذوب آهن ايران با برتري مقابل الهلال عربستان فيناليست ليگ قهرمانان آسيا شد. با این برد شیرین 22 آبان در توکیو؛ ذوب آهن و سئونگنام در فینال لیگ قهرمانان آسیا به دیدار هم می روند.
کد خبر: ۱۲۶۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۶ 20 October 2010
شاگردان منصور ابراهيم زاده در ديدار برگشت دور نيمه نهايي ليگ قهرمانان آسيا برابر الهلال عربستان نتيجه بازي رفت را تكرار كرده و با شكست يك بر صفر تيم عربستاني حريف سئونگنام كره جنوبي در ديدار پاياني اين رقابت ها شدند.

به گزارش خبرنگار ورزشی "تابناك"، در فصل جاری 4 تیم ایرانی به صورت زیر در گروههای چهارگانه قرار گرفتند که 3 تیم دیگر با ناکامی روبرو شدند و تیم ذوب آهن به شایستگی به فینال رسید .


ذوب آهن كه ديدار رفت در اصفهان را با تك گل قاسم حدادي فر به سود خود به پايان برده بود، در بازي برگشت با تك گل ايگور كاسترو در دقيقه 55 پيروزي يك بر صفر بازي رفت را تكرار كرد و با شايستگي راهي ديدار پاياني ليگ قهرمانان آسيا شد.

مردان اريك گرتس در بازي برگشت به قضاوت روشن ايرماتف از ازبكستان انجام شد، از دقيقه 71 ده نفره بازي مي كردند. لي يونگ پيو، بازيكن سرشناس كره اي الهلال با خطاي غير ورزشي روي محمد رضا خلعتبري در كناره هاي ميدان با كارت قرمز مستقيم داور ازبك بازي رو به رو و مجبور به ترك زمين بازي شد.

به اين ترتيب ذوب آهن در ديدار پاياني به ديدار سئونگنام از كره جنوبي خواهد رفت كه با كنار زدن الشباب ديگر تيم عربستاني راهي به فينال توكيو راه يافت. در ديدار برگشت دو تيم كه در كره جنوبي انجام شد، ميزبان شكست 4 بر 3 بازي رفت را با يك گل جبران كرد و با نتيجه 4 بر 4 و به كمك گل زده در خانه حريف راهي ديدار پاياني شد.

ديدار پاياني ليگ قهرمانان آسيا به ميزباني ژاپن در توكيو انجام خواهد شد. آيا ذوب آهن پس از استقلال و پاس سومين قهرماني باشگاه هاي ايراني را در اين رقابت ها رقم خواهد زد؟

گروههای چهارگانه به شرح زیر بود :
* گروه A
استقلال ایران- الجزیره عربستان - الغرافه قطر- الاهلی عربستان

* گروه B
الوحده امارات- بنیادکار ازبکستان -الاتحاد عربستان- ذوب‌آهن ایران

* گروه C
پاختاکور ازبکستان- الشباب عربستان -سپاهان ایران- العین امارات

* گروه D
الاهلی امارات- السد قطر - الهلال عربستان- مس ایران

 
 سئونگنام نخستین فینالیست جام هشتم شد

تیم فوتبال سئونگنام ایلهواچونما کره جنوبی با پیروزی برابر الشباب عربستان به دیدار نهایی هشتمین دوره مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد.

 نخستین دیدار از دور برگشت مرحله نیمه نهایی رقابت‌های فوتبال لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا عصر امروز چهارشنبه با برگزاری یک دیدار آغاز شد که طی آن تیم سئونگنام ایلهواچونما کره جنوبی موفق شد با نتیجه یک بر صفر برابر الشباب عربستان به پیروزی دست یابد.

با این پیروزی دو تیم در مجموع دو دیدار رفت و برگشت به تساوی 4 بر 4 رضایت دادند اما سئونگنام ایلهواچونما کره جنوبی با توجه به گل زده در زمین حریف نخستین فینالیست‌‎ هشتمین دوره مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا لقب گرفت.

در این دیدار که در ورزشگاه سئونگنام برگزار شد، "گئونگ" در دقیقه 30 تنها گل تیم سئونگنام ایلهواچونما را به ثمر رساند تا همچون دوره گذشته یک تیم از کره جنوبی در دیدار نهایی لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشد.

مرحله نیمه نهایی رقابت‌های فوتبال لیگ قهرمانان آسیا امشب با برگزاری دیدار زیر به پایان می‌رسد:
* الهلال عربستان - ذوب آهن ایران، ساعت 20:30، ورزشگاه ملک فهد شهر ریاض
داور: روشن ایرماتوف از ازبکستان، کمک‌ها: رافائل الیاسوف از ازبکستان و باخادری کوچکاروف از قرقیزستان، داور چهارم: والنتین کوالنکو از ازبکستان
(دیدار رفت با برتری یک بر صفر تیم ذوب آهن به پایان رسید)

 
     تاریخچه بازی‌های هفت دوره لیگ قهرمانان آسیا
________________________________________
شکل گیری لیگ قهرمانان آسیا:


تا سال 2002 مسابقات فوتبال درقاره آسیا تحت سه عنوان جام باشگاه ها، جام در جام و سوپرجام باشگاه های آسیا برگزار می شد اما کمیته برگزاری مسابقات باشگاهی در این قاره پس از پایان مسابقات در سال 1-2000 تصمیم گرفت همانند رقابت های اروپایی با ادغام این سه جام بازی ها را در قالب لیگ قهرمانان آسیا برگزار کند.

همچنین درکنار این جام برای تیم های درجه سوم آسیا مسابقات دیگری به نام جام اتحادیه AFC در نظر گرفته شد تا این تیمها فرصت حضور در بازهای قاره ای را از دست ندهند.

رقابتهای جام باشگاه های آسیا که از سال 1967 آغاز شد و البته از سال 1972 (که نیمه تمام باقی ماند) تا سال 1985 برگزار نشد، تیم های کره جنوبی با 6عنوان قهرمانی (سوون بلووینگر و پوهانگ استیلرز هر کدام دو بار و دوو رویالز و ایلهواچونما هر کدام یک بارعنوان پر افتخارترین کشور را در 21 دوره برگزاری این مسابقات از آن خود کردند.

تیم های باشگاهی ایران با 3 قهرمانی (استقلال 2 بار و پاس یکبار) ژاپن (یومیوری، فردوکاوا و جوبیلو ایواتا هرکدام یک بار)، رژیم اشغالگر قدس (هاپونل 2 بار و مکایی یک بار) در رده های بعدی قرار دارند. تیم های باشگاهی عربستان (الهلال 2 بار) و تایلند (فارمز بانک 2 بار) هرکدام 2 مرتبه افتخار فتح این جام را به دست آوردند و تیم های باشگاهی لیائوبنگ چین و السد قطر نیز هرکدام یک مرتبه فاتح این مسابقات شد.

مسابقات جام در جام باشگاه های آسیا هم که تیم های قهرمان جام حذفی کشورهای این قاره اجازه حضور در این بازی ها را داشتند از سال 1990 آغازشد. پرسپولیس تهران با برتری برابر المحرق بحرین فاتح اولین دوره این مسابقات نام گرفت و الهلال عربستان در سال 2-2001 با شکست چونبوک موتورز آخرین عنوان قهرمانی این رقابتها را از آن خود کرد.

نیسان ژاپن (1991)، یوکوها مامارینوس (1992)، القادسیه کویت (1993)، یوکوهاما فلوکس (1994) بلمارهیراستوکا (1995)، الهلال عربستان (1996)، النصرعربستان (98-1997)، الاتحاد عربستان (99-1998)، شیمیزو ژاپن (2000-99)، الشباب عربستان (1-2000) تیم های قهرمان های دیگر این مسابقات بودند.

 
 
اولین دوره لیگ قهرمانان آسیا 3-2002 - کارنامه ناموفق سرخابی ها

 
پرسپولیس تهران قهرمان اولین دوره لیگ برتر و استقلال تهران قهرمان جام حذفی، نمایندگان ایران در نخستین دوره لیگ قهرمانان آسیا بودند. روش برگزاری این مسابقات در اولین دوره بدین شرح بود که تیم های درجه سوم آسیا در مراحل ابتدایی به صورت تک حذفی با هم دیدار می کردند. البته در هر مرحله برندگان دوره پیش با تیم های جدیدی روبرو می شدند تا در نهایت تیم های برتر به رقابتهای گروهی (هرگروه 4 تیم) راه یابند. تیم های برتر هر گروه هم به دیدار نیمه نهایی راه می یافتند تا پس از برگزاری مسابقه ضربدری فینالیست و در نهایت تیم قهرمان مشخص شود.
تیم فوتبال پرسپولیس با توجه به قهرمانی در لیگ و درجه بندی فوتبال ایران در مسابقات حذفی شرکت نکرد و اتوماتیک در گروه D قرارگرفت. دیدارهای این گروه در تاشکند و با حضور 4 تیم پرسپولیس، پاختاخور ازبکستان، الطلبه عراق و نیسا در حال برگزاری بود. قرمزپوشان در گام اول این بازی ها با تک گل دقیقه 62 یحیی گل محمدی الطلبه عراق را شکست دادند اما باخت یک بر صفر در مسابقه دوم برابر پاختاکور امیدهای این تیم برای صعود به مرحله بعد را تحت الشعاع قرار داد.
حتی پیروزی 4 بر یک برابر نیسا در مسابقه آخر با گلهای خان محمدی در دقایق 14 و 76، گل محمدی 47 و اصلانیان 90 باعث راهیابی سرخپوشان به مرحله نیمه نهایی نشد تا این تیم از گردونه مسابقات کنار رود.

 
استقلال هم که قهرمان جام حذفی شده بود از مرحله سوم در این مسابقات شرکت کرد. در این مرحله استقلال در دو دیدار رفت و برگشت الفیصلی اردن را در مجموع با نتیجه 3 بر صفر شکست داد و به مرحله بعد راه یافت. نفتچی ازبکستان حریف استقلال در این مرحله بود. پیروزی یک بر صفر در ورزشگاه آزادی و شکست 2 بر یک در خانه حریف باعث شد آبی پوشان به خاطر گل زده در زمین نفتچی جواز حضور در مرحله گروهی را بدست آورند.
در این مرحله استقلال در گروه B با تیم های العین امارات، السد قطر و الهلال عربستان همگروه شد که مسابقات در امارات برگزار شد. استقلال در اولین بازی مقابل السد قطر صف آرایی کرد. گلهای علی سامره در دقیقه 6 و رسول خطیبی 64 زمینه ساز پیروزی 2 بر یک استقلال را فراهم کرد. در دومین گام آبی پوشان مقابل الهلال عربستان به میدان رفتند. رسول خطیبی در دقیقه 18 و علی سامره در دقیقه 42 گلهای این تیم را به ثمر رساندند اما پاتریک سوفو با هت تریک خود باعث رقم خوردن اولین شکست نماینده ایران شد.
شاگردان حجازی در مسابقه آخر مقابل العین میزبان قرار گرفتند و برای صعود به مرحله بعد نیاز به پیروزی با اختلاف دو گل داشتند. علی سامره در دقیقه 67 گل فیصل علی که در دقیقه 65 به ثمر رسید را جبران کرد. اما گل های سانگو در دقیقه 67 و هدیب در دقیقه 78 زمینه خداحافظی تلخ آبی پوشان را از این رقابتها فراهم کرد تا این تیم مانند پرسپولیس از گردونه مسابقات کنار رود.


برنامه کامل بازیها به همراه نتایج و جداول رده بندی از مقدماتی تا فینال اولین دوره لیگ قهرمانان آسیا 3-2002

   
دومین دوره لیگ قهرمانان آسیا 2004 - جام اصفهانی ها

در پایان رقابت های اولین دوره لیگ قهرمانان آسیا مسئولان برگزاری آن، تغییرات عمده ای را در نحوه انجام دومین دوره این رقابتها ایجاد کردند. حذف تیم های درجه سوم آسیا از حضور در این رقابتها و تشکیل مسابقاتی به نام جام اتحادیه AFC، همچنین تقسیم بندی مسابقات به دو مرحله گروهی و حذفی از مهمترین تغییرات در اجرای لیگ قهرمانان آسیا بود.

براین اساس دو نماینده از کشورهای غرب آسیا (بحرین، ایران،عراق، کویت، قطر، عربستان، امارات و ازبکستان) که قهرمان لیگ و جام حذفی کشورخود بودند در قالب چهارگروه چهار تیمی مرحله گروهی مسابقات غرب آسیا را برگزار کردند.

نمایندگان بحرین:
الریفای (به دلیل ضعیف بودن امنیت محلی شهر ریفا، فدراسیون این تیم را دو سال محروم و از این دوره کنار گذاشته شد)
الاهلی (به دلیل حضور 7 بازیکن تیم الاهلی در تیم ملی بحرین و برای هرچه با قدرت حضور داشتن تیم ملی این تیم نیز از این دوره انصراف داد)

نمایندگان ایران: سپاهان اصفهان (قهرمان لیگ برتر ایران) ذوب آهن اصفهان (قهرمان جام حذفی ایران)

نمایندگان عراق:پلیس عراق -نیروی هوایی عراق

نمایندگان کویت:  القادسیه - العربی

نمایندگان قطر: السد قطر اسپورت

نمایندگان عربستان:الاتحاد الهلال

نمایندگان امارات : الوحده الشارجه

نمایندگان ازبکستان:پاختاکور نفتچی


در شرق آسیا هم دو نماینده از شش کشور(چین، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، تایلند و ویتنام) درقالب 3 گروه چهارتیمی ازمرحله گروهی شرکت داشتند .

دراین بین قهرمان دوره گذشته درمرحله گروهی شرکت نمی کرد و ازمرحله یک چهارم نهایی به 7 تیم دیگر اضافه می شد تا تیم ها پس از قرعه کشی و شناخت حریفان درچارچوب مسابقات تک حذفی که به صورت رفت و برگشت برگزارمی شد جواز حضور درمرحله نیمه نهایی را بدست می آوردند که این مراحل تا تعیین قهرمان به همین صورت ادامه پیدا می کرد.

در آن سال تیم سپاهان فاتح لیگ برتر و ذوب آهن قهرمان جام حذفی به عنوان نمایندگان ایران در دومین دوره لیگ قهرمانان آسیا حضور داشتند.

ذوب آهن درگروه A با تیم های پاختاکور، قطراسپورت و ریفای بحرین همگروه بود.


ذوب آهن اصفهان 1 - 0 پاختاکور ازبکستان تاریخ برگزاری : 11 فبریه 2004
گلزنان ذوب آهن : امانوئل اوزاکام
ورزشگاه : فولاد شهر اصفهان

ریفای بحرین - ذوب آهن اصفهان
تاریخ برگزاری : 25 فبریه 2004
ورزشگاه : استادیوم محلی بحرین (به دلیل حذف تیم بحرینی از این دوره مسابقات برگزار نشد)


ذوب آهن اصفهان 3 - 3 قطر اسپورت
تاریخ برگزاری : 6 آپریل 2004
گلزنان ذوب آهن : علی طهماسبی (15)، رضا عزیزی (65)، حمید عزیززاده (84)
ورزشگاه : فولاد شهر اصفهان


قطر اسپورت 0 - 0 ذوب آهن اصفهان
تاریخ برگزاری :25 آپریل 2004
ورزشگاه : دوحه قطر


پاختاکور ازبکستان 2 - 0 ذوب آهن اصفهان
تاریخ برگزاری : 5 می 2004
گلزنان ذوب آهن : --------------
ورزشگاه : تاشکند


ذوب آهن اصفهان - الریفای بحرین
تاریخ برگزاری : 19 می 2004
ورزشگاه : فولاد شهر اصفهان
(به دلیل حذف تیم بحرینی از این دوره مسابقات برگزار نشد)

سپاهان هم درگروه D با تیم های الاتحاد عربستان، العربی کویت و نفتچی ازبکستان همگروه بود.

سپاهان اصفهان 4 - 0 نفتچی ازبکستان
تاریخ برگزاری : 10 فبریه 2004
گلزنان سپاهان : محمود کریمی (45 - 57) - سید صالحی (61 - 68)
ورزشگاه : نقش جهان اصفهان


العربی امارات 2 - 2 سپاهان اصفهان
تاریخ برگزاری : 24 فبریه 2004
گلزنان سپاهان : رسول خطیبی (16) - محمود کریمی (79)
ورزشگاه : استادیوم صبح السالم


سپاهان اصفهان 3 - 2 الاتحاد عربستان
تاریخ برگزاری : 7 آپریل 2004
گلزنان سپاهان : محمود کریمی (48 - 62) - رسول خطیبی (55)
ورزشگاه : نقش جهان اصفهان


الاتحاد عربستان 4- 0 سپاهان اصفهان -تاریخ برگزاری : 20 آپریل 2004 - ورزشگاه : ملک عبدالله الفیصل



نفتچی ازبکستان 1 - 3 سپاهان اصفهان
تاریخ برگزاری : 4 می 2004
گلزنان سپاهان : محمود فرشباف (32) - سید صالحی (45) - اصغر طالب نسب (57)
ورزشگاه : فارگونا



سپاهان اصفهان 3 - 1 العربی امارات
تاریخ برگزاری : 18می 2004
گلزنان سپاهان : محمود فرشباف (55) - محمود کریمی (57) - اصغر طالب نسب (74)
ورزشگاه : نقش جهان اصفهان

 
     سومین دوره لیگ قهرمانان آسیا 5-2004
________________________________________

سومین دوره لیگ قهرمانان آسیا - پاس موفقترین تیم تهرانی

 پاس سومین قهرمانان لیگ برتر و سپاهان قهرمان جام حذفی، نمایندگان ایران در این دوره ازمسابقات لیگ قهرمانان آسیا بودند که سبزپوشان تهرانی درگروه A این مسابقات با تیم های السالمیه کویت، الریان قطر و پلیس عراق هم گروه بودند و درگروه B العین، الشباب و الوحده رقیبان سپاهان درمرحله گروهی محسوب می شدند.
شاگردان مصطفی دنیزلی دراولین گام درلیگ قهرمانان آسیا، با دوگل نکونام که دردقایق 27 و 90 پنالتی به ثمر رسید موفق شدند الریان قطررا با نتیجه 2 بریک شکست دهند. آنها در مسابقه دوم و درزمین بی طرف اردن مقابل پلیس عراق به تساوی یک بریک رضایت دادند که عیسی ترائوره در دقیقه 62 تک گل سبز پوشان را به ثمر رساند.
پیروزی قاطعانه 5 بر یک برابر سالمیه کویت نشان داد این تیم شایستگی حضور در مرحله بعد را دارد. بیاتی نیا در دقایق 65، 83 و 85، ترائوره در دقیقه 50 و نکونام در دقیقه 78 برای پاس در این دیدار گلزنی کردند. در بازی چهارم پاس در کویت میهمان السالمیه بود که پاس آن مسابقه را هم با گل دقایق پایانی نکونام که از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند با پیروزی به پایان برد. در حساسترین مسابقه این مرحله سبزپوشان در قطر میهمان الریان بودند. گل جاسم ولید دردقیقه 38 امیدهای این تیم قطری را برای صعود زنده کرد اما برهانی دردقیقه 71 بازی را به تساوی کشاند و ابوالقاسمپور با گل دقیقه 80 خود زمینه سازصعود اولین تیم ایرانی به مرحله دوم لیگ قهرمانان آسیا شد. در بازی آخر که جنبه تشریفاتی داشت، پاس در ورزشگاه دستگردی با تک گل حسین پاشایی به پیروزی رسید و با 7 امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم و مقتدرانه به مرحله نیمه نهایی صعود کند.

 
در این مرحله سبز پوشان پس از انجام قرعه کشی حریف تیم العین امارات شدند، تیمی که درمرحله گروهی سپاهان را حذف کرده بود. پاس دربازی رفت در امارات به تساوی با ارزش یک به یک دست یافت که برهانی تک گل سبزپوشان را در آن مسابقه به ثمررساند، ضمن اینکه نصرتی به اشتباه دروازه تیم پاس را بازکرد تا العین درخانه شکست نخورد.
دربازی برگشت و درحالیکه پاس با نتیجه 3 بریک ازحریف پیش افتاده بود با دو اشتباه جبران ناپذیر خط دفاع و دروازه بان خود در نهایت مقابل این تیم اماراتی به تساوی 3 بر3 رضایت داد تا العین درمجموع دو دیدار رفت و برگشت و به خاطر گل زده در خانه حریف راهی مرحله بعد شود. پاس که می توانست به جایگاه بهتری دست یابد در عین ناباوری خیلی زود ازگردونه مسابقات کنار رفت تا موفق ترین تیم ایران درلیگ قهرمانان آسیا نتواند به جمع چهارتیم برتر آسیا راه یابد.
اما سپاهان که در گروه بسیار سختی قرار داشت در بازی اول درعربستان مقابل الشباب به تساوی یک بر یک رسید که محمود کریمی دردقیقه 64 تک گل زرد پوشان را به ثمر رساند. در بازی دوم این تیم درخانه در حالیکه با گل دقیقه 36 بزیک از العین پیش بود روی اشتباه مدافعان خود یک گل باد آورده را به حریف تقدیم کرد تا 2 امتیاز با ارزش این مسابقه را از دست بدهد. دربازی سوم سپاهان درسوریه با هت تریک خطیبی الوحده را با نتیجه 3 بریک شکست داد. مسابقه برگشت دوتیم که دیدار چهارم آن ها درمرحله گروهی بود با گل های خطیبی 21 (پنالتی) و بزیک 33 با نتجیه 2 برصفر به سود سپاهان به پایان رسید.
زرد پوشان دربازی پنجم با تکل گل هادی عقیلی دردقیقه 37 الشباب عربستان را شکست دادند و صدرنشین گروه شدند تا تنها با کسب یک تساوی به مرحله بعد صعود کنند. دربازی آخرسپاهان درامارات با نتیجه 3 بر2 مغلوب العین شد تا دریک قدمی صعود، تنها حسرت صعود را به دل داشته باشد. درآن سال العین با خوش شانسی محض مقابل دونماینده ایران به برتری دست یافت و درنهایت به جمع چهارتیم صعود کرد.

 
 
     چهارمین دوره لیگ قهرمانان آسیا 6-2005
________________________________________

چهارمین دوره لیگ قهرمانان آسیا - تازه واردها

 

دو باشگاه فولاد خوزستان قهرمان لیگ برتر و صباباتری قهرمان جام حذفی برای اولین مرتبه نماینده ایران درمسابقات آسیایی بودند.فولاد در گروه A با تیمهای القادسیه کویت، پاختاکور ازبکستان و الاتحاد سوریه همگروه بود. صباباتری دیگر نماینده ایران در گروه C با تیمهای الوحده امارات، الکرامه سوریه و الغرافه قطر همگروه شد.
فولاد خوزستان در اولین بازی نتیجه غیر قابل باوری را بدست آورد و توانست در ورزشگاه دستگردی تهران که به عنوان محل برگزاری مسابقات خود اعلام کرده بود با 6 گل القادسیه کویت را شکست دهد. رامشگر، سلیمانی، بداوری، خضیراوی، احمدی و منتظری گلهای فولاد را در این دیدار به ثمر رساندند. اما از بازی دوم به بعد فولاد دچار افت شدیدی شد. آنها پس ازتساوی بدون گل برابر الاتحاد سوریه دردمشق درمسابقه سوم در تاشکند با 2 گل مغلوب پاختاکور ازبکستان شدند.
دربازی چهارم فولاد می توانست با توجه به شرایط موجود درگروه خود با شکست پاختاکورهمچنان شانس خود را برای صعود به مرحله بعد زنده نگه دارد اما درنهایت نتیجه 3 بریک مغلوب میهمان خود شد. باخت 2 برصفر درکویت مقابل القادسیه کمترین روزنه امید فولاد را برای صعود به دور بعد مسدود کرد تا این تیم به راحتی از گردونه مسابقات کنار برود.
دربازی آخر هم که تشریفاتی بود فولاد در تهران با نتیجه 2 بریک مغلوب الاتحاد شد تا وداع تلخی با این مسابقات داشته باشد. البته جالب است بدانید القادسیه که دربازی اول با 6 گل مغلوب فولاد شده بود ازاین گروه به مرحله بعد صعود کرد.

 صباباتری دیگر نماینده کشورمان در این رقابت ها، در نخستین مسابقه خود در قطر با 2 گل علی دایی موفق شد الغرافه را شکست دهد اما شاگردان ضیایی در دومین بازی در ورزشگاه خانگی خود نتیجه عجیبی بدست آوردند و با نتیجه 2 بریک مغلوب الکرامه سوریه شدند.
تساوی 2 بر2 درسومین مسابقه مقابل الوحده درتهران شانس های این تیم را برای صعود از این گروه کاهش داد اما در بازی برگشت آنها بازی خارق العاده ای را در امارات به نمایش گذاشتند و با نتیجه 4 بر 2 و با گلهای دقیقی(2 گل)، آودیچ و بختیاری زاده (هرکدام یک گل) میزبان خود را شکست دادند.
پیروزی 4 بر یک در تهران مقابل الغرافه این تیم را به صدرجدول این گروه رساند. دایی (2 گل) و آودیچ وگل محمدی (هرکدام یک گل) گلهای صباباتری را در این دیدار به ثمر رساندند.
در این بین اما صباباتری هم مثل سایرباشگاههای ایرانی که دربازی آخرشانس خود را برای صعود به مرحله بعد ازدست داده بود، با شکست یک برصفر برابر الکرامه سوریه وداع زودهنگامی با این مسابقات داشت. آنها با یک تساوی هم به مرحله بعد صعود می کردند اما به راحتی مغلوب میزبان خود شدند تا مجوز صعود به مرحله بعد را به الاتحاد بسپارند، ضمن اینکه یکی دیگر از نمایندگان شایسته ما درلیگ قهرمانان به راحتی ازگردونه مسابقات کناربرود.

 
     پنجمین دوره لیگ قهرمانان آسیا 7-2006
________________________________________

پنجمین دوره لیگ قهرمانان آسیا - افتخار آفرینی سپاهان

 
با حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا وظیفه سنگینی بر دوش تیم سپاهان قرارگرفت. آنها تنها نماینده ایران درپنجمین دوره مسابقات آسیایی بودند و باید از اعتبار فوتبال کشورمان دراین مسابقات دفاع می کردند.
این تیم اصفهانی در آن مسابقات در گروه D و با تیمهای الاتحاد سوریه، العین امارات و الشباب عربستان همگروه بود که در نخستین گام موفق شد در اصفهان با گل های سیدصالحی 20 و 30 برابر تک گل دقیقه 13 اناس ساری مقابل الاتحاد سوریه به پیروزی دست یابد.
این تیم در دومین دیدار دست به کاری بزرگ زدند و موفق شدند با گل دقیقه 83 سیدصالحی در ریاض برابر الشباب به پیروزی دست یابند. البته این زردپوشان اصفهانی در سومین مسابقه خود با نتیجه 3 بر 2 مغلوب العین امارات شدند که سید صالحی(9) و عمادرضا(62) گلهای این تیم را به ثمر رساندند و وهیبی(6)، فائز(44) و اونگ فاینگ(85) برای لاعین گلزنی کردند. توقف یک بر یک برابر العین در اصفهان در مسابقه چهارم شرایط سختی سپاهان را برای صعود به مرحله بعد سخت تر کرد. در این دیدار حسین پاپی (49) برای سپاهان گلزنی کرد اما هوارمحمد با گل دقیقه 86 خود مانع از پیروزی ارزشمند شاگردان بوناچیچ شد.

پیروزی 5 بر صفر و شگفت انگیز سپاهان در بازی با الاتحاد آنهم در کشور سوریه و شکست همزمان العین برابر الشباب شانس این تیم اصفهانی را برای صعود به مرحله دوم افزایش داد. در آن مسابقه محمد نوری (40) و(55)، عماد رضا(70) و (90) و ابوالهیل (10) گلهای سپاهان را در این دیدار به ثمر رساند.

 
در حالیکه سپاهان به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به الشباب در صدر جدول قرار داشت، در مسابقه آخر در اصفهان میزبان این تیم عربستانی بود. در این دیدار حساس و سرنوشت ساز سپاهان با گل به خودی حسن ماز که در دقیقه 33 به ثمر رسید، موفق به شکست حریف قدرتمند خود شد تا به عنوان تیم نخست این گروه به مرحله بعدی صعود کند.
در مرحله یک چهارم نهایی تیم سپاهان ایران با قرعه ای سخت مواجه شد و می بایست برای صعود به مرحله نیمه نهایی مقابل کاوازاکی فرونتال ژاپن به پیروزی دست پیدا می کرد. در دو بازی رفت و برگشت دو تیم با نتایج مساوی بدون گل دست یافتند اما این تیم سپاهان بود که در ضربات پنالتی موفق شد با نتیجه 5 بر 4 میزبان خود را شکست داده و به عنوان نخستین تیم ایرانی راهی مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا شود.
در این مرحله سپاهان اصفهان می بایست به دیدار الوحده امارات برود. در دیدار رفت که در ورزشگاه فولادشهر برگزار شد، سپاهان با نتیجه 3 بر یک از سد الوحده گذشت. محمود کریمی(11) و (60) و نویدکیا(84-پنالتی) گلهای سپاهان را در این دیدار به ثمر رساندند و سعید محمد در دقیقه 50 برای الشباب گلزنی کرد. تساوی بدون گل دو تیم در بازی برگشت باعث شد تیم سپاهان راهی دیدار نهایی این جام شده تا افتخار جدیدی را برای فوتبال باشگاهی ایران در آسیا رقم بزند.
البته با توجه به صعود اوراواردز ژاپن میزبان مسابقات جام باشگاه های جهان به فینال این رقابت ها، سپاهان به افتخار دیگر دست یافت و اتوماتیک وار جواز حضور در این مسابقات معتبر بین المللی را بدست آورد.
در دیدار نهایی بار دیگر سپاهان میزبان مسابقه نخست بود که در اصفهان و در کمال شایستگی برابر این تیم به تساوی یک بر یک رضایت داد. پونته (45) برای اوراواردز و محمود کریمی(47) برای سپاهان گلزنی کردند.
در بازی برگشت و در جهنم سایتامایا سپاهان با نتیجه 2 بر صفر مغلوب میزبان خود شد تا از فتح جام پنجم لیگ قهرمانان آسیا در آخرین گام بازماند. ناگای(22) و یوکی آبه(71) گلهای اوراواردز را در این دیدار به ثمر رساندند.

 
     ششمین دوره لیگ قهرمانان آسیا 8-2007
________________________________________

ششمین دوره لیگ قهرمانان آسیا - روزهای شیرین اما تلخ
 

تیم های فوتبال سایپا تهران قهرمان لیگ برتر و سپاهان اصفهان قهرمان جام حذفی نمایندگان ایران در ششمین دوره لیگ قهرمانان آسیا بود. تیم سپاهان در گروه A با تیمهای الاتحاد عربستان، کوروچی ازبکستان و الاتحاد سوریه همگروه بود و سایپا هم با تیم های الوصل امارات، الکویت کویت و نیروی هوایی در گروه B قرار گرفت.
زردپوشان اصفهانی که برای دفاع از عنوان نائب قهرمانی خود در این رقابت های به میدان رفتند، در گام نخست میزبان الاتحاد سوریه بودند ولی غرور نفرات و عدم ازخودگذشتگی که بین بازیکنان هجومی این تیم وجود داشت، باعث شد این تیم شکست تلخی را تجربه کند و این دیدار را با نتجه 2 بر صفر به میهمان خود واگذار کند.
این تیم در دومین بازی هم در زمین کوروچی ازبکستان با همین نتیجه مغلوب شد تا بهترین تیم ایران در ادوار مختلف لیگ قهرمانان آسیا، در وضعیت بسیار بدی قرار بگیرد.
پیروزی برابر الاتحاد عربستان در دو بازی رفت و برگشت(در اصفهان 2 بر یک - در ریاض یک بر صفر) امیدهای این تیم اصفهانی را برای صعود به مرحله بعد افزایش داد اما باخت 2 بر یک برابر الاتحاد سوریه در حلب، پایان تلخی را برای شاگردان ویرا رقم زد. سپاهان در بازی تشریفاتی آخر خود برابر کوروچی ازبکستان هم به تساوی یک بر یک رضایت داد تا بدترین نتیجه خود در تاریخ حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند.

سایپا دیگر نماینده ایران بود که با هدایت علی دایی در مرحله مقدماتی به میدان رفت. این تیم هم شروع خوبی در لیگ قهرمانان نداشت و در نخستین بازی خود که در خارج از خانه برگزار کرد برابر الکویت کویت به تساوی یک بر یک رضایت داد.
سایپایی ها در دومین بازی الوصل امارات را در تهران با نتیجه 2 بر صفر شکست دادند و با پیروزی یک بر صفر در آخرین بازی دور رفت برابر نیروی هوایی عراق شانس صعودش به مرحله بعد را افزایش داد.
در دور برگشت سایپا مسابقات را با تساوی یک بر یک برابر نیروی هوایی عراق آغاز کرد ولی با توجه به پیروزی یک بر صفر مقابل الکویت کویت صعود زودهنگامی به مرحله دوم این رقابت ها داشت. این تیم در بازی آخر خود که تشریفاتی بود، برابر الوصل به تساوی یک بر یک رضایت داد.
در مرحله دوم با توجه به حضور علی دایی در راس کادرفنی تیم ملی، لیتبارسکی آلمانی هدایت تیم سایپا را برعهده گرفت، تیمی که طبق قرعه کشی مرحله حذفی این رقابت ها می بایست برابر کوروچی ازبکستان، تیمی که با حذف سپاهان راهی این مرحله شده بود، قرار می گرفت.

 کوروچی با جذب ریوالدو، با هدف قهرمانی در مرحله دوم مسابقات به میدان آمد و توانست در دیدار رفت که در ورزشگاه آزادی برگزار شد، برابر میزبان خود به نتیجه مساوی 2 بر 2 دست یابد. سایپایی ها که در خطر حذف از گردونه این رقابت ها قرار داشتند، با هدف جبران این نتیجه به ازبکستان سفر کردند اما شکست 5 بر یک در آن دیدار که سنگین ترین باخت تیم های ایرانی در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا بود، وداع تلخی با این بازی ها داشت.


هفتمین دوره لیگ قهرمانان آسیا
________________________________________
با توجه به تغییرات انجام شده در لیگ قهرمانان آسیا و حضور 4 تیم پرسپولیس، استقلال، صبا و سپاهان به عنوان نمایندگان ایران در این رقابت ها، حضور داشتند که با توجه به قرعه کشی و گروه بندی مسابقات،از 4 نماینده ایران در این رقابت ها 3 نماینده کشورمان در مرحله مقدماتی حذف شدند.



هفتمین دوره لیگ قهرمانان آسیا 2009- صعود ناکام پرسپولیس، حذف زودهنگام 3 مدعی
با تغییرات صورت گرفته در نحوه برگزاری لیگ قهرمانان آسیا، مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا به کشورهای ایران، کره جنوبی، ژاپن، عربستان و چین که حد نصاب لازم استانداردهای AFC را کسب کرده بودند، 4 سهیمه حضور در هشتمین دوره این مسابقات را اعطا کرد.

همچنین امارات 3 سهمیه حضور در مرحله گروهی و یک سهمیه حضور در پلی آف، استرالیا، قطر و ازبکستان 2 سهمیه، اندونزی یک سهمیه حضور در مرحله گروهی و یک سهمیه حضور در پلی آف و سنگاپور، تایلند و هند یک سهمیه حضور در پلی آف را کسب کردند.

بر این اساس و طبق سهمیه بندی جدید، پس از برگزاری مسابقات پلی آف، 32 تیم حاضر در این مسابقات در 8 گروه 4 تیمی مسابقات مقدماتی را انجام داده و 2 تیم برتر هر گروه راهی مسابقات مرحله یک هشتم نهایی می شدند که دیدارهای این مرحله هم به صورت تک حذفی برگزار شده و 8 تیم برتر به مرحله یک چهارم نهایی صعود می کردند.

در این دوره از مسابقات، قهرمان دوره گذشته هم باید در دیدارهای مرحله گروهی حضور یافت و از مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌ها بصورت رفت و برگشت پیگیری شد.

پرسپولیس، سپاهان اصفهان و صبای قم به عنوان 3 تیم اول تا سوم لیگ و استقلال به عنوان قهرمان جام حذفی نمایندگان فوتبال ایران در آن مسابقات بودند که نتایج آنها در هفتمین دوره لیگ قهرمانان آسیا به شرح زیر است:

گروه A:
* الهلال عربستان یک – صبای قم یک
گل‌ها: اوسام هاساوی(33) برای الهلال - حمید فرزانه(14) برای صبای قم

* صبای ایران صفر - الاهلی امارات صفر

* صبای ایران صفر- پاختاکور ازبکستان 2
گل‌ها: زین الدین تاجییف (57) و فرهاد تاجییف (64) برای پاختاکور

* پاختاکور ازبکستان 2 - صبای ایران یک
گل‌ها: عادل احمدوف (36 - پنالتی) و استانیسلاو آندریف (48) برای پاختاکور ازبکستان و محمد نوری (5) برای صبای ایران

* صبای ایران صفر - الهلال عربستان یک
گل: طارق التائب (42) برای الهلال

* الاهلی امارات 3 - صبای ایران 5
گل‌ها: سالم خمیس (31 - پنالتی)، صلاح عباس (45 - پنالتی) و میلاد میداودی (66) برای الاهلی و فریدون فضلی (68)، شاهین شفیعی (74)، محمد نوری (75)، محسن یوسفی (82) و محمد همرنگ (87) برای صبای ایران

جدول رده بندی گروه A:
1- الهلال عربستان 14 امتیاز
2- پاختاکور ازبکستان 13 امتیاز
3- صبای ایران 5 امتیاز
4- الاهلی امارات یک امتیاز
تیم‌های الهلال عربستان و پاختاکور ازبکستان به عنوان تیم‌های برتر گروه به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کردند و صبا حذف شد.

گروه B: (الشارجه امارات در پایان هفته چهارم از حضور در ادامه مسابقات انصراف داد)
* پرسپولیس تهران 3 – الشارجه امارات یک(نتیجه این دیدار در جدول رده بندی گروه منظور نشد)
گل‌ها: علی کریمی(27)، علیرضا نیکبخت(31) و هادی نوروزی(34) برای پرسپولیس - سالم سیف(53)‌برای الشارجه

* الشباب عربستان صفر - پرسپولیس تهران صفر

* پرسپولیس تهران 3 - الغرافه قطر یک
گل‌ها: مازیار زارع(36-پنالتی)، ابراهیم توره(1+45) و علیرضا نیکبخت(47) برای پرسپولیس و فرنادندو لوسیو(68) برای الغرافه

* الغرافه قطر 5 - پرسپولیس تهران یک
گل‌ها: کلمرسون (42، 2+45 و 81)، فرناندائو(7) و نشات اکرم(70) برای الغرافه قطر - علی کریمی(76) برای پرسپولیس

* پرسپولیس تهران یک - الشباب عربستان صفر
گل: محسن خلیلی (47) برای پرسپولیس

جدول رده بندی گروه B:
1- پرسپولیس تهران 7 امتیاز(تفاضل 1-)
2- الشباب عربستان 7 امتیاز(تفاضل 2+)
3- الغرافه قطر 3 امتیاز
4- الشارجه امارات(امتیازات این تیم به دلیل انصراف از مسابقات حذف شد)
تیم‌های پرسپولیس تهران و الشباب عربستان به عنوان تیم‌های برتر گروه به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کردند.

مرحله یک هشتم نهایی:
* پرسپولیس صفر - بنیادکار ازبکستان یک
گل: ریوالدو(41-پنالتی) برای بنیادکار
تیم‌ بنیادکار به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد و پرسپولیس حذف شد.

گروه C:
* الاتحاد عربستان 2 - استقلال تهران یک
گل‌ها: عماد متعب(87) و حشام ابوکرانه(3+90) برای الشباب - آرش برهانی(79) برای استقلال

* استقلال تهران یک - الجزیره امارات یک
گل‌ها: حسین کاظمی(45) برای استقلال ایران و فرناندو بایانو(9) برای الجزیره امارات

* ام صلال قطر یک - استقلال تهران صفر

* استقلال تهران یک - ام صلال قطر یک
گل‌ها: آرش برهانی(44) برای استقلال و سعود غانم(70) برای ام صلال

* استقلال تهران یک - الاتحاد عربستان یک
گل‌ها: علی علیزاده(89) برای استقلال ایران و هشام ابوشروان(80) برای الاتحاد عربستان

* الجزیره امارات 2- استقلال تهران 2
گل‌ها: عمران الجسمی(49) و رضا عبدالهادی(70) برای الجزیره و علی علیزاده(79) و هادی شکوری(84) برای استقلال

جدول رده بندی گروه C:
1- الاتحاد عربستان 12 امتیاز
2- ام صلال قطر 8 امتیاز
3- الجزیره امارات 5 امتیاز
4- استقلال ایران 4 امتیاز
تیم‌های الاتحاد عربستان و ام صلال قطر به عنوان تیم‌های برتر گروه به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کردند و استقلال حذف شد

گروه D:
* سپاهان اصفهان 2 - الشباب امارات صفر
گل‌ها: مهدی جعفرپور (2) و آرماندو دسا (3+90) برای سپاهان

* الاتفاق عربستان 2 - سپاهان اصفهان یک
گل‌ها: عبدالرحمان القحطانی(64) و حمد الحمد (86) برای الاتفاق - رسول خطیبی (2+45) برای سپاهان

* بنیادکار ازبکستان 2 - سپاهان اصفهان 2
گل‌ها: شوکت سالوموف(27) و بختیار آشورماتوف(74) برای بنیادکار و هادی عقیلی(45) و عماد محمدرضا(60) برای سپاهان

* سپاهان اصفهان صفر - بنیادکار ازبکستان یک
گل: تیمور کاپادزه (19)

* الشباب امارات 2 - سپاهان اصفهان یک
گل‌ها: موسی وینجوسی مگونی (2) و سالم سعد مبارک (51) برای الشباب امارات و عماد محمدرضا (71) برای سپاهان

* سپاهان اصفهان 3 - الاتفاق عربستان صفر
گل‌ها: حسین پاپی (2)، هادی اصغری (51) و حمید عزیززاده (81) برای سپاهان

جدول رده بندی گروه D:
1- الاتفاق عربستان 12 امتیاز
2- بنیادکار ازبکستان 8 امتیاز
3- سپاهان ایران 7 امتیاز
4- الشباب امارات 7 امتیاز

تیم‌های الاتفاق عربستان و بنیادکار ازبکستان به عنوان تیم‌های برتر گروه به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کردند و صبا حذف شد .

 پرافتخارترین‌ تیمهای ایرانی در آسیا ، بررسی کامل حضور تیمهای در‌ آسیا .

استقلال، مس، ذوب‌آهن و سپاهان، حافظ اعتبار فوتبال ایران در آسیا هستند. این چهار تیم سابقه متفاوتی از حضور در مسابقات جام‌‌های باشگاهی در آسیا دارند. در ادوار گذشته بارها و بارها تاریخچه حضور ایرانی‌ها را در آسیا مورد مرور قرار داده‌ایم. این مطلب اختصاص دارد به فینال‌هایی که تیم‌های ایرانی در آن حضور داشته‌اند. توجه کنید:

فینال اول: استقلال تهران 2- هاپوئل تل‌آویو یک (فینال جام باشگاه‌های 1970 آسیا در تهران)- رایکوف در اولین تجربه حضورش در استقلال، این تیم را به عنوان قهرمانی در مسابقات فوتبال جام باشگاه‌های آسیا رساند.
فینال دوم: استقلال تهران 2- لیائونینگ چین یک (فینال جام باشگاه‌های 1990 آسیا در بنگلادش)- استقلال با یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبالش در تابستان 70 قهرمان آسیا شد. در آن تیم استقلال، احمدرضا عابدزاده، امیر موسوی‌نیا، صادق ورمزیار، حمید بابازاده، رضا حسن‌زاده، فرشاد فلاحت‌زاده، شاهین بیانی، شاهرخ بیانی، رضا احدی، مهدی فنونی‌زاده، امیر قلعه‌نویی، جعفر مختاری‌فر، مجید نامجومطلق، رضا نعلچگر، صمد مرفاوی و عباس سرخاب بازی می‌کردند. نکته جالب حضور دو عضو فعلی کادرفنی استقلال یعنی مرفاوی و مطلق در آن تیم رویایی است.
فینال سوم: پرسپولیس تهران یک – المحرق بحرین صفر (فینال جام در جام باشگاه‌های 1990 آسیا به صورت رفت و برگشت)- پرسپولیس پرستاره در دیدار رفت برابر تیم المحرق بحرین در منامه صفر- صفر کرد و در دیدار برگشت در تهران برابر حریف با گل محمدحسن انصاری‌فرد برنده و قهرمان شد.
فینال چهارم: استقلال یک – الهلال عربستان یک (فینال جام باشگاه‌های آسیا در سال 1991)- این دیدار مساوی تمام شد اما در ضربات پنالتی نماینده فوتبال کشورمان بازنده شد. جالب است بدانید که بازی‌های سال 90 جام باشگاه‌ها در تابستان سال 70 و بازی‌های سال 91 در پاییز سال 70 یعنی تنها سه ماه بعد برگزار شد و به پایان رسید.
فینال پنجم: پاس تهران یک – الشباب عربستان صفر (فینال جام باشگاه‌های آسیا در سال 1992) - مرحله نهایی رقابت‌ها در منامه پایتخت بحرین برگزار شد و تیم فوتبال پاس با پیروزی یک بر صفر برابر حریف قهرمان شد. این فینال در دی ماه سال 1371 برگزار شد. پاس در همین سال 71، قهرمان مسابقات فوتبال لیگ شده بود و بهترین سال عمر فوتبال خود را سپری کرد.

فینال ششم: پرسپولیس یک – نیسان ژاپن 2 (فینال جام در جام باشگاه‌های آسیا در سال 1992) - دیدار رفت در یوکوهاما و دیدار برگشت در تهران برگزار شد. پرسپولیس در دیدار رفت برابر حریف یک- یک مساوی کرد اما در تهران و طی یک بازی کاملا ضعیف به حریف باخت و قهرمانی را از دست داد.
فینال هفتم: استقلال تهران یک – جوبیلوایواتای ژاپن 2 (فینال جام باشگاه‌های آسیا در سال 99-98) - دیدار نهایی در تهران انجام شد. استقلال با وجود آنکه میزبان بود نتوانست نتیجه شایسته‌ای به دست آورد. آنها که در دیدار نیمه‌نهایی برابر نماینده چین یعنی دالیان چهار بر سه برنده شده بودند، در دیدار نهایی برابر حریف ژاپنی ابتدا دو بر صفر عقب افتاده اما سپس یک گل زدند و در پایان برابر این حریف شکست دو بر یک را ثبت کردند.
فینال هشتم: سپاهان اصفهان صفر – اوراواردز ژاپن 2 (فینال لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2008-2007)- دیدار رفت در تهران انجام شد و دو تیم به تساوی بدون گل رسیدند اما در دیدار برگشت تیم فوتبال سپاهان برابر تیم ژاپنی دو بر صفر مغلوب شد و قهرمانی را در این عرصه از دست داد. لوکا بوناچیچ، سرمربی فعلی مس آن زمان روی نیمکت سپاهان می‌نشست.

صاحبان رتبه سوم

از سال 2001 است که لیگ قهرمانان آسیا در این خطه انجام می‌شود. در این مدت، لیگ، به فینال می‌رسد و دیداری به عنوان دیدار رده‌بندی برگزار نمی‌شود اما قبل از آن مسابقات آسیایی در عرصه باشگاه‌ها، پله سوم هم داشت. پرسپولیس و استقلال، بارها در عرصه مسابقات فوتبال جام‌های باشگاهی در آسیا به رتبه سوم رسیدند.
1971: استقلال - مسابقات در تایلند برگزار شد، سرمربی: رایکوف
1997: پرسپولیس - مرحله نهایی در هنگ‌کنگ، سرمربی: استانکو
1999: پرسپولیس - مرحله نهایی در عربستان، سرمربی: علی پروین
2000: پرسپولیس - مرحله نهایی در کره‌جنوبی، سرمربی: علی پروین
2001: استقلال - مرحله نهایی در تهران، سرمربی: منصور پورحیدری

قهرمانان ویژه ایران در آسیا

بدون هیچ تردید، منصور پورحیدری را در عرصه جام‌های باشگاهی می‌توان پرافتخارترین مرد ایرانی دانست.
پورحیدری هم در دوران بازی و هم در دوران مربیگری،‌ قهرمانی را در این خطه به دست آورد. افتخارات پورحیدری را در عرصه جام‌های باشگاهی در آسیا با هم مرور می‌کنیم:
1 - قهرمانی با استقلال در جام باشگاه‌های آسیا - 1970
2 - مقام سوم با استقلال در جام باشگاه‌های آسیا - 1971
3 - قهرمانی با استقلال در جام باشگاه‌های آسیا - 1990
4 - نایب قهرمانی با استقلال در جام باشگاه‌های آسیا - 1991
5 - مقام سوم با استقلال در جام باشگاه‌های آسیا - 2001
بیلان عملکرد: دو قهرمانی، یک نایب قهرمانی و دو عنوان سومی

موفقیت باشگاه‌های ایرانی به تفکیک تیم‌ها

1 - جام باشگاه‌های آسیا:
الف) استقلال / دو قهرمانی، دو نایب قهرمانی، دو عنوان سومی
ب) پاس / یک قهرمانی
ج) پرسپولیس / سه عنوان سومی، یک عنوان چهارمی
د) سایپا / یک عنوان چهارمی
2 - جام در جام آسیا:
الف) پرسپولیس / یک قهرمانی، یک نایب قهرمانی
ب) استقلال / یک صعود به نیمه نهایی
3 - لیگ قهرمانان آسیا:
الف) سپاهان / یک نایب قهرمانی
ب) پاس / صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی
ج) پرسپولیس / صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی


نکات خواندنی از مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا؛

ذوب آهن تنها تیم ایرانی حاضر در مرحله یک چهارم لیگ قهرمانان آسیا با یک نتیجه مساوی مقابل پوهانگ می تواند به جمع 4 تیم برتر آسیا صعود کند و تاریخ ساز شود.
دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا امروز با انجام 4 بازی پیگیری می شود و تیمهای صعود کننده به مرحله نیمه نهایی مشخص می شوند. ذوب آهن تنها تیم ایرانی حاضر در این مرحله که بازی رفت را مقابل پوهانگ کره جنوبی برده است، با یک نتیجه مساوی می تواند به جمع 4 تیم آسیا بپیوندد و تاریخ ساز شود، اتفاقی که در تاریخ 41 ساله این باشگاه سابقه نداشته است.

-چونبوک موتورز کره جنوبی چهارمین حضور خود را در مرحله یک چهارم نهایی تجربه کرد که از این نظر با رکورد الاتحاد عربستان برابر می شود و این بیشترین حضور یک تیم در این مرحله  لیگ قهرمانان آسیا از سال 2003 است. سئونگنام کره جنوبی برای بار سوم و تیمهای الهلال، الشباب و پوهانگ برای دومین بار در این مرحله حضور دارند. ذوب اهن، الغرافه قطر و سوون سامسونگ نیز اولین بار به مرحله یک چهارم راه یافته اند.

- سئونگنام کره جنوبی بهترین نتیجه را مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان ثبت کرده است. این تیم در فصل 2004 در مجموع دو بازی رفت و برگشت 11-2 الشارجه امارات را شکست داد. بازی رفت 6- صفر و بازی برگشت نیز 5-2 شد.

- پیروزی 6- صفر تیم سئونگنام ، بهترین برد ثبت شده در مرحله یک چهارم لیگ قهرمانان آسیاست که البته در سال 2006 توسط دیگر تیم کره ای، اولسان هیوندای مقابل الشباب عربستان تکرار شد.

- بیشترین گل به ثمر رسیده در یک بازی از مرحله یک چهارم لیگ قهرمانان مربوط به فصل 2005 است که الاتحاد در جده 7-2 شاندونگ چین را درهم کوبید. الاتحاد در مجوع 8-3 پیروز از این مرحله به دور بعد صعود کرد.

- تاکنون فقط یک بازی از مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به ضربات پنالتی کشیده شده است. در فصل 2007 بازی سپاهان و کاوازاکی پس از دو تساوی بدون گل به پنالتی کشید. بطور کلی در مرحله حذفی مسابقات نیز نتیجه 3 بازی با ضربات پنالتی تعیین شده است.

-دیدار سوون سامسونگ و سئونگنام دومین رویارویی تیمهای کره ای در مرحله یک چهارم نهایی است. در سال 2006 نیز دو تیم کره ای چونبوک و هیوندای در این مرحله مقابل هم قرار گرفتند.

- بطور کلی در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا فقط 6 رویارویی بین تیمهایی از یک کشور اتفاق افتاده است. فصل گذشته نیز در مرحله یک چهارم نهایی یک رویارویی بین تیمهای ژاپنی ناگویا و کاواساکی اتفاق افتاد که ناگویا در مجموع 4-3 برنده شد.

- پوهانگ و چونبوک موتورز کره جنوبی تنها تیمهای مرحله یک چهارم هستند که سابقه قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را دارند. چونبوک در سال 2006 و پوهانک در سال 2009 قهرمانی را تجربه کرده اند.

- پوهانگ، سئونگنام و سوون از کره جنوبی و الهلال عربستان تیمهایی هستند که سابقه قهرمانی در مسابقات جام باشگاههای آسیا را دارندو الشباب نیز در سال 2001 جام برندگان جام آسیا را بدست آورد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نتیجه مدیریت ثابت وخوب تیمهای اصفهانی همینه
دمشون گرم
كاش اين بار اين تيم ايراني بتونه قهرمان بشه
درود بر ذوب آهن که درس شجاعانه و تاکتيکی بازی کردن به قطبی .. و عدم اتکا به دهها بازيکن نامی به سپاهان داد...
از این نماینده خوب ایرانی باید تجلیل ویژه شود . این ... خورها خیلی پررو شده بودند.
20
20
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی