بازدید 18488

هشدار وزير بهداشت درباره آتشفشان ايدز

دكتر وحيد دستجردي تاكيد كرد كه خطر ارتباطات جنسي غيرقانوني و غيراخلاقي مي‌تواند افراد را به شدت در معرض ابتلا به ايدز قرار دهد. بررسي‌ها نشان داده كه بسياري از افراد خياباني مبتلا به ايدز هستند كه مي‌توانند ديگران را نيز درگير اين بيماري كنند.
کد خبر: ۱۲۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۸ 12 October 2010

وزير بهداشت، نسبت به شيوع ايدز از طريق رفتارهاي جنسي پرخطر هشدار داد و گفت: بررسي‌ها نشان داده كه بر اساس بررسي‌هاي انجام شده از افراد خياباني و طبق خوداظهاري اين افراد، حدود 50 درصد از افراد خياباني به ايدز مبتلا هستند كه مي‌توانند اين بيماري را به ديگران منتقل كنند.
 
به گزارش ايسنا، دكتر مرضيه وحيد دستجردي در حاشيه نشستي با مدير اجرايي برنامه مشترك سازمان ملل متحد در زمينه «ايدز» با اشاره به موفقيت‌هاي ايران در زمينه كنترل و كاهش ايدز در ميان معتادان زنداني، گفت: با اقدامات انجام شده شيوع بيماري ايدز در معتادان تزريقي زنداني از 8/3 به 4/1 درصد كاهش يافته است، اين رقم قابليت كاهش به صفر را نيز دارد.

وي در رابطه با اقدامات انجام شده براي كاهش شيوع ايدز در خارج از زندان‌ها نيز گفت: در اين زمينه كلينيكي‌هاي رفتاري گذري و كلينيك‌هاي مثلثي راه‌اندازي شده است كه اين كلينيك‌ها در حال توسعه هستند. در مجموع برنامه آينده وزارت بهداشت براي مبارزه با ايدز، تمركز اين كلينيك‌ها در مناطق پرخطر است.

وزير بهداشت مركز اصلي درمان ايدز را در تهران و در بيمارستان امام خميني (ره) عنوان كرد و گفت: اما در مراكز اغلب استان‌هاي كشور، مركز درماني بيماري‌هاي عفوني به ويژه‌ HIV /ايدز وجود دارد كه بيماران از طريق كلينيك‌هاي رفتاري شناسايي و به اين مراكز درماني معرفي مي‌شوند.

وي ميزان شيوع موارد ايدز در زنان باردار و نوزادان آن‌ها را در حد صفر عنوان كرد و گفت: عليرغم آن كه تاسيس كلينيك‌هاي متادون تراپي ميزان كنترل ايدز در زندانيان و معتادان با موفقيت همراه بوده، اما براي موج‌هاي بعدي اين بيماري از طريق مسايل اخلاقي و رفتاري و رفتارهاي جنسي نگراني‌هايي وجود دارد. 

 بنابراين به خانواده‌ها و جوانان توصيه مي‌شود كه اين موضوع را جدي بگيرند. در اين زمينه وزارت بهداشت نيز سعي در گسترش كلينيك‌هاي مشاوره رفتاري دارد، همچنين لازم است كه رسانه‌ها در اطلاع رساني به خانواده‌ها اقدامات لازم را انجام دهند تا از اپيدمي آينده اين بيماري جلوگيري شود.

دكتر وحيد دستجردي تاكيد كرد كه خطر ارتباطات جنسي غيرقانوني و غيراخلاقي مي‌تواند افراد را به شدت در معرض ابتلا به ايدز قرار دهد. بررسي‌ها نشان داده كه بسياري از افراد خياباني مبتلا به ايدز هستند كه مي‌توانند ديگران را نيز درگير اين بيماري كنند.

وي در ادامه با اشاره به شناسايي حدود 22 هزار ايراني مبتلا به ايدز، گفت: آمارهاي جهاني مبني بر آن است كه آمارهاي واقعي مبتلايان به ايدز در كشورها بايد چهار برابر آمارهاي شناسايي ارزيابي شوند. بنابراين بيش از 80 هزار فرد مبتلا به ايدز در كشور وجود دارد كه در اين ميان يك چهارم آن‌ها شناسايي شده‌اند. البته اين ميزان نسبت به آمار دنيا، آمار بالايي نيست، اما نسبت به فرهنگ كشور آمار بالايي است.

وزير بهداشت بيشترين مبتلايان به ايدز را مربوط به معتادان تزريقي عنوان كرد و گفت: در حال حاضر هفت درصد از مبتلايان به ايدز را افراد در معرض خطر مسايل اخلاقي و رفتاري تشكيل مي‌دهند. با افزايش رفتارهاي پرخطر در آينده ممكن است با آتشفشاني از بيماري ايدز در كشور روبرو شويم، بنابراين لازم است در اين زمينه اطلاع رساني لازم به مردم صورت گيرد.

وي همچنين در رابطه با قرار گرفتن ايران در مسير ترانزيت مواد مخدر گفت: طي چند سال اخير كشت مواد مخدر در كشور افغانستان نه تنها كاهش نداشته است، بلكه افزايش زيادي داشته است. به نظر مي‌رسد توطئه‌اي پشت اين قضيه است تا با افزايش كشت خشخاش، جوانان ما را به موادمخدر آلوده كنند. خانواده‌ها بايد اين مساله را جدي بگيرند و همه سازمان‌ها بايد آگاهي‌هاي لازم را در اختيار جوانان قرار دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
اگر در جامعه مراکز رسمی و شرعی ازدواجهای موقت بود میشد بر سلامت کلیه افراد نطارت کرد و این مسائل بوجود نمی آمد
در سال 67 تيتر اصلي يكي از روز نامه هاي عصر ايران اين بود "ايدز " خشم الهي بر عليه كفار غربي
اگر ٥٠% از افراد خياباني به ايدز مبتلا هستند و رقم كل برآورد شده براي ايدز در كشور ٨٠ هزار نفر است پس نتيجه مي گيريم كل افراد خياباني در كشور ١٦٠ هزار نفر هستند. اين تحليل درسته؟ اين نتيجه درسته؟؟
کم کاری خودتان در زمینه کنترل مواد مخدر را به حساب توطئه نگذارید.
اینطوری بی برنامه که داریم با این جمعیت جوان پیش می رویم تا 5 سال دیگه مقام اول دنیا رو هم در تعداد مبتلایان و هم در تعداد بیماران محروم از درمان بدست می آوریم. مثل رتبه مون در آمار اعتیاد. بعد هم باید هورا بکشیم و بگیم در بسیاری زمینه ها در دنیا اولیم. و شعار بدیم زنده باد ایرانی معتاد ایدزی بیکارو...ببینید این چه روزیه که دارم میگم که البته در بعضی از این موارد همین الان هم مقام های خیلی خوبی در دنیا داریم
آموزش همگاني و آگاهي رساني بي رودر بايستي بويژه براي جوانان است تا راه پيشگيري را در اميزش هاي مشكوك
بدانند.
اگر برای جوانهای کار مناسب ایجاد بشه، جوانها ازدواج میکنن و فساد و ایدز کمتر میشه.
آقای احمدی نژاد بیکاری تحصیل کرده ها بالای 40 درصده!
آن وقت پول ما به کجا که نمی رود
مگر توي جامعه ما رابطه جنسي نامشروع وجود دارد چرا نگرانيد
آیا وقت آن نرسیده که به این افراد خیابانی سرو سامان دهیم . تا کی میخ.اهیم واقعیات را نپذیریم .
یکی دو روز دیگه مثل مشکل آب تهران اینم حل میشه.
شما خودشو ناراحت نکنه
در پارك محله چند زن معتاد هستند
كه در قبال پول ناچيز و مواد مخدر تن به این کار می دهند
بنده واقعا ممنونم كه در تمام وزرا با ادب ترين و كار امدترين انها ايشان است. اما خانم وزير بنده يك پيشنهاد دارم و ان پايين اوردن سن ازدواج و... است
خانم وزیر چه بعضیها بخواهند چه نخواهند مشگل روسپیگری در ایران اسلامی وجود دارد/پس بهتر است این واقعیت تلخ را که به وضع نابسامان اقتصادی و فقر در کشور ما برمیگردد را پذیرفته و مانند کشورهای دیگرچاره اندیشی نمودجهت جلوگیری از این بیماری مهلک باید روسپیان در مکان خاصی نگهداری و تحت مراقبت بهداشتی قرار گیرند
آيا اين خبر مهم از طريق راديو وتلوزيون نيز پخش شده تا همه اطلاع داشته باشند؟
ماسفانه ما در ايران در زمينه پيشگيري و آگاه سازي جوانان از بيماري ايدز برنامه نداريم ما اگر مثل ساير موضوعات جامعه هر هفته يك ساعت از تلويزيون ملي را به مسئله ايدز و راهاهي انتقال آن اختصاص دهيم و جوانان را آگاه كنيم ميزان ابتلا به اين بيماري به حداقل كاهش مي يابد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان