به رغم امیدی که فرهنگیان کشور به حضور حاجیبابایی بر صندلی وزارت
آموزشوپرورش داشتند، اما عملکرد چند ماه گذشته حاجیبابایی نیز نشان داد
که وی همچون دیگر وزرای آموزش و پرورش دولت نهم و دهم نتوانسته دل یک قشر
بزرگ و تأثیرگذار از جامعه کشور که همانا معلمان و فرهنگیان هستند، به دست
آورد.
به گزارش خبرنگار «تابناک» اجتماعی، حاجیبابایی فردی که پیش
از نمایندگی مجلس،خود فرهنگی بوده و به ظاهر آشنا به مشکلات و گرفتاریهای
معلمان و فرهنگیان است با برخی اقدامات خود باعث بیاعتمادی فرهنگیان نسبت
به خود شد که از جمله اینها میتوان مباحث مطرحشده در باب آزمون استخدامی،
تعیین تکلیف حقالتدریسیها و تعطیلی مراکز تربیت معلم اشاره کرد.
هرچند
محورهای استیضاح حاجیبابایی برگزاری یک افطاری جنجالی و سؤالبرانگیز آن هم در شرایط بد اقتصادی فرهنگیان،
آزمون استخدامی و عدم تعیین تکلیف آموزشکدههای فنی و حرفهای اعلام شده
اما عملکرد حاجیبابایی در موارد دیگر نیز موجب رنجش خاطر فرهنگیان شده است
که از جمله آن میتوان به تعطیلی مراکز تربیت معلم اشاره کرد.
داستان تعطیلی مراکز
تربیت معلمهنگام وزارت فرشیدی، طرحی در وزارت آموزش و پرورش
پیگیری شد برای آموزش معلمان در سطح بالاتر از کاردانی که در این راستا
مجتمع آموزشی پیامبر اعظم(ص) در تهران ایجاد شد. اما این موضوع با سبک و
سیاق علی احمدی، وزیر به شدت سیاسی دولت نهم، خوش نیامده و در اقدامی عجیب،
نیمی از مراکز تربیت معلم کشور را تعطیل میکند و از حدود 114 مرکز تربیت
معلم در سراسر کشور، تنها 56 مرکز مشغول به کار بودند که در این زمینه با
رایزنیها و فشاری که مجلس و فرهنگیان به وزارت آموزش و پرورش داشتند، مجلس
وزارتخانه را موظف به بازگشایی مراکز تربیت معلم و پذیرش دوباره دانشجو
کرد. این تعطیلی مراکز تربیت معلم و نپذیرفتن دانشجو در حالی بود که تعداد
بسیاری از مردم ثبت نام کرده و مبالغی نیز از ایشان گرفته شده بود.
این
مسأله ادامه داشت تا زمان حاجیبابایی، وزیر فعلی آموزشوپرورش.
حاجیبابایی که یکی از برنامههای ارایهشدهاش در جلسه را اعتماد احیای
مراکز آموزش تربیت معلم بود پس از گذشت مدتی از وزارت خود با تجیه اینکه
اقدام به ایجاد مراکز جامع فرهنگیان خواهد کرد برخی مراکز تربیت معلم را
تعطیل کرده و عملا اقدامی که علی احمدی انجام داد و مجلس با آن مخالفت کرده
بود را اجرایی ساخت.
در هفته آخر شهریور که زمان بازگشایی مراکز
تربیت معلم است، سه مرکز تربیت معلم بلال حبشی (مرکز معین پسران) رجایی
(مرکز معین دختران) و مرکز تربیت معلم ثانی، تعطیل شده و اساتید و
دانشجویان با دربهای بسته این مرکز روبهرو شدند.
تعطیلی این سه مرکز
کاملا بدون اطلاع قبلی بوده است و با این اوصاف، دانشجویان این مراکز به
دیگر واحدهای آموزشی کوچ اجباری شدهاند.
از سوی دیگر در دیگر
شهرستانها و مراکز استانها نیز برخی مراکز تربیت معلم تعطیل شدهاند
هرچند توجیه وزارت آموزش و پرورش، ایجاد دانشگاه جامع فرهنگیان است اما این
د رحالی است که بنا بر اساسنامه دانشگاه جامع فرهنگیان، این واحدهای
آموزشی صرفا جهت آموزش دورههای تکمیلی (ارشد و دکتری) بوده و تا پیش از
این را باید مراکز تربیت معلم انجام دهند.
حال مشخص نیست که مدرسین
مراکز تربیت معلم تعطیل شده چرا باید خانهنشین شده و برخی افراد جدید در
برخی مراکز به کار گرفته شوند!
از سوی دیگر مرکز تربیت معلم ثانی که
یکی از مجهزترین مراکز آموزشی بوده کاملا برخلاف اساسنامه تبدیل به مرکز
اداری شده است.
البته ناگفته نماند، دو مرکز تربیت معلم دیگر نیز (مرکز
تربیت معلم باهنر و شرافت) تهران در شرف تعطیلی هستند که واکنش و ورود
مجلس به این مهم ضروری است.
از سوی دیگر در گفتوگویی که عباسپور،
رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز به اقدامات وزارت آموزش و پرورش اعتراض کرده و
اعلام کرده که مراکز تربیت معلم امسال باید 22 هزار نفر را پذیرش کنند که
این افراد هم فرهنگی و هم غیرفرهنگی هستند اما این وزارتخانه تنها تاکنون
دو هزار نفر را برای آموزش ثبت نام کرده است.
چندی پیش، رئیس کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از سیاستهایی که منجر به خالی ماندن ظرفیت 20 هزار نفری مراکز تربیت معلم شده است گفت: اطلاعات رسیده درباره مراکز تربیت معلم بسیار نگران کننده است و این مراکز به جای اینکه پاسخگوی داوطلبان باشند به سمت انحلال می روند.
علی عباسپور تهرانی فرد در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: متأسفانه سیاستهای مدونی راجع به مراکز تربیت معلم و آموزشکدههای فنی و حرفه ای اتخاذ نشده است. بر اساس آخرین اطلاعاتی که داریم ظرفیت مراکز تربیت معلم در کنکور سراسری 22 هزار نفر اعلام شده اما این ظرفیت مختص فرهنگیان اعلام شده است. این درحالیست که اطلاع داریم حدود 2 هزار فرهنگی بیشتر در کنکور شرکت نکردند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: بنابراین 20 هزار ظرفیت مراکز تربیت معلم خالی می ماند و عملا مراکز تربیت معلم به سمت انحلال پیش می روند. اخباری داریم که چندین مرکز تربیت معلم مهم منحل شده و در حال ادغام در مراکز دیگر هستند.
عباسپور با یادآوری مصوبه مجلس مبنی بر موظف شدن آموزشکده های فنی و حرفه ای برای پذیرش دانشجو گفت: آزمون برگزار کردند و نتایج را نیز اعلام کردند اما باز ظرفیتهای مراکز فنی و حرفه ای را به فرهنگیان محدود کردند. به این ترتیب بسیاری از دانشجویان زبده که سطح علمی بالایی هم دارند از ورود به آموزشکده ها باز ماندند در حالی که در مراکز فنی و حرفه ای نیز ظرفیت بالا است و پر نمی شود.
گفتنی است، با توجه به اصرار نمایندگان به استیضاح حاجی بابایی و عملکرد وی در این مدت وزارت نشان از این دارد که علی رغم اینکه فرهنگیان چشم امید به وی داشتند، ولی این سومین وزیر دولت های احمدی نژاد نتوانسته است دل معلمان و فرهنگیان را به دست آورد.