بازدید 84717

«هرجا كرد است، آنجا ايران است»

دکتر میر مهرداد میرسنجری
کد خبر: ۱۱۶۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۸ 26 August 2010
آغاز سخن

در تاریخ کهن ایران زمین، کردستان با توجه به پیشینه غنی تاریخی فرهنگی ، بخشی پر اهمیت و انکارناپذیر از تاریخ کهن 8000 ساله سرزمین ایران ویج را تشکیل داده است. در این میان شکل گیری و استقرار حکومت نیمه مستقل اقلیم کردستان  در شمال عراق از دیدگاه ژئو پلتیک وسیاست های راهبردی بلند مدت منطقه ای از اهمیت بسیاری برای ایرانیان برخوردار است  چرا که همجواری ایران با  برادران هم خون ایرانیان به جای دشمنان غیر ایرانی، همچون گذشته های دور تاریخی، تعاملی دوسویه را می تواند رقم زند.

بر این اساس پشتیبانی از اقلیم کردستان عراق به عنوان حائلی در برابر رقیبان  تاریخی آریانژادان محسوب می شود که شایسته است سیاست گذاران ایران در همه برهه های تاریخی از هیچگونه همکاری و پشتیبانی سیاسی ،اقتصادی،فرهنگی و...  از این پاره تن ایران زمین فرو گذار نکند.

بی تردید استقرار ثبات و آرامش در  مرز های باختری ایران زمین و توسعه داد و ستد های اقتصادی دو سوی مرز، فرصتی مغتنم است که با پشتوانه سترگ پیوند های مستحکم تاریخی می تواند آینده ای سازنده و در خور را برای همه آریایی تباران دو سوی مرز به دنبال داشته باشد.

به رغم تفرقه افکنی های دیرینه دشمنان یکپارچگی ایران زمین جهت تجزیه کشور ایران، بي‌ترديد وضعيت  تاریخی اجتماعی كردهاي ساکن ايران به هيچ روي با كردهاي ساكن تركيه، عراق و سوريه نبايد در يك قياس قرار گيرد. چراكه هموندی چندهزارساله كردها در بستر تمدن آريايي، شاكله سترگ تاريخي، فرهنگي، نژادي و زباني را شكل داده كه فجايع عظيم تاريخي همچون حمله اسكندر و رومیان و ... هم نتوانسته اين پيوندها را از هم بگسلد.

پیوستگی های تاریخی کرد ها با ایرانیان

مردم کُرد از اقوام آریایی‌تباری هستند که  علاوه بر ایران در بخش‌های دیگری از خاورمیانه و  قفقاز نیز زندگی می‌کنند.
بر اساس اسناد تاریخی تمام سرزمین کردستان از آغاز شکل گیری ایران بزرگ(که سرزمین فعلی ایران بخشی کوچک از آن است) تا  واقعه جنگ چالدران، یکی از ایالات مهم ایران بوده‌است.  منطقه کردستان از سال 612 قبل از میلاد تا قرن 15 پس از میلاد یعنی چیزی در حدود 2000 سال بخشی جدا نشدنی از ایران بود و واژه کردستان  نیز نخستین بار در قرن 12 میلادی در زمان فرمانروایی سلطان سنجر دیده شده است .

کردها در تمام طول تاریخ کهن ایران زمین به عنوان مرزدارانی رشید و سلحشور برای حفظ و حراست از تمامیت ارضی ایران بزرگ، فداکاری های بسیار کرده اند. جنگ های پارتیزانی کردها در برابر دشمنان یونانی و رومی و... که از مغرب کشور ما را  همواره مورد حمله قرار می دادند و زمین گیر شدن دشمنان در برابر مقاومت کردها  بازتاب ویژه ای در اکثر کتاب های تاریخی داشته است که همواره با تحسین و شگفتی دوست و دشمن همراه بوده است.

"رشيد ياسمي"  مي‌نويسد: «در حصول پيشرفت‌هاي دولت ايران در زمان مادها در فتح نينوا و در زمان هخامنشيان در غلبه بر يونان و در دوران اشكانيان و ساسانيان در دفع روميان و در بعد از اسلام در جلوگيري از مهاجمان و هزاران موقع سخت ديگر بعد از آن، افواج كردان را در صف مقدم سپاه ايران مي‌بينيم كه براي حفظ استقلال ايران مي‌جنگند».

يكي از قديمي‌ترين اخباري كه درباره كردها در دست است، كتاب «Anabasis» يا سفرنامه جنگلي گزنفون (xenephon) سردار لشكر، جغرافي‌دان و مورخ يونان باستان است كه رويارويي كردهاي ايراني را در قالب سپاه اردشير دوم هخامنشي (401 ـ 400 پيش از ميلاد مسيح) با يونانيان باستان [در منطقه اربلا (اربيل  یا هولر امروزي)] شرح مي‌دهد كه منجر به شكست ارتش ده هزار نفره يونان شد.

«استرابون» جغرافيدان و مورخ يونان باستان در چند قرن پيش از ميلاد درباره چگونگي تربيت و پرورش بدني جوانان كرد مي‌نويسد: «جوانان ايراني را چنان تربيت مي‌كنند كه در سرما و گرما و بارندگي تاب و توان داشته،‌ ورزيده باشند. اينها را كردك (kardak) گويند».

در زمان ساسانیان منطقه امروزی عراق به عنوان بخشی از ایران بزرگ  به عنوان منطقه سورستان یا دل ایرانشهر نامیده می شد و طبق تقسیمات کشوری ایران آن زمان، منطقه دل ایرانشهر به دوازده استان و شصت تسو (شهرستان) بخش شده بود که منطقه امروزی کردستان عراق در استان شادپیروز  ایران قرار داشت و شمال غربی کردستان عراق هم استان بالا نام داشت. شهرهای بزرگ آن دوره استان شادپیروز(کردستان عراق امروزین) عبارت بودند از؛ اربلا(اربیل یاهولیر امروزی)، گرمیان (کرکوک امروزی) و آشب (عمادیه امروزی).

پروفسور ان لمبتون در تاریخ ایلات ایران از قول ابن بلخی می‌نویسد: " کردان زبدگان لشکر ساسانی بودند..." بنا بر نظر غالب پژوهشگران و محققان غيرايراني، كردها كه از قوم ماد هستند، همواره در طول تاريخ به عنوان قومي آريايي از فرهنگ، نژاد و زبان مشتركي با ديگر ايرانيان برخوردار بوده‌اند و زبان كردي به عنوان يكي از كهن‌ترين گويش‌هاي ايران باستان شناخته شده است. هويت قوم كرد هم همواره با مليت ايراني عجين شده است.

«هنري فيلد» در كتاب «مردم‌شناسي ايران» مي‌نويسد: «كردها از حيث زبان و خصوصيات جسماني، ايراني هستند و به عنوان شعبه‌اي از نژاد ايراني از حيث زبان، اخلاق، عادت و شيوه معيشت با ساير ايرانيان داراي جهات اشتراك هستند».

درباره زبان کردی زبان شناسان و شرق شناسان غربی گفته‌اند که: این زبان از زبان های هندواروپایی در و خانواده‌های هند و ایرانی  و در زمرهٔ زبان های ایرانی  است وبا زبان فارسی  قرابت نزدیکی دارد.

 «دانيلو» نويسنده غربي نيز در اين باب نوشته است: «كردهاي تركيه هم از حيث زبان و خصوصيات جسماني ايراني هستند». «لرد كرزن» هم گفته كه: «زبان كردها، لرها و بختياري‌ها شبيه زبان فارسي است و چندان تفاوتي با هم ندارند».

سیداحمد کسروی، در کتاب شیخ صفی و تبارش، در باره تاریخ تبار و زبان مردم آذربایجان می‌نویسد:" پیش از صفوی هیچ شاعر ترک گویی در آذربایجان پیدا نشد و همگی مردم هر که ماد و آریایی تبار بودند به زبان پهلوی آذری گفتگو می‌کردند که همانند لری و کردی بود..."

در کتاب کرد و کردستان ترجمه جواد هاتفی آمده است :
 "کردها از اصیل ترین نژاد ایرانی هستند که قرن ها از کرانه های بین النهرین و کشور عراق و ترکیه تا مرزهای شوروی بخشی از ایران بوده است . آنان در فلات ایران به کشاورزی و دامداری مشغولند و زبانشان بخشی از زبان ایرانیان باستانی است که هویت خود را پس از حمله سپاه اسلام حفظ نموده اند."

 در دایره المعارف کلمبیا و ایکنیک دسک آمده است : "کوردها بخشی از نژاد ایرانی هستند برخی چادر نشین هستند و برخی شهر نشین . مردمی دلاور - جنگجو و قوی دارد. "

بازیل نیکیتین در کتاب تاریخچه کرد نوشته است: "کردها ..... یکی از مهم ترین و کهن ترین ایلات ایران می باشند . طوایف گوناگونی منجمله گورانی - کلهری - سنجابی - قبادی - زعفرانلو - شادلو و . . . دارند . "

در کتاب ایرانشهر نوشته استاد شاپور راسخ و جمشید بهنام از انتشارات یونسکو آمده است: "اگر کردان را از حیث نژادی نسبت به دیگر اقوام ایرانی مقایسه کنیم از لحاظ جسمانی و چهره ای و نیرومندی به ایرانیان باستان بسیار نزدیک هستند."

پيشنيه جدايي سرزمين‌هاي كردنشين از خاك ايران

جنگ چالدران پیوند های هزاران ساله بخش بزرگی از کردستان را با سرزمین آبا و اجدادی خود ایران قطع کرد. بر اثر شکست غم انگیز ایران در جنگ نابرابر با امپراتوری عثمانی  در سال ۱۵۱۴ میلادی بخش بزرگی از کردستان از ایران جدا و نصیب امپراتوری عثمانی گردید.

نبرد چالدران بين شاه اسماعيل صفوي و سلطان سليم پادشاه عثماني  در حالی صورت گرفت كه ارتش ايران طي نبردي غافلگيرانه با كمتر از بیست و هفت هزار نفر  در برابر ارتش 120 هزار نفره عثماني كه به توپخانه و سلاح‌هاي آتشين مجهز بودند، قهرمانانه مقاومت کرد و بدون دادن حتی یک اسیر،شكست خورد و این گونه بود که  بخش‌هاي وسيعي از بيست امارت‌ کرد نشين (كه دو سوم كل مناطق كردنشين ايران را تشكيل مي‌دادند) به ويژه حاكم‌نشين بدليس در قلمرو عثماني قرار گرفت.

 البته بعدها شاه‌عباس كبير و نادرشاه افشار توانستند بخش‌هايي از اين سرزمين‌ها را به مام ميهن بازگردانند، ولي بي‌كفايتي پادشاهان قاجار به ويژه فتحعلي‌شاه و محمدشاه قاجار و دسايس استعمار انگليس و روسيه سبب شد بخش‌هاي وسيعي از كردستانات و میان رودان( از جمله كربلا ، نجف و بغداد)  مجددا از قلمرو ايران جدا شده و به عثماني ملحق شوند.

شهرهای اشغال شده ایران در کردستان ترکیه پس از نبرد چالدران بین شاه اسماعیل صفوی و ترکان عثمانی در سال 1514 میلادی  بدین قرار می باشند : دیار بکر (آمد) - وان  - غازی عینتاب (دیلوک)  - بینگول ( هزار گل)  - آدیامان (سمسور)  - سیواس  - اسکندرون  - ارزروم  - ارزنجان - قارص  - تاتوان  - مرعش  - الازیغ (خارپوت)  - باتمان  - تونجلی (درسیم)  - ماردین  - مالاتیا  - دوغو بایزید  - حکاری (جولامیرگ)  - شرناخ  - بوتان

امپراتوری عثمانی سال ها بر بخش جداشده سرزمین کردستان در جنگ چالدران  فرمان‌راندند  تا این که با پایان جنگ جهانی اول بخش جدا شده سرزمین کردستان از ایران، در نقشهٔ جغرافیای امروزی در سه کشور ترکیه، عراق، و سوریه قرار گرفت که درسال ۱۹۲۳ تاسیس شدند .

دولت عثمانی و بعد ها  دولت ترکیه  نوین  برای انکار و حذف هویت آریایی کردی   مردم سرزمین های  شمالی کردستان  نام بسیاری از شهر ها ی آن سامان را  به ترکی تغییر داد از جمله نام های کردی –فارسی  شهرهای ، "هزار گل" به بین گول ،"آمد" به دیاربکر ،"در سیم" به تونجلی و "جولامرگ" به حکاری تغییر داده شدند.

 کردهای خارج ایران علاوه بر این سه کشور در بخش هایی از ایران شمالی(تاریخی) ، جمهوری ارمنستان، جمهوری ازبکستان و جمهوری تاجیکستان، نیز  زندگی می‌کنند.

پيشينه مقاومت كردها در برابر اشغالگران بيگانه

كردها همچون ديگر ايرانيان از اعتقادات اصيلي همچون احترام به پاكيزگي آب، خاك و آتش برخوردار بوده‌اند كه هم‌اكنون نيز بسياري از رسوم كهن ايراني همچون جشن‌هاي نوروز و چهارشنبه‌سوري با شكوه منحصر به فرد در مناطق كردنشين با جدیت پاس داشته مي‌شود. كردها از دوران باستان به كيش يكتاپرستي زرتشتي اعتقاد داشته‌اند كه بعدها به دين اسلام تغيير يافته است.

كردهاي سرزمين عثماني پس از جدایی از ایران همواره با ظلم بي حد ترك‌های عثمانی  روبه‌رو بوده اند به گونه‌اي كه با اعتراف صريح مورخان ترك، عثماني‌ها بيش از چهل هزار نفر از كردهاي تكلو را به قتل رساندند و بنابر برخی روایت ها بیش از دویست هزار کرد شهر آمد(دیار بکر) در آغاز جدایی این شهر از ایران به بهانه حمایت از کشور مادری خود ایران توسط سربازان سلطان سلیم عثمانی قتل عام شده اند. رويارويي كردها عليه مظالم عثماني از آغاز جدايي اين سرزمين‌ها از ايران آغاز شد و نزديك به ده جنگ بين آنها به وقوع پيوست.

خاطرات نوري پاشا، ژنرال كرد عثماني كه براي رهايي كردها از يوغ عثمانی ها قيام خود را در كوه‌هاي آرارات و شرق تركيه آغاز كرد و قيام نافرجام او به پناهنده شدن او به سرزمين مادري، ايران انجاميد ، قابل تأمل است آنجا كه گفته است: «سلحشوران كرد گويي شيران نبرد رستم و اسفنديار، با خون ايراني خود جهت حفظ هويت نژادي و فرهنگي كهن آريايي خود در برابر دشمنان تا بن دندان مسلح عثماني به مقاومت برخاستند... ».

علاوه بر كردهاي تركيه، كردهاي عراق هم جهت احقاق حقوق پايمال‌شده خود قيام‌هاي دامنه‌داري را تدارك ديدند كه قيام شيخ محمود مفيدزاده در سال‌هاي 1325 تا 1939 از مهم‌ترين آنها بوده است. اين نبرد با نيروهاي انگليسي و اعراب عراقي در نهايت به شكست انجاميد و شيخ محمود مفيدزاده هم به ايران پناهنده شد.

نبردهاي شيخ احمد بارزاني نيز از سال‌هاي 1933 و 1934 در كردستان عراق آغاز شد كه بعدها توسط برادرش ملامصطفي بارزاني ادامه يافت. در نبردهايي كه بين كردها و ارتش عراق در طول سال‌هاي 1943، 1945، 1946 و 1947 درگرفت، ضربات سختي به رژيم عراق وارد آمد ولي اوج اين درگيري‌ها در سال‌هاي 1956 تا 1971 بود كه قيام كردها عليه حاكمان خونخوار بعث عراق، به اوج خود رسيد. سرانجام اين قيام نافرجام نيز با پناهنده شدن ملامصطفي بارزاني به ايران پايان يافت.
جمله‌اي مشهور از ملامصطفي به يادگار مانده كه هنوز در اذهان میهن پرستان ایرانی زنده است و آن اين‌كه «هرجا كرد است، آنجا ايران است».

کردستان امروزین

به علت عدم وجود بر آورد دقیق، حدود تقریبی جمعیتی کردستان بزرگ در مساحتی حدود 190هزار کیلومتر مربع بیش از  25000000  تخمین زده می شود که ۵ تا ۷ میلیون تن از آنها در ایران زندگی می‌کنند.

محدوده زیست اکثریت جمعیت کردهای آریایی تبار  از حد فاصل مهاباد و  سنندج آغاز  می شود  تا کرمانشاه و بخش هایی از ایلام امتداد یافته و از سوی دیگر تا کرکوک، سلیمانیه، اربیل(هولر)، دهوک، زاخو،آمد(دیاربکر)بدلیس(بیتیلیس)، تا قامشلی سوریه را در بر می گیرد.

کرد هادر سرتاسر ایران در استان‌های کردستان، ایلام، آذربایجان غربی، بلوچستان،  کرمانشاه، همدان، لرستان، خراسان شمالی وخراسان رضوی(شامل اسفراین، بجنورد، شیروان، قوچان، درگز، چناران) باجگیران ، گیلان، مازندران، گلستان، قم، قزوین، کرمان، و  فارس زندگی می‌کنند.

ریشه زبان کردی از زبان پهلوی و اوستایی ایران باستان می باشد . منطقه بسیار زیبا - دست نخورده - شگفت انگیز و رویایی هورامانات یا اورامانات که بر فراز کوهستان های زیبای کردستان قرار گرفته خود نشان از هویت کهن آنجا دارد . مردمان اورامان کردستان هنوز پس از گذشت هزاران سال به زبان پهلوی سخن میگویند و بسیاری از آداب و رسوم کهن نیاکانمان را از جمله در پوشاک،گویش و روابط اجتماعی  به زیبایی حفظ کرده اند.

زبان کردی خود لهجه های متعدد دارد  مانند: مکری، کرمانجی، سلیمانیه‌ای، سنندجی، کرمانشاهی، هورامی یا اورامی و... کرمانجی گویش کردهای شمال خراسان، ناحیه مرزی ایران و ترکیه، روستاهای تکاب وشاهین دژ، شرق ترکیه و شمال عراق است. سورانی در بخش میانی مناطق کردنشین ایران و همچنین در نیمه جنوبی کردستان عراق صحبت می‌شود. شهرهای اصلی سورانی‌زبان عبارتند از: مهاباد، سنندج، سلیمانیه، اربیل و کرکوک . کرمانشاه دارای گویش های کردی کلهری، لکی، فیلی است که در استان کرمانشاه و استان ایلام و استان‌ لرستان و مناطق هم مرز با این دو استان در کشور عراق یعنی استان دیاله و بخش هایی از کرکوک و موسل بدان تکلم دارند.


                                          کردستان بزرگ در قالب  سرزمین مادری٫ ایران بزرگ

فرجام سخن

1-تفاوت‌هاي آشكار فرهنگي نژادي كردها با ترك‌هاي عثماني در طول سال‌ها موجب ممنوعيت كاربرد نام «كرد» و مجازات زندان براي مردمي بود كه از اين نام استفاده مي‌كردند و اين فشارهاي فرهنگي تا آنجا گسترش يافته بود كه كردها تا سالیان اخیر از بزرگداشت رسمي سنت آبا اجدادي آریایی نوروز و چهارشنبه‌سوري  محروم بودند، ترك‌هاي عثماني هيچ‌گاه كردها را با اين نام  نمي‌خواندند بلكه به آنها «ترك‌هاي كوهستاني»!! مي‌گفتند و سخن گفتن به زبان زيباي كردي در تركيه به صورت رسمي ممنوع بود، گو اين‌كه فشارهاي بين‌المللي سبب شده كه به تازگي بخشي از اين سختگيري‌ها كاهش يابد، از سوي ديگر سختگيري بي حد سران پان عربیست بعث عراق در طول دهه‌ها ظلم و جور بر كردهاي عراق بر كسي پوشيده نيست كه نقطه اوج آن كشتار پنج هزار زن و مرد و كودك و پير در حلبچه به دست رژيم نژادپرست عراق و نيز 180 هزار مفقودالاثر كرد در قيام دهه 1990 بوده که اعدام علی حسن المجید معروف به علی شیمیایی، پسر عموی صدام و قصاب کرد ها و شیعیان عراق تنها مرحمی بر درد های فروخفته هم تباران  کردستان عراق تلقی می شود.

2- كردها از نظر تاریخی حق بزرگی به گردن همه ایرانی تباران دارند  چراکه این كاوه آهنگر  رادمرد کرد بود كه ايرانيان را از ستم ضحاك ستمگر رها ساخت و درفش ملي ايران زمين را به دست فريدون داد تا بنیان کشور ایران بزرگ پایه گذاری شود، کرد های نژاده هيچ‌گاه احساس بيگانگي با ديگر ايرانيان نداشته‌اند و اشتراكات كهن نژادي، آييني، فرهنگي، زباني و... و افتخاراتي همچون كتيبه بيستون و طاق بستان و غيره نمادهاي مشترك كردها و ديگر ايرانيان به شمار مي‌روند كه اين پيوند تاريخي را استوارتر ساخته‌اند. نمی توان انکار کرد که این افتخارات تاریخی قابل تفکیک و انحصار برای کرد ها و یا سایر اقوام ایرانی نیست  و با این رویکرد  که همه مردم ایران از کرد و لر و بلوچ و مازندرانی و آذری و تالش و بختیاری و گیلکی و ... دوشادوش هم و با یاری یکدیگر هویت و ملیت ایرانی را در طول تاریخ شکل داده اند،کردها هم هیچ گاه به عنوان عضوی جدا از جامعه ایرانی قابل تصور نیستند. آنچه در حال حاضر بايد به آن توجه شود، پرهيز انديشمندان كرد از وسوسه‌هاي تجزیه طلبانه و جدایی خواهانه  دشمنان ايران‌زمين است كه از هر فرصتي براي ايجاد و دامن زدن به اختلاف‌هاي  زبانی جهت تفرقه افکنی قومی و در نهایت تجزيه و كوچك‌تر كردن سرزمین مادری ایران یزرگ سود مي‌جويند.

 بي‌ترديد نگرش نوين به توسعه همه‌‌جانبه سرزمين كهن كردستان ايران و توجه و سرمايه‌گذاري شايسته بر روي منابع طبيعي و طبيعت زيبا و منحصر به فرد آن ديار و هم‌زمان به كارگيري بيش از پيش نخبگان و سهيم كردن هرچه بيشتر شايستگان علمي فرهنگي كرد در بدنه دستگاه‌هاي اجرايي كشور، علاوه بر اين‌كه استفاده بهينه از تمامي ثروت‌هاي مادي و معنوي كشور عزيزمان ايران را در پي خواهد داشت، بهانه‌ها و دستاويزهاي دشمنان قسم‌خورده ايران و ايراني را نیز نقش بر آب خواهد ساخت .

3- از دیگر سو شایسته است دولت ایران علاوه بر به کارگیری پتانسیل های فراوان سازندگی و استعداد های نهفته در کرد ستان ایران از مردم  سرزمین های کرد نشین خارج ایران نیز به عنوان متحدانی استراتژیک و بالقوه به طور همه جانبه حمایت  نماید و در این راستا حمایت از کردهای عراق برای باز گشت منطقه کردنشین  گرمیان(کرکوک )به  اقلیم کردستان حد اقل حمایتی است که ایرانیان از برادران هم تبار خود می توانند به عمل آورند.

فراموش نکنیم که دولت ترکیه با سیاست های استراتژیک بلند مدت خود از اقلیت کم جمعیت ترکمن ها کرکوک  به بهانه نزدیکی های زبانی حمایت قاطعانه ای به عمل می آورد  و این در حالی است که ترکمن های کرکوک شیعه بوده و فقط از نظر زبانی با ترکیه نزدیکی هایی دارند.

4- با وجود این که نام "ایران" بر سرزمین واقع شده در مرز جغرافیای و سیاسی ِ کنونی ِ  ایران نهاده شده ،اما ورای نام ایران ِ سیاسی، ایران فرهنگی کلیه ی سرزمین های پیشین، در قلمروی گذشته ی ایران ِ تاریخی را در بر می گیرد. به دیگر سخن، کلیه سرزمین هایی که فرهنگ ِ آنان، در بخشی یا به تمامی با هویت، فرهنگ، آداب و رسوم، جشن ها، روحیات و معنویات، اساطیر و قهرمانان ملی، دین، زبان، و دیگر عناصر هویت ِ ایرانی نزدیکی و یا یکسانی دارد، قلمروی ایران ِ فرهنگی و تاریخی شناخته می گردد و در این میان کردستان بزرگ به عنوان یکی از ارکان حفاظت و پاسداری از سرمایه ها و میراث معنوی تاریخی ایرانی شایسته هر گونه سرمایه گذاری است.

5- انکار نمی توان کرد که ایجاد حس ماندگار ِ وطن پرستی در مقابل تهدیدات خارجی و داخلی و همچنین بسط فرهنگ هویت ایرانی در قلمروی ایران فرهنگی، این امید را در دل های آریایی تباران زنده خواهد کرد که با ایجاد بستر ها و شرایط مناسب سیاسی و فرهنگی در سال های آینده موقعیت بازیابی هم تباران تاریخی  ایران ،آماده  و فراهم گردد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۴۹
واقعا تاسف داره که این تفکرات نژادپرستی و شرم آور رو در این وبسایت میبینم. پان کوردیسم و پان ایرانیسم هیچ فرقی با تفکرات هیتلری ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
پان تورکیسم ولی خیلی خوبه نه؟
Iran
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
این نوشته های با ارزش برخلاف هیتلر هستش هیتلز با اون عقاید ظلم کرد اما این سایت با این عقاید ذارد از ظلم پیشگیری میکند چون کورد ملتی نیست که ظلم کنه داره در سه کشور بهش ظلم میشه
درود بر تابناک،تنها سایت داخلی که دغدغه ایران عزیز و میهن پرستی را زنده نگاه داشته است.مقاله بسیار با ارزش و مستندی بود.از مسوولان سیاست خارجی ایران می خواهم این مقاله را خوب بخوانند و یاد بگیرند و فراموش نکنند که این هم تباران هر دو سوی مرز های ما یعنی کرد ها،آذری ها، تاجیک ها،اوستیایی ها،تالش ها،ارمنی ها،و... هستند که باید مورد حمایت ایران قرار بگیرند نه عرب هایی که در همه تاریخ بار ها و بار ها هر گاه قدرتی یافته اند به جان ،مال و ناموس ایرانی چشم داشته اند.کرد ها را در یابیم چون آنان حافظ مرز های غربی ایران در برابر دشمنان تاریخی ما بوده اند ،هم در برابر یونانیان ،هم رومی ها،هم هجوم مغول و بعد ها عثمانی و در دوره اخیر صدام حسین همواره کرد ها حافظ هویت آریایی ما بوده اند.
پاینده ایران بزرگ از تاجیکستان تا کردستان و از ایران شمالی و اوستیای قفقاز تا بحرین و جلفاوه(امارات امروزی)
هرجا كرد است، آنجا ايران است
برادر عزیز این حرفت را تکمیلتر کنم هرجا کرد هست ریشه ای ایرانی دارد شک نکنید که تمامی آنها روزی به مام میهن خواهند پیوست.
1-سیداحمد کسروی، در کتاب شیخ صفی و تبارش، در باره تاریخ تبار و زبان مردم آذربایجان می‌نویسد:" پیش از صفوی هیچ شاعر ترک گویی در آذربایجان پیدا نشد و همگی مردم هر که ماد و آریایی تبار بودند به زبان پهلوی آذری گفتگو می‌کردند که همانند لری و کردی بود..."
از کی زبان پهلوی آذری جای خود را به زبان ترکی داد که بیشتر پهلوی آذری شناسان آق قویونلوها را مسئول و متهم اصلی تغییر زبان این خطه می دانند و فاصله زمانی آق قویونلوها با شاه اسماعیل همانگونه که واقف هستید اندک است چطور میشود ملتی پس تغییر زبانشان بتوانند اشعار شیوایی مثل اشعار شاه اسماعیل بسرایند اما قبل از این تغییر زبان حتی یک متن به زبان پهلوی آذری نداشته باشند؟!
مقاله ایشان سراسر توهم وخیال پردازی است ایشان حتی نمی توانند افسانه را ازتاریخ تشخیص دهند وافسانه کاوه اهنگر که در تاریخ وجودخارجی نداشته به عنوان یک واقعه تاریخی یاد می کنند یا شاید درطول تاریخ ادم های مار به دوش بوده وما خبرنداشته ایم درهرصورت دراین مقاله بسیارغلوشده است
مقاله بسیار خوبی بود و از نویسنده تشکر می کنم . و اما ای کاش کردها را به معنای واقعی ایرانی بدانند نه در حرف و شعار .
زمانی می توان پذیرفت که همه یکسان هستند که تبعیض نباشد . به قول شما 5 تا 7 میلیون نفر کرد در ایران هستند از ابتدای انقلاب تا الان چند نفر وزیر کرد - چند نفر استاندار کرد - چند نفر فرماندار و چند نفر مدیر در اداره امور کشور نقش داشته اند . ما به ایرانی بودن خود افتخار می کنیم و ای کاش سایرین نیز که دست اندر کار و جزو مسئولین هستند ما را ایرانی به حساب آورند در زمان جنگ سه تن از برادرانم در جبهه بودند و یکی از آنها جانباز شیمیایی است آنوقت ملت غیور کرد بودیم اما حالا که جنگ تمام شده متاسفانه رفتارهای کنونی بسیار تبعیض گونه است .
تابناک عزیز به جای ترویج نژاد پرستی و آریاپریستی بهتره از دمکراسی و حقوق بشر فارغ از رنگ و نژاد حمایت کنی. در قرن 21 سخن از ایران بزرگ و ایران پرستی و آریاپرستی جایگاهی نداره فقط یک عده نژادپرست رو خوشحال می کنی. یاد باشه که یک رسانه خوب هرگز دنبال افسانه ها و خرافات نمی ره بلکه از حقوق انسانها- فارغ از اینکه کرد، فارس، عرب، ترک یا هر نژادی دیگری باشند - دفاع می کنه. به امید آنروز.
پاسخ ها
گلاریس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
از کی تا حالا بیان حقایق راجب ملت کورد شده نژاد پرستی اگه راجب ترک ها یا فارسها فقط مینوشت میشد رسان ه خوب؟
بهتره این دوست عزیز نگارنده مون یه تجدید نظری بکنه در مورد ادبیات آبگوشتیش با طعم امپراتوری کهن ایران باستان/چه اهمیتی داره؟اگر چنین است پس باید الان امریکا نیز وجود نداشته باشد/اصلا اوضاع و مرزهای سیاسی چند صد سال قبل قابل تحویل و تعمیم به الان نیست عزیز/به خدا حتی من بدبین سیاه بین نیز اینقدر باور دارم که دیگر کس را نتوان فریفت/عزت زیاد
مقاله ارزشمندي است شامل حقايق تاريخي . از نويسنده محترم و همچنين تارنماي تابناك سپاسگذارم
کسروی چشم نخوره یه وقت ! عجب باهوش بوده!! با منطق کسروی میشه گفت : پیش از سعدی هیچ شاعری در استان فارس پیدا نشد که فارسی بسراید پس استان فارس، فارس زبان نبوده است! و بعد از قرن هفتم آن نواحی فارس شده است!!!
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
حالا گیریم حرف کسروی اشتباه باشد اگر این ایرانی هایی که الان در ایران ادعای ترکی میکنند واقعا از نژاد ترک باشند پس چرا هیچ شباهتی با دیگر ترکها (قزاقها ، ترکمن ها ، مغولها ، قرقیزها و...) ندارند
منظورم از لحاظ ظاهری این دوستان کاملا ظاهر اریایی دارند در صورتی که ترکها از نژاد مغول هستند و با ظاهر معلوم
Sina
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
بی ربط
با سپاس
بنده به عنوان یک ایرانی کرد از نویسنده سپاسگزاری میکنم. کرد چه در سوریه چه در ترکیه چه در عراق از قوم ایرانی است. لر و کرد و تاجیک و تالش همه جزو قوم ایرانی هستند و همگی دارای تاریخ مشترک و فرهنگ مشترک و نیای زبان مشترک و قومیت مشترک میباشند.
سپاس.
با سلام بر تابناکیان
در پاسخ به عزیزی که پیام نخست را ارائه دادند، باید گفته شود، ایا از نظر حضرتعالی پانترکیسم در شرایط گنونی نژادپرستی افراطی را نمایش نمی دهد. پان عربیسم چطور؟ البته گویا این عزیز بیشتر نسبت به پانترکیسم حساس هستند!
میهن دوستی به معنای نژاد پرستی نیست.زنده باد ایران،زنده باد کردستان
ایران از مدیترانه تا مرز تاجیکستان با چین
ای کاش کردها را به معنای واقعی ایرانی بدانند نه در حرف و شعار .
"کرد ها را در یابیم چون آنان حافظ مرز های غربی ایران در برابر دشمنان تاریخی ما بوده اند ،هم در برابر یونانیان ،هم رومی ها،هم هجوم مغول و بعد ها عثمانی و در دوره اخیر صدام حسین همواره کرد ها حافظ هویت آریایی ما بوده اند."
نفرين بر شما كه كرد را فقط براي حفاظت از مرزها مي خواهيد.
بند بند فرجام کار نشان از توطئه ی شما دارد.وگرنه چرا تا الان اینگونه سخن نرانده اید اکنئن کاسه ی داغ تر از آش شده اید؟!شعور سیاسی مردم کردستان را مثل اینکه مثل خودتان در نظر گرفته اید!تمامی کلامتان بوی نفاق و تفرقه می دهد.ما نیازی به دلسوزی شما نداریم.نیازی نداریم.
پاسخ ها
کورد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
این سایت رو با ترکیه اشتباه گرفتی عزیزم
مقاله جالبی بود
احسنت
این مقاله می تواند آغازی در جهت تشکیل دوباره ایران بزرگ و سرزمین آدمهای نجیب باشد.
امیدوارم دیدگاه دولت ایران نسبت به کردها تغییر کند و این ترس و واهمه را که ساخته دست استکبار جهانی مبنی بر اینکه کردها به دنبال تجزیه طلبی هستند به حمایت از آنها بیانجامد. اگر به جای جفاهایی که از زمان قاجار به بعد در قبال ملت کرد در داخل خاک مادریشان (ایران) شده است. حمایت می شد قطعا تا الان با دلاوری ها و رشادتهای مردان کرد این مناطق و پاره تن وطن به مام میهن برگردونده می شد
حمایت ایران از کردستان در این مقطع زمانی امری استراتژیک برای خاورمیانه و ایران برزگ بعد از 2012 است.
ایران نباید از کردهای ایران بزرگ سوءظنی مبنی بر تجزیه طلبی داشته باشد.
به امید آن روز بزرگ.
آیا این مقاله آقای میرسنجری مورد تایید تابناک و ایران است؟ دیاربکر که در جنگ چالدران از ما جدا شد کردنشین بود؟

نگاه جالبی است ولی حقیقت نیست. مخلوطی از واقعیت و تعصب قومی در این مقاله موج می زند و هیچ انسجام سخنی نیز یافت نمی شود.
تابناک برای جلب خواننده این کار را می کند ؟
پاسخ ها
کامبیز
| United States of America |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
بیسواد همه اینها واقعیت دارد کردها دویست سال پیش از ایران جدا شد در زمان قاجار،مادر بزرگامون یادشون
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
بله دیاربکر کردنشین هستش و اگر این مقاله تعصب در ان موج میزد باید همون موج اول شما رو زده میکرد نه اینکه تا دیار بکر حداقلش خوندی تگه تعصبیه چرا خوندی؟
درست است ولی نمی دانم چرا عده ای می خواهند که کردها را از ایران جدا کنند وبه این کارشان افتخار هم می کنند . درصورتی که کرد و لر و بلوچ و فارس و کیلک و مازنی و ترکمن و خوزستانی و جنوبی و شمالی و مرکزی و ترکها و همه ایرانی هستیم و به ایرانی بودن خود می بالیم . زنده باد ایران پاینده باد اسلام .
مقاله ایشان اصلا علمی نیست و رنگ و بوی نژادپرستی میده.
متاسفانه كرد فقط اسم داره تو ايران تا حالا به يه كرد اجازه ندادندنامزد رياست جمهوري بشه اونوقت هي بگين هرجا كرد باشه اونجا ايران است
با سلام
چرا پيام مرا در باره ي پانتوركيسم درج نكرديد. اولين پيام خيلي زيركانه به پان هاي ديگر تاخته و پانتركيسم را مصون ساخته است چرا؟ لطفا درج كنيد
زنده باد تابناک و زنده باد نویسنده این مقاله لطفا برای کردستان بیشتر ارزش قایل شوید تا خطرناک و ناامن نماند
نوشته ای بود بس روشنگرانه و چقدر کور دلند کسانی که ایران دوستی آمیخته به باور ژرف انسان گرایی را هم راستای اندیشه های سیاه ترک و عرب گرایی ودیگر اندیشه های ضد بشری قرار میدهند
خطاب به آن آقا یا خانمی که می گوید ماجرای کاوه آهنگر افسانه بوده و واقعیت نداشته است باید بگویم چطور خود کاوه آهنگر افسانه بوده اما درفش کاویانی اش واقعیت داشته و در جنگ اعراب با ایران به دست اعراب افتاده است؟!!
ازنویسنده گرانسخن و سایت تابناک برای این مقالۀ اساسی و دقیق صمیمانه سپاسگزارم.بدون تردید اینگونه مقالات که اسباب وحدت روزافزون همه اقوام ساکن ایران عزیز وبزرگ را تقویت وحمایت می کند در این دوره حساس که این ملت جاوید و شریف ازهرسو مورد عداوت بیگانگان قراردارد کاری الهی و ضروری است . دفاع حماسی هشت ساله ایران دربرابر اکثریت قریب به اتفاق دولتهای بیگانه حامی صدام ، بهترین گواه درجه اهمیتی است که مردم ومسئولان برای حفظ وحدت ویکپارچگی آحاد مردم ایران می باید قائل گردند. درجنگ تحمیلی نیز همچون تمام حملاتی که درتاریخ طولانی و سراسر افتخار مردم ایران به آنان شده کردها مصمم وفداکار در صفوف رزمندگان با دشمن جنگیدند. هرجا کرد است آنجا ایران است.
جاده بين كرمانشاه تا سنندج و سپس از سنندج تا آذربايجان يك جاده ترانزيتي است كه محور حمل و نقل كالا و مسافر جنوب-غربي تا شمال غربي كشور است اما اين جاده يكي از بدترين و خطرناك ترين جاده ها در سراسر كشور بشمار مي رود. دليل اينكه دولت چرا توجهي به بهسازي اين جاده ندارد تنها دليل به نظر بنده كرد بودن ساكنان اين منطقه است وگرنه اكنون دولت سوداي ساختن اتوبان حرم تا حرم از قم تا تهران و تا مشهد را در سر مي پروراند. بنا براين اينكه كردها ايراني هستند يا غير ايراني دردي را از مردم كرد دوا نمي كند.
آفرین ! بسیار عالی بود ! و این یک حقیقت است که هر جا کرد است آنجا ایران بوده و هست !
ای ول تابناک روشنفکر شدی!
تابناک : آخرش تونستی یه مطلب به درد بخور توی این سایت بنویسی
هر بژی کوردستان
شما نون و آب و کار ومسکن همین کردهای فعلی رو بدین بقیه پیشکشتون
درود بر شما
من به عنوان یه محقق در مورد تاریخچه کرد نوشته های این مقاله راتائید میکنم وخوشحالم ازاینکه تحریفی صورت نگرفته و دقیقا آنچه را که در تاریخ آمده بیان کردید.
به امید روزی که مسئولین درد این ملت غیور را بفهمند .
قابل توجه بعضي از پان ترك ها كه نون اين آب و خاك را ميخورند و سنگ كشور تركيه و آذربايجان را به سينه ميزنند. به اميد اينكه روزي جمهوري آذربايجان را كه جزء جدايي ناپذير ايران هست پس بگيريم. درود بر ملت غیور آذربایجان
زنده باد ایران
زندە باد کرد زندە باد کرد رو نمی خواەیم مجوز فقط یه کارخونه را به ما بدید عزیز.
در ضمن ما مردمان کرد را به عنوان یک محافظ کشورمون یاد نکنید بلکه بخشی از وجود ایران یاد کنید..
امید وارم که منظورم رو رسونده باشم..
داداشا و خواهرا کردها همیشه پیروزن به افتخاره هرچی کرده
من به عنوان یک کر د خراسانی معتقدم که هر جا کرد هست اونجا ایران است
داداش این کاوه ای ک به اسم کرد ثبت کردی اول برو تحقیق کن بعد بیا تحویل مردم بده
مقبره کاوه آهنگر در استان اصفهان روستای مشهد کاوه قرار داره بعد شما میگی کرد بوده
چ حرفا
پاسخ ها
کوردستانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
لابد یعقوب لیث صفاری هم که مال سیستان و بلوچستان است و در استان خوزستان دفن شده شده خوزستانی؟!!!
در اینکه نژاد کرد ایرانیه شکی نیست.اما!!!با توجه به سیاست حال حاضر ایران که تشکیل کشور کردستان خطرناک جلوه میکنه معلومه این مقاله برای آروم کردن افکار عمومی کرد های داخل ایران نوشته شده تا ادعای ملحق شدن به کشورکردستان نکنند.
من خودم کورد ايلامم جد ما کاوه اهنگر بوده شجره نامه هم داريم
داستان کاوه آهنگرحقیقت تاریخی دارد ودرآینده نزدیک کتابش همراه با اسناد ومدارک تاریخیش هم منتشرخواهد شد همون طورکه دوست خوبم فرمودند در روستای مشهدکاوه استان اصفهان دفن شده وارتباطی باکردهانداره.درضمن این مقبره ثبت ملی هم شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
آخه ؛ اینکه کاوه آهنگر کورد بوده دیگه خیلی واضحه و همه دنیا این رو میدونن
عالی بود تابناک عزیز...اونایی هم که انتقاد دارن به مقاله یا سخنان احمد کسروی، نمیدونم چرا بجای رویارویی علمی و مناظره با میهنپرستان ایرانی، در جهان واقعی فرار میکنند و به کلوخ اندازی کور در فضای مجازی مشغولند...اگر سخنی هست بروید پیش جواد طباطبایی و محمد امینی و خسرو فروهر و بهرام مشیری و در پیشگاه همه مردم مناظره کنید.اگر مرد میدانید.
کوردها اولین قدرت سرزمین پارس بودند این رو از تحول پرچم ایران هم میشه فهمید خ.رشید بعد شیر پارسها اضافه شد بعد شمشیر عربی صفویه
تشکر میکنم از نویسنده فقط دریک جا بختیاری و لور را جدا از هم نوشتی که اشتباه است بختیاری ها لور هستند لطفاً با نوشتن این متن بختیاریها و لورها باعث تفرقه بین لورها نشید درود بر کورد و لور ودرود بع همه اقوام ایرانی
بسیار عالی،
البته در این نگاشت، نوسینده به پژواک نظرات محققان و مورخان گونه گون پرداخته و نقش یک راوی امین و منصف را بازی کرده است. چه اینکه، به جز مرحوم احمد کسروی، پژوهشگران ترک دیگری به سان پروفسور جواد هیات تبریزی و استاد یحیی ذکاء تبریزی و ... بر مسئله ی جایگرینی زبان ترکی به جای زبان آذری از قرن پنجم تا قرن یازدهم هجری صحه گذاشته اند.
امام رضا هم در ایران است این نشانه این نیست که ایرانی، یا اینکه مقبره امیرکبیر در عراق است دال بر عراقی بودن ایشان نیست مولوی در ترکیه ( قونیه )دفن است ترک نیست در ضمن سند هویت کاوه را درشاهنامه بیابید.ضمنا در داستان کاوه هشدار به فکر وذهن جوانان است که به یغما نرودمنحرف نشودحس میهن پرستی ومقاومت ملی در آنان از بین نرود چرا فردوسی نگفت مارهای ضحاک جگریاقلوه یا خون یا چشم میخورند گفت مغز( ذهن اندیشه فکر )رامیخورند
بنظر بنده خیلی روان قضیه رو بازگو کردین ولی خواهشا اگر سندی بابت اثبات کرد بودن کاوه دارین ارائه نمایید باتشکر
درمورد ماهیت سند کردها وداستان کاوه وضحاک موضوعی را ارسال کردم پخش نکردید
سلام ممنون از مطالب ارزشمندتون
دلیل نمیشه کسی جایی دفن شده باشه حتما اهل همون جابودهمثلا شیخ بهایی اصلا ایرانی نبوده ولی تو ایران مدفون شده(منظورم کاوه آهنگر که دوستان مخالف کرد بودنش هستند)
‍ ‍‼ رستم 700 سال عمر کرد
❎ افسانه است
‼ نــوح 950 سال عمر کرد
✅ حقیقت است

‼ کــاوه ضحاک را از مـیـان برد
❎ افسانه است
‼ موسی فرعون را از میان برد
✅ حقیقت است

‼ از دوش ضحاک مـار رویید
❎ افسانه است
‼ عـصـای مـوسـی اژدهـا شد
✅ حقیقت است

‼ کیکاووس بــا عقاب‌ها پرواز کرد
❎ افسانه است
‼ سلیمان بر قالی پرنده پرواز کرد
✅ حقیقت است

‼ رستم دیو سپید را شکست داد
❎ افسانه است
‼ داوود جــالــوت را شکست داد
✅ حقیقت است

‼ زال توسط سیمرغ پرورش یافت
❎ افسانه است
‼ یونس در شکم نهنگ زندگی کرد
✅ حقیقت است

‼ بـیـژن مدتی درون چـاه زندگی کرد
❎ افسانه است
‼ یوسف مدتی درون چاه زندگی کرد
✅ حقیقت است

‼ داراب در سبدی روی آب پیدا شد
❎ افسانه است
‼ موسی در سبدی روی آب پیدا شد
✅ حقیقت است

‼ سیاوش به سلامت از آتش گذشت
❎ افسانه است
‼ ابراهیم به سلامت از آتش گذشت
✅ حقیقت است

‼ فریدون و یارانش از دجله گذشتند
❎ افسانه است
‼ موسی و یارانش از نیل گذشتند
✅ حقیقت است

‼ آرش با کمان مرز ایران را تعیین کرد
❎ افسانه است
‼ نوح حیواناتش را سوار کشتی کرد
✅ حقیقت است

‼ سیاوش از وسوسۀ نامادری گریخت
❎ افسانه است
‼ یوسف از وسوسۀ نامادری گریخت
✅ حقیقت است


به راستی چرا آنچه به نفع باور دینی مردم است معجزه و حقیقت محسوب می‌شود اما آنچه مربوط به تمدن ماست افسانه است ؟؟
کاوه آهنگر لر بوده است و در اصل لر بختیاری بوده که از شهر لر نشین فریدن در اصفهان با برافراشتن درفش کاویانی(پرچم پیروزی) با فریدون متحد میشند و مردم رو از ظلم و ستم ضحاک ماردوش نجات میدند.زنده باد قوم افتخار آفرین لر.درود بر بختیاری.پاینده باد ایران
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
برادر من امیدوارم یک روزی این مطلب بنده مخلص رو بخونی : در زمانهای دور (ماد و هخامنشیان و اشکانیان و حتی ساسانیان) تمامی مردمان ایران زمین به یک زبان صحبت می کرده اند . فقط لهجه های آنها بود که با هم توفیر داشت . مثل تفاوت لهجه ای که الان در یزد با تهران هست . بعد از حمله اعراب و هژمونی زبان عربی بر ایرانیان ، رفته رفته شاهد پدید آمدن لهجه های بسیاری که با عربی در هم آمیخته شده بودند بودیم . برای نمونه نفوذ زبان عربی در بخش های مرکزی ایران در زبان پهلوی کهن ، باعث پدید آمدن زبان فارسی امروزی شد اما مناطق اورامانات چون صعب العبور بودند توانستند زبان اصیل پارسی کهن را حفظ کنند که امروزه می بینیم زبان کتاب اوستا در 95 درصد کلمات شبیه زبان کوردی اورامی است که این خود بزرگترین شاهد بر این ماجراست . بنابراین من به عنوان یک ایرانی کورد برایم مهم نیست که به زبان فارسی سخن بگویم یا کوردی . اما قصد توهین ندارم ؛ زبان ترکی ، یک زبان غیر ایرانیست (با احترام به تمامی ترکهای عالم) . زبان های امروزه ایرانی شامل ؛ فارسی ، کوردی ، لری ، گیلکی ، مازنی و بلوچیست که امیدوارم روزی برسد که همگان در مدیریت کشور به یک میزان سهیم باشیم .
صدها ساله ما ملت کورد مورد ظلم واقع شده ایم سختی کشیده ایم و زمین خورده ایم ولی باز بلند شده ایم و بلند خواهیم شد.
من اینو قبول دارم که ما ملت کورد ایرانی هستیم و زبان کوردی و فارسی هر دو از یه شاخه هستند و به هم شباهت دارند ولی این دردی از دل ما دوا نمیکند شما اگه تشریف بیارید کوردستان متوجه خواهید شد که چقدر بیکار وجود داره و این مردم از روی ناچاری دست به کولبری میزنند و با جان خودشون بازی میکنند به راستی که ضعیف ترین پایه های اقتصادی کوردستان داره و مسولین تا بحال کاری برای ما نکرده اند حالا ما ایرانی باشیم یا نه چه فرقی میکنه مادامی که این همه تبعیض در مورد ما میشه برای همین هم هست که این موج خودمختاری الآن در کوردستان وجود داره من هیچ وقت دنبال تجزیه طلبی ایران نرفته ام و نخواهم رفت من فقط خواهان رسیدگی به مشکلات مردمم هستم از طرف مسولین با تشکر و درود بر همه ایرانی ها
درود به کوردها درود بر غیرتتون کورد ما بختیاری ها بزرگترین ایل کورد و بزرگترین ایل جهان با جمعیت چها ملیون نفر از برادران کورد حمایت میکنیم زنده باد ایران زنده باد کورد
با سلام.
جنابان تابناکی به نظر من یه اشتباه کوچکی صورت گرفته.
تمامی کره زمین جزعی از ایران می باشد و باید به مام میهن برگردد.
کره ماه و کره مریخ نیز از ایران فرهنگی می باشد که توسط آمریکا و روسیه اشغال شده اند که باید از آنها حمایت شود تا در آینده به جغرافیای وطن افزوده شوند.
انشا الله!
شهر های ماکو بوکان شنو که در آذربایجان و دیگر شهر های کرد نشین سوریا سوریا مثل عفرین و کوبانی و ... هم باید در این متن قرار میگرفتن و حتی شهر خوی که ریشه کردی داره و به معنی نمک هستش کرد نشین بوده از طرفی ارومیه که ریشه کردی داره و به معنی انبه و تبریز هم به معنی تبر در زبان کردی ریشه دارند و زمانی کرد نشین بوده و با حمله عثمانی ها عقب نشینی کردند و حتی لک و لر هم از شاخه کرد هستند و گفته شده مادر کوروش هم کرد بوده لطفا این متن را کامل تر کنین
تابناک منظورت از اینا چیه دقیقا کجای زبان مردم کردستان سوریه یا ترکیه یا حتی عراق به زبان فارسی نزدیکه و هم ریشه هستند نزدیکی زبان کردستان ایران به زبان فارسی به دلیل اسمیلاسیون زبانی هستش که زبان کردی تدریس نمی شه خود سربازای ایرانی وقتی حکومت عراق کرکوک رو تصرف کرد تو کرکوک بودن و با ارتش عراق همکاری داشتن راستی بحث کاوه آهنگر شد اینم بگم که ارتش ترکیه تو سوریه و به خصوص عفرین وحشی گری میکنه دولت هم اگه حتی یه بچه تو فلسطین یا یمن کشته بشه دو روز عزای عمومی اعلام میکنن یا شعار مرگ بر آمریکا میدن ولی در مورد کردستان سوریه و کشتار کرد ها بی تفاوته عربستانی که بهش فش میدیم از کرد های سوریه حمایت کرده بعضی از سربازای ایرانی درختانی مریوان رو بی هیچ دلیلی آتش زدن که چند نفر که سعی کردن خاموشش کنن کشته شدن در ضمن خیلی از شهر هایی که کرد نشین بودن الان بیشتر از نیمی از آنها ترک یا فارس نشین شدن مثل ارومیه که ریشه اسمی کردی داره یا ماکو و شنو حتی خراسان که به معنی شرق هستش لر ها و لک ها هم از ریشه کرد هستند ولی این تفکر داره کم رنگ میشه و با تفرقه اون ها رو به دشمن هم تبدیل میکنن تعداد زیادی از کرد های عراق و سوریه در جنگ با صدام با گلوله و اسلحه خودشون شرکت کردن ولی بعد از جنگ اون هارو تروریست نامیدند یا حتی داعش کرد ها تنها کسانی بودن که داعش رو شکست دادن تو ادبیات کدوم پایه تحصیلی کشور از اون ها تقدیر کردن یا اسمی ازشون بردن کرد ها حتی نزدیک بیست سال پیش از انقلاب با شاه مقابله کردن که خیلی هاشون اعدام شدن ولی حتی یه خط در موردشون نوشته نشد
ن
ببخشید ولی کاوه یه اسم کردیه حالا شما هی برید توجیه الکی کنید
با تشکر از نگارنده
لاطم است اشاره کنم که کردستان در ایران از ماکو تا مهران است نه از مهاباد تا ...
در ادامه و تکمیل فرمایشات این دوست عزیز عرض کنم کهبا مطالعه اسوره و روایتهای ترکی در خواهیم یافت که ریشه این روایتها نیز کردی است. از حمله داده قورقود که از بابا گور گور برگرففته شده است. که اسطوره ای میترایستی و کردی است. اگر ریشه شناسی روایتی شود در خواهیم یافت که داده قورقود ترکی هملن روایت است که با روایتهای روسی ادغام شده است. باز هم میشود به روایت کوراغلو اشاره کرد. که در خود مقدمه کتاب نوشته شده است که کور اغلو از ایل جلالی در ترکیه این سفر را اغاز می کند. دوست دارم یاد آور شوم که هیچ ایل جلالی در میان ترکها وجود ندارد. بلکه این ایل از کردها واقع در استان آذربایجان غربی (سلماس) و وان ترکیه است و البته زبان آنها نیز کردی است.
سلام،به نظر من مقاله جالبی بود؛کاش همه بفهمند اینکه ما ایرانیها کردها را دوست داشته باشیم به معنای وطن فروشی نیست متاسفانه تا ما ایرانیها میایم از کردهای عزیز در هر جای دنیا حمایت کنیم بعضی ها فوری جوسازی میکنند که شما نژادپرست و فلان هستید
هر جا کورد است، آن جا کوردستان است
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
پس میخواستی عربستان باشه ؟!!! مشخصه کردستانه ،
دارای اشکالات زیادی و تا حدی از روی تعصب بود ،در تاریخ از قبل اسلام تا قرون ۷،۸،به تمامی اقوام که زندگی کوچ نشینی و گله داری داشتند جمعا کرد گفته میشد و ربطی به نژاد کرد امروزی ندارد و صحبت از کردها و دلاوری آنها در مرزداری و سپاهی گری ساسانیان و دیگر حکومتها ربطی بنژاد کنونی کرد ندارد و شامل همه اقوام کوچ نشین آنروزگار مانند لرها،بختیاریها،دیلمی ها داردو کاوه آهنگر و مزار او در چادگان اصفهان که از هزاران سال پیش ییلاق طوایف بختیاری بوده و هست و ربطی بنژاد کنونی کرد ندارد
این مقالە دیدم خیلی خوشحال شدم فکر میکنم دیگە کردها تنها نیستن نژادمون ب فارسو ایرانی ک سرزمین همە اریایاس یکیە زبانمون بهم خیلی نزدیکە منم همینطور فکر میکنم
ایران نور یزدان هست و نور یزدان هرگز خاموش نخواهد شد
بنده 2 ساله از تهران به سنندج آمدم. واقعاً بی‌احترامی زیاد دیدم. من ایلام، کرمانشاه، مهاباد رفته بودم و بسیار با غریبه مهربانانه رفتار می‌کنند اما در سنندج بنده خیلی بی‌احترامی دیدم و حتی در بانک هم می‌روم وقتی می‌گم کردی متوجه نمی‌شوم لطفاً فارسی حرف بزنید اما توجه نمی‌کنند و یا در خیاان جایی که حق تقدم با من بوده به خاطر پلاک ماشینم وقتی خواستم حرکت کنم بهم راه ندادند و افراد دیگر هم به من توهین کردند و فارس بودنم را با الفاظ زشت مورد توهین و تمسخر قرار دادند. بنده با شناختی که از دوستان و همکاران سه شهری که نام بردم فکر می‌کردم که در اینجا مردم با احترام برخورد می‌کنند چراکه در تهران اقوام مختلف همچون کرد سنندج در میادین تره بار بسیار بسیار زیاد است اما در اینجا واقعاً جز بی احترامی و نژادپرستی چیزی ندیدم و بسیار افسرده شدیم، حتی وقتی با خانواده هم بیرون میرم با افرادی روبرو میشیم که بسیار بی ادبانه برخورد می‌کنند و اگر پاسخی هم بدهی همگی باهم متحد می‌شوند و حمله ور می‌شوند. من بخدا قسم دلم بسیار پره و خیلی افسرم از برخوردها و الفاظی که قابل بیان هم نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
واقعاً من به عنوان یک کورد از شما معذرت خواهی میکنم . برادر و هموطن عزیزم ؛ بالاخره خوب و بد همه جا پیدا میشه . امیدوارم که ببخشید . کورد و فارس هر دو یکی هستند بدون چون و چرا . اما همیشه بدخواهان هستند که میان اقوام ایرانی تفرقه بیندازند .
زبان ایران در اصل زبان پارسی بوده (چون در دوران باستان به کشور ایران ، پارس میگفتند و طبیعتاً به زبان کسانی که در پارس زندگی میکردند پارسی می گفتند) که بعد از حمله اعراب و تأثیر زبان عربی مخصوصاً در مناطق مرکزی کشور ، زبان پارسی رو به دو قسمت تبدیل کرد . قسمتی که بیشترین تأثیر را پذیرفت و امروزه زبان فارسی است و قسمتی که کمترین تأثیر را پذیرفت و امروزه زبان کردی است که طبیعتاً زبان فارسی امروزه خود شامل لهجه های بسیاری از جمله ؛ دری ، تاتی و غیره است و زبان کردی هم شامل لهجه هایی از جمله ؛ کردی سورانی ، بادینانی ، هورامی (زبان اوستایی) و غیره است . اما آنچه که مهم است این است که ریشه زبانهای فارسی و کردی دقیقاً یکیست و من به عنوان یک ایرانی اصلاً برام مهم نیست که با زبان شیرین فارسی صحبت کنم یا زبان شیرین کردی . زنده باد ایران
شهر سنندج در کردستان ریشه ترکی داره که قبلا سنین داش بوده و متعلق به آذربایجانه وکردها در آذربایجان غربی مهاجرن باید حواسشون باشه چی میگن حتی همان استان کرمانشاه هم از لحاظ تاریخی جزو آذربایجان بوده
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
واقعاااا؟؟؟؟پس چرا قبل صفویه هیچ شاعر ترک زبانی وجود نداشته؟ولی روادیان و شدادیان که همگی کرد تبار بوده اند چگونه چندین سال بر آذربایجان حکومت کردند؟یکم خودت فکر کن.؟آذربایجان اسم ایرانی.تمام ریشه های قدیمی زبانی در آذربایجان ایرانی.چطور کرمانشاه پایتخت دوم زمان ساسانی از هم از نظر تاریخی مال آذربایجان بوده؟؟؟خوبه که دیگه نقش کردها در جنگ های صفوی معلومه و نیازی به بحث نداره.لطفا تاریخ را از جای درست و معتبر بخوانید
در جواب ابوالفضل: اگه کردستان و کرمانشاه به فرض هم جزئی از آذر بایجان بزرگ باشند ایرادی نداره ما با آذری ها برادریم اما با کسایی که خودشونو به ترکها و مغولان میچسبونن هرگز
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار